Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Èn fest
èn ansøgning
Sammenslutningen af By- og Markedsfester har igennem en årrække samarbejdet med
Brancheforeningen
for Danske Festudlejere om at gøre ansøgningsprocessen væsentlig nemmere og smidigere for
festarrangørerne.
Vi har bl.a. set på det IT-system der er udviklet i Sønderjylland, med Haderslev Kommune som
tovholder.
Et ganske fint system, men det omfatter kun Politiet, Kommunen og Beredskabet. Alle andre
offfentligr
myndigheder er ikke omfattet.
Vi har i samarbejdet med Kommunernes Landsforening og deres IT-firma KOMBIT om udvikling
af
et system, der med tiden skulle omfatte alle offentlige myndigheder. Indtil videre har der ikke været
tilstrækkelig stor kommunal opbakning til systemet, specielt har opbakningen manglet fra de store
kommuner, de mener ikke de har ikke ressourcer til at skulle implementere et nyt system, og ansøg-
ningerne fungerer fint hos dem
Det skal bemærkes, at kommunerne, incl. de store kommuner har det fint med, at der ikke søges, da
det giver mindre opgaver og
man “lukker øjnene” for de manglende ansøgninger. Jeg har været til
flere møder i kommunerne der helt åbent melder det ud. Andre kommuner bruger væsentlige
medarbejder
ressourcer på at få ansøgningerne ind og hjælpe foreninger og arrangører med at få formalia på
plads.
Vi har som interesse-forening for arrangører af byfester og kræmmermarkeder og lignende
konstateret,
at der skal indsendes et sted mellem 20 og 45 ansøgninger, inden et arrangement kan afholdes.
Et voldsomt antal, når man henser til at det typisk er frivillige foreningsledere der står bag langt
hovedparten af de 1.000-vis af arrangementer der afholdes over hele landet. Ildsjæle der brænder
for, at deres lokal område skal mødes på kryds og tværs og have gode relationer til hinanden.
De lader sig ikke vælge for at skulle bruge 14 dages ferie for at skrive ansøgninger.
Udfordringerne er blevet endnu større under COVID-19, da de frivillige falder fra
de har
simpelthen ikke lysten og energien til det offentlige bureaukrati. Konsekvensen vi ser
ind i er, at der “kun” bliver de større festivaller med ansatte og kommunerne til at arrangere.
Skræksenariet er, at hvis vi ikke gør det meget lettere for de frivillige foreningsfolk, bliver der
kun de store, professionelle arrangører tilbage, og dermed lukker vi ned for arrangementer i de
små og mellemstore samfund.
En stor udfordring for forenings-arrangørerne er også, hvor får de en overblik over hvilke
myndigheder der skal søges hos ?
vi har bl.a. et eksempel på en byfest der har søgt Politiet om
lov til at holde et offentligt bankospil
og fået tilladelse til det. Det gik fint nogle år, men
pludselig et år, fandt Spillemyndigheden ud af, at dem skulle have ansøgningen.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Henvendelse af 23/11-21 fra Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark vedr. én ansøgning i forbindelse med ansøgninger om fester m.v.
Sammenslutningen af By- og Markedsfester er klart af den opfattelse, at der kan spares væsentlige
ressourcer i foreningslivet og hos de offentlige myndigheder med et gennemarbejdet IT-system der
omhandler alle myndigheder
systemet skal udformes med en skabelon der gør det nemmest muligt
for såvel store, som helt små arrangementer
det skal være sådan, at man
i alt væsentlighed
kun
skal
udfylde relevante sider og felter i IT-systemet.
Sammenslutningen af By- og Markedsfester er, efter vi har arbejdet med dette i ca. 4 år, af den
opfattelse,
at initiativet til at få en fælles IT-platform, bør ligge hos staten/folketinget
det kan ikke fungere
med 98 kommuner der hver har deres løsning
og hvis det ligger hos kommunerne
får vi så de
statslige myndigheder med ?
Vi ved fra en del myndigheder vi jævligt har kontakt med, at de efterspørger IT-løsninger på dette
område.
Politiet har udviklet elektroniske blanketter for at spare ressourcer
vi bliver nød til at have alle
offentlige myndigheder med, da vi ellers kan forvente at se ind i en fremtid med mindre aktivitet,
kultur
og socialt samvær.
Vi forventer det går specielt ud over vores medlemmer, da det må konstateres, at de store byfester,
havnefester, kræmmermarkeder m.v. afholdes ude i de helt små, og mellemstore samfund
som
f.eks.
Hjallerup, Vorbasse, Egeskov, Ørbæk, Dølle-fjelde Musse, Dragør med mange flere.
Derfor vil vi også rigtig gerne indgå i en dialog
hvad kan vi gøre på den korte og den lidt længere
bane
udfordringerne har været der i nogle år
de bliver større og større og COVID-19 har gjort
at rigtig mange frivillige benytter situationen til at sige “nej –
nu kan det være nok.
Der mangler et overblik over hvilke myndigheder der skal have hvilkeansøgninger
De frivillige foreningsledere/ansvarlige er på vej væk pga. bureaukratiet.
Nuværende proces er en stor belastning for små og mellemstore byer/samfund
Der mangler et IT-system der kan fordele ansøgningerne til rette myndighed
IT-systemet skal kunne håndtere svar på ansøgning, herunder svarfrister.
