29. oktober 2021
Sagsnr.: 2021-20694
/PDA
Undersøgelse vedrørende digitale afstemninger i den almene bolig-
sektor
Indhold:
1.
2.
3.
4.
5.
Baggrund
Reglernes indhold
IT-løsninger og praktisk tilrettelæggelse
Udbredelse
Hidtidige erfaringer med digitaliseringen, herunder virkning på
deltagelse i demokratiet
6. Egner digitalt beboerdemokrati sig bedst til særlige typer af afde-
linger eller beboere?
7. Omkostninger ved digitaliseringen og finansiering heraf
8. Konklusion
1. Baggrund
Indenrigs- og boligministeren har bestilt en undersøgelse af perspektiverne
i at gøre det obligatorisk for almene boligafdelinger at tilbyde digitale be-
boerafstemninger i almene boligafdelinger med henblik på at styrke bebo-
erdemokratiet. Undersøgelsen er bestilt i forlængelse af, at Dansk Folke-
parti har fremlagt et beslutningsforslag i Folketinget om samme.
Det fremgår af bemærkningerne til beslutningsforslaget, at Dansk Folke-
parti med forslaget ønsker at give beboerne for landets almene boligafde-
linger mulighed for at stemme digitalt ved alle beboerafstemninger. Sam-
tidig skal det fortsat skal være muligt for beboere, der ikke kan eller har
mulighed for at benytte de digitale løsninger, at stemme på afdelingsmøder
ved fysiske stemmesedler el. lign. På den måde sikres det, at alle beboere
har mulighed for at stemme.
Denne undersøgelsen indeholder en gennemgang af de relevante regler om
beboerdemokratiet for beboerne i almene boliger samt de IT-løsninger, der
anvendes til at digitalisere afdelingsmøderne i de almene boligforeninger,
idet der allerede eksisterer regler og en systemløsning på området.
Derudover redegøres der for erfaringerne fra tre forsøg med digitalisering
af beboerdemokratiet, der blev gennemført i perioden 2012-2016. Disse
forsøg var grundlaget for, at der i 2016 i lovgivningen blev givet adgang
til at benytte nye digitale muligheder i forbindelse med de beboerdemo-
kratiske beslutningsprocesser i de almene boligafdelinger.
BOLIG- OG PLA NSTYRELS EN
INDENRIGS- OG BOLIGMINISTERIET