Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2505738_0001.png
Sagsnr.
2021 – 20530
Dato
14.12.2021
Høringsnotat
vedrørende
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement 2018 (BR18)
Indledning
Bolig- og Planstyrelsen (BPST) sendte den 12. oktober 2021 udkast til bekendtgørelse
om ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement 2018 (BR18) i høring hos de i
bilag 1 nævnte høringsparter. Desuden blev udkastet til bekendtgørelsen offentliggjort
på Høringsportalen. Høringsfristen udløb den 8. november 2021.
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger: Beredskabsstyrel-
sen, Byggeskadefonden, Danske Bygningskonsulenter, Danske Kloakmestre, Erhvervs-
ministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, Social- og Æl-
dreministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Følgende høringsparter havde bemærkninger: Akademisk Arkitektforening, APPLiA
Danmark, Billund Kommune, Blik- og Rørarbejderforbundet, BSH Hvidevarer, Bygge-
rådgivning Danmark, Bygherreforeningen, Dabyfo Kreds Nordjylland, Dabyfo Kreds
Vestjylland, Dabyfo Kreds Vestsjælland, Dabyfo Kreds Østjylland, Dancert, Danfoss,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Beredskaber, DBI, DI Byggeri, Ekas Rådgi-
vende Ingeniør, Energistyrelsen, EPS-branchen, ETA-Danmark, Experimenterende
Danske Radioamatører, Frederiksberg Kommune, FRI, Faaborg-Midtfyn Kommune,
Helsingør Kommune, KL, Konstruktørforeningen, Københavns Kommune, Landbrug
og Fødevarer Seges, Martin Knudsen, Neuratest, NordStatik, SikkerhedsBranchen,
Skorstensfejerlauget, Statikeranerkendelsesudvalget, Stokvad, Svendborg Kommune,
Tekniq Arbejdsgiverne, Teleindustrien, Veltek Ventilation og Viborg Kommune.
I det følgende gennemgås og kommenteres hovedindholdet i de modtagne høringssvar
opdelt efter emner. Bemærkninger af politisk karakter samt forslag og bemærkninger,
der ikke vedrører de foreslåede ændringer i bekendtgørelsen, indgår som udgangs-
punkt ikke i høringsnotatet. Alle høringssvar indgår dog i styrelsen løbende overvejel-
ser og arbejde med byggereguleringen.
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0002.png
Generelle bemærkninger
Med ændringen af BR18 søger styrelsen at optimere matchet mellem kompleksiteten
af et byggeprojekt og den faglige kompetence, der kræves tilknyttet projektet, hvilket
synes stadig mere vigtigt set i lyset af den historisk høje byggeaktivitet, der presser
både rådgivere, udførende og de kommunale byggemyndigheder.
Med ændringen sættes fokus på at fremme, at certificerede rådgiveres kompetencer
kun anvendes der, hvor det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt. Samtidig er ansvarsfor-
delingen mellem kommune, bygherre og rådgiver gjort mere tydelig, til gavn for en
mere effektiv byggeproces med kortere sagsbehandlingstider.
Derudover har BPST på opfordring fra branchen revideret kravene til ventilation, så de
i højere grad stemmer overens med europæiske regler og imødekommer nuværende
teknologi.
Generelt afspejler høringssvarene opbakning til, at styrelsen i samarbejde med bygge-
riets parter justerer bygningsreglementet for dermed at skabe en mere enkel regule-
ring og aflaste markedet.
For ombygninger i etageejendomme er der dog høringsparter som vurderer, at de fore-
slåede ændringer vil medføre en ikke-acceptabel reduktion af sikkerhedsniveauet i
byggeriet. På denne baggrund har BPST justeret bestemmelserne, så ændringerne fort-
sat vil bidrage til at frigøre ressourcer fra især statikere certificerede til konstruktions-
klasse 3 og 4 samt tredjepartskontrol, hvor der pt. opleves lange ventetider.
BPST har med ændringen af BR18 endvidere præciseret en række bestemmelser for at
understøtte, at de anvendes ensartet og efter hensigten. Høringssvarene afspejler bred
opbakning til dette, herunder tydeliggørelsen af ansvarsfordelingen mellem kommune
og bygningsejer. Samtidig er er der dog flere høringsparter som finder, at der stadig
hersker tvivl om visse regler, bl.a. de regler, der definerer den certificerede rådgivers
opgaver. Derfor er der med udgangspunkt i høringssvarene foretaget præciseringer af
de relevante bestemmelser efter høringen. BPST vil desuden søge at understøtte for-
ståelsen af reglerne ved at opdatere vejledninger til BR18.
Høringssvarene samlet set afspejler dog også, at de trækker i forskellige retninger, når
det gælder afvejningen af hensyn til sikkerhed, sundhed, bæredygtighed, vækst og ud-
vikling.
BPST takker for den sparring og videndeling byggeriets parter har ydet, b.la. gennem
taskforcen, sparringsgrupper og standardiseringsudvalg, og som ligger til grund for
store dele af de ændringer, der nu gennemføres af BR18.
Mindre ombygninger af bl.a. etageejendomme
BPST har i høringsudkastet foreslået, at simple ombygninger af bærende konstruktio-
ner, der
ikke
har væsentlig betydning for konstruktionens sikkerhed, kan indplaceres i
en lavere konstruktionsklasse end den klasse, som selve konstruktionen er indplaceret
i.
Formålet med ændringen er at skabe et bedre match mellem på den ene side ombyg-
ningens kompleksitet og risiko, og på den anden side kravet til dokumentation og kon-
trol samt de tilknyttede rådgiveres kompetence. I den forbindelse er der set på, hvor-
vidt det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt at stille krav om tilknytning af en certificeret
statiker til den enkelte ombygning.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0003.png
Ved at indplacere ombygninger i en lavere konstruktionsklasse end det samlede byg-
geri mindskes efterspørgslen på statikere, der er certificeret til konstruktionsklasse 3
og 4 samt tredjepartskontrol. Desuden vil flere ombygninger kunne håndteres i kon-
struktionsklasse 1. Sidstnævnte vil også mindske presset på den kommunale bygge-
sagsbehandling, ligesom forslaget vurderes til gavn for alle parter involveret i bygge-
processen, herunder specielt bygningssejere i etagebyggeri. Endeligt vil det betyde, at
en række ikke-certificerede statikere (igen) vil kunne arbejde med simple ombygnin-
ger.
