Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2473070_0001.png
EjendomDanmark
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 2376
Doknr.
444580
Dato
03-11-2021
Information vedrørende vedligeholdelse af altaner
I 2016 kollapsede en altan i Nykøbing Falster og i 2020 kollapsede en altan i Kolding,
hvor efterfølgende undersøgelser har vist, at ulykkerne kunne være undgået ved
rettidigt vedligehold af altanerne. Med dette brev ønsker jeg at gøre opmærksom på de
forpligtigelser, man som udlejer og bygningsejer har, såfremt der til en bygning er
tilknyttet en altan, hvor der er i tvivl om sikkerhedsniveauet.
Alle altaner har som udgangspunkt en begrænset holdbarhedsperiode og et behov for
løbende vedligeholdelse. Historisk set er risikoen for kollaps størst ved det, der
kendetegnes som ældre, udkragede betonaltaner. Bolig- og Planstyrelsen har oprettet
en
temaside,
der bl.a. beskriver, hvordan man kan genkende den altantype. Her findes
også visuelle eksempler på, hvilke tegn på skader man skal være opmærksom på.
Selvom det kan være vanskeligt med det blotte øje at vurdere, om en altan er i
forsvarlig stand, kan synlige tegn på skader være en indikation af altanens generelle
tilstand. Selve vurderingen af en altans tilstand bør dog foretages af en fagperson med
de rette kompetencer. En fagperson kan eksempelvis være en byggesagkyndig eller en
ingeniør med erfaring på bygningskonstruktionsområdet.
Det er væsentligt at understrege, at det er ejeren af en bygning, der er ansvarlig for, at
bygningen til enhver tid er lovlig og sikker at anvende. Dette gælder også for en
bygnings altan. Hvis en altan ikke er sikker at opholde sig på, f.eks. på grund af
utilstrækkelig vedligeholdelse, betragtes det efter byggeloven som et ulovligt forhold,
og som bygningsejer har man pligt til at lovliggøre ulovlige forhold.
Hvis en udlejningsejendom er underlagt reglerne om omkostningsbestemt
lejefastsættelse, så vil udgifter til vedligeholdelse (herunder fx et altaneftersyn) efter
omstændighederne kunne lægges over på lejerne, jf. boligreguleringslovens §§ 18 og 18
b. Der kan dog allerede være større løbende udgifter til udvendig vedligeholdelse end
hvad, der årligt skal hensættes, hvormed udlejer i disse situationer ikke vil opnå en
reel dækning af øgede udgifter til vedligeholdelse.
Afslutningsvist håber jeg, at I vil medvirke til at viderebringe indholdet af dette brev
samt den vedlagte informationspjece fra Bolig- og Planstyrelsen til jeres medlemmer.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Bolig- og Planstyrelsen ved Thomas Kielgast
Røddik ([email protected]), ligesom styrelsen i øvrigt står til rådighed for vejledning om
reglerne vedrørende vedligeholdelse af altaner.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473070_0002.png
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2