Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2505303_0001.png
Sagsnr.
2021 - 2282
Doknr.
411367
Dato
17. december
2021
Notat om høring af forslag til landsplandirektiv 2021 for ud-
læg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszo-
nen
1. Indledning
Indenrigs- og boligministeren har efter planloven mulighed for gennem et eller flere
landsplandirektiver at udlægge og omplacere sommerhusområder i kystnærhedszo-
nen. Forslaget til landsplandirektiv er udarbejdet efter ansøgning fra kommunerne og
reglerne herom i planloven, jf. planlovens § 5 b, stk. 4, 5 og 8.
I forslag til landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen er der foreslået udlæg af i alt 662 sommerhusgrunde i 20 sommer-
husområder fordelt i 10 kommuner under forudsætning af, at der tilbageføres 575
sommerhusgrunde fordelt i 13 områder. Forslaget omfatter følgende kommuner:
Bornholms Regionskommune samt Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn,
Guldborgsund, Holstebro, Jammerbugt, Næstved, Sønderborg og Vejle kommuner.
Forslag til landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen har været i 8 ugers offentlig høring i perioden fra den 1. oktober til
den 26. november 2021.
Der er modtaget i alt 37 høringssvar, hvoraf 26 myndigheder, organisationer, m.v. har
haft bemærkninger til forslaget til landsplandirektiv.
Der er gennemført en miljøvurdering af forslag til landsplandirektiv, der er offentlig-
gjort og sendt i høring samtidig med forslaget. Der offentliggøres en sammenfattende
redegørelse sammen med bekendtgørelsen (landsplandirektivet). De væsentligste be-
mærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i forslag til landsplandirektivet
gennemgås og kommenteres nedenfor. Der er herudover modtaget enkelte oplysnin-
ger, som har givet anledning til mindre redaktionelle præciseringer i landsplandirekti-
vet, og som ikke omtales nedenfor. Derudover er der foretaget lovtekniske ændringer.
2. Generelle bemærkninger
KL takker for det fremsendte forslag og finder det hensigtsmæssigt, at der ryddes op i
utidssvarende sommerhusudlæg, samt at der er fokus på offentlighedens adgang til ky-
sten. KL finder det uhensigtsmæssigt, at kommunernes lokale planlægning styres ved
landsplandirektiver, og mener, at en omfordeling af sommerhusområder i forholdet 1:1
inden for kommunen bør kunne ske på samme måde som omfordeling af byzonearea-
ler, der omfordeles i forholdet 1:1 af kommunerne selv. KL tager forbehold for politisk
behandling. Bornholms Regionskommune og Haderslev Kommune finder, at turismen
har betydning for lokalsamfundet og opfordrer til, at der gennemføres endnu en runde
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0002.png
med omplaceringer og udlæg af sommerhusområder. Danmarks Naturfredningsfor-
ening (DN) peger på, at der bør foreligge et argumenteret behov, før der udlægges nye
sommerhusområder ved kysterne, og at områderne bør placeres uden negative konse-
kvenser for natur og landskab. DN peger desuden på, at arealer, der tilbageføres til
landzone bør udgøre reelle byggemuligheder, ligesom områderne ikke bør være omfat-
tet af Grønt Danmarkskort, oversvømmelsestruede arealer eller pålagt bygge- og be-
skyttelseslinjer. Friluftsrådet bemærker, at kysten og den kystnære arealanvendelse
har stor værdi og betydning for friluftslivet, at det er vigtigt, at borgeren har adgang til
naturen, herunder kysten, og at denne adgang styrkes, og finder det bekymrende, at
der udpeges områder, som er en del af kommunale landskabsudpegninger og Grønt
Danmarkskort. Landdistrikternes Fællesråd finder, at muligheden for at omplacere
sommerhuse er nødvendig og gavnlig, og bifalder kommunernes indsats i arbejdet
med at planlægge omplaceringen af sommerhuse og forslaget til landsplandirektivet,
som tilgodeser efterspørgslen på sommerhuse samtidig med, at der tages hensyn til
natur og kystbeskyttelse. Landdistrikternes Fællesråd håber, at omplacering fortsat vil
være en mulighed for kommunerne, og at en større pulje af grunde vil kunne omplace-
res i efterfølgende runder, så man fortsat vil kunne matche det geografiske udbud og
efterspørgslen på sommerhuse inden for kystnærhedszonen.
Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger
Den danske kyst- og naturturisme er vigtig i store dele af landet, og sommerhusområ-
der indgår i udviklingen af turismen lokalt. Med ændringen af planloven fra 2017 blev
der åbnet mulighed for, at indenrigs- og boligministeren kan udstede et eller flere
landsplandirektiver til udlæg af nye sommerhusområder med op til 6.000 sommer-
husgrunde i kystnærhedszonen under forudsætning af, at kommunerne lader mindst
5.000 sommerhusgrunde tilbageføre til landzone, jf. planlovens § 5 b, stk. 4.
Forslag til landsplandirektiv er udarbejdet på baggrund af ansøgninger fra kystkom-
munerne. Der er i planloven fastsat en række krav til udlæg og tilbageførsel af som-
merhusområder i kystnærhedszonen. Nye sommerhusområder skal placeres uden for
områder med særlige landskabs- og naturbeskyttelsesinteresser og må ikke være i strid
med væsentlige nationale interesser. Kommunalbestyrelserne skal i kommuneplan-
strategien beskrive, hvordan de nye sommerhusgrunde kan understøtte vækst og ud-
vikling lokalt.
