Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2496654_0001.png
Sagsnr.
2021 - 7395
Doknr.
470146
Dato
02-12-2021
Høringsnotat vedr. forslag til landsplandirektiv for arealer til
erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for
støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn
1. Indledning
Udkast til landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør
Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn har været
i offentlig høring fra den 6. september til den 1. november 2021.
Med landsplandirektivet får Tårnby Kommune og Dragør Kommune mulighed for at
planlægge for erhvervsudvikling inden for to arealer inden for støjrestriktionsområdet
omkring Københavns Lufthavn på hhv. ca. 33 ha i Tårnby Kommune og ca. 17 ha i
Dragør Kommune.
Udlæg af ny byzone inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i
Kastrup er ikke muligt i henhold til gældende regler i Fingerplan 2019 og Støjcirkulæ-
ret. Hensynet bag de gældende regler er at forhindre, at der planlægges for ny byud-
vikling tæt på lufthavnen, herunder nye boliger, der kan påvirke lufthavnens miljø-
godkendelse og herved dens drifts- og udviklingsmuligheder. Dette hensyn er fastholdt
i landsplandirektivet, da der alene åbnes mulighed for planlægning for erhverv, der
ikke vil påvirke lufthavnens drifts- og udviklingsmuligheder.
I forbindelse med høringen er der kommet høringssvar fra 13 myndigheder, organisa-
tioner mv., hvoraf seks oplyser, at de ikke har bemærkninger til landsplandirektivet.
2. Generelle bemærkninger
Høringssvar
Københavns Lufthavne A/S (CPH) bakker op om forslagets grundlæggende intentio-
ner om at understøtte den erhvervs- og beskæftigelsesmæssige situation i Tårnby
Kommuner og Dragør Kommune.
Dansk Erhverv støtter ligeledes op om det bagvedliggende formål med forslaget, så
kommunerne kan tiltrække nye virksomheder og skabe nye jobmuligheder og vækst.
CPH har desuden nogle konkrete præciseringsforslag til miljørapporten.
Kommentarer
Bemærkninger til miljørapporten bliver behandlet i den sammenfattende redegørelse.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496654_0002.png
3. Anvendelsesbestemmelsen
Høringssvar
CPH pointerer, at det er vigtigt at sikre, at udnyttelsen af arealerne sker under hensyn-
tagen til driften og udviklingen af lufthavnen og dansk luftfart, og ikke bliver en hin-
dring herfor. CPH fremhæver i den forbindelse, at det er afgørende, at den anvendelse,
som den kommende lands-, kommune- og lokalplanlægning giver mulighed for, ikke
må være støjfølsom. På den baggrund anbefaler CPH, at begrebet ”ikke-støjfølsomt
erhverv” tilføjes til anvendelsesbestemmelserne i landsplandirektivet med en henvis-
ning til Flystøjvejledningen samt med en præcisering af, at der ikke kan planlægges for
liberalt erhverv. CPH ønsker desuden en opblødning af mulighederne for tekniske
anlæg. Generelt ønsker CPH, at det klart skal fremgå af landsplandirektivet, hvilke
typer af erhverv der kan opføres inden for arealerne, og hvilke der ikke kan.
Dansk Erhverv påpeger, at det er afgørende, at arealernes anvendelse tager hensyn til
lufthavnens drift og ikke begrænser dens udviklingsmuligheder. Dansk Erhverv fore-
slår i den forbindelse, at det tilføjes forslagets bestemmelser, at der kun kan planlæg-
ges for ikke-støjfølsomt erhverv. Dansk Erhverv pointerer endvidere, at det er væsent-
ligt, at der ikke tillades liberalt erhverv, boliger o. lign. i de pågældende områder, da
det risikerer at medføre konflikter.
Kommentarer
For at imødekomme CPH’s høringssvar tilføjes til anvendelsesbestemmelsen, at area-
lerne ikke kan udlægges til andre mere støjfølsomme erhverv såsom kontorer, insti-
tutioner, liberale erhverv, hotel, restauration mv., og bemærkningerne til anvendel-
sesbestemmelsen tilføjes en henvisning til planlovens § 15 a og § 11 a, stk. 1 nr. 7.
Det vurderes med den fastsatte anvendelsesbestemmelse, at lufthavnens drifts- og
udviklingsmuligheder er sikret. Miljøstyrelsen oplyser, at begrebet ”ikke-støjfølsomt
erhverv” ikke eksisterer. Alle erhverv er støjfølsomme i større eller mindre grad. Ud
over landsplandirektivets bestemmelser gælder planlovens § 15a og § 11 a, stk. 1 nr. 7
i øvrigt. Det følger heraf, at støjbelastede arealer kun må udlægges til støjfølsom
anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforan-
staltninger kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener.
Landsplandirektivet åbner mulighed for planlægning for mindre tekniske
anlæg til arealernes forsyning. Landsplandirektivet skal dog primært mulig-
gøre planlægning for erhverv, der kan fremme vækst og beskæftigelse i
kommunerne, jf. § 1 og bemærkningerne til landsplandirektivet.