Forslaget betyder, at bygningsejer i etageboligbyggeri kan foretage mindre ændringer
og andre forandringer inden for konstruktionsklasse 1 og 2, selvom det samlede byg-
geri er en højre konstruktionsklasse, herunder, at:
etablere huller i bærende konstruktioner, f.eks. dørhuller i forbindelse med
sammenlægning af lejligheder,
udføre lokale ændringer af bærende konstruktioner, f.eks. etablering af kvist i
tagkonstruktionen og montage af en altan,
ændre anvendelse eller belastning, f.eks. ændre opbygningen af etageadskillel-
sen i forbindelse med flytning eller udvidelse af badeværelse samt
montere mindre bærende konstruktionsdele, f.eks. bærerør til antennesyste-
mer og solceller.
Høringssvar
Der er generelt enighed om nødvendigheden af at tilpasse reglerne for ombygninger i
eksisterende konstruktioner, for dermed at undgå unødigt høje krav til dokumenta-
tion, kontrol og kompetence.
Akademisk Arkitektforening, Bygherreforeningen, DI Byggeri, FRI og Teleindustrien
forholder sig positive til lempelsen, bl.a. med begrundelser om, at det kan lette sagsbe-
handlingen, det økonomiske og tidsmæssige pres på bygningsejere og presset på de
certificerede rådgivere, samt at certificeringsordningen med lempelsen generelt vil
fungere mere fleksibelt og effektivt. Med det høje pres på certificerede statikere in
mente er
NordStatik
enig i, at flere konstruktioner og ombygninger i disse i konstruk-
tionsklasse 3 og konstruktionsklasse 4 kan flyttes en klasse ned, uden at det går på
kompromis med sikkerheden.
En række af disse høringsparter påpeger dog, at dele af forslaget vil medføre et lavere
sikkerhedsniveau, særligt når det gælder ombygninger af konstruktioner i høj konse-
kvensklasse, som efter høringsudkastet vil kunne placeres i konstruktionsklasse 1,
d.v.s. de vil kunne gennemføres uden byggetilladelse og uden brug af certificeret rådgi-
ver.
I forlængelse heraf påpeger
Dabyfo Kreds Vestjylland, Dancert, Frederiksberg Kom-
mune, FRI, NordStatik
og
Statikeranerkendelsesudvalget,
at en konstruktions virke-
måde og egenskaber kan være svære at vurdere, hvorfor der er risiko for, at kompleksi-
teten af ombygningen undervurderes, så den indplaceres i en for lav konstruktions-
klasse, f.eks. montering af altaner eller hultagning i vægge. Hertil uddybes det, at det
ofte er betydeligt vanskeligere at håndtere kvaliteten og sikkerheden ved forandringer
af eksisterende konstruktioner end ved nye konstruktioner.
Ekas Rådgivende Ingeniør, FRI, NordStatik
og
Statikeranerkendelsesudvalget
påpe-
ger desuden risikoen ved, at det med ændringerne vil være muligt at udføre simple
ombygninger, f.eks. hultagning i nederste stabiliserende væg i en 15-etagers ejendom,
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0004.png
uden brug af certificeret statiker. Det påpeges også, at der i konstruktionsklasse 1 ikke
skal udføres uafhængig kontrol, der bl.a. ville kunne fange fejlvurderinger af komplek-
sitet og andre fejl, der har en negativ betydning for det krævede sikkerhedsniveau.
Der er generelt enighed blandt høringsparterne om, at bestemmelserne skal under-
støttes af vejledning målrettet bygningsejeren for at undgå fejl og dermed reduceret
sikkerhed.
DI Byggeri, FRI og Statikeranerkendelsesudvalget
påpeger desuden, at der skal ska-
bes overensstemmelse mellem bestemmelserne, relevante standarder og SBi-anvisning
271.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
Selvom begrebet ’ombygning’ kan referere til både omfattende og komplekse ombyg-
ninger af en eksisterende konstruktion, er langt de fleste ombygninger i etagebyggeri
simple og begrænsede ombygninger, der ikke har væsentlig betydning for konstruktio-
nens sikkerhedsniveau. Dermed skaber differentieringen mellem simple og komplekse
ombygninger mulighed for at lempe kravene til brugen af certificerede statikere samt
omfanget af dokumentation og kontrol ved langt de fleste ombygninger, uden at gå på
kompromis med sikkerheden. Komplekse ombygninger skal fortsat indplaceres i
samme konstruktionsklasse, som selve konstruktionen er indplaceret i.
Styrelsen har noteret sig, at der er bred opbakning til at justere kravene om brug af
certificerede statikere ved simple ombygninger af bærende konstruktioner. Dog vurde-
rer
FRI, Statikeranerkendelsesudvalget
samt flere rådgivende ingeniørfirmaer og
kommuner, at forslaget vil reducere sikkerheden.
Styrelsen har derfor justeret forslaget, så kravene til kontrol og kompetence øges i for-
hold til høringsudkastet. Hensynet med justeringen er dog fortsat at tilgodese et bedre
match mellem kompleksitet og kompetence, samt at frigøre ressourcer og kapacitet på
markedet for certificerede rådgivere, særligt i konstruktionsklasse 3 og 4.
Justeringen efter høringen betyder, at:
Simple og traditionelle ombygninger og forandringer i eksisterende konstruk-
tioner i konstruktionsklasse 2 kan indplaceres i konstruktionsklasse 1, såfremt
der udføres kontrol af dokumentationen iht. BR18, kap. 30, svarende til kon-
struktionsklasse 2. Derved skal der forsat ikke tilknyttes en certificeret statiker
til byggesagen, men der skal udføres kontrol af dokumentationen. Kontrollen
kan også udføres af en rådgiver, der ikke er certificeret.
