Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2496655_0001.png
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV FOR AREALER
TIL ERHVERV I TÅRNBY KOMMUNE OG DRAGØR KOM-
MUNE INDEN FOR STØJRESTRIKTIONSOMRÅDET OM-
KRING KØBENHAVNS LUFTHAVN
.
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
Miljørapport – Paradigme.
Miljørapport – Paradigme.
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV FOR AREALER
TIL ERHVERV I TÅRNBY KOMMUNE OG DRA-
GØR KOMMUNE INDENFOR STØJRE-STRIKTI-
ONSOMRÅDET OMKRING KØBENHAVNS
LUFTHAVN.
Miljørapport – Paradigme.
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV FOR AREALER
TIL ERHVERV I TÅRNBY KOMMUNE OG DRA-
GØR KOMMUNE INDENFOR STØJRE-STRIKTI-
ONSOMRÅDET OMKRING KØBENHAVNS
LUFTHAVN.
Miljørapport – Paradigme.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Udarbejdet af:
Kontrolleret af:
Godkendt af:
Dato:
Version:
Projekt nr.:
Bo
Leth-Espensen
Hans Ohrt
Hans Ohrt
2021-11-26
3
1016438
MOE A/S
Buddingevej 272
DK-2860 Søborg
+45 4457 6000
CVR: 64 04 56 28
www.moe.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
6
Baggrund og formål ........................................................................................................4
Integration af miljøhensyn i direktivet ............................................................................5
Behandling af miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen ...6
Behandling og vurdering af alternativer ........................................................................ 10
Overvågning af de væsentlige indvirkninger på miljøet ................................................. 10
Referencer ................................................................................................................... 11
www.moe.dk
Side 3 af 11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
1
Baggrund og formål
Denne rapport er en sammenfattende redegørelse for miljøvurdering, inkl. høring af relevante myn-
digheder vedr.
”LANDSPLANDIREKTIV
FOR AREALER TIL ERHVERV I TÅRNBY KOMMUNE OG DRAGØR
KOMMUNE INDEN FOR STØJRESTRIKTIONSOMRÅDET OMKRING KØBENHAVNS LUFTHAVN”. /1/.
Ultimo 2020 blev det politisk besluttet og meldt ud af Beskæftigelsesministeren, at regeringen vil
igangsætte et arbejde med udarbejdelse af et landsplandirektiv for at give mulighed for erhvervsud-
vikling på to specifikke arealer i Tårnby og Dragør kommuner inden for det eksisterende støjrestrikti-
onsområde omkring lufthavnen, hvor det i dag ikke er muligt at udlægge nye arealer til byzone.
Baggrunden for initiativet er, at Tårnby og Dragør kommuner er hårdt økonomisk pressede af den
store arbejdsløshed, som COVID-19-krisen har medført, idet en stor del af kommunernes borgere ind
til nu har arbejdet i Københavns Lufthavn i Kastrup. Nye erhvervsarealer vil give kommunerne mulig-
hed for at tiltrække nye virksomheder og skabe flere arbejdspladser og flere skatteindtægter. /2/.
Ansvaret for udarbejdelse af landsplandirektiver er i januar 2021 overgået til indenrigs- og boligmini-
steren. Bolig- og Planstyrelsen har derfor udarbejdet et forslag til landsplandirektiv, der for to arealer
ved lufthavnen beliggende i hhv. Tårnby Kommune og Dragør Kommune, ophæver Fingerplanen
bortset fra § 31, og ophæver § 16, stk. 1 nr. 1 i Støjcirkulæret. De udvalgte arealer er afgrænset i
samråd med Tårnby og Dragør kommuner.
Landsplandirektivet vil muliggøre, at der kan udlægges ny byzone inden for støjrestriktionsområdet
omkring lufthavnen, hvilket i dag ikke er muligt jf. §16 i Støjcirkulæret og §32 i Fingerplanen. Kommu-
nerne skal for de konkrete arealer inden for støjrestriktionsområdet kunne planlægge for erhverv, der
ikke påvirker lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder. Desuden ændres fingerbyens afgrænsning,
så de konkrete arealer indlemmes i det ydre storbyområde.
Forslaget til landsplandirektiv er omfattet af § 8 stk. 1 i Lov om miljøvurdering (LBK nr. 1976 af
27/10/2021) og skal derfor gennemgå en miljøvurdering efter lovens afsnit II. Denne miljøvurdering
er udført af BPST i 2021, inklusive høringer af berørte myndigheder. Miljøvurderingen er resumeret i
afsnit 2. Se også reference /3/.