Tilbageførsel af eksisterende sommerhusområder til landzone er en forudsætning for,
at der kan udlægges nye grunde i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er muligt.
Nogle af de områder, der ønskes tilbageført, har været udlagt som sommerhusområ-
der, men kan i dag ikke umiddelbart bebygges med sommerhuse, fordi områderne er
omfattet af naturbeskyttelsesinteresser. Det er vurderingen, at tilbageførelse af områ-
derne er inden for rammerne af planloven, samt at indenrigs- og boligministeren ikke
efter de gældende regler i § 5 b, stk. 4, vil kunne modsætte sig, at en tilbageførsel af
sommerhusgrunde, omfatter grunde, der ikke umiddelbart kan bebygges på grund af
bindinger i naturbeskyttelsesloven.
Det er kommunerne, der udarbejder og vedtager lokalplaner for de kommende som-
merhusområder. Et landsplandirektiv giver mulighed for udlæg af nye sommerhusom-
råder, men direktivet fraviger ikke de øvrige regler for kommunernes kommune- og lo-
kalplanlægning. I forbindelse med den efterfølgende planlægning skal kommunerne
bl.a. inddrage hensyn til eventuelle nærliggende Natura 2000-områder, fredskov, be-
skyttelseslinjer omkring fortidsminder, øvrige bygge- og beskyttelseslinjer samt vare-
tagelsen af nationale interesser i kommuneplanlægningen.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0003.png
Ved udlæg af nye sommerhusområder skal offentlighedens adgang til kysten sikres og
udbygges, således at både borgere og turister også fremadrettet kan have glæde af de
åbne kyster. Dette fremgår særligt af § 7, stk. 2 i landsplandirektivet.
Kommunernes omfordeling af byzonearealer sker inden for kommunens egne områ-
der. Ved omplacering af sommerhusområder i forholdet 1:1 sker dette inden for en
samlet national ramme med mulighed for udlæg af sommerhusområder med op til
6.000 sommerhusgrunde under forudsætning af tilbageførsel af mindst 5.000 ubebyg-
gede sommerhusgrunde i kystnærhedszonen. KL’s forslag forudsætter en ændring af
planloven.
Der er gennemført to ansøgningsrunder om udlæg og omplacering af sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen. I 2019 blev udlagt i alt 2.027 sommerhusgrunde og tilbage-
ført 1.362. Med dette landsplandirektiv udlægges op til 662 sommerhusgrunde og til-
bageføres 575 sommerhusgrunde. Der er med de to landsplandirektiver udlagt i alt
2.689 sommerhusgrunde heraf 752 grunde fra den samlede pulje med 1.000 ekstra
sommerhusgrunde. Der er således fortsat mulighed for at udlægge 3.311 sommerhus-
grunde heraf 248 grunde fra puljen med ekstra grunde. Der er endnu ikke taget stilling
til, om og hvornår det eventuelt skal igangsættes.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
3. Bemærkninger til §§ i forslaget
Høringssvar og kommentarer hertil gennemgås med udgangspunkt i processen og ind-
holdet i landsplandirektivet og har følgende overordnede opdeling:
3.1 Proces, herunder afgrænsning af områder
 
3.2 Udlæg af sommerhusområder
3.3 Tilbageførsel af sommerhusområder
3.1 Proces, herunder afgrænsning af områder
Bornholms Regionskommune konstaterer med glæde, at de fleste af de ansøgte områ-
der er medtaget og opfordrer til, at det ansøgte sommerhusområde Listed også medta-
ges som et udlæg fra ekstrapuljen med 1.000 sommerhusgrunde, og at sommerhusom-
rådet Ved Langebjerg (§ 15) udvides med en matrikel. Holstebro Kommune har ikke
bemærkninger til landsplandirektivet, men fastholder ønsket om på sigt at udstykke
sommerhusgrunde nord for Klitvej i Fjand, idet kommunen afventer status på Natura
2000-området. Jammerbugt Kommune ansøger på vegne af lodsejeren om, at som-
merhusområdet Rødhus (§ 36) udvides med hele matriklen, og at kommunen får del i
puljen af ekstra sommerhusgrunde. Alternativt ønskes arealudlægget med 8 sommer-
husgrunde flyttet så langt mod nord og øst som muligt. Sønderborg Kommune konsta-
terer, at kommunen tildeles op til 38 sommerhusgrunde og oplyser, at kommunen har
valgt ikke at gøre indsigelse mod forslaget. Peter Mølgaard på vegne af Nordborg Re-
sort Ejendomme A/S anmoder om, at ansøgningen om udlæg af i alt 39 sommerhus-
grunde ved Nordals Ferieresort (§ 41) genovervejes, herunder omplacering af sommer-
husgrunde fra tidligere landsplandirektiv i 2019, eller at der udbydes en tredje ansøg-
ningsrunde. Anders Hjorth Jensen udtrykker utilfredshed med, at han ikke tidligere er
blevet inddraget i processen omkring ansøgning om sommerhusområdet Gedebakke-
vej i Bornholms Regionskommune (§ 13). DN finder miljøvurderingen ikke lever op til
kravene, da den ikke forholder sig til de konkrete arealudlæg.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0004.png
Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger
Kommunernes ansøgning om udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnær-
hedszonen skal blandt andet baseres på en kommuneplanstrategi. I den forbindelse
har kommunerne gennemført en offentlig høring, hvor alle interesserede kunne frem-
sætte bemærkninger og forslag. Bornholms Regionskommune har ved ansøgningen
oplyst, at strategien var i 8 ugers høring fra den 4. juli til den 29. august 2019, og at
der indkom 48 høringssvar, som blev behandlet på kommunalbestyrelsens møde.