Simple og traditionelle ombygninger og forandringer i eksisterende konstruk-
tioner i konstruktionsklasse 3, kan indplaceres i konstruktionsklasse 2, hvis de
indgår i etagebyggeri i højest 6 etager over terræn, der anvendes til længereva-
rende ophold, f.eks. beboelse, kontor, hotel, dag-/døgninstitution. Konstrukti-
onen må højst have en spændvidde på 8 m.
Simple og traditionelle ombygninger og forandringer i eksisterende konstruk-
tioner i høj konsekvensklasse (f.eks. etagebyggeri, hvor gulv i øverste etage er
mere end 12 m over terræn), kan indplaceres i konstruktionsklasse 3 i stedet
for konstruktionsklasse 4.
Ændringen i forslaget medfører ikke en ændring af definitionen af hvad en simpel og
traditionel ombygning er, og der er dermed tale om de samme typer ombygninger,
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0005.png
som beskrevet ovenfor. Der vil i løbet af første halvår af 2022 blive udarbejdet en vej-
ledning om indplacering af simple og traditionelle ombygninger i eksisterende kon-
struktioner.
Det er bygningsejeren som skal sikre, at en ombygning er indplaceret i den rette kon-
struktionsklasse. Indplaceres en ombygning i konstruktionsklasse 1, hvor der ikke skal
anvendes en certificeret statiker, vil ombygningen indgå i bygningsmyndighedens stik-
prøvekontrol, hvilket vil bidrage til at sikre, at den nødvendige dokumentation udar-
bejdes.
Det er styrelsens vurdering, at ændringen efter høringen fortsat vil mindske presset på
statikere certificeret til konstruktionsklasse 3 og 4 samt tredjepartskontrol, idet der vil
være flere ombygninger, som kan håndteres af en certificeret statiker i konstruktions-
klasse 2, hvilket er den klasse, hvor der er størst kapacitet i markedet. Endvidere vil
der være mange projekter i konstruktionsklasse 1, som ikke kræver en certificeret råd-
giver.
Der vil ikke være overensstemmelse mellem BR18, SBi-anvisning 271 og DS/EN 1990
DK NA med hensyn til ombygninger, da hverken anvisningen eller standarden anven-
der begrebet simple ombygninger. En konsekvensrettet SBi-anvisning 271, samt en
ændret DS/EN 1990 DK NA forventes færdig medio 2022.
Byggearbejder, der er undtaget fra ansøgning om byggetilladelse (enfamilie-
huse, rækkehuse, sommerhuse m.v.)
Der har været tvivl om, hvordan reglerne skal forstås, for så vidt angår de brandmæs-
sige forhold. Dette indebærer en risiko for, at certificerede brandrådgiver tilknyttes
byggeprojekter, hvor dette ikke er nødvendigt.
I høringsudkastet præciseres hvilke ombygninger og forandringer af enfamiliehuse
mv, der kan udføres uden krav om byggetilladelse og derved uden brug af certificeret
brandrådgiver.
Ud over at opnå en bedre anvendelse af de certificerede rådgiverkompetencer på mar-
kedet, har præciseringen til formål at lette kommunernes sagsbehandling ved at sikre,
at der kun ansøges om byggetilladelse for de byggerier, hvor det er nødvendigt.
Høringssvar
Høringssvarene afspejler en generel opbakning til præciseringen.
FRI
anfører, at det specifikt bør fremgå, at de præ-accepterede løsninger knytter sig til
brandforhold.
Der er endvidere bred enighed i høringssvarene om nødvendigheden af at opdatere
Bygningsreglementets vejledning til kap. 5 – Brand,
herunder at de præ-accepterede
løsninger formuleres præcist og lettilgængeligt.
DI Byggeri
og
Konstruktørforeningen
opfordrer til, at bestemmelsen ikke skal vedrøre
én-til-én-udskiftning af f.eks. vinduer, men kun reelle ombygninger.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
I forbindelse med ændringen af BR18 udgives en opdateret udgave af
Bygningsregle-
mentets vejledning til kap. 5 – Brand,
herunder bilag 1a og 1b vedr. fritliggende og
sammenbyggede enfamiliehuse og sekundær bebyggelse i tilknytning hertil. Bilagene
vil indeholde vejledning for opførelse eller ombygning af enfamiliehuse, så de opfylder
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0006.png
Bygningsreglementets krav i kapitel 5 – Brand.
Bilag 1a er pt. i kommentering hos
branchen, og bilag 1b sendes ligeledes i kommentering ultimo 2021.
En-til-én-udskiftning af bygningsdele anses at være vedligeholdelse og ikke en væsent-
lig ombygning. Bygningsreglementets bestemmelser omhandler kun væsentlige om-
bygninger eller forandringer.
Ændring af kravene til indplacering af enfamiliehuse, rækkehuse, sommerhuse
mv. i brandklasse 1
I høringsforslaget udvides brandklasse 1, så flere enfamiliehuse og sommerhuse af be-
grænset kompleksitet samt tilbygninger hertil, kan indplaceres i denne klasse, hvis de
følger anvisningerne i de præ-accepterede løsninger, bilag 1a og 1b i
Bygningsregle-
mentets vejledning til kap. 5 - Brand.
Konsekvensen af ændringen vurderes at være, at
langt størstedelen af enfamiliehuse, sommerhuse og tilsvarende byggeri vil kunne op-
føres uden brug af certificeret brandrådgiver.
Høringssvar
Langt de fleste høringsparter bakker op om ændringen, heriblandt
Akademisk Arki-
tektforening, Bygherreforeningen, Dabyfo Kreds Vestjylland, DBI, FRI, Konstruktør-
foreningen og Tekniq Arbejdsgiverne.
Sidstnævnte foreslår desuden en yderligere
lempelse for så vidt angår produktionshaller, så disse kan indplaceres i brandklasse 1
uanset størrelse.
Danske Beredskaber
anfører, at ændringen reducerer brandsikkerheden, idet bered-
skabernes indsatstaktiske forhold forringes, når antal etager og etageareal i brand-
klasse 1 forøges, da den nødvendige slangelængde dermed også forøges.