Nærværende rapport udgør en sammenfattende redegørelse,
der, jf. miljøvurderingslovens § 13
stk. 2, beskriver:
1) Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet.
2) Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i
betragtning,
3) Hvordan den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne program er
valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
4) Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller
programmet.
Side 4 af 11
www.moe.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2
Integration af miljøhensyn i direktivet
I forbindelse med udarbejdelse af direktivet for de konkrete områder er det indledningsvist vurderet,
at det kan gennemføres, uden at væsentlige landsdækkende miljøinteresser tilsidesættes.
Vurderet ud fra det landsdækkende niveau er der heller ikke fundet anledning til at forvente, at der
opstår væsentlige miljøproblemer ved en kombination med andre udviklingsplaner (såkaldt ”kumula-
tive effekter”). Der er heller ikke fundet behov for afværgeforanstaltninger.
Emnerne støj og landskab kræver fortsat en kommunal og lokal opmærksomhed og hensyn, men for-
ventes at kunne løses fyldestgørende på lokalt niveau. Desuden vurderes det, at udlæg af erhverv på
disse arealer i nogen grad vil træde i stedet for udlæg til erhverv andre steder i kommunerne. Vurde-
ret på kommunalt niveau eller på landsplan kan dette bidrage til en mere hensigtsmæssig fordeling af
erhvervsarealerne, også i støjmæssig og landskabelig henseende.
Det er endvidere forudsat, at de to kommuner i den forestående kommune- og lokalplanlægning ind-
drager hensyn til natur-, landskab- og miljøinteresser og i relevant omfang fastlægger, hvorledes der
sikres overensstemmelse mellem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn.
De emner, der er vurderet for landsplandirektivet og ud fra det landsdækkende niveau, er følgende:
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna, arealer og Bilag IV-arter.
Der ventes en mindre,
negativ påvirkning. Der vil ikke blive inddragetsærlige naturarealer, og der reduceres ikke
livsvilkår for bestande af særligt beskyttede dyr eller planter.
Befolkningen og menneskers sundhed, rekreative forhold.
Der ventes en ubetydelig eller min-
dre, negativ påvirkning. Det forventes at især støjforhold nærmere håndteres via den kommu-
nale planlægning og forvaltning.
Jord- og jordbund.
Der ventes en ubetydelig virkning. På de udlagte arealer findes der kun et en-
kelt delareal med kendt jordforurening og den hidtidige landbrugsdrift indebærer ikke nogen
særlig historisk forureningsrisiko.
Vand.
Der ventes en ubetydelig påvirkning af nationale/ regionale drikkevandsinteresser. De ud-
pegede områder ligger på yderkanten af de to indvindingsområder for drikkevand for Tårnby og
Dragør kommuner, men størstedelen af disse indvindingsområder har i forvejen bymæssig be-
byggelse, erhverv og trafikfaciliteter.
Luft og klima.
Der ventes en ubetydelig virkning. Det er vurderet, at der ikke vil ske overskridel-
ser af grænseværdier for luftkvalitet. Desuden vil kun en meget begrænset andel af de danske
drivhusgasser kunne komme fra de nye erhverv.
Materielle goder.
De materielle goder er bl.a. nye og gamle bygninger og andre faciliteter for
mennesker. Udlægget vil ikke fjerne disse i væsentligt omfang, men give mulighed for at skabe
www.moe.dk
Side 5 af 11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
nye. Samlet en positiv virkning, som bl.a. kommunernes planer og administration kan sikre og
forstærke.
Landskab og visuelle forhold.
Der ventes en beskeden, negativ virkning. Landbrugsarealerne vil
blive til industrikvarterer, men selv om de har nogen lokal betydning, er de ikke væsentlige i en
landsplansammenhæng, også pga. naboskabet med lufthavnen. Den videre planlægning kan på
forskellig vis tage hånd om de lokale forhold.
Kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser, arkitektonisk og arkæologisk arv.
Direktivet til-
sidesætter ikke sådanne interesser. Lokalt bør dog inddrages hensyn til enkelte bygninger og
strukturer, ligesom der skal foretages arkivalsk kontrol for arkæologiske fund i områderne.
3
Behandling af miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfa-
sen
Samlet set viser miljøvurderingen, at landsplandirektivet kan gennemføres uden at tilsidesætte natio-
nale interesser på miljøområdet, jf. ovenfor.
