Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Kære Udvalgsmedlemmer.
Jeg hedder Mille Lizzi Skov og her for at
præsentere et nyt lovforslag, gående på at
indføre tilstandsrapport og energimærkning af
lejemål.
Det virker indlysende, at de 1.2 mill lejere der
findes, bliver lige så veloplyste som boligejere.
2. Hvorfor?
Vi har alle set skræk eksemplerne fra Operation
X, og jeg har også taget et par eksempler med,
for at vise, hvilke scenarier en ny lov kunne
forebygge, og for at udpege nogle huller i
statskassen, der skal lappes.
Det er en naturlig forlængelse af den grønne
omstilling at få installeret klimavenlige
installationer, og få efterisoleret i lejemål, og
besparelsen på naturens ressourcer vil være
massiv.
Side 1 af 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde om energimærkning af lejeboliger
3. Feedback loop.
Jeg synes, det er vigtigt at få et overblik på
lejemålene via tilstandsrapporter og
energimærkning.
Formentlig kan mange tvister og retssager også
på den måde undgås, nogle uheldigheder kan
formentlig afdækkes, og kampene flyttes fra
ressource svage mennesker til nogle
bemyndigede skuldre, så lovforslaget får
dermed en beskyttende social funktion.
4. Tovlige tal
Tallene med vand taler for sig selv. Jeg brugte
antallet 35.000 lejemål, da jeg ved at Domea har
det antal lejeboliger.
Ved boligstøtte og husleje, har jeg forudsat, at
alle i min beboelses afdeling for samme sats
boligstøtte/ pr m2 som jeg, og det tror jeg ikke
er helt skævt, da majoriteten af beboerne næste
gang flytter på plejehjem.
Dvs Udbetaling Danmark udbetaler 1.009 mill
årligt til m2, som man ikke må opkræve husleje
Side 2 af 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde om energimærkning af lejeboliger
for, og lejerne opkræves 2.57 mill pr år for
meget i husleje.
Det er hhv 6 og 16 mill siden
Huslejenævnsafgørelsen fra 2016. Det er et
eksempel, som kunne undgås i fremtiden ved at
etablere et offentligt feedback loop.
Jeg tænker, når loopet bliver skabt, vil der opstå
et behov for indføring af boligreguleringsloven
landsdækkende, så der bliver konsekvente
sanktionerings muligheder. En ting er nemlig at
tale om det teoretisk, noget helt andet er at
opleve det på egen krop.
5. Byfornyelsesloven
Idag gælder det, at bygningerne bare skal
overholde byggereglementet i byggeåret, og der
er altså sket kæmpe forandringer på området,
nu har man jo plus energi boliger.
Jeg viser her tykkelsen på de føromtalte
altaners vægge, og de tidligere ydervægge og
græmmes.
Tilstandsrapport og energimærkning vil afsløre
problemerne, og derfor forestiller jeg mig
Side 3 af 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde om energimærkning af lejeboliger
følgende: Et tilsyn bestående af en lokal og en
ekstern privat byggesagkyndig i turnus til at
udføre arbejdet. Ligesom censor ordningen på
uddannelsesinstitutioner.
6.Udgiftsloft
Lejer får et velkendt og konkret værktøj til at
vælge klimarigtigt, med en bedre
forbrugskontrol.
I forvejen rammes lejer dobbelt på pengepungen
i prisreguleringer, og skulle udlejer bekoste
forbedringer, så sendes regningen til lejerne.
Det er stik modsat ejerboliger!
Det presser overførselsindkomsterne op.
Man kunne graduere boligstøtten, eller give
lejer grøn bonus for at spare på forbruget
relateret til energimærkningen.
7. Byggesagkyndige
Tilsynet og energimærkningen, er også ment
som et værktøj til det offentlige, for at få stoppet
svindlen med Udbetaling Danmarks midler.
Side 4 af 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde om energimærkning af lejeboliger
Nogle sygdomsforløb i sundhedsvæsenet kan
også spares.
Desuden får man overblik over
bygningsmassens tilstand landsdækkende, og
kan planlægge langsigtet efter resultatet.
Jeg forestiller mig faktisk en helt ny generel lov,
da alle implicerede parter finder den nuværende
lovgivning uoverskuelig.
Det refererer jeg både fra LLO, fra en
landsretsdommer, en borgmester, flere politikere
og jurister, og fra virkelig mange lejere, så det
lader til at være et generelt behov, for alle som
anvender det her lovstof.
Selv når jeg har talt med retten og politiet, så
har jeg deres fulde sympati, men de kan stadig
ikke anvise løsninger, da de mangler lovhjemmel
hertil.
Side 5 af 6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde om energimærkning af lejeboliger
8. Konklusion.
Hvorfor skal de fattige betale mest i forbrug?
Det virker logisk med en grøn ejerafgift på
udlejningsejendommene, så de som forårsager
miljøsvineriet også betaler.
Gennem snart 2år, så har høj som lav, fra
pensionister til overlæger, og fra alle partifarver
ment, at energimærkning er logisk, og dermed
bør der være basis for et meget bredt forlig.
Havde jeg tvivlet, så var jeg blevet hjemme idag.
Nu har jeg dristet mig til foretrædet, og jeg er
enormt beæret og taknemlig for at blive lyttet
på.
Med alle de besparelser jeg ser i det her, så jeg
klart har indtryk af, at der er meget at hente, så
vil jeg glæde mig til en skattelettelse.
Tak!
Spørgsmål?
Side 6 af 6