Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2507675_0001.png
Landsbyggefonden, samtlige kommuner, almene boligorga-
nisationer m.v.
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 7523
Doknr.
471790
Dato
22-12-2021
Skrivelse om bekendtgørelse om udskydelse af renoveringsprojekter i den
almene boligsektor og udskydelse af frist for indberetning af skema B i
forbindelse med nybyggeri af almene boliger
Der er et meget højt aktivitetsniveau i bygge- og anlægssektoren og et højt og tilta-
gende aktivitetspres, som forventes at fortsætte i de kommende år. Renoveringer i den
almene boligsektor som følge af Grøn Boligaftale 2020 og nybyggeri af almene boliger
vil bidrage til at øge kapacitetspresset.
Med henblik på at dæmpe aktiviteten i bygge- og anlægssektoren udskydes renove-
ringsprojekter med støtte fra Landsbyggefonden. Udskydelsen omfatter projekter,
som får tilsagn om støtte fra Landsbyggefonden efter 1. januar 2022. Udskydelsen be-
rører således ikke renoveringsprojekter, som har fået tilsagn om støtte fra Landsbyg-
gefonden før 1. januar 2022.
Renoveringsprojekter i udsatte boligområder m.v., som følger af udmøntningen af af-
tale om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund, omfat-
tes heller ikke af bekendtgørelsen.
Endvidere udskydes fristen for aflevering af skema B i forbindelse med nybyggeri af
almene boliger fra 15 måneder til 36 måneder med henblik på, at boligorganisatio-
nerne kan udskyde udbuddet af byggearbejder til et senere tidspunkt, hvor presset på
bygge- og anlægssektoren er aftaget.
Bekendtgørelse om udskydelse af renoveringsprojekter i den almene sektor
Bekendtgørelse om udskydelse af renoveringsprojekter i den almene boligsektor inde-
bærer, at Landsbyggefonden skal udskyde tidspunktet for udbud og påbegyndelse af
arbejder i forbindelse med tilsagn om støtte til renoveringsarbejder. Bemærk at udsky-
delsen omfatter udbud af byggearbejderne, således at boligorganisationen kan udbyde
arbejderne efter det fastsatte tidspunkt.
De renoveringsprojekter, der er omfattet af bekendtgørelsen, er projekter med tilsagn
efter almenboliglovens § 91, stk. 1 og 2, nedrivning af almene boliger efter almenbolig-
lovens § 92, stk. 1, som er omfattet af rammen nævnt i almenboliglovens § 92, stk. 2, 1.
pkt., udvikling og forsøg med at fremme nye bæredygtige løsninger i det almene byg-
geri efter almenboliglovens § 92 b, stk. 1, samt ved udstedelse af garanti for effekten af
energiinvesteringer i forbindelse med renoveringsprojekter i almene boligorganisatio-
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Orientering om bekendtgørelse om udskydelse af renoveringsprojekter i den almene boligsektor m.v.
2507675_0002.png
ners byggeri efter almenboliglovens § 92 c. Støtte efter de nævnte bestemmelser beteg-
nes i bekendtgørelsen Landsbyggefondens renoveringsstøtteordning, jf. bekendtgørel-
sens § 1.
Det er hensigten med bekendtgørelsen, at udskyde byggearbejder svarende til Lands-
byggefondens tilsagn i 2022 efter Grøn Boligaftale 2020 for en samlet ramme på 2.222
mio. kr., jf. almenboliglovens § 91, stk. 3, og fordele aktiviteten ligeligt på de efterføl-
gende 4 år.
På den baggrund fastsættes det i bekendtgørelsens § 2, stk. 1, at tilsagn efter Lands-
byggefondens renoveringsstøtteordning, jf. bekendtgørelsens § 1, skal udskydes, såle-
des at udbud og byggearbejder tidligst kan påbegyndes den 1. oktober 2023.