Der er modtaget tilkendegivelser fra:
Danmarks Naturfredningsforening, Lok. Afd. Amager
Dansk Erhverv
Dragør kommune
Erhvervsflyvningens sammenslutning
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen - Søfart
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Københavns Lufthavne/CPH
Landsforeningen Praktisk Økologi
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Naboer og Grundejerforeningen Petersminde
Trafikstyrelsen (Luftfart)
Af statslige myndigheder har Erhvervsstyrelsen fremsat høringssvar. De øvrige statslige myndigheder
har ikke haft bemærkninger til landsplandirektivet.
De væsentligste høringssvar og de overvejelser, de har givet anledning til i relation til den endelige
vedtagelse af direktivet, er anført i det følgende:
Side 6 af 11
www.moe.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496655_0007.png
3.1
Præcisering af, at Landsplansdirektivet ikke må være nogen hindring for udviklingen af
Københavns Lufthavn og dansk luftfart.
Københavns Lufthavn (CPH) har fremhævet dette hensyn, og Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv samt
Erhvervsflyvningens Sammenslutning har givet udtryk for lignende synspunkter.
CPH fremhæver, at det er afgørende, at den anvendelse, som den kommende lands-, kommune- og
lokalplanlægning giver mulighed for, ikke må være støjfølsom, og anbefaler, at begrebet ”ikke-støjføl-
somt erhverv” tilføjes til anvendelsesbestemmelserne i landsplandirektivet med en henvisning til Fly-
støjvejledningen samt med en præcisering af, at der ikke kan planlægges for liberalt erhverv. De øn-
sker desuden en opblødning af mulighederne for tekniske anlæg.
3.2
Efterlysning af juridiske og andre præciseringer.
CPH vurderer desuden, at det er uklart, hvilke bestemmelser, der præcis vil gælde for arealerne, og
de vurderer i den forbindelse, at forslaget rummer risiko for retskraftmæssig uklarhed.
De anbefaler, at det bør fremgå mere klart, hvilke konkrete bestemmelser i den eksisterende arealre-
gulering, herunder Fingerplanen og Støjcirkulæret, omkring Københavns Lufthavn, som landsplandi-
rektivet har til hensigt at ophæve, supplere eller præcisere. CPH anbefaler desuden, at landsplandi-
rektivet også forholder sig til de vejledende grænseværdier i ”Flystøjvejledningen”.
Endelig anbefaler CPH at forskellige udtryk i Miljørapporten præciseres, særligt:
Hvad der menes med
”De nuværende arealgrænser for støj fra lufthavnen vil ikke ændres…”
på s. 4. i Miljørapporten.
”For støj gælder særligt, at hvis en placering indenfor arealudlægget vil kunne få
støjforhold,
der ikke opfylder Støjbekendtgørelsen, må der tilvejebringes en teknisk løsning på dette, for
at arealet kan udnyttes og de relevante myndighedstilladelser udstedes.”
på s. 12. i Miljørap-
porten.
”… de gældende bestemmelser for støj og arbejdsmiljø
[skal] overholdes, med de støjgræn-
ser, der gælder for lufthavnen i dag”
på s. 12. i Miljørapporten.
CPH gør desuden opmærksom på, at der mangler en beskrivelse af Flystøjvejledningen, som
netop fastsætter vejledende grænseværdier, som bl.a. benyttes i planlægningen.
Det er i øvrigt ikke korrekt beskrevet på s. 18 i Miljørapporten, at vilkårene i lufthavnens mil-
jøgodkendelse ”er videre udmøntet i Støjhandlingsplan 2018 for Københavns Lufthavn”. Mil-
jøgodkendelsen og støjhandlingsplanen er to forskellige instrumenter med hvert sit hjem-
melsgrundlag.
Bolig- og Planstyrelsens kommentar til 3.1 og 3.2
Anvendelsesbestemmelsen
For at imødekomme CPH’s høringssvar tilføjes til
anvendelsesbestemmelsen
at arealerne ikke kan
udlægges til andre mere støjfølsomme erhverv såsom kontorer, institutioner, liberale erhverv, hotel,
restauration mv., og bemærkningerne til anvendelsesbestemmelsen tilføjes en henvisning til planlo-
vens § 15 a og § 11 a, stk. 1 nr. 7.
www.moe.dk
Side 7 af 11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496655_0008.png
Det vurderes, at lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder dermed er sikret. Miljøstyrelsen oplyser,
at begrebet ”ikke-støjfølsomt erhverv” ikke eksisterer. Alle erhverv er støjfølsomme i større eller min-
dre grad. Ud over landsplandirektivets bestemmelser gælder planlovens § 15a og § 11 a, stk. 1 nr. 7 i
øvrigt. Det følger heraf, at støjbelastede arealer kun må udlægges til støjfølsom anvendelse, hvis pla-
nen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger kan sikre den fremtidige an-
vendelse mod støjgener.
Landsplandirektivet åbner mulighed for planlægning for mindre tekniske anlæg
til arealernes forsy-
ning. Landsplandirektivet skal dog primært muliggøre planlægning for erhverv, der kan fremme vækst
og beskæftigelse i kommunerne,
jf. § 1 og bemærkningerne til landsplandirektivet.
Ønsket om at henvise til flystøjsvejledningen imødekommes ikke,
da Støjcirkulæret træder i stedet
for flystøjsvejledningen hvad angår regulering af støjen fra lufthavnen i Kastrup. Flystøjvejledningen
er kun relevant ift. regulering af terminalstøj.
Forholdet til Fingerplanen og støjcirkulæret
For at skabe en større klarhed over, hvilke bestemmelser, der gælder inden for de to arealer i Tårnby
Kommune og i Dragør Kommune,
ændres § 8 i landsplandirektivet
således, at Fingerplan 2019 op-
hæves for disse arealer, undtagen § 31 der siger, at den kommunale planlægning skal respektere støj-
zonerne og støjrestriktionsområdet omkring lufthavnen.
Støjcirkulæret fastholdes
for arealerne und-
tagen § 16, stk. 1, nr. 1, der ophæves. § 16, stk. 1 nr. 1 siger, at der ikke må udlægges yderligere by-
zone inden for støjrestriktionsområdet.
Præciseringer til Miljørapporten
Når det i Miljørapporten fremgår, at
”De nuværende arealgrænser for støj fra lufthavnen
vil ikke æn-
dres…”, så
refereres der til støjzonerne og støjrestriktionsområderne, som de fremgår af Støjcirkulæ-
ret og Fingerplanen. .
Når der i afsnit på s. 12 står:
”For støj gælder særligt, at hvis en placering indenfor arealudlægget vil kunne få
støjforhold,
der ikke opfylder Støjbekendtgørelsen, må der tilvejebringes en teknisk løsning på dette, for
at arealet kan udnyttes og de relevante myndighedstilladelser udstedes.”
”Dette
indebærer, at nye lokalplaner skal respektere disse støjrestriktionsområder, og at
kommende erhvervsbyggerier i området skal konstrueres, således at de gældende bestem-
melser for støj og arbejdsmiljø overholdes, med de støjgrænser, der gælder for lufthavnen i
dag.”
så ønsker Bolig- og Planstyrelsen at pointere, at ansvaret for overholdelse af arbejdsmiljøkrav mv.
indenfor de udlagte arealer påhviler kommune, bygherrer og ejere.
Formålet med det nedenstående afsnit, som fremgår på s. 18 i Miljørapporten, er at beskrive, hvor-
dan Lufthavnen skal sikres samme udviklingsmuligheder som i dag:
Side 8 af 11
www.moe.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496655_0009.png
For støj fremgår den grundlæggende retstilstand af Bekendtgørelse 1596/2018 om kortlæg-
ning af ekstern støj og støjhandlingsplaner samt det gældende Cirkulære, 56/1997 om udbyg-
ning af Københavns Lufthavn, Kastrup, samt bygge- og anvendelsesregulerende bestemmel-
ser for områder, der er belastet af støj fra trafikken på lufthavnen. Lufthavnens aktuelle vilkår
fremgår af Miljøstyrelsens miljøgodkendelse for lufthavnen af 17. juni 2014, der blev endeligt
fastlagt af Natur- og Miljøklagenævnet den 29. april 2015. Disse er videre udmøntet i Støj-
handlingsplan 2018 for Københavns Lufthavn, Kastrup. I lufthavnens masterplan anføres det,
at videre udvikling skal ske indenfor disse rammer for støj.
Bolig- og Planstyrelsen anerkender at en tydeliggørelse er hensigtsmæssig. For at imødekomme be-
hovet for tydelighed bemærkes det, at styrelsen læser afsnittet således:
Den grundlæggende retstilstand fsva. regulering af støj fra lufthavnen fremgår af det gæl-
dende
’Cirkulære,
56/1997 om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, samt bygge- og
anvendelsesregulerende bestemmelser for områder, der er belastet af støj fra trafikken på
lufthavnen’. Dette er udmøntet i Miljøstyrelsens miljøgodkendelse for lufthavnen af 17. juni
2014, der blev endeligt fastlagt af Natur- og Miljøklagenævnet den 29. april 2015. I lufthav-
nens masterplan anføres det, at videre udvikling skal ske inden for disse rammer for støj.
