Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2496656_0001.png
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til
erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden
for støjrestriktionsområdet omkring Københavns
Lufthavn i Kastrup
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Indhold
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden
for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup .............................................................. 2
Formål ........................................................................................................................................................... 2
Afgrænsning .................................................................................................................................................. 2
Anvendelse .................................................................................................................................................... 2
Hovedstadsområdets planlægning ................................................................................................................. 2
Retsvirkning .................................................................................................................................................. 3
Ikrafttræden og ophævelse ............................................................................................................................ 3
Vejledning til Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør
Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup .................................. 4
Landsplandirektivets baggrund...................................................................................................................... 4
Miljøvurdering............................................................................................................................................... 4
Formål ........................................................................................................................................................... 4
Anvendelse .................................................................................................................................................... 4
Retsvirkning .................................................................................................................................................. 5
Ikrafttræden og ophævelse ............................................................................................................................ 5
Bilag 1
Afgrænsning af arealerne ............................................................................................................... 6
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496656_0003.png
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby
Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring
Københavns Lufthavn i Kastrup
I medfør af § 3, stk. 1, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, fastsættes:
Formål
§ 1.
Bekendtgørelsens formål er at muliggøre planlægning for erhverv på to specifikke arealer i Tårnby
Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i
Kastrup.
Afgrænsning
§ 2.
Bekendtgørelsen gælder for de på bilag 1 viste arealer. Arealet i Tårnby Kommune er omfattet af
matr.nr. 1, Kgs. Små Enge, Tårnby samt 3q, 6e, 6lf, 2alp, 2e, 7000t, 23a, 12c, 12e, 2a, 2f, 7e, 12d, 2alv og
7f Tømmerup By, Tårnby og alle parceller, der efter den [dato for ikrafttrædelsen af nærværende
landsplandirektiv] udstykkes i området. Arealet i Dragør Kommune er omfattet af matr.nr. 32af, 50b, 50a,
32ag, 30v, 31ai, 149, 30g, 32d og del af 32a St. Magleby By, St. Magleby og alle parceller, der efter den
[dato for ikrafttrædelsen af nærværende landsplandirektiv] udstykkes i området.
Anvendelse
§ 3.
De i § 2 afgrænsede arealer må udlægges til byzone og må kun anvendes til erhverv og mindre
tekniske anlæg til arealernes forsyning, som ikke begrænser Københavns Lufthavn, Kastrups drifts- og
udviklingsmuligheder. Ved erhverv forstås f.eks. industri- og produktionserhverv, transport- og
logistikvirksomheder og lagerfaciliteter. Arealerne kan derimod ikke udlægges til andre mere
støjfølsomme erhverv såsom kontorer, institutioner, liberale erhverv, hotel, restauration mv.
Hovedstadsområdets planlægning
§ 4.
Arealerne indgår i det ydre storbyområde, jf. Fingerplan 2019.
§ 5.
Den kommunale planlægning skal sikre, at:
1) byudvikling sikrer sammenhæng med de eksisterende byområder og en klar grænse mellem by og
land.
2) byfunktioner, som på grund af arealudnyttelse, arbejdspladstæthed, størrelse eller besøgsmønstre har
en intensiv karakter, ikke placeres inden for disse arealer.
3) støjzonerne ved Københavns Lufthavn i Kastrup respekteres, jf. kortbilag T2 i
”Bekendtgørelse
nr.
312 af 28. marts 2019 om hovedstadsområdets planlægning” (Fingerplan 2019) og kortbilag 2 og 3 i
”Cirkulære
om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, samt bygge- og anvendelsesregulerende
bestemmelser for områder, der er belastet af støj fra trafikken på lufthavnen”
af
30. april 1997
(Støjcirkulæret).
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Retsvirkning
§ 6.
Udnyttelse af de i landsplandirektivet beskrevne rammer kræver forudgående kommunal planlægning
efter bestemmelserne i planloven.
Ikrafttræden og ophævelse
§ 7.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [XX].
§ 8.
For de i bilag 1 viste arealer ophæves Fingerplan 2019 bortset fra § 31 og erstattes af nærværende
landsplandirektiv. For de i bilag 1 viste arealer ophæves § 16, stk. 1 nr. 1 i Støjcirkulæret og erstattes af
nærværende landsplandirektiv.
Indenrigs- og Boligministeren, den [xx.xx.2021]
Kaare Dybvad Bek
/ Sigmund Lubanski
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Vejledning til
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv
i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet
omkring Københavns Lufthavn i Kastrup
Landsplandirektivets baggrund
Med en placering tæt på Kastrup Lufthavn er byudviklingsmulighederne for store arealer i Tårnby Kommune
og Dragør Kommune begrænset af den støj, der kommer fra lufthavnen. Samtidig er kommunerne hårdt ramt
af krisen i lufthavnen som følge af COVID-19, og de har behov for at kunne tiltrække nye virksomheder og
skabe nye jobmuligheder og vækst.
