Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 180
Offentligt
Indenrigs- og Boligudvalget
Indenrigs- og Boligministeren
Randers 27/9 2022
Samrådsmøde den 27/9 2022
Vi så det åbne samrådsmøde om kommunernes flerårige systematiske fejl og
lovbrud i tusinder af sager på handicapområdet. Indenrigs- og Boligminister,
Christian Rabjerg Madsen (S) bedyrede, at de samme løsninger man har forsøgt
det sidste årti, med øget mængde socialrådgivere / bureaukrati, skulle nu
kunne gøre en forskel, selvom mængden af lovbrud kun har været støt
stigende det sidste årti. Det manglende refleksionsniveau har vi som forening
ikke forståelse for.
Økonomiske strukturer
Indenrigsordfører, Jette Gottlieb (EL) gentog Indenrigs- og Boligministerens
pointe, at det er økonomiske incitamenter, som er afgørende for kommunernes
håndtering af områder, da det ses på hvilke områder der gives refusion på.
Desværre nævnte ordføreren ikke Indenrigs- og Boligudvalgets ressortområde,
udligning, som årsag, da refusion jo blot er lån, som der skal betales tilbage for
slutningen af året, medmindre det handler om tvangsinstitunalisering af børn
eller mennesker med handicaps, for så slår Socialdemokratiets ideologi ind og
giver bloktilskud til K K Steinckes ideologi ude i kommunerne. Når Enhedslisten
ikke kalder dette ud på et åbent samråd med den ansvarlige minister på
ressortområdet, så kan det ikke tolkes som andet end samtykke til den
inhumane behandling børn med handicaps bliver udsat for når kommunernes
budgetloft er nået, jf. Budgetloven.
De tusinder af systematiske overgreb på børn med handicaps pågår i ude i
kommunerne grundet Lov om Udligning og bloktilskud til
tvangsinstitunalisering. Underfinansieringen af velfærden, jf. Budgetloven,
efterlader ikke kommunerne med andre løsninger. Dette er statslige styrede
overgreb på børn og familier samt voksne med handicapsdirigeret via de
økonomiske incitamenter. Incitamenter lyder pænt, men her betyder det at
kommunerne ikke har andre valg, og så er vi ovre i at tvinge kommunerne til at
begå overgreb på borgerne grundet spændetrøjen med Budgetlov og Lov om
Udligning samt ”kommunalt selvstyre”.
Indenrigs- og Boligordfører, Torsten Gejl (ALT) var heller ikke klar til at gøre op
med årsagen til forråelsen ude i kommunerne, selvom Alternativet ikke er
gamle nok til at have lagt mandater til de inhumane økonomiske incitamenter.
Det kan ikke tolkes på anden måde, end deltagelse til forråelsen på
Christiansborg. Det er sigende, at det ikke kræver mere end 4 år på
Christiansborg at bløde op på ens retorik omkring virkeligheden man som
politiker påfører andre mennesker. Regelmæssige kurser i mentalisering til
medlemmer af Folketinget virker meget relevant.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 180: Henvendelse af 30/9-22 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn vedr. lovbrud i socialsager grundet underfinansieringen af velfærden
2630644_0002.png
Forskning i kommunernes økonomiske incitamentsstrukturer
Det er imponerende at medlemmer af Folketinget har kunne modtage
nedenstående på mail og gå med forråelsen selv, og ikke stoppe disse
overgreb, som siden 2021 er dokumenteret via forskning. Til forståelse for
offentligheden blev udligning indført i 2012, regnet fra midten af 2011.
Ved indførelse af udligning på anbringelser mellem kommunerne i 2011
sker der en nedgang i forebyggende indsatser i hjemmene. Fra afsnittet
"Results":
"The analysis shows (see column 4, Table 1) that municipalities at risk of
budget overrun lower the number of children receiving preventive actions after
2011 but not before 2011."
Oversat til: "Analysen viser (se kolonne 4, tabel 1), at kommuner med risiko for
budgetoverskridelse sænker antallet af børn, der modtager forebyggende
indsatser efter 2011, men ikke før 2011."