Hvad angår terminalstøj fremgår retstilstanden af flystøjvejledningen.
3.3
Forslag om udtagning af delarealer og om arealernes planlægning og anvendelse.
DN-Amager anmoder om, at matr. nr. 1, Kgs. Små Enge i Tårnby Kommune og om, at et areal på 50-
55 meter langs Ndr. Dragørvej i Dragør Kommune ikke medtages i landsplandirektivet.
Mht. arealet i Tårnby Kommune mener DN-Amager, at der ikke bør placeres store erhvervsbygninger
med store reklamer ud til Englandsvej eller etableres en udkørsel fra erhvervsområdet til Englands-
vej. De ønsker desuden, at de landskabskulturelle oplevelsesværdier ved de sidste rester af den
gamle landsby Tømmerup bevares helt hen til Ugandavej.
Mht. arealet i Dragør Kommune, så ønskes det holdt ude af landsplandirektivet, både for at bevare
kigget til det åbne land, for at holde afstand til erhvervsbyggeriet, samt for at bevare fortidsmindet
og naturperlen ”Køjevælen”,
der er en fuglekøie fra 1500-tallet.
Landsforeningen Praktisk Økologi opfordrer til, at vi gentænker, hvordan vi som samfund kan
fremme vild natur og dermed bevarelse og forøgelse af biodiversiteten, og at vi benytter disse to om-
råder som et eksempel på nytænkning af industrielle arealer ud fra ånden i FN´s 17 verdensmål.
Dette betyder ny praksis for planlægning og bevaring/anlæg af veje og bygninger, støjvolde og grøf-
ter m.v.
Grundejerforeningen Petersminde og naboer i boligkvartererne syd for arealudlægget i Dragør Kom-
mune gør indsigelse mod, at arealer langs Nordre Dragørvej udnyttes til erhvervsmæssige formål. De
ønsker i stedet at arealerne skal henligge til gode for mennesker og dyr.
Bolig- og Planstyrelsens kommentarer til 3.3
Arealafgrænsningerne og udnyttelsen af arealerne
www.moe.dk
Side 9 af 11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
Udnyttelsen af de muligheder, som landsplandirektivet giver, kræver en efterfølgende kommunal
planlægning. I denne planlægning vil der skulle foretages afvejning af arealinteresser både i forhold
til natur, kulturhistorie mv. Det er op til den kommunale planlægning at afklare, hvor store dele af
arealerne der skal udnyttes, hvordan veje, bygninger mv. skal anlægges. Det vil derfor være muligt at
imødekomme de fremførte synspunkter i forbindelse med den kommunale udmøntning af landsplan-
direktivet.
4
Behandling og vurdering af alternativer
Der har ikke været inddraget alternativer i vurderingen, bortset fra 0-alternativet.
Miljøvurderingens 0-alternativ er den situation, at landsplandirektivet ikke gennemføres og at de an-
søgte områder derfor videreføres uden mulighed for industriudvikling på de udlagte arealer. Generelt
viser miljøvurderingen, at de eksisterende miljøforhold kan ventes opretholdt, såfremt områdernes
nuværende status bibeholdes.
I forhold til 0-alternativet viser miljøvurderingen jf. ovenfor, at konsekvensen af direktivets imple-
mentering samlet set på nationalt plan vil være neutral/ingen eller ubetydelig negativ virkning.
5
Overvågning af de væsentlige indvirkninger på miljøet
Vurderet ud fra det landsdækkende niveau findes der ikke, at implementeringen af direktivet vil
medføre væsentlige indvirkninger på miljøet. Der er derfor ikke fastsat krav om overvågning af direk-
tivets indvirkninger.
Side 10 af 11
www.moe.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
6
Referencer
/1/ Landsplandirektiv for specifikke arealer indenfor støjrestriktionsområdet omkring Køben-
havns Lufthavn i Kastrup. 2021. Bolig- og Planstyrelsen.
/2/ Erhvervsstyrelsen. Notat om Tårnby og Dragør kommunes ønsker til byudvikling. 2021-12-11
/3/ Miljøvurdering af landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kom-
mune indenfor støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn.
www.moe.dk
Side 11 af 11