Regeringen aftalte i juni 2021 en fordeling af sommerhusgrunde med partierne Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Der er i denne ansøgnings-
runde lagt vægt på at imødekomme ansøgninger fra kommuner, der har ansøgt om at
omplacere eksisterende, ubebyggede sommerhusområder til nye sommerhusområder i
forholdet 1:1. Der er således primært tale om omplacering af sommerhusområder in-
den for egen kommune og i mindre omfang om omplacering mellem kommuner. Sam-
tidig er det blevet besluttet at imødekomme kommunernes ansøgninger om omdan-
nelse af allerede opført bebyggelse til sommerhusområder.
Efter den politiske aftale har Bolig- og Planstyrelsen været i dialog med de kommuner,
der indgår i forslag til landsplandirektiv. Enkelte kommuner har ansøgt om at udlægge
flere sommerhusgrunde, end ansøgningerne giver mulighed for at tilbageføre. Kom-
muner, der har ønsket udlæg af flere sommerhusområder, og som ikke har fået mulig-
hed for at udlægge alle, har skullet foretage en prioritering af arealerne og eventuelt en
beskæring af de ansøgte områder.
På baggrund af tilbagemeldinger fra kommunerne er prioriteringen af udlæg og tilpas-
ning af arealer foretaget og indarbejdet i forslaget til landsplandirektiv. Dette gælder
også de omhandlede sommerhusområder i henholdsvis området Ved Langebjerg i
Bornholms Regionskommune (§ 15) Rødhus i Jammerbugt Kommune (§ 36) og Nord-
als Ferieresort i Sønderborg Kommune (§ 41). Efter høring af et forslag til landsplandi-
rektiv kan et foreslået areal reduceres, men ikke udvides og ikke omplaceres med min-
dre, der gennemføres ny offentlig høring. Da forslagene ikke kan imødekommes med
omplacering af grunde 1:1 fra denne ansøgningsrunde, men forudsætter grunde fra
puljen med de 1000 ekstra sommerhusgrunde, eller omplacering af grunde fra tidli-
gere udlagte sommerhusområder, ses der ikke at være grundlag for at gennemføre en
sådan proces med ændringer af de påtænkte sommerhusområder Ved Langebjerg i
Bornholms Regionskommune, ved Rødhus i Jammerbugt Kommune eller Nordals Fe-
rieresort i Sønderborg Kommune.
Nye sommerhusområder skal leve op til reglerne i planloven, herunder at områderne
skal placeres uden for områder med særlige landskabsinteresser. Det ansøgte sommer-
husområde Listed i Bornholms Regionskommune rummer efter Miljøministeriets vur-
dering særlige landskabsinteresser og kunne derfor ikke medtages i forslag til lands-
plandirektiv. For det ansøgte sommerhusområde nord for Klitvejen ved Fjand i Hol-
stebro Kommune gælder, at Holstebro Kommune må ansøge om udlæg eller omplace-
ring af sommerhusgrunde til dette område i en eventuel ny ansøgningsrunde.
Kommunalbestyrelsen skal ved detailplanlægningen vurdere den pågældende lokal-
plan i forhold til miljøvurderingsloven og tage stilling til den konkrete miljøpåvirk-
ning. Det vurderes på den baggrund, at den gennemførte miljøvurdering af landsplan-
direktivet er sket i overensstemmelse med miljøvurderingslovens regler og praksis.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0005.png
3.2 Udlæg af sommerhusområder
En række naboer og enkelte organisationer udtrykker bekymring for de kommende
sommerhusområder. Af bemærkninger til de enkelte områder kan navnlig fremhæves
følgende:
§ 12 Bakkegårdsbakken
DN finder ikke, at området bør udlægges og anfører, at området delvis er omfattet af
skovbyggelinje og delvis udpeget som større sammenhængende landskab. Friluftsrådet
finder ikke, at arealet bør bebygges og henviser til den rekreative værdi, den landska-
belige skønhed og de fredede arealer, der ligger op til området. Jesper Leen Jensen
stiller sig uforstående over for muligheden for at udstykke sommerhusområdet, da der
er vildt dyreliv i området, som kan blive forstyrret og tilkørselsforhold, der kan være
svært fremkommelige. Jesper Kirk på vegne af 12 sommerhusejere på Brunekulvej an-
befaler, at området bevares som rekreativt område, da området har et rigt plante- og
dyreliv, er et rekreativt område for beboere og turister og rummer vigtig kulturhistorie.