Med henblik på at afvikling af den udskudte aktivitet fordeles ligeligt på de efterføl-
gende 4 år, skal tilsagn for et samlet beløb på 1.666,5 mio. kr. svarende til ¾ af Lands-
byggefondens ramme til de nævnte formål i 2023 udskydes, således at udbud og byg-
gearbejder tidligst kan påbegyndes den 1. oktober 2024, jf. bekendtgørelsens § 2, stk.
2.
I årene 2024 og 2025 er det henholdsvis �½ og ¼ af rammen til Landsbyggefondes re-
noveringsstøtteordning, jf. bekendtgørelsens § 1, som udskydes til den 1. oktober året
efter.
Udskydelsen påvirker ikke alene byggearbejdernes påbegyndelse men også udbuddet
af disse. På den baggrund er det i § 2, stk. 3, fastsat, at Landsbyggefonden kan god-
kende en senere frist for indberetning af skema B for renoveringsprojektet, som tager
højde for, at udbudsprocessen først har kunnet iværksættes efter 1. oktober i det på-
gældende år. Udskydelsen påvirker således ikke tidspunkterne for projektering af pro-
jekter.
De beløb, som der skal udskydes byggearbejder for, opgøres som summen af investe-
ringsudgifterne efter almenboliglovens § 91, stk. 1 og 2, støtte efter almenboliglovens §
92, stk. 1, og § 92 b, stk. 1, og garantier efter almenboliglovens § 92 c. Beløbene er an-
givet i 2020 prisniveau svarende til rammen i almenboliglovens § 91, stk. 3. Dette
fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen og Landsbyggefondens vil fortsat kunne godkende, at helt nød-
vendige afværgeforanstaltninger, jf. § 4, stk. 5, nr. 3, i regulativ om renoveringsstøtte,
iværksættes umiddelbart og indgår i støttesagen.
De samlede rammer for årene 2020-2026, som fremgår af almenboliglovens § 91, stk.
1 og 2, § 92, stk. 2, 1. pkt., § 92 b, stk. 1 og § 92 c, er uændrede. Landsbyggefonden skal
således fortsat sikre, at de samlede rammer til de enkelte indsatsområder i årene
2020- 2026 anvendes til formålet.
Ændring af bekendtgørelse om støtte til almene boliger mv.
Presset på bygge- og anlægssektoren medfører høje og stigende licitationsresultater,
når boligorganisationer og andre almene bygherrer udbyder deres byggearbejder. De
høje licitationsresultater vanskeliggør overholdelse af maksimumsbeløbet for alment
byggeri. Boligorganisationer skal senest 15 måneder efter at være meddelt tilsagn om
støtte indberette oplysninger om byggeriet (skema B), herunder de priser, som danner
grundlag for kommunalbestyrelsens godkendelse af byggeriets anskaffelsessum før
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Orientering om bekendtgørelse om udskydelse af renoveringsprojekter i den almene boligsektor m.v.
2507675_0003.png
byggeriet påbegyndelse, jf. § 36, stk. 1, i bekendtgørelse om støtte til almene boliger
m.v. (støttebekendtgørelsen). Overholdes fristen på 15 måneder ikke, bortfalder tilsag-
net.
Støttebekendtgørelsen ændres således, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at fri-
sten på 15 måneder for indberetning af skema B, kan forlænges op til 36 måneder efter
tilsagnet blev meddelt, jf. støttebekendtgørelsens § 23.
Ændringen omfatter tilsagn meddelt før 1. januar 2023 og ændringen af støttebe-
kendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2022. Det indebærer, at muligheden for at for-
længe fristen for indberetning af skema B omfatter tilsagn meddelt i perioden 1. okto-
ber 2020 til 31. december 2022.
Hensigten med forslaget er, at boligorganisationerne m.v. kan udskyde deres udbud af
byggearbejder til et senere tidspunkt, hvor presset på bygge- og anlægssektoren er af-
taget. Kommunalbestyrelsen vurderer ved sin godkendelse, om det er hensigtsmæssigt
at udskyde udbuddet af byggearbejder for at undgå høje priser.
Med venlig hilsen
Mikael Lynnerup Kristensen
Chefkonsulent
3