Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2628949_0001.png
Fra:
erik l [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. september 2022 12:16
Til:
[email protected];
Liza Christensen <[email protected]>
Emne:
VS: Ang. Mit.iD
Til omdeling.
Har nogen gjort sig den umage, at tænke på de ældre medborgere, der IKKE er født af et ’Motherboard’?.
Hvad sker der, hvis Danmark eller dele af landet rammes af længerevarende strømsvigt, når nu vi skal påtvinges
alle disse digitale ’løsninger’, og Bankerne er kontantløse, og kassen i ’netto’ ikke kan åbnes?.
Hvad sker der med de ældre mennesker, der er alene, og har opgivet at finde rundt i jeres digitale opfindelser, for at
gøre livet nemmere, eller for at spare penge, eller for at kunne overvåge borgerne?.
Jeg ved godt i ikke tør svare, men jeg stiller alligevel spørgsmålene, fordi det er min pligt, som 63 årig borger,
menneske, og vælger (hvis ellers vi bliver spurgt), at forholde mig kritisk til udøvelsen af magt i det Danske
samfund.
I tænker sikkert, ’det er kritisk infrastruktur’, og ’det er sikkert at benytte’, men den reelle kritiske infrastruktur i et
samfund, er dets indbyggere, og deres sikkerhed. Ser man tilbage på Danmarks digitale udrulning, som et
laboratorieforsøg, er forsøget ikke faldet heldigt ud, hvis vi ser på, hvad der er lækket af oplysninger, om
Danskernes sundhedsdata, cpr-nr. etc.
Stadig den dag i dag, ses det alt for ofte, at Danskernes digitale data, lækkes fra Statslige eller kommunale
institutioner, og private virksomheder, til udenlandske ditto, uden vi som borgere aner om vi er en del af lækket.
Erik Lillienfryd
Tappernøje.
Sendt fra
Mail
til Windows
Fra:
erik l
Sendt:
22. september 2022 22:32
Til:
[email protected]
Emne:
Ang. Mit.iD
Hvis jeg skal sige det pænt, vil jeg sige der er plads til forbedringer. Skal jeg sige det anderledes, er det noget rod,
med mange fejl, som vi som borgere i et demokrati, med rette kan forvente, at vi kan anmelde, eller i det mindste
kan sende en mail til Mit-iD,
i stedet skriver de blot på deres side, at der er ’normal drift’.
Hvis det er tanken, det skal være den gængse måde at logge ind med, også på andet end netbanken, så bliver nogen
nok nødt til, at minde ’firmaet’ om, at vi er i Danmark,
og ikke i Nord Korea.
Der er ofte fejl, når man forsøger at logge på, og det er ikke altid der kommer en fejl meddelelse.
En dag jeg skulle tjekke mine lotto tal, hos Danske spil, prøvede jeg 6 gange at logge ind, med ’mit-iD’. Hver gang
blev jeg bare sendt tilbage til log ind, uden at blive logget ind, og uden fejl meddelelse.
Andre gange på netbanken, kan der komme en ’ups der er sket en fejl, prøv igen om 29 sek’. Eller ’har du trykket den
rigtige kode’?.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 179: Henvendelse af 23/9-22 fra Erik Lillienfryd vedr. MitID
2628949_0002.png
Når nu det er noget, der bliver trukket ned over hovedet på borgerne, uden vi er blevet spurgt, hverken med NemID
eller MitiD, om det var noget vi kunne tænke os, så er det mindste vi kan forlange vel, at det dels fungerer, og at vi
kan komme i kontakt med selskabet bag.
Personligt vil jeg også
gerne vide, om det er et privat foretagende, ligesom NETS, der kan blive solgt, til ’Blackstone’,
eller en anden kapitalforvalter, der ønsker adgang til Danskernes digitale vaner.
Mvh.
Erik Lillienfryd
Tappernøje.
Sendt fra
Mail
til Windows