Thomas Pedersen m.fl. samt Inger Wiene på vegne af 6 lodsejere fra vejene omkring
sommerhusområdet beskriver området som et karakteristisk sprækkedalsområde og et
kulturlandskab, der giver glæde til dyr og mennesker. En bebyggelse af området ses
som en katastrofe for dyrelivet og ødelæggende for naturoplevelser, og området bør
ikke bebygges.
§ 13 Gedebakkevej
DN finder ikke, at området bør udlægges, da området delvis er potentiel økologisk for-
bindelse, og et udlæg vil ændre områdets karakter. Susanne og Thorkil Erichsen fin-
der, at området bør tages ud, da der er tale om et smalt areal, som ikke ligger i tilknyt-
ning til et større sommerhusområde, og hvor den åbne natur på vej til stranden vil gå
tabt, ligesom der kan skabes vanskelige trafikale forhold. Anders Hjorth Jensen finder,
at sommerhusområdet vil ødelægge naturområdet omkring hans ejendom og forringe
muligheden for jagt. Lone Frost og Anders Lou anmoder om, at sommerhusområdet
tages ud, da endnu en adgangsvej til stranden i så fald bliver bebygget og dermed for-
ringer oplevelsen, ligesom sommerhusområdet ikke opfylder kriteriet om at være be-
liggende i et sammenhængende område og placeret i tilknytning til eksisterende eller
planlagte bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder, da kun 10 procent af om-
rådet grænser op til et eksisterende sommerhusområde. Trygve S. Lund og Lisbeth Ni-
elsen finder ikke, at sommerhusområdet bør udlægges og finder ikke, at sommerhus-
området placeres i tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund, feriecentre
eller sommerhusområder. Det anføres, at området har stor rekreativ værdi og fremstår
som naturområde med vandhuller, der tiltrækker fastboende bornholmere og turister.
Titus Verdenhalven foreslår, at udvidelsen af sommerhusområdet udelukkende omfat-
ter området vest for Gedebakkevej og ikke området øst for vejen, da der så ikke vil ske
indgreb i et område, som er naturbeskyttet.
§ 14 Ved Hammersø
DN finder ikke, at området bør udlægges og anfører, at området indgår i kommunens
grønne kort og er potentiel økologisk forbindelse. Friluftsrådet finder, at en udvidelse
med sommerhuse i området vil skæmme den natur, der findes på søens nordøstlige
side og oplyser, at området er omfattet af søbeskyttelseslinje og Natura 2000-område
Habitatområde.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0006.png
§ 15 Ved Langebjerg
DN finder ikke at området bør udlægges, da området er potentiel økologisk forbin-
delse. Friluftsrådet finder, at en udvidelse med sommerhuse vil påvirke udsynet fra sti-
erne på Langebjergs nordside og oplyser, at arealet ligger inden for skovbyggelinje.
Janne og Kien Hansen finder, at arealet bør friholdes og bevares som naturområde og
finder, at det nye udlæg vil forringe udsigten fra deres ejendom og ejendomsværdien.
Kim René Hansen ønsker, at konsekvenser for eksisterende nabosommerhuse inddra-
ges i vurderingen af nye udlæg og anfører, at det nye sommerhusområde ikke ligger
bag ved et eksisterende sommerhusområde og finder, at der bør fastlægges udsigtski-
ler. Ole Mahler er imod udbygningen med sommerhuse i området og finder, at et na-
turskønt område vil blive ødelagt. Susanne og Mac Møller gør indsigelse mod udlæg af
sommerhusområdet og fremhæver, at der bør være restriktioner for bebyggelsens stør-
relse, hvis området alligevel udlægges.
§ 16 Ved Solvang
DN finder ikke, at området bør udlægges, da området er udpeget som kulturmiljøom-
råde. Nils Garnæs gør indsigelse mod planlægningen af det nye sommerhusområde og
henviser til de mange fortidsminder på Nordbornholm, det rige dyreliv og muligheden
for at bygge flere sommerhuse i andre nært liggende sommerhusområder. Tina og
Viggo Olsen gør opmærksom på, at der i området er mange helleristninger med tilhø-
rende fredningszone, hvor der ikke må bygges, og at området derfor bør have regler for
bebyggelsens fremtoning, så sommerhusene falder naturligt ind i området.
§ 21 Asaa Strandeng
DN finder ikke, at området bør udlægges, da området rummer værdifulde naturområ-
der.
§ 23 Højengran
DN anfører, at udlæg kan komme i konflikt med naturinteresser, men at det er positivt
at udlægge områder, der allerede er bebyggede, da det bidrager til at reducere plan-
lagte byggemuligheder andre steder ved kysten.
§ 24 Kæruldvej Hulsig
DN finder ikke, at området bør udlægges, da der er naturmæssigt værdifulde omgivel-
ser, og området er omfattet af skovbyggelinje. Ole Martin Kyed på vegne af Starholm
Ejerlav finder, at marken bør friholdes for byggeri, da der ikke er behov for et sommer-
husområde mere i kommunen, og et udlæg vil påvirke den værdifulde natur uheldigt.
§ 25 Niels Skiverens Gaard
DN anfører, at udlæg kan være i konflikt med naturinteresser, men at det er positivt at
udlægge områder, der allerede er bebyggede, da det bidrager til at reducere planlagte
byggemuligheder andre steder ved kysten.
§ 29 Godthaabs Alle (Syd)
DN anfører, at området er en mark, som er omgivet af bebyggelse, men er oversvøm-
melsestruet og lavbundsareal.