Generelt opfordres der i høringssvarene til at der er fokus på præcision i vejlednin-
gerne til bygningsreglementet, så der ikke opstår tvivl.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
Det er styrelsens vurdering, at opførelse og ombygninger af bygningsafsnit i brand-
klasse 1, hvor der ikke er tilknyttet en certificeret brandrådgiver, højst må have et sam-
let etageareal på 600 m
2
uanset anvendelse. Denne grænse medvirker til at begrænse
den samlede brandbelastning i bygningsafsnittet samtidigt med, at erfaringer viser, at
en brands udvikling kan holdes under kontrol. BPST vurderer derfor, at ændringen
ikke vil medføre en reduktion af sikkerheden.
I den kommende, opdaterede udgave af
Bilag 1a: Præ-accepterede løsninger for frit-
liggende og sammenbyggede enfamiliehuse
vil det fremgå, at der fra den normale ad-
gangsdør, som er den dør, redningsberedskabet vil benytte som indsatsvej, højst må
være en gangafstand på 60 m til et vilkårligt sted i huset, hvis byggeriet skal indplace-
res i brandklasse 1. Samtidig vil det fremgå, at bygninger, hvor gangafstanden til en
udgangsdør er længere end 30 m, skal opdeles i brandceller udført med redningsåb-
ninger, hvis byggeriet skal indplaceres i brandklasse 1. Dette vurderes at give et til-
strækkeligt brandsikkerhedsniveau i forhold til både evakuering og redning.
Afslutningsvist kan det oplyses, at revideret udgave af
Bygningsreglements vejledning
til kapitel 5 – Brand
forventes offentliggjort primo 2022.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til ændringer.
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0007.png
Etageboligbyggeri, kontorbygninger, lagerbygninger m.v.: Fravigelser af de
præ-accepterede løsninger
Høringsforslaget indebærer, at det i større omfang bliver muligt delvist at fravige de
præ-accepterede løsninger, uden at hele byggeriet rykker fra brandklasse 2 til brand-
klasse 3 eller 4.
Høringssvar
Generelt er der opbakning til, at flere byggeprojekter kan fastholdes i brandklasse 2.
Ingen høringsparter udtrykker bekymring for, at ændringen vil udfordre sikkerheden.
EPS-branchen
og
ETA-Danmark
mener ikke, at lempelsen er tilstrækkelig, bl.a. i for-
hold til at fremme innovative bæredygtige løsninger, og foreslår hver en løsning, hvor
fravigelserne kan håndteres i brandklasse 2 frem for brandklasse 3.
Københavns Kommune
mener, at det mere tydeligt skal fremgå, at sikkerhedsniveauet
skal være tilfredsstillende for bygningen i sin helhed.
Dabyfo Kreds Vestjylland
og
Danske Arkitektvirksomheder
finder det uklart, hvordan ændringen skal håndteres i
praksis, herunder ansvarsfordelingen mellem kommune og certificerede brandrådgi-
vere samt håndteringen af fravigelserne, hvis de foretages efter byggetilladelsens ud-
stedelse. Der lægges generelt vægt på, at bestemmelserne og tilhørende vejledning
formuleres præcist.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
BPST er enig i vigtigheden af, at reglerne understøtter udvikling af nye løsninger.
BPST vurderer dog ikke, at der på baggrund af høringen er grundlag for at lade flere
byggerier håndteres af en brandrådgiver certificeret til brandklasse 2 frem for en
brandrådgiver certificeret til brandklasse 3.
Primo 2022 udgives vejledning om fravigelser af de præ-accepterede løsninger.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Kontrol af udførelse
Ved ændringen af BR18 er der fokus på, at certificerede rådgiveres ressourcer anven-
des effektivt, og hvor det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt. På den baggrund konkreti-
seres i BR18 kravene i forbindelse med kontrol af udførelse af bærende konstruktioner
og brandforhold, herunder kontroltyper, dokumentkontrol af udførelsesgrundlag og
fysisk kontrol. Kravene er allerede gældende, da de fremgår af henvisningerne i BR18
til standarder, anvisninger osv.
Høringssvar
Høringssvarene afspejler divergerende holdninger til, hvorvidt konkretiseringen af
kontrolprocessen påvirker sikkerhedsniveauet i byggeriet.
Dancert
og
Statikeraner-
kendelsesudvalget
giver udtryk for, at et minimumskrav reducerer sikkerheden, idet et
minimumskrav betyder, at det ikke er muligt at fastlægge et højere kontrolniveau. Li-
geledes giver
Statikeranerkendelsesudvalget
udtryk for, at det kan udgøre en sikker-
hedsrisiko, hvis tredjepartskontrollen af den særlige kontrol af udførelsen ikke foreta-
ges af en certificeret tredjepartskontrollant. Derimod udtrykker
FRI
og
Martin Knud-
sen,
at kravene til betingelserne for den person, der kan foretage den uafhængige kon-
trol af udførelsen, er for begrænsende.
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0008.png
Dancert, DI Byggeri, Ekas Rådgivende Ingeniør
og
FRI
fremhæver, at der med styrel-
sens konkretisering stadig hersker tvivl om, hvordan der foretages kontrol og af hvem.
Der kan dermed i praksis opstå uenighed om, hvem der skal sikre, at udførelsen er
kontrolleret og dokumenteret korrekt, hvilket kan medføre, at de certificerede rådgi-
vere anvender deres ressourcer på forhold, hvor det ikke er hensigten.
Bygherrefor-
eningen, Dancert, Danske Arkitektvirksomheder og Ekas Rådgivende Ingeniør
giver
desuden udtryk for, at flere af bestemmelserne med tilhørende tabeller er svære at
tolke.
Som følge heraf indeholder flere af høringssvarene konkrete forslag til, hvordan kon-
trolprocessen bedst muligt beskrives. F.eks. påpeger
Statikeranerkendelsesudvalget,
at det skal fremgå, at tredjepartskontrol af udførelse også omfatter en kontrol af den
fysiske konstruktion, mens
Bygherreforeningen
pointerer, at det skal indskrives, at
der i visse tilfælde kan udføres dokumenteret egenkontrol som erstatning for en uaf-
hængig kontrol.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
BPST vurderer, at ændringerne ikke medfører en reduceret sikkerhed, da kravene alle-
rede er gældende for kontrol af udførelse af brandsikringstiltag og bærende konstruk-
tioner. Ændringerne er dermed udelukkende indført for at undgå misforståelser om,
hvilke regler der gældende.
BPST tager dog til efterretning, at der på baggrund af høringsudkastet stadig er tvivl
om, hvad der er omfattet af den certificeredes virke ift. krav i BR18, kap. 30 og tilhø-
rende bilag, samt hvornår disse krav skal være opfyldt i byggeprocessen.
Hertil kan BPST oplyse, at BR18, kap. 30 og bilag 3 vedr. kontrol af dokumentation for
og udførelse af bærende konstruktioner og brandforhold ikke beskriver, hvilken aktør i
projektet (f.eks. projekterende, entreprenør, certificeret rådgiver), der skal udføre den
uafhængige kontrol samt tredjepartskontrol. Ligeledes beskrives ikke, hvornår i bygge-
projektets faser disse kontroller skal udføres. BR18, kap. 30 og tilhørende bilag omfat-
ter derimod udelukkende krav til, hvilken dokumentation der skal foretages kontrol af,
samt på hvilket kontrolniveau dokumentationen af den fysiske bærende konstruktion
og brandsikringstiltag skal foretages. BPST gør opmærksom på, at kontrolniveauer,
der er angivet i bilag 3, er minimumskrav, der ikke afholder bygherren eller den certi-
ficerede rådgiver fra at ønske et højere kontrolniveau.
Hvilken kontrol, den certificerede som minimum skal foretage og på hvilket kontrolni-
veau, fremgår af BR18, kap. 32-34 og tilhørende vejledninger vedr. certificeredes virke.
Styrelsen forventer i løbet af 2022 at revidere vejledningerne til BR18, kapitel 32-34
med særligt fokus på den certificeredes minimumsvirke for kontrol af udførelsen.
Bemærkningerne giver anledning til en række præciseringer af bestemmelserne og til-
hørende bilag. Det tydeliggøres f.eks., at egenkontrol kun skal dokumenteres i de til-
fælde, hvor dokumenteret egenkontrol anvendes som erstatning for en uafhængig kon-
trol, at udførelsesgrundlaget ikke er en del af
B2. Statisk Kontrolplan
samt at tredje-
partskontrollen omfatter en kontrol af de fysiske brandsikringstiltag og bærende kon-
struktioner.
Den certificeredes minimumsvirke
Da der er en stor efterspørgsel på certificerede rådgivere, er det vigtigt, at de certifice-
rede bruges der, hvor deres kompetencer er sikkerhedsmæssigt nødvendige. Formålet
8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0009.png
med ændringen i reglerne om den certificeredes virke er at fritage den certificerede
rådgiver fra opgaven at samle dokumentationen for de bærende konstruktioner og
brandforhold. Den certificerede skal fortsat sikre, at dokumentationen er samlet og
udgør en helhed.
Høringsvar
Generelt bakkes der i høringssvarene op om muligheden for at anvende de certifice-
rede rådgiveres kompetencer mere effektivt.
Derudover afspejler høringssvarene en uenighed omkring, hvorvidt sikkerhedsni-
veauet i byggeriet er tilstrækkelig med den foreslåede ændring.
DBI, Konstruktørfor-
eningen
og
Københavns Kommune
argumenterer for, at ændringen vil udgøre en sik-
kerhedsrisiko, da ansøger ikke nødvendigvis har kompetencerne til at vurdere, om do-
kumentationen lever op til kravene.
Bygherreforeningen, DI Byggeri, FRI
og
Tekniq
Arbejdsgiverne
bakker derimod op om ændringen, da den vil tydeliggøre, at det er
bygningsejeren og ikke den certificerede rådgiver, der har ansvaret for, at byggeriet er
sikkert.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
BPST vurderer, at ændringen ikke vil reducere sikkerheden. Ansøger skal samle doku-
mentationen for de bærende konstruktioner og brandforhold, så den kan anvendes,
som den foreligger, er fyldestgørende og udgør et hele. Hvis ansøger ikke kan opfylde
dette krav, kan ansøger overdrage opgaven til en person med de nødvendige kompe-
tencer. Selvom opgaven ikke længere vil være en del af den certificerede rådgivers mi-
nimumsvirke, skal den certificerede stadig sikre, at den samlede dokumentation kan
anvendes, som den foreligger, er fyldestgørende og udgør et hele. Det vil blive nær-
mere beskrevet i vejledningen til BR18, kap. 32-34, hvordan den certificerede rådgiver
kan sikre, at dette er opfyldt.
Det er bygningsejeren, som skal sikre, at byggeriet lever op til bygningsreglementets
krav, og BPST er enig i vigtigheden af, at dette ansvar fremgår tydeligt. BPST vurderer
dog, at dette hensyn er opfyldt i forbindelse med den foreslåede ændring, da bygnings-
ejeren er ”ansøger”, uagtet at bygningsejer giver f.eks. en rådgiver fuldmagt til at fore-
stå ansøgningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Afslutning af byggesag
Der har været tvivl om i hvilken grad, kommunen skal føre kontrol med den dokumen-
tation, som bygningsejer skal fremsende i forbindelse med færdigmelding af et byg-
geri. Derfor har BPST i høringsudkastet foreslået en præcisering, der skal tydeliggøre,
at det er bygningsejeren, der har ansvar for at sikre, at byggeriet opfylder alle relevante
krav i bygningsreglementet, og at bygningsejeren har ansvar for at fremsende tilstræk-
kelig dokumentation herfor.
Kommunen skal således alene kontrollere, at bygningsejer har fremsendt følgende:
Erklæring om, at byggeriet overholder bygningsreglementets krav.
Erklæring om, at den fremsendte dokumentation viser, at bygningen opfylder
alle relevante krav i bygningsreglementet.
Dokumentation for, at der er tegnet byggeskadeforsikring, og at præmien er
betalt.
9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0010.png
Præciseringen understøtter implementeringen af BR18, hvormed den kommunale tek-
niske byggesagsbehandling blev afskaffet. BPST forventer endvidere, at præciseringen
vil lette den kommunale sagsbehandling, og dermed medvirke til at nedbringe de kom-
munale sagsbehandlingstider.
For at understøtte en mere fleksibel byggeproces, præciseres det endvidere med æn-
dringen, at kommunen kan give tilladelse til at tage en bygning helt eller delvist i brug,
inden der gives ibrugtagningstilladelse, også i forbindelse med de byggesager, hvor der
er tilknyttet en certificeret rådgiver. Ligeledes er det præciseret, at kommunen kan
stille vilkår til ansøger i de tilfælde, hvor det vurderes at være nødvendigt, herunder
sætte en frist for byggeriets færdiggørelse.
Høringssvar
Høringsparterne udtrykker generelt enighed om vigtigheden af, at ansvarsfordelingen
mellem kommune og bygningsejer fremgår tydeligt af bygningsreglementet. I forlæn-
gelse heraf kvitterer
DI Byggeri, KL
og
Teleindustrien
for, at kommunens kontrolop-
gave i forbindelse med færdigmelding er tydeliggjort, bl.a. til gavn for den kommunale
sagsbehandlingstid.
En række kommuner
1
og KL udtrykker dog bekymring for, at kommunerne ikke skal
kontrollere den fremsendte dokumentation i forbindelse med færdigmelding, da kom-
munerne ofte oplever, at dokumentationen er fejlbehæftet. Flere kommuner tilføjer, at
præciseringen risikerer at genindføre den såkaldte ”lukkede kuvert”, hvor bygnings-
ejere blot underskriver erklæringerne uden at vedlægge den krævede dokumentation.
Derudover fremhæves det, at den lavere grad af kontrol af dokumentationen kan gå ud
over kvaliteten, sundheden og sikkerheden i byggeriet, da kommunernes erfaring viser
en sammenhæng mellem fejlbehæftet dokumentation og dårlig udførelse af byggeriet.
Hvis præciseringen fastholdes, foreslår
Københavns Kommune,
at den nuværende an-
del på 10 % af byggesager, der udtages til stikprøvekontrol, sættes op. Samtidig påpe-
ges det, at opgaven med at indhente dokumentation ved stikprøvekontrollen vil blive
større til ulempe for kommune og bygningsejer, da eventuelle professionelle rådgivere
på byggeriet, efter endelig ibrugtagningstilladelse, ikke nødvendigvis bistår bygnings-
ejer længere. Endeligt forudser Helsingør Kommune, at antallet af lovliggørelsessager
vil stige sammen med antallet af sager, der skal håndteres af domstolen.
Høringsparterne er generelt positive over for præciseringen af reglerne om at tage en
bygning helt eller delvist i brug. Dog er der uenighed om, hvordan det sikres, at de dele
af byggeriet, der tages i brug, lever op til bygningsreglementets krav.
Dabyfo Kreds
Vestjylland, Ekas Rådgivende Ingeniør, Helsingør Kommune
og
Københavns Kom-
mune
finder det nødvendigt for sikkerheden, at en certificeret rådgiver underskriver
en erklæring til kommunen, mens
DBI
påpeger, at dette ikke nødvendigvis skal være
tilfældet i alle byggesager.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
Formålet med BR18 og certificeringsordningen har bl.a. været at uddelegere dele af
kontrolopgaven til brandrådgivere og statikere, der er certificerede til at varetage op-
Helsingør Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Svendborg Kommune, Københavns Kommune, Dabyfo
Kreds Vestjylland, Dabyfo Kreds Østjylland, Dabyfo Kreds Nordjylland og Dabyfo Kreds Vestsjælland.
1
10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0011.png
gaven. Med denne ændring af praksis blev det ligeledes tydeliggjort, at det er byg-
ningsejers ansvar, at byggeriet og dokumentationen herfor lever op til bygningsregle-
mentets krav.
For at understøtte implementeringen af BR18 og en ensartet sagsbehandling landet
over, fastholder BPST, at det præciseres i BR18, at kommunen alene skal kontrollere
de erklæringer, som bygningsejer skal fremsende i forbindelse med færdigmeldingen
af et byggeri. Kommunen er fortsat tilsynsmyndighed.
Der ændres ikke ved, at kommunen skal pålægge bygningsejer at bringe forholdene i
orden, hvis det f.eks. gennem en stikprøvekontrol viser sig, at dokumentationen er
mangelfuld, eller at udførelsen af byggeriet ikke lever op til bygningsreglementets
krav.
For så vidt angår muligheden for at tage en bygning helt eller delvist i brug, kan kom-
munen stille vilkår til ansøger i de tilfælde, hvor kommunen finder det af betydning for
f.eks. sikkerheden eller sundheden. Det indebærer f.eks., at kommunen kan stille krav
om, at en certificeret rådgiver udarbejder en erklæring om, at de dele af byggeriet, der
tages i brug, overholder relevante krav. Styrelsen bemærker i den forbindelse, at det
ikke er hensigten, at det i hver sag er nødvendigt, at en certificeret rådgiver udarbejder
denne erklæring. Det vil være et anliggende mellem kommune og ansøger i den kon-
krete sag.
Brug af anerkendte statikere
Overgangsordningen for anvendelse af anerkendte statikere for byggeri i konstrukti-
onsklasse 2-4 ophører pr. 1. januar 2022 som led i implementeringen af certificerings-
ordningen.
Høringssvar
BPST har modtaget begrænset høringssvar vedr. overgangsordningen for anvendelse
af anerkendte statikere. Dog udtrykker
Københavns Kommune
en bekymring for, om
ophøret af overgangsordningen vil lægge endnu større pres på det i forvejen begræn-
sede antal certificerede statikere.
Teleindustrien
opfordrer derudover til, at det skal
være muligt at blive certificeret som statiker til f.eks. bærerør og master.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
BPST er opmærksom på, at der generelt er en høj efterspørgsel på certificerede stati-
kere, hvilket den kommende ændring af BR18 bl.a. skal være med til at imødekomme.
BPST vurderer dog, at der er et begrænset antal anerkendte statikere tilbage, som ikke
er blevet certificeret til konstruktionsklasse 3 og 4, hvorfor ophøret af overgangsord-
ningen kun vil have en meget begrænset betydning i praksis.
Derudover kan BPST oplyse, at certificeringsbekendtgørelsen blev ændret pr. 1. juli
2021, så det er muligt for certificeringsorganerne at udstede certifikater med begræn-
set gyldighedsområde. Reglerne muliggør således en certificering begrænset til bære-
rør og master. Dette kan ligeledes være med til at mindske efterspørgslen på certifice-
rede statikere.
11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0012.png
Ventilation
På baggrund af efterspørgsel fra branchen har BPST foreslået ændringer til kravene
om ventilation. Formålet med ændringerne er at tilpasse kravene til nuværende tekno-
logi og skabe overensstemmelse med kravene i nabolandene og de europæiske stan-
darder. Formålet søges opfyldt ved at ændre bestemmelserne i BR18, så de bliver mere
funktionsbaserede.
Høringssvar
Høringssvarene afspejler generelt en enighed omkring nødvendigheden af en ændring
på ventilationsområdet. Der er dog uenighed omkring, hvorvidt ændringerne er til-
strækkelige, og hvordan et sundt indeklima generelt skal effektueres.
Uenigheden kommer især til udtryk i forbindelse med kravene om luftstrøm fra em-
hætter. F.eks. opfordrer
Neutratest
til en stramning af reglerne med et enkelt ufravige-
ligt krav til luftstrømmen, så den krævede luftstrøm er højere, end det er tilfældet i
BPSTs forslag, mens
BSH Hvidevarer
mener, at kravene skal lempes, så den lavest
mulige luftstrøm til emhætten er udgangspunktet for beregning frem for den højeste.
Veltek Ventilation
er enig i niveauet, men mener, at der skal tages udgangspunkt i en
tabel over luftstrømme frem for korrektionsfaktorer. Ligeledes foreslår
Veltek Ventila-
tion,
at delvis recirkulation ikke længere skal være tilladt, så hele emhættens afkast i
stedet skal føres til det fri, mens
APPLiA Danmark
ønsker, at der tillades teknologier
uden afkast til det fri, hvis det kan dokumenteres, at disse er mindst lige så gode for in-
deklimaet som de nuværende.
En gruppe af høringsparterne foreslår konkrete detailkrav, heriblandt
Blik- og Rørar-
bejderforbundet
og
Teknik Arbejdsgiverne,
som er imod forsimplingen af dimensione-
ringsmetoden til ventilation af skoler og daginstitutioner og i stedet foreslår mere ud-
præget anvendelse af luftskiftekrav også i den øvrige del af kapitlet.
Skorstensfejerlau-
get
foreslår strammere krav i forhold til renheden af ventilationssystemer og
Svend-
borg Kommune
vil have indført krav om mekanisk ventilation i enfamiliehuse.
En anden gruppe af høringssvarene afspejler derimod opbakning til BPSTs forslag om
en mere funktionsbaseret tilgang til ventilationskrav, heriblandt
APPLiA Danmark,
BSH Hvidevarer
og
FRI.
I tilknytning hertil giver
APPLiA Danmark, Blik- og Rørar-
bejderforbundet, DI Byggeri og Tekniq Arbejdsgiverne
udtryk for, at de havde forven-
tet mere gennemgribende ændringer og understreger, at danske særregler ikke skal
hindre handel på tværs af de europæiske landegrænser.
APPLiA Danmark, DI Byggeri og Veltek Ventilation
understreger desuden vigtighe-
den af, at bestemmelserne formuleres præcist uden for mange fortolkningsmulighe-
der, mens
Københavns Kommune
efterspørger en vejledning omkring, hvordan anlæg
baseret på hybrid og naturlig ventilation kan funktionsafprøves.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
Kravene til ventilation varetager generelt hensyn inden for sikkerhed, sundhed og
energi, hvilket bl.a. indebærer at sikre en passende luftkvalitet. Bygningsreglementet
er dog primært funktionsbaseret, hvorfor kravene som udgangspunkt ikke foreskriver,
hvordan disse hensyn skal opfyldes, og herunder f.eks. hvordan de tekniske anlæg hol-
des i en forsvarlig stand. På denne måde udelukker kravene ikke bestemte teknologier
og produkter.
12
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0013.png
Det kan dog være nødvendigt at supplere de funktionsbaserede krav med detailkrav,
f.eks. ved at tydeliggøre, at reduktion af ventilation i boliger alene kan foretages, når
sensorer bekræfter, at boligen er forladt, og at luftkvaliteten muliggør reduktionen.
Denne balancering af funktionskrav og detailkrav afhænger af en vurdering af, hvor-
dan hensynene til sikkerhed, sundhed og energi bedst muligt opfyldes, samtidig med
at kravene understøtter muligheden for handel på tværs af de europæiske grænser.
Ved de tidlige inddragelsesmøder med branchen blev der drøftet en mere gennemgri-
bende ændring af ventilationskapitlet. Efter møderne er det dog BPSTs vurdering, at
de foreslåede ændringer bedst muligt tager højde for de forskelligrettede interesser,
der er i branchen, uden at gå på kompromis med sikkerheden, sundheden og energi-
forholdene. I forlængelse heraf er det BPSTs vurdering, at langt størstedelen af de em-
hætter, der sælges i Danmark, ved brug af eksisterende dokumentation kan overholde
bygningsreglementets krav til emhætter.
BPST er enig i vigtigheden af at sikre, at der ikke er usikkerhed omkring tolkningen af
kravene, hvorfor bemærkningerne giver anledning til mindre ændringer af formulerin-
gerne efter høringen. Derudover vil BPST i vejledningen til bygningsreglementet ud-
dybe forhold omkring luftskifte i kældre, ventilation af enfamiliehuse, skoler og dags-
institutioner, funktionsafprøvning af naturlig og hybrid ventilation samt forskellen på
luftstrøm fra emhætten og generel udluftning.