Det samme med hjemgivelser inden det 18. år (der er ikke udligning på
efterværn):
"Fig
4(b)
shows that the probability of ending out-of-home care placement for
children turning 18 was significantly higher after 2011 than before, for all levels
of budget shares at July 1."
Oversat til: "Fig.
4(b) viser, at sandsynligheden for at afslutte anbringelse uden
for hjemmet for børn, der fylder 18, var betydeligt højere efter 2011 end før, for
alle niveauer af budgetandele pr. 1. juli."
Det konkluderede i afsnittet: "Discussion and conclusion":
"These
results suggest that local policy makers face a trade-off between
meeting fiscal targets and offering public services mandated by law, such as
policies to assist vulnerable children. The estimated effects on out-of-home
care placements are likely to be a lower bound of the effects of budgetary
restraint on decisions in the sense that budgetary constraints may impact
decisions throughout the fiscal year."
Oversat til: "Disse
resultater tyder på, at lokale politiske beslutningstagere står
over for en afvejning mellem at opfylde finanspolitiske mål (Budgetloven) og
tilbyde offentlige tjenester påbudt ved lov, såsom politikker til at hjælpe
udsatte børn. De estimerede effekter på anbringelser uden for hjemmet vil
sandsynligvis være en nedre grænse for virkningerne af budgetmæssig
tilbageholdenhed på beslutninger i den forstand, at budgetmæssige
begrænsninger kan påvirke beslutninger gennem hele regnskabsåret."
Budgetlovens effekt på anbringelser:
"The
result that the budget for out-of-home care is particularly sensitive to
budget restrictions suggests that it is easier to up- or downscale child
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 180: Henvendelse af 30/9-22 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn vedr. lovbrud i socialsager grundet underfinansieringen af velfærden
2630644_0003.png
protective services with respect to other activities."
Oversat til: "Resultatet
af, at budgettet for pasning uden for hjemmet er særligt
følsomt over for budgetbegrænsninger, tyder på, at det er lettere at op- eller
nedskalere børnebeskyttelsestilbud i forhold til andre aktiviteter."
"Our quantitative results are in accordance with qualitative evidence
suggesting that financial circumstances and public expenditure aspects are
present in discussions among municipal caseworkers when making child
protection decisions."
Oversat til: "Vores
kvantitative resultater er i overensstemmelse med kvalitativ
dokumentation, der tyder på, at økonomiske forhold og offentlige
udgiftsaspekter er til stede i diskussioner blandt kommunale sagsbehandlere,
når de træffer afgørelser om beskyttelse af børn."
Velfærdsydelser varetages ikke grundet underfinansiering:
"Our
research demonstrates that imposing sanctions on local municipalities for
budget overruns can have unintended and potentially harmful consequences
for the provision of welfare services, even when the sanction applies to the
total budget. While our paper does not question the appropriateness of national
levels of expenditure for out-of-home care or other child protective measures,
we raise an important policy question regarding how to ensure that policies
designed to ensure fiscal stability do not jeopardize vital welfare tasks such as
protecting at-risk children. In particular, our analyses suggest that important
decisions regarding child protection may be impacted by local budget
concerns. Policy makers should thus consider unintended side effects when
designing disciplinary budget devices.”
Oversat til: "Vores forskning viser, at sanktioner til kommuner for
budgetoverskridelser kan have utilsigtede og potentielt skadelige konsekvenser
for varetagelsen af velfærdsydelser, selv når sanktionen gælder det samlede
budget. Selvom vores papir ikke stiller spørgsmålstegn ved passende nationale
udgiftsniveauer til pasning uden for hjemmet eller andre
børnebeskyttelsesforanstaltninger, rejser vi et vigtigt politisk spørgsmål om,
hvordan man sikrer, at politikker designet til at sikre finanspolitisk stabilitet
ikke bringer vitale velfærdsopgaver i fare, f.eks. som beskyttelse af udsatte
børn. Vores analyser tyder især på, at vigtige beslutninger vedrørende
børnebeskyttelse kan blive påvirket af lokale budgetproblemer. Politikere bør
derfor overveje utilsigtede bivirkninger, når de udformer disciplinære
budgetmidler."