§ 30 Marielyst Feriepark
DN anfører, at området er et campingområde, som delvis er omgivet af bebyggelse
men oversvømmelsestruet og lavbundsareal.
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0007.png
§ 31 Sildestrup Øvej
DN finder ikke, at området bør udlægges og anfører, at risiko for oversvømmelse mm
bør vurderes i miljøvurderingen, og udlæg af området genovervejes.
§ 34 Sdr. Fjand Sommerhusområde
Holstebro Kommune fastholder den del af sommerhusområdet som blev udlagt i
landsplanplandirektiv fra 2005. Georg Naeve Sdr. Fjand Grundejerforening ønsker, at
der for det vestlige delområde fastsættes et vilkår om, at delområdet kun må udstykkes
i to sommerhusgrunde for at bevare det særegne kulturmiljø.
§ 36 Rødhus
DN anfører, at området delvis er oversvømmelsestruet, omfattet af skovbyggelinje og
indgår i større sammenhængende landskab, hvorfor der bør fastsættes regler for be-
byggelsens placering mm.
§ 41 Nordals Ferieresort
DN anfører, at området ligger inden for skovbyggelinje og delvis i konsekvenszone om-
kring produktionserhverv.
Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger
De ansøgte sommerhusområder er – i overensstemmelse med praksis fra første ansøg-
ningsrunde – blevet vurderet i forhold til de fastsatte kriterier i planloven.
Der er ikke fastsat krav om, at de udlagte sommerhusområder skal ligge bag ved eksi-
sterende sommerhusområder. I planlovens § 5 b, stk. 4 er der fastsat en række krite-
rier, der gælder for udlæg af de nye sommerhusområder i kystnærhedszonen. Af krite-
rierne fremgår det bl.a.,
at sommerhusgrundene skal være beliggende i sammenhængende områder,
at sommerhusområderne skal placeres i tilknytning til eksisterende eller plan-
lagte bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder, hvor der er et turist-
mæssigt potentiale,
at kommunalbestyrelsen skal anvise, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen der kan tilbageføres, så der byttes eksisterende ubebyggede
sommerhusområder med nye i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er mu-
ligt,
at der ikke kan udlægges nye sommerhusgrunde inden for naturområder be-
skyttet af naturbeskyttelsesloven,
at sommerhusområder skal placeres uden for områder med særlige landskabs-
interesser og naturbeskyttelsesinteresser og må ikke være i strid med væsent-
lige nationale interesser.
Af bestemmelserne fremgår det også, at det i kommuneplanstrategien skal beskrives,
hvordan de nye sommerhusgrunde kan understøtte vækst og udvikling lokalt. Kom-
munalbestyrelserne har således i forbindelse med kommuneplanstrategierne taget stil-
ling til behovet for omplacering af sommerhusgrunde og muligheden for at under-
støtte væksten i turismen.
Der er ikke krav om en direkte tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund,
feriecentre eller sommerhusområder. Med udgangspunkt i en konkret vurdering opfyl-
der området Gedebakkevej (kortbilag A.2) tilknytningskravet.
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0008.png
Kommunalbestyrelsen skal ved kommune- og lokalplanlægning for de nye sommer-
husområder inddrage hensyn til natur- og landskabsinteresser samt væsentlige natio-
nale interesser og i relevant omfang fastlægge, hvorledes der sikres overensstemmelse
mellem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn. Det er forudsat, at kommunal-
bestyrelsen i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen for sommerhusområ-
det i relevant omfang sikrer overensstemmelse med kommuneplanens øvrige retnings-
linjer, eventuelt ved en præcisering af kommuneplanens øvrige retningslinjer eller ved
at tilpasse planlægningen af sommerhusområdet til de nævnte interesser.
I forbindelse med behandlingen af de ansøgte sommerhusområder har Bolig- og Plan-
styrelsen bl.a. foretaget en høring af Miljøministeriet, der er ressortmyndighed i for-
hold til landskab- og naturinteresser. Miljøministeriet har vurderet landskabs- og na-
turinteresserne. Miljøministeriet har forholdt sig konkret til hvert enkelt ansøgt som-
merhusområde og har indstillet, om et ansøgt område i forhold til de ovennævnte inte-
resser bør kunne udpeges til sommerhusområde, eller om et område helt eller delvist
bør udgå. Det er vurderet, at de nye sommerhusområder, der fremgår af forslag til
landsplandirektivet, lever op til kriterierne. Høringen af forslag til landsplandirektiv
har ikke givet anledning til at ændre på vurderingerne.
Miljøministeriet ved Miljøstyrelsen har bekræftet, at der ikke er overlap mellem ud-
pegninger til Natura 2000-område og sommerhusområdet Ved Hammersø (§ 14). 
Kommunerne skal i den videre kommune- og lokalplanlægning for sommerhusområ-
derne inddrage en række hensyn, herunder for eksempel udpegning til kulturmiljøom-
råde, fortidsminder samt trafikale forhold. En lokalplan kan som udgangspunkt ikke
udlægge arealer til bl.a. sommerhusområder, der er belastet af støj, lugt, støv eller an-
den luftforurening. Der vil endvidere skulle tages hensyn til bl.a. produktionserhverv
og landskabsinteresser ligesom det i relevant omfang skal fastlægges, hvorledes der
sikres overensstemmelse mellem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn, jf.
bekendtgørelsens § 7, stk. 1. Eksempelvis kan der i den videre planlægning fastsættes
bestemmelser om bebyggelsens nærmere placering, størrelse og udformning.