Bemærkningerne giver herudover alene anledning til mindre ændringer, herunder at
reduktion af udeluftstilførselen i boliger, der ikke er i brug, er forudsat måling.
Antennesystemer
Formålet med at ændre kravene vedr. antennesystemer til radiokommunikation i elek-
troniske kommunikationsnet er at effektivisere byggeprocessen på et område, der i
forvejen er ensartet og bygger på lang erfaring.
Høringssvar
Energistyrelsen
og
Teleindustrien
bakker op om ændringen og pointerer, at telebran-
chen hurtigere og mere fleksibelt vil kunne udbygge og opgradere mobilnettene, her-
under i forbindelse med etableringen af 5G-dækning.
Dancert
udtrykker imidlertid bekymring for, at bærerør til telekommunikation vil
merbelaste eksisterende konstruktioner mere end 5 % og dermed udgøre en sikker-
hedsrisiko.
Dabyfo Kreds Østjylland, Energistyrelsen
og
Teleindustrien
opfordrer til,
at bestemmelserne understøttes af vejledning.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer
BPST vurderer, at lempelsen ikke vil reducere sikkerheden, da den omfatter et område
med standardiserede løsninger, der bygger på lang erfaring med området. I forbin-
delse med ændringen af BR18 opdateres tilhørende vejledning i løbet af første halvdel
af 2022, så det præciseres, hvad der er omfattet af bestemmelsen, og hvilken merbe-
lastning der kan være på eksisterende konstruktioner, uden at det går ud over sikker-
heden.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
13
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0014.png
Bilag 1 - høringsparter
Advokatrådet - Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Altinex Oil Denmark A/S
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF)
Ankenævnet på Energiområdet
Applia
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Arbejdstilsynet
Astma-Allergi Danmark
Banedanmark
BAT-Kartellet
Beredskabsstyrelsen
Beskæftigelsesministeriet
Bips-Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde
BL – Danmarks Almene Boliger
BCK (Branchen for Kaffe- og Convenienceløsninger)
Blik- og Rørarbejderforbundet
BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
Brancheforeningen Danske Byggecentre
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter
Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr (BFS)
Kooperationen
Byggeskadefonden
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Byggesocietet
Bygherreforeningen
Bygningsfredningsforeningen (BYFO)
Bygningsstyrelsen
Børne- og Undervisningsministeriet
Center for Indeklima og Sundhed i Boliger
14
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0015.png
Connect Sport
Dabyfo – Forum for Danske Bygningsmyndigheder
DANAK
Dancert – Teknologisk Institut
Danmark Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg
Danmarks Lejerforening
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut
Dansk Byggeri
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Gasteknisk Center
Dansk Industri
Dansk Metal
Dansk Miljøteknologi
Dansk Standard
Dansk Teater
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
Dansk Varme Service, DVS
Dansk Ventilation Service
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Beredskaber
Danske Handicaporganisationer
Danske Kloakmestre
Danske Lejere
Danske Regioner
Danske Tegl
15
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0016.png
Danske Udlejere
DANVA
Den Danske Landinspektørforening
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det Økologiske Råd
DHI Danmark
DI Byg
DI Digital
DI Energi
DI Fødevarer
DI Handel
DI Rådgiverne
Drivkraft Danmark
Ørsted
E.On Denmark A/S
Ejendomsforeningen Danmark
Energiforum Danmark
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energiklagenævnet
Erhvervsministeriet
Energinet
Energiservice A/S
Energitjenesten
Energistyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Erhvervslejernes Landsorganisation
ETA Danmark A/S
Eurofins
Evida
FABA
APPLIA Danmark
Finans Danmark
16
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0017.png
Finansministeriet
Finanstilsynet
Fiskeristyrelsen
Forbrugerrådet TÆNK
Forbundet Arkitekter og Designere
Forbundet Træ- Industri-Byg i Danmark (3F)
FORCE Technology
Foreningen af Danske Kraftvarmemærker
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Foreningen af Slutbrugere af Energi
Forsikring og Pension
Forsvarsministeriet
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsyningstilsynet
FSR Danske Revisorer
Fødevarestyrelsen
Glasindustrien
God Adgang
Grundfos
HE-sekretariatet
Hofor
Horesta
Hovedstadens Beredskab
SMVdanmark
Ingeniørforeningen Danmark
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Konstruktørforeningen
KTC - Kommunalteknisk Chefforening
Kulturministeriet
Københavns Erhvervsakademi
17
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0018.png
Landbrug & Fødevarer
Landbrugsstyrelsen
Landsbyggefonden
Landsforeningen for Bygnings og Landskabskultur
Lejernes Landsorganisation
Ligestillingsafdelingen
LO
Maskinmestrenes Foreningen
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
Molio – Byggeriets Videncenter
Naturstyrelsen
NGF Nature Energy
Nævnenes Hus
Nævnenes Hus - Byggeklageenheden
Nævnenes Hus – Planklagenævnet
Parcelhusejernes Landsforening
Plan Energi
Plastindustrien
Praktiserende Landinspektørers Forening
Realdania
Rambøll
Rørforeningen
Byens Ejendom
Seges
SikkerhedsBranchen
Sikkerhedsstyrelsen
Skatteministeriet
Skorstensfejerlauget
Slots- og Kulturstyrelsen
Social- og Indenrigsministeriet
18
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 50: Orientering vedr. høring om ændring af bygningsreglementet, fra indenrigs- og boligministeren
2505738_0019.png
Statsministeriet
Statens Byggeforskningsinstitut
Statikeranerkendelsesudvalget
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Stålcentrum
Sundheds- og Ældreministeriet
Sundhedsstyrelsen
SYD Energi
Syddansk Universitet
Tekniq Installatørernes Organisation
Teknologisk Institut
Teleindustrien
Træinformation
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter
Varmepumpefabrikantforeningen
VELTEK
Vindmølleindustrien
Vinduesindustrien – Wind Denmark
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
19