Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2616039_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Indenrigs- og Boligudvalgets arbejdsområde
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Indenrigs- og Boligudvalgets arbejdsområde
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet....................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet ................................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 6
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................... 7
§ 9. Skatteministeriet ...................................................................................................... 9
§ 11. Justitsministeriet.................................................................................................. 11
§ 12. Forsvarsministeriet ............................................................................................. 12
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet ......................................................................... 13
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ......................................................... 15
§ 15. Social- og Ældreministeriet ............................................................................... 16
§ 16. Sundhedsministeriet .......................................................................................... 17
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ......................................................... 24
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ............................................................... 26
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................. 30
§ 22. Kirkeministeriet .................................................................................................. 32
§ 23. Miljøministeriet.................................................................................................. 33
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................... 34
§ 28. Transportministeriet ......................................................................................... 36
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet........................................................ 39
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 42
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................. 45
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Indenrigs- og Boligudvalgets arbejdsområde
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet med 698,4 mio. kr. i udgifts- og indtægtsbevilling i
henhold til lov nr. 888 af 9. juni 2022 som udmøntning af Aftale mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Kristendemokraterne om
etableringen af fonden for blandede byer - flere billige boliger og en vej ud af hjemløs-
hed af november 2021. I henhold til loven disponeres fondens midler til støtte til etab-
lering af almene boliger mv. Fonden for blandede byer finansierer kontoens udgifter (§
13.81.10.).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 62,1 mio. kr. skyldes primært, at der var forudsat tilsagn til 1.250
ungdomsboliger i 2022, og at der forudsættes tilsagn til 900 boliger i 2023 (§ 13.81.02.).
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes, at der i 2023 forventes tilsagn til 800 færre æl-
dreboliger end forudsat i 2022 (§ 13.81.03.).
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes dels bevillingsprofilen for den finansiering,
der blev afsat, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om Mere liv i by-
midter og landdistrikter af november 2021 og Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019. Dertil er der på finanslov-
forslaget for 2023 tilført 100 mio. kr. til puljen (§ 13.83.10.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 960,5 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgetterings-
forudsætninger, herunder primært højere finansieringsrenter (§ 13.81.01.).
Merindtægten på 90,2 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgetterings-
forudsætninger vedrørende aktivitet og anskaffelsessum vedrørende almene boliger og
friplejeboliger, renter og inflation, herunder primært højere finansieringsrenter (§
13.81.05.).
Merudgiften på 69,3 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et lavere likviditetsun-
derskud i 2023 end i 2022. Der forventes derfor ikke at være behov for så stort et stats-
lån til dækning af likviditetsunderskuddet. (§ 13.81.07.).
Merindtægten på 69,3 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et lavere likviditets-
underskud i 2023 end i 2022. Der forventes derfor ikke at være behov for så stort et
statslån til dækning af likviditetsunderskuddet (§ 13.81.07.).
Merudgiften på 65,6 mio. kr. skyldes primært højere finansieringsrenter (§ 13.82.05.).
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Indenrigs- og Boligudvalgets arbejdsområde
Mindreudgiften på 24,9 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den finansiering,
der blev afsat til pulje til bæredygtigt byggeri, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021
af december 2020 (§ 13.88.02.).
Mindreindtægten på 265,8 mio. kr. skyldes, at der ikke er reguleret ift. selvbudgettering
for 2020 og selvbudgetteringsvirkning for 2023 endnu ikke er kendt (§ 13.91.11.).