Enkelte af de foreslåede sommerhusområder indeholder mindre arealer omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3. Der kan ikke udlægges nye sommerhusgrunde inden for
områder, der er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3. Sådanne arealer, herunder
mindre søer og vandhuller, er markeret på kortbilag til bekendtgørelsen, og det fast-
sættes, at der ikke kan udstykkes sommerhusgrunde på arealerne.
Kommunalbestyrelsen vil i den videre planlægning også skulle forholde sig til anden
planlægning for et område. Herunder hvilken betydning det har, at et udlagt sommer-
husområde f.eks. også er et lavbundsareal, et skovrejsningsområde eller om, der er tale
om et område, der er i risiko for oversvømmelse. I forhold til anden lovgivning skal
kommunalbestyrelsen også forholde sig til bygge- og beskyttelseslinjer, herunder skov-
byggelinje. I forhold til Grønt Danmarkskort indgår dele af de udlagte sommerhusom-
råder i større områder, som i kommuneplanen er udpeget som for eksempel potenti-
elle økologiske forbindelser, men de udlagte sommerhusområder omfatter ikke area-
ler, der i kommuneplanen er udpeget som områder med særlige naturbeskyttelsesinte-
resser. Dette ligger inden for rammerne af krav til udlæg af nye sommerhusområder.
Det er i forslag til landsplandirektivet fastsat, at minimum 4 pct. af et udlagt sommer-
husområde som udgangspunkt skal udlægges til et eller flere rekreative og grønne are-
aler med højt naturindhold for nye sommerhusområder, hvis området forventes at
skulle indeholde mere end 100 sommerhusgrunde og/eller området er større end 12
8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0009.png
ha. Arealerne skal være offentligt tilgængelige og dermed til brug for flere end kun
sommerhusejerne.
Offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges, således at både borgere og
turister også fremadrettet kan have glæde af de åbne kyster i tilknytning til de nye
sommerhusområder, jf. § 7, stk. 2 i landsplandirektivet.
Et område kan udpeges til både sommerhusområde og til udviklingsområde. Det be-
mærkes, at Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udviklingsområder i kyst-
nærhedszonen trådte i kraft den 15. oktober 2021. Området Gerå Engvej i Brønderslev
Kommune er udpeget som udviklingsområde, og sommerhusområdet Asaa Strandeng
(§ 21) er en del af udviklingsområdet.
De modtagne bemærkninger har efter en konkret vurdering ikke grundlag for at ændre
de forslag og prioriteringer, som kommunerne har foretaget, og dermed heller ikke
ændringer i landsplandirektivet.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
3.3 Tilbageførsel af sommerhusområder
DN finder generelt, at tilbageførsel af arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3
ikke kan begrunde og medregnes i puljen, der fastlægger nye byggemuligheder andre
steder ved kysterne. DN nævner særligt områderne Lodskovvad 1 (§ 26), Bratten (§ 27)
Munkens Klit (§ 37), Nybro (§ 38) og Mindegab (§ 39).
§§ 17- 20 Bornholms Regionskommune
Friluftsrådet undrer sig over, at arealerne Bølshavn Vest (§ 17), Povlsker Øst (§ 18), Sa-
hara Øst (§ 19) og Tofte øst (§ 20) tilbageføres, da det vil være uproblematisk at be-
bygge disse arealer.
§ 22 Ved Bunken
DN støtter forslaget om at tilbageføre området til landzone.
Indenrigs- og boligministeriets bemærkninger
Tilbageførsel af eksisterende sommerhusområder er baseret på kommunernes anvis-
ning af, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i kystnærhedszonen, der ønskes tilbage-
ført. Af forslaget til landsplandirektivet fremgår det, hvilke arealer der skal tilbagefø-
res.
Tilbageførsel af eksisterende sommerhusområder er en forudsætning for, at der kan
udlægges nye grunde i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er muligt. Planloven gi-
ver ligeledes mulighed for, at overskydende, tilbageførte grunde kan fordeles mellem
kommunerne.
Nogle af de områder, der ønskes tilbageført har været udlagt som sommerhusområder
gennem en årrække, men kan i dag ikke umiddelbart bebygges med sommerhuse,
fordi områderne er omfattet af naturbeskyttelsesinteresser. Det er dog vigtigt at være
opmærksom på, at status for de pågældende områder over tid kan ændre sig. Det er
vurderingen, at tilbageførelse af områderne er inden for rammerne af planloven samt
at indenrigs- og boligministeren ikke efter de gældende regler i § 5 b, stk. 4, vil kunne
modsætte sig, at en tilbageførsel af sommerhusgrunde, omfatter grunde, der ikke
umiddelbart kan bebygges på grund af bindinger i naturbeskyttelsesloven.
9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0010.png
På den baggrund, og henset til, at de pågældende eksisterende sommerhusområder
har indgået i hele den hidtidige forberedelse af landsplandirektivet, giver bemærknin-
gerne ikke grundlag for at udtage disse områder af landsplandirektivet.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
4. Følgende kommuner, organisationer m.fl. har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
KL, Bornholms Regionskommune, Haderslev Kommune, Jammerbugt Kommune,
Sønderborg Kommune, Danmarks Naturfredningsforening (DN), Friluftsrådet, Land-
distrikternes Fællesråd, Peter Mølgaaard på vegne af Nordborg Resort Ejendomme
A/S, Susanne og Thorkil Erichsen, Nils Garnæs, Janne og Kien Hansen, Kim René
Hansen, Anders Hjorth Jensen, Jesper Leen Jensen, Jesper Kirk på vegne af sommer-
husejere, Ole Martin Kyed på vegne af Starholm Ejerlav, Lone Frost og Anders Lou,
Trygve S. Lund og Lisbeth Nielsen, Ole Mahler, Susanne og Mac Møller, Georg Naeve,
Sdr. Fjand Grundejerforening, Tina og Viggo Olsen, Thomas Pedersen m.fl., Titus Ver-
denhalven, Inger Wiene på vegne af lodsejere,
Følgende har ingen bemærkninger:
Holstebro Kommune, Tønder Kommune, CFU – Centralorganisationernes Fællesud-
valg, Dansk Erhverv, Dansk Kyst- og Naturturisme, Danske Kloakmestre, DSB, Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Feriehusudlejernes Brancheforening, For-
eningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Metroselskabet I/S.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Kommunale organisationer
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Nordjylland, Region Midtjylland, Re-
gion Syddanmark, Region Sjælland og KL - Kommunernes Landsforening.
Kommuner
Alle kommuner
Foreninger, organisationer m.v.
3F – Fagligt Fælles Forbund, 3F Sømændene, 92-gruppen, Advokatrådet/Advokat-
samfundet, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet, Andelsboligforenin-
gernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektforeningen ,
Asfaltindustrien, ATV – Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Bauer Media , Bioke-
misk Forening ved Vivian Dyrup Juhl, Biologiforbundet , BL – Danmarks almene Boli-
ger, BOSAM , Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Brancheforeningen Dansk Luft-
fart, Brancheforeningen SPT, Branchen Forbruger-Elektronik (BFE), By & Havn,
BYFO – Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i Danmark, Byggeskade-
fonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Bæredygtigt Landbrug, Canal Digital
Danmark A/S, Center for Fiskeri, Centralorganisationen 2010, Centralorganisationen
af industriansatte i Danmark (CO-industri), CO-Søfart, Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), Coop Danmark, COWI, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Af-
fald), Danish Airline Pilots Association, Danish Seafood Association, Danmarks Apote-
kerforening, Danmarks Cykel Union, Danmarks Farve- og Limindustri, Danmarks Fi-
skeriforening, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Fritidssejler Union , Dan-
marks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Lejerforeninger, Dan-
marks Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO),
10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0011.png
Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmøllefor-
ening, DANSAM, Dansk Affaldforening, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerfor-
ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil Sports
Union (DASU), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk for-
ening, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium,
Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk Ejendomsmægler-
forening, Dansk Energi, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk Er-
hvervsFremme, Dansk Firmaidræt, Dansk Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening,
Dansk Forening for Rosport, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gart-
neri, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Jægerforbund, Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk
Land- og Strandjagt, Dansk Landboungdom, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR),
Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Mil-
jøteknologi, Dansk Mode og Textil, Dansk Navigatørforening, Dansk Ornitologisk For-
ening, Dansk Pattedyrforening , Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn,
Dansk producentansvarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
RIB Charterforening, Dansk Sejlunion, Dansk skovforening, Dansk Sportsdykker For-
bund, Dansk Standard, Dansk Supermarked I/S, Dansk Svømmeunion, Dansk Trans-
port og Logistik, Dansk Træforening , Dansk Træinformation, Dansk Vand- og Spilde-
vandsforening, Dansk Vandrelaug, Dansk Vandski & Wakeboard Forbund, Dansk
Yacht Union, Danske Advokater , Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Danske Boligadvokater, Danske Falkejagtklub, Danske Handicaporganisationer,
Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Kloakmestre, Danske landskabs-
arkitekter , Danske Lodser, Danske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenø-
rer, Danske Mediedistributører, Danske Medier, Danske Museer (ODM), Danske Re-
derier, Danske Revisorer, Danske Speditører, Danske Studenters Roklub, Danske Svi-
neproducenter, Danske Tegl , Danske træindustrier , Danske Tursejlere, Danske Udle-
jere, Danske Vandløb, Danske Vandværker , DanWEC, DCA – Nationalt Center for Fø-
devarer og Jordbrug, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, De Danske Frie Au-
tocampere, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, DELTA, Den
Danske Akkrediteringsfond – DANAK, Den Danske dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité
for Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning – KO0RA, Det Økologiske Råd,
Det Økonomiske Råd, DGI, DHI, DI Transport, DJØF, Dk4, DKCPC (Danish Cable
Protection Committee), DOF, DR, Drivkraft Danmark, DSB, Duelighedsklubben, Dyk-
kerfirmaernes Brancheforening, Dyrenes Beskyttelse, EHS Foreningen af eloverføl-
somme, Ejendomsforeningen Danmark, Ejendomsmæglernes Landsorganisation, El-
retur, Energi- og Olieforum.dk, Energinet.dk, EnviNa, Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning, Erhvervslejernes Landsorganisation og, Esbjerg Lufthavn, F-Camping, FAB –
Foreningen af byplanlæggere, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fag og Arbejde
(FOA), Feriehusudlejernes Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans
Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fiskeriets Arbejdsmil-
jøråd, Fiskeringen, Fiskernes Forbund, Focus Advokater, Fonden Femern Belt Deve-
lopment, Forbrugerrådet, Forbundet arkitekter og designere, FORCE Technology, For-
eningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Bæredygtige Byer og
Bygninger, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Danske Brøndborer, For-
eningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen
af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark
og disses suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Miljø-,
11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0012.png
plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende Inge-
niører, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen Biogasbranchen, For
eningen Danske Olieberedskabslagre, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiske-
olieindustri, Foreningen for Dansk Internet Handel , Foreningen til Langturssejlad-
sens Fremme, Forsikring og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Færgesekretariatet, GEUS, GI – GenvindingsIndustrien, Godkendt Teknologisk Ser-
vice – GTS, Gold FM/Klassisk FM ApS, Grakom, Greenpeace Danmark, Grundejernes
Investeringsfond, Grønne Familier, Havbrugsgruppen, Havkajakroerne, HedeDan-
mark, Hedeselskabet, Herregårdsjægerne, HK Danmark, HK Handel, HK-Kommunal,
HOFOR, HORESTA, Huslejenævnsforeningen, Høreforeningen, Håndværksrådet, I/S
DIGI-TV, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Center Planlægning, ICP A/S, Institut
for menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), Kanal Hovedsta-
den, Kanal 23, KIMO Danmark, Klagenævnet for Ejendomsformidling, Kolonihavefor-
bundet, Komiteen Bæredygtig Kystkultur, Kommunalteknisk Chefforening, Konpa,
Københavns Kommune – Center for byudvikling, Københavns Lufthavne A/S , Land-
BoUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Lands-
foreningen for Gylleramte, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Landsforeningen Ældre Sagen, Landsforeningen, Landsbyerne i Danmark,
Lederne Søfart, Lejernes Landsorganisation , LO, Lodstilsynet , Lægeforeningen, Læ-
gemiddelindustriforeningen (LIF), Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Maskinmestrenes
Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet I/S, Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet
de Grønne, Mobilselskabet 3 , Moesgaard Museum, MORTALIN Brancheforeningen
for kommunal skadedyrsbekæmpelse, Movia, Nationalpark Kongernes Nordsjælland,
sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge, sekretariatet, Nationalpark Skjoldungernes
Land, sekretariatet, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekreta-
riatet, Natur og Ungdom, Naviair, Nordicom, Nordisk konservatorforbund, Novo Nor-
disk A/S, OCFF, Outdoor*Camping*Ferie&Fritid, Offentlige Ansattes Organisation,
Olie Gas Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rambøll Danmark,
RealDania, Realkreditankenævnet, ReturBat, Rådet for Bæredygtig trafik , Rådet for
Sikker Trafik, Rådet for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Sammenslutningen af mindre Erhvervsfartøjer, Skov & Landskab (Københavns Uni-
versitet), Skovdyrkerforeningerne, Småskovsforeningen Danmark, Småøernes Færge-
selskaber, Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg
Universitet), Stofa A/S, Storkøbenhavns Erhvervslejerforening, Strandingsmuseum St
George, Sund & Bælt, Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Sølovsudvalget,
Sønderborg Lufthavn, Sø- og Handelsretten, Søspejderne – Det Danske Spejderkorps,
TDC, TEKNIQ Arbejdsgiveren , Teknologi-Rådet, Teknologisk Institut, Telekommuni-
kationsindustrien, Telenor, Trafikforbundet, Trolle Advokatfirma, Trygfonden – Kyst-
livredning, Træskibssammenslutningen, Turisterhvervets Samarbejdsforum, TV 2
Bornholm, TV 2/Fyn, TV 2/Lorry, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV Midt Vest,
Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Viasat, Videnscenter for Landbrug, Vi-
kingeskibsmuseet, Vildtforvaltningsrådet, Vindmølleindustrien, Visit Denmark, VIVE
– Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, WAOO, YOUSEE, Ældresa-
gen, Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Lufthavn, Ålborg Portland, Aarhus
Lufthavn,
12
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Orientering om bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2505303_0013.png
Uddannelsesinstitutioner og professorer
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Aarhus Universitet – Institut for Bioscience,
Aarhus Universitet – Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet – Nationalt Cen-
ter for Miljø og Energi, Anne Christiansen, Syddansk Universitet, Arkitektskolen i År-
hus, Bo Riemann, Aarhus Universitet, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dan-
marks Tekniske Universitet, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Akvatiske
Ressourcer, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Helle Tegner Anker, Køben-
havns Universitet, Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns Universitet, Køben-
havns Universitet – Biologisk Institut, Københavns Universitet - Institut for Geoviden-
skab og Naturforvaltning, Københavns Universitet - Institut for Fødevare- og Ressour-
ceøkonomi, Peter Pagh, Københavns Universitet, RUC – Roskilde Universitetscenter,
RUC – Institut for Naturvidenskab og Miljø, Syddansk Universitet.
13