Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2473069_0001.png
Lejernes Landsorganisation
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 2376
Doknr.
444580
Dato
03-11-2021
Information vedrørende vedligeholdelse af altaner
I 2016 kollapsede en altan i Nykøbing Falster og i 2020 kollapsede en altan i Kolding,
hvor efterfølgende undersøgelser har vist, at ulykkerne kunne være undgået ved
rettidigt vedligehold af altanerne. Med dette brev ønsker jeg at gøre opmærksom på de
muligheder, man som lejer har, såfremt der til lejemålet er tilknyttet en altan, hvor der
er tvivl om sikkerhedsniveauet.
Alle altaner har som udgangspunkt en begrænset holdbarhedsperiode og et behov for
løbende vedligeholdelse. Historisk set er risikoen for kollaps størst ved det, der
kendetegnes som ældre, udkragede betonaltaner. Bolig- og Planstyrelsen har oprettet
en
temaside,
der bl.a. beskriver, hvordan man kan genkende den altantype. Her findes
også visuelle eksempler på, hvilke tegn på skader, man skal være opmærksom på.
Selvom det kan være vanskeligt med det blotte øje at vurdere, om en altan er i
forsvarlig stand, kan synlige tegn på skader være en indikation af altanens generelle
tilstand. Selve vurderingen af en altans tilstand bør dog foretages af en fagperson med
de rette kompetencer.
Det er væsentligt at understrege, at det er ejeren af en bygning, der er ansvarlig for, at
bygningen til enhver tid er lovlig og sikker at anvende. Dette gælder også for en
bygnings altan. Hvis en altan ikke er sikker at opholde sig på, f.eks. på grund af
utilstrækkelig vedligeholdelse, betragtes det efter byggeloven som et ulovligt forhold.
Derfor skal man som lejer først og fremmest kontakte udlejer/bygningsejer med
henblik på eventuel involvering af en fagperson. Hvis bygningsejeren ikke bringer
altanen i forsvarlig stand, har man mulighed for at inddrage kommunen, der som
bygningsmyndighed træffer afgørelse om byggeloven og øvrige regler fastsat i medfør
heraf. Som lejer har man endvidere mulighed for at klage til Huslejenævnet, hvis en
altan har væsentlige vedligeholdelsesmangler.
Afslutningsvist håber jeg, at I vil medvirke til at viderebringe indholdet af dette brev
samt den vedlagte informationspjece fra Bolig- og Planstyrelsen til jeres medlemmer.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Bolig- og Planstyrelsen ved Thomas Kielgast
Røddik ([email protected]), ligesom styrelsen i øvrigt står til rådighed for vejledning om
reglerne vedrørende vedligeholdelse af altaner.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek