Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2477532_0001.png
LGBT komiteen
komiteen.dk –
[email protected]
- CVR: 40636234
FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn
fstb.dk –
[email protected]
– CVR: 37644013
Indenrigs- og boligminister, Kaare Dybvad Bek
[email protected]
Kopi til Ligestillingsudvalget
27. oktober 2021
Vedr.: Børn og unges ret til at skifte juridisk køn
Regeringens LGBTI-udspil
I regeringens LGBTI udspil i august 2020
1
var punkt 8: Mulighed for ændring af juridisk køn for børn og
unge under 18 år. Der skulle ikke være nogen aldersgrænse. Udspillet var baseret på det grundige og
årelange udredningsarbejde i form af en lovgennemgang
2
.
Konklusionerne heri underbygges af Institut for Menneskerettigheder, der ligeledes anbefaler en løsning
uden alderskrav
3
.
Det Etiske Råd
Loven om Det Etiske Råd beskriver rådets opgaver således: "Rådets virksomhedsområde er de etiske
spørgsmål, der knytter sig til forskning i og anvendelse af bio- og genteknologier, der berører mennesker,
natur, miljø og fødevarer. Rådets virksomhedsområde omfatter endvidere øvrige etiske spørgsmål, der
knytter sig til sundhedsvæsenet og den biologiskmedicinske forskning vedrørende mennesket.”
4
Folketinget bad ikke desto mindre Rådet forholde sig til juridisk kønsskifte for børn og unge under 18 år
5
,
som jo ikke falder ind under nogle af disse temaer, men alene er en administrativ procedure, som hører
under Indenrigsministeriet.
Et flertal i Det Etiske Råd anbefaler, at den eksisterende aldersgrænse sænkes, medens kun ét medlem
anbefaler som i regeringens udspil, at der ikke skal være nogen aldersgrænse.
Ministerens svar
LGBT komiteen kritiserede Etisk Råds udtalelse, og ministeren skrev i et svar til Ligestillingsudvalget
herom
6
,
[…]
Jeg kan bekræfte, at det er korrekt, at juridisk kønsskifte, som regeringen i sit udspil fra august 2020
”Frihed til forskellighed – styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-personer” har foreslået indført
for børn og unge, alene er en administrativ foranstaltning i form af ændring af personnummeret, så det
stemmer overens med den pågældende persons oplevede kønsidentitet.
1
2
3
4
5
6
https://bm.dk/media/15701/gennemgang_af_lovgivning_paa_lgbti-omraadet_august_2020.pdf
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/liu/bilag/96/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/LIU/bilag/96/2417668.pdf
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2004/440
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/liu/bilag/21/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/LIU/bilag/21/2285547.pdf
https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B80/spm/1/svar/1743409/2330376.pdf
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-21 fra LGBT Komiteen vedr. skrivelse til indenrigsministeren vedr. børn og unges adgang til at skifte juridisk køn
2477532_0002.png
[…]
Jeg kan bekræfte, at det er formålet med regeringens forslag om mulighed for juridisk kønsskifte for
børn og unge at afhjælpe mistrivsel og angst hos transkønnede børn og unge som følge af, at de ikke
anerkendes i det køn, som de oplever at tilhøre.
Jeg kan også bekræfte, at regeringens forslag indebærer, at såfremt et juridisk kønsskifte fortrydes, vil
det tidligere tildelte personnummer hurtigt og enkelt kunne gentildeles.
Lovprogrammet 2021-22
I forbindelse med offentliggørelse af årets lovprogram er det kommet frem, at regeringen i forlængelse af
udtalelsen fra Etisk Råd overvejer alligevel at indføre en aldersgrænse. Det er uforståeligt.
Etisk Råd kommer i deres 18-siders udtalelse ikke med viden, der ikke er bedre beskrevet i regeringens
141-siders lovgennemgang. Til gengæld fremkommer Rådet med nogle åbenlyst fejlagtige betragtninger.