Artiklen med forskningen hedder ”Trading off fiscal budget adherence and child
protection” og kan læses fra Det Økonomiske Fakultet ved Københavns
Universitet:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0261664#sec
008
Men der er jo altid råd til tvangsfjernelser af børn, grundet udligning på
anbringelser og bloktilskud. Dette overforbrug bryder dog med Grundlovens §
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 180: Henvendelse af 30/9-22 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn vedr. lovbrud i socialsager grundet underfinansieringen af velfærden
2630644_0004.png
22, 2. pkt. Hvorefter Indenrigs- og Boligminister, Christian Rabjerg Madsen (S)
er forpligtet til at varetage Danmarks økonomi forsvarligt. Dette er ikke
tilfældet med nuværende økonomiske strukturer, hvor pengene fosser ud af
statskassen til ingen verdens nytte:
https://www.dr.dk/drtv/program/tinas-jagt-
paa-millioner_336012
Det er jo sympatisk nok, at kommunerne køber disse
tilbud til eksplosiv overpris, så de ikke er tvunget til at tvangsfjerne børn, men
det er økonomisk uansvarligt med udligning på handel med børn og voksne
med handicaps.
Udover det økonomiske udgør udligning på anbringelsessager handel med
børn, og er i strid med Menneskerettighedskonventionen og Konventionen om
forbud mod inhuman og gemen behandling fra 1984. Dette har vi som forening
sendt skriftlig redegørelse for til Indenrigs- og Boligministeren, den 4/10 2022:
I fald I skulle have overset vores offentliggjorte skriv om de økonomiske
strukturer, som forskningen nu understøtter fra andre vinkler, ud fra
statistikker, så kan I genlæse dem her:
Her omkring de økonomiske strukturers undertrykkelse af børn med handicaps
ved Budgetloven:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/SOU/bilag/289/2400526.pdf
Her omkring udligningen inhumane konkurrence på ryggen af anbragte børn
mellem kommunerne:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/SOU/bilag/293/2405158.pdf
Omkring refusionssatserne bør starte tidligere for at vi har en økonomisk
ansvarlig struktur, hvor den billige tidlige indsats kan svare sig for
kommunerne:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/SOU/bilag/257/2372727.pdf
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 180: Henvendelse af 30/9-22 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn vedr. lovbrud i socialsager grundet underfinansieringen af velfærden
2630644_0005.png
Vores strukturændringsforslag overholder Grundlovens § 22, 2. pkt. Hvorefter
Folketingets partier er forpligtet til at sikre tilstrækkelig finansiering til
velfærden ude i kommunerne, og agere økonomisk ansvarligt, hvilket
overfinansieringen af de nedbrydelige tvangsfjernelser af børn ikke udgør.
Undertegnet har vist, hvordan I kan tale åbent og ærligt om tingene, så
offentligheden ikke holdes for nar, ved deltagelse i morgenradio den 8/6 2022
på Radio 24 Syv:
https://app.listentonews.com/audio_clips/282931?
fbclid=IwAR3IbrE37Jl5lvKaGk1cQcsusWZR0yJk6V2Mm69Vtu2WGsdrsDsuE5jFgo8
Sammenfattende
Vi vil igen opfordre Folketingets partier og Indenrigs- og Boligministeren til at
overholde Grundloven, Menneskerettighedskonventionen og Konventionen om
forbud mod inhuman og gemen behandling. Det lever Lov om Udligning ikke op
til i sin nuværende udformning med udligning på tvangsanbringelser af børn.
Udligning blev indført til at sikre velfærden ude i Udkantsdanmark, hvilket kan
lade sig gøre ved udligning på velfærden bredt, så der ikke kun er råd til
overgreb på børn ude i de fattige kommuner, men også er råd til
specialskoletilbud, ældreomsorg, beskæftigelsespolitik og meget andet. Må
ovenstående få jer i gang med en reel offentlig debat om velfærden.
Undertegnet hjælper gerne i medierne til at gøre op med K K Steinckes
ideologi.
Venlig hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
Forperson for Klip – Forældre til anbragte børn