Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2606315_0001.png
Enhed
Landsplanlæg-
ning og Tilsyn
Sagsbehandler
Birmei / metfro
Sagsnr.
2021 - 21420
Dato
15-06-2022
Sammenfattende redegørelse vedr. forslag til landsplandirek-
tiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune
Indledning
Bolig- og Planstyrelsens Forslag til landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød
Kommune med tilhørende udkast til miljørapport har været i offentlig høring fra den
28. marts til den 23. maj 2022.
Forslag til Landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune er udarbej-
det på baggrund af et ønske om udvidelse af virksomheden WS Audiology (WSA).
WSA er beliggende i Lynge og består af virksomhederne Widex og Sivantos, to ledende
høreapparatsproducenter, som fusionerede i 2019 og som nu har behov for mere
plads.
Virksomhedsudvidelsen af WSA er ikke i overensstemmelse med Fingerplanens be-
stemmelser
1
, og der udarbejdes derfor et landsplandirektiv i overensstemmelse med
planlovens § 3, som giver Erhvervsministeren
2
beføjelse til at varetage landsplanmæs-
sige interesser.
I forbindelse med udarbejdelse af landsplandirektivet er der gennemført en miljøvur-
dering efter miljøvurderingsloven.
3
Ifølge miljøvurderingslovens § 13, stk. 2, skal der i
forbindelse med den endeligt vedtagne plan udarbejdes en sammenfattende redegø-
relse, som beskriver:
hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet,
hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen,
er taget i betragtning,
hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller vedtagne pro-
gram er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet, og
hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af pla-
nen eller programmet.
Den sammenfattende redegørelse skal offentliggøres samtidig med den endelige vedta-
gelse af landsplandirektivet
Erhvervsstyrelsen, Fingerplan 2019
Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, marts 2019
Erhvervsministerens opgaver vedr. planloven er ved kongelig resolution af 21. januar 2021 overført til In-
denrigs- og Boligministeriet.
3
Lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).
1
2
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Orientering om Bekendtgørelse om landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune, fra indenrigs- og boligministeriet
2606315_0002.png
Integration af miljøhensyn i landsplandirektivet
Miljøvurderingen er gennemført med henblik på at sikre en integration af miljøforhold
i landsplandirektivet. Emnerne i miljørapporten er fastsat i afgrænsningsrapporten,
hvor det blev vurderet, at påvirkningen på følgende miljøfaktorer skal indgå i miljø-
vurderingen: biologisk mangfoldighed, flora og fauna, befolkningen og menneskers
sundhed, jordarealer, vand, luft og klimatiske faktorer, materielle goder og landskab.
Integrationen af miljøhensyn i landsplandirektivet er opsummeret herunder.
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Byudvikling af regional karakter kan have en negativ miljømæssig påvirkning på dyre-
og planteliv, hvis der etableres bebyggelse i nærheden af de § 3-beskyttede søer, og
hvis træer og buske i beplantningsbæltet fældes, da disse arealer kan være levesteder
for beskyttede arealer. De aktiviteter, som landsplandirektivet muliggør, adskiller sig
kun i mindre grad fra de nuværende muligheder for byudvikling, og lokalplanens be-
stemmelser for beplantningsbæltet opretholdes. Det er Bolig- og Planstyrelsens vurde-
ring, at der ikke vil være en miljømæssig påvirkning på det aktuelle planniveau.
Befolkningen og menneskers sundhed
Det forventes, at der vil være en påvirkning på vejnettet i form af øget trafik. Påvirk-
ningen fra stigningen i biltrafik vurderes ikke at være væsentlig, og der forventes der-
for ikke at være en stigning i støj, som er så mærkbar, at den vurderes at være væsent-
lig. Krav i landsplandirektivet om supplerende virkemidler, som sikrer trafikale effek-
ter svarende til i det stationsnære kerneområde, kan sammen med initiativerne, som
er skitseret i Allerød Kommunes mobilitetsanalyse, bidrage til, at flere vælger mere
bæredygtige transportformer end bilen.
Jordarealer og landskab
Der vil ikke ske væsentlige ændringer i arealanvendelsen, da den del af området, som i
dag fremstår ubebygget allerede i den gældende planlægning, er planlagt til bebyg-
gelse.
Planområdet er beliggende på grænsen mellem by og land, hvor opførelse af bebyg-
gelse kan have en påvirkning på den visuelle oplevelse af landskabet. Da planområdet
allerede er udlagt til byudvikling og erhvervsformål, vurderer Bolig- og Planstyrelsen,
at de aktiviteter, som muliggøres med landsplandirektivet, ikke vil have en væsentlig
ændret påvirkning på landskabet. Landsplandirektivet fastsætter ikke rammer for pla-
cering, omfang og udformning af den fremtidige bebyggelse, og påvirkningen kan der-
for først vurderes nærmere i forbindelse med den fremtidige kommune- og lokalplan-
lægning.
Vand
Etablering af bebyggelse med tilhørende vej- og parkeringsarealer medfører højere be-
fæstelsesgrad, som kan have en påvirkning på afledningen af overfladevand. Da lands-
plandirektivet muliggør byudvikling af regional karakter på et areal, som allerede i dag
er udlagt til byudvikling, forventes det ikke, at der vil være en væsentlig ændret påvirk-
ning på overfladevand.