Ønsket om at henvise til flystøjsvejledningen imødekommes ikke, da Støjcir-
kulæret træder i stedet for flystøjsvejledningen mht. regulering af støjen fra
lufthavnen i Kastrup. Flystøjvejledningen er kun relevant ift. regulering af
terminalstøj.
4. Forholdet til Fingerplanen og Støjcirkulæret
Høringssvar
CPH vurderer, at det er uklart, hvilke bestemmelser, der præcis vil gælde for arealerne,
og CPH vurderer i den forbindelse, at forslaget skaber risiko for retskraftmæssig
uklarhed. CPH anbefaler derfor, at det bør fremgå mere klart, hvilke konkrete be-
stemmelser i den eksisterende arealregulering, herunder Fingerplanen og Støjcirkulæ-
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496654_0003.png
ret, omkring Københavns Lufthavn, landsplandirektivet har til hensigt at ophæve,
supplere eller præcisere. CPH anbefaler desuden, at landsplandirektivet også forholder
sig til de vejledende grænseværdier
i ”Flystøjvejledningen”.
Dansk Erhverv opfordrer også til, at der skabes yderligere klarhed i landsplandirekti-
vets bestemmelser og vejledning om, hvilke regler der vil være gældende for planlæg-
ningen af arealerne.
Kommentarer
For at skabe større klarhed over, hvilke bestemmelser, der gælder inden for de to
arealer i Tårnby Kommune og i Dragør Kommune, ændres § 8 i landsplandirektivet
således, at Fingerplan 2019 ophæves for disse arealer, undtagen § 31 hvoraf det føl-
ger, at den kommunale planlægning skal respektere støjzonerne og støjrestriktions-
området omkring lufthavnen. Støjcirkulæret fastholdes for arealerne undtagen § 16,
stk. 1, nr. 1, der ophæves. Støjcirkulærets § 16, stk. 1 nr. 1 fastlægger, at der ikke må
udlægges yderligere byzone inden for støjrestriktionsområdet.
5. Arealafgrænsningerne og udnyttelsen af arealerne
Høringssvar
Danmarks Naturfredningsforening Amager (DN Amager) anmoder om, at matr. nr.
matr.nr. 1, Kgs. Små Enge i Tårnby Kommune og et areal på 50-55 meter langs Ndr.
Dragørvej i Dragør Kommune ikke medtages i landsplandirektivet. Med hensyn til
arealet i Tårnby Kommune mener DN Amager, at der ikke bør placeres store erhvervs-
bygninger med store reklamer ud til Englandsvej eller etableres en udkørsel fra er-
hvervsområdet til Englandsvej. DN Amager ønsker, at de landskabskulturelle oplevel-
sesværdier ved de sidste rester af den gamle landsby Tømmerup bevares helt hen til
Ugandavej. Med hensyn til arealet i Dragør Kommune ønsker DN Amager det holdt
ude af landsplandirektivet, både for at bevare kigget til det åbne land, for at holde af-
stand til erhvervsbyggeriet og for at bevare fortidsmindet og naturperlen ”Køjevælen”.
Landsforeningen Praktisk Økologi opfordrer til, at vi gentænker, hvordan vi som sam-
fund kan fremme vild natur og dermed bevarelse og forøgelse af biodiversiteten, og at
vi benytter disse to områder som et eksempel på nytænkning af industrielle arealer ud
fra ånden i FN´s 17 verdensmål. Dette betyder ny praksis ved anlæg af veje og bygnin-
ger, støjvolde og grøfter m.v.
Grundejerforeningen Petersminde og naboer gør indsigelse mod, at arealer langs Nor-
dre Dragørvej udnyttes til erhvervsmæssige formål. De ønsker i stedet, at arealerne
skal henligge til gavn for mennesker og dyr.
Dragør Kommunalbestyrelse er glade for, at ønsket om rammer for øget erhvervsud-
vikling er imødekommet, og de finder, at forslaget møder kommunens nuværende
behov for udvikling af arealet.
Kommentarer
Udnyttelsen af de muligheder, som landsplandirektivet giver, kræver en efterfølgen-
de kommunal planlægning. I denne planlægning vil der skulle foretages afvejning af
arealinteresser både i forhold til natur, kulturhistorie mv. Det er op til den kommu-
nale planlægning at afklare, hvor store dele af arealerne, der skal udnyttes, hvordan
veje, bygninger mv. skal anlægges.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Bekendtgørelse om landsplandirektiv for arealer til erhverv i Tårnby Kommune og Dragør Kommune inden for støjrestriktionsområdet omkring Københavns Lufthavn i Kastrup, høringssvar, høringsnotat og den sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen, fra indenrigs- og boligministeren
2496654_0004.png
6. Følgende myndigheder, organisationer mv. har ikke haft bemærkninger til
landsplandirektivet
Miljøministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Trafikstyrelsen
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
CO-Søfart
4