Her tænkes ikke mindst på bemærkningen fra (alle) rådets medlemmer om, at en ændring af juridisk køn
udgør ”en mulighed for at afprøve og gøre sig erfaringer med et socialt kønsskifte” (side 5). Den erfaring
har børnene da allerede. Det behøver de ingen lovgivning til.
Erfaring med socialt kønsskifte
At skifte køn socialt handler om hvordan man klæder sig, om man bruger han eller hun om sig selv, og
om man eventuelt tager et kaldenavn, der alt svarer til det køn, man oplever at være. For børn er det en
proces, der stort set altid bliver mødt af den nærmeste familie med forfærdelse og sorg.
Det kan tage lang tid for et barn at overbevise sine forældre om behovet for at blive set som det køn,
barnet oplever at være. Hvis forældrene alligevel lader sig overbevise og vælger at støtte barnet, er det
fordi, de hurtigt kan se, at deres støtte betyder meget for deres barn, og at deres barns trivsel forbedres
mærkbart.
Nogle børn og unge ønsker på et tidspunkt at fået nyt CPR-nummer svarende til det køn, de identificerer
sig som. Det sker gerne, fordi de har oplevet ubehageligheder på grund af misforholdet mellem deres ved
fødslen tildelte CPR-nummer og deres kønsudtryk.
I andre tilfælde er det forældrene, som gerne ser det muligt, at deres barn kan få et nyt personnummer,
som svarer til barnets kønsidentitet og kønsudtryk. Det skyldes, at forældrene – nogle gange sammen
med barnet, andre gange alene – har været i situationer, hvor det var nødvendigt for dem at forklare
misforholdet mellem kønsudtrykket og CPR-nummeret, og som forældre ønsker at skåne barnet for
sådanne ubehageligheder.
Børnene og de unge ved derfor alt om, hvad det vil sige først at skulle overbevise sine forældre om, hvad
de finder er deres rigtige køn, og derefter igen og igen at blive mistroet af sundhedsvæsenet, institutioner
og andre myndigheder, hvor de konfronteres med misforholdet mellem deres kønsudtryk og deres
legitimation. Det er urimeligt at sætte børn og unge i situationer, hvor de er nødt til at skulle prøve at
forsvare dette misforhold.
Børnene og de unge lever i dag i en evig frygt for at blive outet på grund af deres officielle køn, og en evig
frygt for de uundgåelige situationer, hvor voksne såvel som børn stiller spørgsmål til dem om deres køn.
Ingen børn bryder sig om, at voksne stiller dem spørgsmål om deres kønsorganer, eller giver deres
mening til kende om, hvad der er rigtige og forkerte kroppe, hvad uoverensstemmelsen mellem barnets
legitimation og kønsidentitet ofte giver anledning til.
Disse oplevelser og erfaringer med socialt kønsskifte resulterer i mistrivsel og ofte i skolevægring.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-21 fra LGBT Komiteen vedr. skrivelse til indenrigsministeren vedr. børn og unges adgang til at skifte juridisk køn
2477532_0003.png
På den baggrund ønsker vi konkrete svar på følgende spørgsmål:
1. Hvad er det i Det Etiske Råds udtalelse, der har ført til overvejelser om ændring af regeringens
politik?
2. Hvad er det for argumenter, der er så tungtvejende, at de kan forsvare den menneskelige lidelse,
som transbørn og -unge udsættes for?
3. Er der samfundshensyn, der tilsiger, at børn og unge skal formenes adgang til at skifte juridisk
køn, hvilket er en simpel administrativ procedure, og dermed fastholde dem i en situation, der er
ødelæggende for deres personlige udvikling?
4. Er der argumenter i regeringens lovudredning, som regeringen ikke længere finder valide? – Og i
givet fald hvilke?
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen
Søren Laursen
FSTB
Marie Elisabet Lind-Thomsen
Helge Sune Nymand
3