IT-systemet må ikke blive en belastning for de helt små arrangementer
Der mangler dialog om, hordan kommer videre.
Bygningsreglementer
BR18
Har udviklet sig meget gennem årene og det sker stadig nyt flere gange årligt.
Det er mere end svært for den enkelte arrangør og for os som brancheforening at gennemskue
reglerne og konsekvenserne af de mange ændringer.
I 2018 og 2019 blev, specielt kapitel 5 med tilhørende bilag 11
11e ændret og skrevet om.
På det tidspunkt havde vi et fantastisk samarbejde med Plan- og Boligstyrelsen, bl.a. havde
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Henvendelse af 23/11-21 fra Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark vedr. én ansøgning i forbindelse med ansøgninger om fester m.v.
fået udpeget en kontaktperson der kunne hjælpe og guide ved problemstillinger.
Vi fik bekendtgørelsen med tilhørende vejledninger udsendt til kommentering, inden de blev
sendt i høring, for at undgå de værste hindringer for at gennemføre arrangementer. Vi holdt
dialogmøder for at forstå hinandens synspunkter.
Sammenslutningen af By- og Markedsfester mangler i den grad en kontaktperson, der kan give
nogle svar, eller hjælpe videre til rette medarbejder.
Her i 2020 og 2021 er Bygningsreglementet igen korrigeret, rettet til
som vi ser det
ikke de
store ændringer, men vi har haft en del udfordringer i de arrangementer der har kunnet gennem-
føres i september 2021.
I de tilbagemeldinger vi får fra vores medlemmer går det igen, Beredskaberne melder ud, at det
kan godt være der er nogle rammer og regler i Bygningsbekendtgørelsen og i de tilhørende vej-
ledninger, men ved det konkrete arrangement, er det, det enkelte Beredskab det fastsætter rammer
og krav.
Som en forening der varetager medlemmernes-/arrangørernes interesser er det en meget vanskelig
opgave at råde og vejlede bedst muligt
hvis der er forskellige regler rundt i landet
fra
Beredkskab
til Beredskab.
Som brancheforening har vi forsøgt at få Boligministeriet og
–Styrelsen
til at hjælpe os med
en gennemgang eller hjælpe ved at afholde et web-seminar
det er ikke lykkedes.
Vi har forespurgt hos kommunerne om de vil hjælpe os
men det vil de ikke
de henviser
til Beredskaberne.
Beredskaberne vil ikke hjælpe os da det “ikke er deres lovgivning” –
mundtligt tilkendegiver
de, at de enkelte beredskaber ikke kan videregive deres tolkning af reglerne
da de så
binder andre beredskaber rundt i landet, til deres tolkning.
Det er en rigtig uheldig situation vi står i, da en godkendelse af indretning af festpladserne m.v.
er vital for afholdelse af arrangementerne.
Her i september 2021 havde vi et medlem der søgte godkendelse med nøjagtig samme
indretning som blev godkendt i 2019
men i 2021 havde kommunen/beredskabet 21 punkter
der skulle rettes til
det får de frivillige til at forlade foreningerne og ansvaret som arrangør.
Jeg kan desværre ikke få det konkrete brev/papir fra arrangøren, da han efterfølgende gik
fuldstændig ned med stress og jeg har ikke kunnet kontakte ham siden.
Håber vi kan gøre en indsats
i samarbejde med politikere, ministerier og styrelser
Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark vil rigtig gerne i en konstruktiv dialog
med alle politikere og relevante embedsmænd
vi tror på at et tæt samarbejde er vejen til
at få løst mange udfordringer.
Vi er helt indstillet på, at vi skal have sikre og trygge arrangementer i Danmark
men det skal
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Henvendelse af 23/11-21 fra Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark vedr. én ansøgning i forbindelse med ansøgninger om fester m.v.
2485707_0004.png
også være muligt at arrangere fester
store som små uden den enkelte arrangør har ansat et stort
sekretariat.
Hjælp til tolkning af Bygningreglementets kap. 5 med tilhørende vejledning.
Udarbejdelse af web-seminar til forståelse af reglerne.
Udmelding på om der er særskilte regler for hvert enkelt arrangement.
Dialog med ministeriet, Styrelsen, kommunerne og beredskaberne.
Udpegning af kontaktperson med definerede opgaver
Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark er en interesseorganisation for arrangører af
byfester, havnefester, kræmmermarkeder, små festivaller m.v.
Vi har ca. 100 medlemmer der omfatter alle de store kræmmermarkeder og havnefester, men også
en
del små og mellemstore arrangementer.
Vi har et godt og velfungerende samarbejde med Rigspolitiet, SKAT og vi er repræsenteret i
Sektorpartnerskaber i både Erhvervsstyrelsen og i Kulturministeriet.
Bestyrelsen arbejder fuldstændig frivilligt, tilsvarende 95% af vores medlemmer. Vi har et yderst
beskedet medlemskontingent, da hver krone vi opkræver går fra frivillige, almenvelgørende
foreninger,
der laver arrangementer.
Med venlig hilsen
Sammenslutningen af By- og Markedsfester i Danmark
v/Næstfornand Mogens Lorenzen
Mejerivænget 33
5853 Ørbæk
Mail:
[email protected]
Tlf.: 21549556