Udlæg af ny byzone inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup er ikke
muligt ifølge Fingerplan 2019 og Støjcirkulæret. Dette skyldes, at støjrestriktionsområdet bl.a. skal sikre, at
der ikke planlægges for ny byudvikling tæt på lufthavnen, herunder nye boliger, der kan påvirke lufthavnens
miljøgodkendelse og herved dens drifts- og udviklingsmuligheder. Hensynet bag støjrestriktionsområdet er
fastholdt med dette landsplandirektiv, da det er en forudsætning, at arealerne kun kan anvendes til erhverv,
der ikke vil påvirke lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder.
En muliggørelse af disse udlæg til byzone forudsætter en ny statslig planlægning. Indenrigs- og
Boligministeren har efter § 3 i Planloven mulighed for at udarbejde et selvstændigt landsplandirektiv til
varetagelse af landsplanmæssige interesser. Det vurderes at være en landsplanmæssig interesse både at sikre
muligheder for, at den beskæftigelsesmæssige situation i Tårnby Kommune og Dragør Kommune kan løftes,
og at lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder tilsvarende er sikret.
Miljøvurdering
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden
for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup er omfattet af krav om miljøvurdering
efter miljøvurderingsloven (Lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021 om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)).
Formål
Ad § 1
Landsplandirektivet muliggør, at der på to specifikke arealer i hhv. Tårnby Kommune og Dragør Kommune
kan planlægges for erhverv.
Anvendelse
Ad § 3
Anvendelsen af arealet fastsættes til erhverv, som ikke begrænser lufthavnens drifts- og
udviklingsmuligheder
f.eks. industri- og produktionserhverv, transport- og logistikvirksomheder og
lagerfaciliteter. Arealerne kan derimod ikke udlægges til andre mere støjfølsomme erhverv såsom kontorer,
institutioner, liberale erhverv, hotel, restauration mv.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Desuden muliggøres etablering af mindre tekniske anlæg til arealernes forsyning. For at sikre lufthavnens
drifts- og udviklingsmuligheder skal støjgrænser for fly ifm. start og landing overholdes, ligesom
grænseværdier for terminalstøj på arealerne skal overholdes i den kommunale planlægning. Dvs. at når
kommunerne planlægger for erhverv på arealerne, så skal støjzonerne angivet på kort T2 i Fingerplan 2019
og på kortbilag 2 og 3 i Støjcirkulæret respekteres, ligesom planlovens bestemmelser om planlægning for
støjbelastede arealer skal være overholdt (§ 15 a og § 11 a, stk. 1 nr. 7). Ved terminalstøj på over 70 dB på
arealerne skal kommunerne via afskærmningsforanstaltninger sikre, at støjen på arealerne ikke overskrider
grænsen på 70 dB, som er fastsat i Miljøstyrelsens vejledning om støj fra flyvepladser, nr. 5 fra 1994.
De arealmæssige afgrænsninger af støjzonerne og støjrestriktionsområderne omkring lufthavnen, som er
fastlagt i Fingerplan 2019 og i Støjcirkulæret, vil fortsat være gældende for arealerne.
Ved mindre tekniske anlæg til arealernes forsyning forstås anlæg som fx en energicentral, der kan forsyne
arealerne med varme og køling.
Retsvirkning
Ad § 6
Landsplandirektivet træder ikke i stedet for kommunal planlægning efter planloven. Dette betyder at
kommunerne for at realisere lokalplanpligtige anlæg skal udarbejde lokalplan og kommuneplantillæg.
Ikrafttræden og ophævelse
Ad § 8
Vedtagelsen af dette landsplandirektiv betyder, at Fingerplan 2019 ophæves for disse arealer, undtagen § 31
hvoraf det følger, at den kommunale planlægning skal respektere støjzonerne og støjrestriktionsområdet
omkring lufthavnen. Støjcirkulæret fastholdes for arealerne undtagen § 16, stk. 1, nr. 1, der ophæves.
Støjcirkulærets § 16, stk. 1 nr. 1 fastlægger, at der ikke må udlægges yderligere byzone inden for
støjrestriktionsområdet. Denne bekendtgørelse træder i stedet.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496656_0007.png
Bilag 1
Afgrænsning af arealerne
Arealet der udlægges i Tårnby Kommune nordvest for lufthavnen (Kirstinehøj III)
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496656_0008.png
Arealet der udlægges i Dragør Kommune syd for lufthavnen (ved A.P. Møllers Allé)
7