Luft og klimatiske forhold
Det forventes, at landsplandirektivet muliggør aktiviteter, som vil medføre en stigning
i personbiltrafik og tung trafik. Påvirkningen forventes ikke at være væsentlig, og der
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Orientering om Bekendtgørelse om landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune, fra indenrigs- og boligministeriet
2606315_0003.png
forventes derfor ikke at være en væsentlig stigning i luftforureningen. Krav i lands-
plandirektivet om supplerende virkemidler, som sikrer trafikale effekter svarende til i
det stationsnære kerneområde, kan sammen med initiativerne, som er skitseret i Alle-
rød Kommunes mobilitetsanalyse, bidrage til, at flere vælger mere bæredygtige trans-
portformer end bilen. Da landsplandirektivet muliggør byudvikling af regional karak-
ter på et areal, som allerede i dag er udlagt til byudvikling, forventes det ikke, at der vil
være en væsentlig ændret påvirkning på klimaet.
Materielle goder
Med landsplandirektivet muliggøres en udvidelse af virksomheden WSA, og i den for-
bindelse forventes det, at der skabes nye arbejdspladser. Flere arbejdspladser kan po-
tentielt have en positiv påvirkning på den sociale struktur og borgernes økonomiske
muligheder. Det vurderes, at påvirkningen på de materielle goder er positiv, men da de
nye arbejdspladser og påvirkningen heraf på de materielle goder spredes over et bredt
område og ikke kun har lokal betydning, vurderes det, at påvirkningen af de materielle
goder er lav.
Nordøst for planområdet findes der et større areal, som anvendes som planteskole.
Planteskolen er afhængig af solrige forhold til produktion af planter og kan blive påvir-
ket af skygger fra bygninger. Landsplandirektivet fastsætter ikke rammer for placering,
omfang og udformning af den fremtidige bebyggelse og påvirkningen kan derfor først
vurderes nærmere i forbindelse med den fremtidige kommune- og lokalplanlægning.
Høringssvar i relation til miljøvurderingen
I denne sammenfattende redegørelse beskrives det, hvordan de høringssvar, der om-
handler miljøvurderingen, er taget i betragtning.
Forslag til landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune med tilhø-
rende udkast til miljørapport har været i offentlig høring fra den 28. marts til den 23.
maj 2022. Der er modtaget i alt 11 høringssvar, hvor 10 ikke indeholdt bemærkninger.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har bemærkninger vedr. kortbilaget til
bekendtgørelsen. Bemærkningen har medført, at kortbilaget til bekendtgørelsen juste-
res, således at det er i overensstemmelse med vejledningen for brug af kort i lovgiv-
ning. Justeringen omfatter mindre ændringer i form af tilføjelse af signaturforklaring
mv.
Bemærkningerne vedrører ikke miljøvurderingen, og tilpasning af kortbilag har ikke
betydning for miljøvurderingens konklusioner. Ændringer i kortbilaget har således
ikke givet anledning til ændringer i miljørapporten.
Alternativer
Der har ikke været udarbejdet alternativer til landsplandirektivet.
Overvågning af væsentlige indvirkninger på miljøet
I henhold til § 12, stk. 4 i miljøvurderingsloven skal miljørapporten indeholde en be-
skrivelse af de påtænkte foranstaltninger vedrørende overvågning af de væsentlige ind-
virkninger på miljøet ved planens gennemførelse i overensstemmelse med regler fast-
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Orientering om Bekendtgørelse om landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune, fra indenrigs- og boligministeriet
2606315_0004.png
sat i medfør af § 14. Ved overvågningen skal det vurderes, om gennemførelse af lands-
plandirektivet medfører de forventede miljøpåvirkninger, som er beskrevet i miljørap-
porten.
Den gennemførte mobilitetsanalyse er lagt til grund for miljørapportens vurdering af
påvirkningen af befolkningen og menneskers sundhed, i form af øget trafik. Som følge
af den direkte sammenhæng mellem øget trafik og øget støj- og luftforurening, er vur-
deringen af disse miljøpåvirkninger også begrundet i mobilitetsanalysen. Mobilitets-
analysen tager udgangspunkt i en stigning på 350 medarbejdere over de næste 10 år.
Analysen viser, at der er en restkapacitet på det omkringliggende vejnet til at rumme
denne stigning, og at det er muligt at arbejde med supplerende virkemidler, som vil
sikre trafikale effekter svarende til i det stationsnære kerneområde. Miljøvurderingens
konklusion er derfor, at der med en stigning på 350 medarbejdere, og hvis tiltagene i
mobilitetsanalysen gennemføres, ikke vil være en væsentlig miljøpåvirkning af befolk-
ningen og menneskers sundhed i form af øget trafik, øget støj og luftforurening. Hvilke
konkrete initiativer, der iværksættes, redegøres der først for i den efterfølgende plan-
lægning, og det skal derfor overvåges, om den vurderede miljøpåvirkning af landsplan-
direktivet, for så vidt angår trafik, støj og luft, svarer til den miljøpåvirkning der vil
være, hvis der gennemføres væsentligt anderledes tiltag, for at mindske bil-andelen.
Bolig- og Planstyrelsen vil derfor overvåge, om gennemførelse af landsplandirektivet
medfører de forventede miljøpåvirkninger ved at vurdere, om den kommunale redegø-
relse for, hvordan kommunen vil arbejde med supplerende virkemidler, indeholder
initiativer, som svarer til det, der er lagt til grund for miljøvurderingen af trafik, støj og
luft og som er mulig.
Det er Bolig- og Planstyrelsens vurdering, at de øvrige tiltag, som muliggøres med
landsplandirektivet, ikke for sig selv vil medføre væsentlig indvirkning på miljøet, og
der er derfor ikke behov for særskilt overvågning af disse miljøforhold.
4