Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2473067_0001.png
Undersøgelse af mulig tilsynsordning for
altaner
Maj 2021
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0002.png
Undersøgelse af mulig tilsynsordning for altaner
Rekvirent:
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Udarbejdet af:
Teknologisk Institut
Gregersensvej 4
2630 Taastrup
Byggeri og Anlæg
Christian Bøgh Jøns Nielsen
Ricardo Antonio Barbosa
Allan Skydsbæk Hansen
Tommy B. Jacobsen
Sagsansvarlig: Christian Bøgh Jøns Nielsen, tlf. 7220 1447, [email protected]
Kvalitetssikring : TJ/LNTH/MEG
Opgavenr.: 973089
Versionsnr.: 011
12. maj 2021
Resultater af Instituttets opgaveløsning beskrevet i denne rapport, herunder fx vurderinger, analyser og udbedringsforslag,
må kun anvendes eller gengives i sin helhed, og må alene anvendes i denne sag. Instituttets navn eller logo eller medarbejde-
rens navn må ikke bruges i markedsføringsøjemed, medmindre der foreligger en forudgående, skriftlig tilladelse hertil fra
Teknologisk Institut, Direktionssekretariatet.
Side 2 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0003.png
Indhold
Indledning ..................................................................................................................................................................... 4
Resume .......................................................................................................................................................................... 4
Formål ............................................................................................................................................................................ 5
1.
Hensigtsmæssig alder og type af altaner ved tilsyn ................................................................................ 5
1.1.
1.2.
1.3.
2.
Betonnormer og standarder i et historisk perspektiv ........................................................... 5
Hvor længe bevarer en altan sin bæreevne? .......................................................................... 6
Hvilke altantyper er mere udsat for kollaps og hvornår er de udført?.............................. 8
Antal af altaner der skal omfattes af tilsynsordningen ........................................................................... 9
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Udvælgelse af geografisk område ............................................................................................. 9
Metode ........................................................................................................................................... 10
Resultat af optælling ................................................................................................................... 10
Kommentering af anvendt metode ......................................................................................... 13
3.
Omfang af tilsyn inkl. eventuelle opfølgende tilsyn ............................................................................... 14
3.1.
3.2.
3.3.
Type af undersøgelse der anbefales i forbindelse med en tilsynsordning .................... 14
Anbefalede undersøgelsesmetoder ved tilsyn ..................................................................... 14
Opfølgende tilsyn, frekvens og omfang .................................................................................. 18
4.
Kompetencer og kvalifikationer hos de tilsynsførende ........................................................................ 20
4.1.
4.2.
4.3.
Kvalifikationer ............................................................................................................................... 20
Kompetencer ................................................................................................................................ 20
Antal potentielle tilsynsførende i Danmark ........................................................................... 20
Priseksempel på undersøgelse pr. bygning........................................................................... 22
Opfølgende tilsyn ......................................................................................................................... 25
Udbedring efter destruktive indgreb ...................................................................................... 25
Iværksættelse af udbedrende foranstaltninger i tilfælde af, at altanernes bæreevne
vurderes at være utilstrækkelig ................................................................................................ 25
5.
Gennemsnitlig pris for undersøgelse af en altan ................................................................................... 22
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
6.
Indfasningsperiode ....................................................................................................................................... 26
Bilag……………………. ..................................................................................................................................................... 27
Side 3 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0004.png
Indledning
På baggrund af to altankollaps i hhv. 2016 (Nykøbing Falster) og 2020 (Kolding) har Bolig- og Plansty-
relsen anmodet Teknologisk Institut om at besvare 6 konkrete spørgsmål, som skal anvendes til at
afsøge, hvilke muligheder der er, for at oprette en hensigtsmæssig tilsynsordning for altaner, som
kan mindske risikoen for fremtidige altankollaps.
Resume
Rapporten svarer på 6 overordnede spørgsmål vedr. en potentiel tilsynsordning for altaner. Spørgs-
målene som besvares er følgende:
1) Hvad er den hensigtsmæssige alder på altanen, når den skal underlægges et tilsyn?
Hvilke altantyper er mere udsatte for kollaps end andre?
Det vurderes i rapporten, at udkragede betonaltaner med en alder på 50 år og derover er mere ud-
satte for kollaps end øvrige altantyper.
2) Hvor stort er det samlede antal af altaner, som skal omfattes af tilsynsordningen?
På baggrund af en optælling af altaner på 11.852 etageboliger i Roskilde og Frederiksberg Kommune
estimeres det, at der i Danmark er ca. 94.000 udkragede betonaltaner med en alder på 50 år og der-
over. De udkragede betonaltaner kan opdeles i to overordnede typer, hhv. udkragede armerede be-
tonaltaner og udkragede altaner med udliggerjern, hvoraf sidstnævnte type vurderes at være den
mest kritiske i forhold til kollaps. Det estimeres at 38.000-50.000 af de i alt ca. 94.000 udkragede be-
tonaltaner over 50 år, er udført med udliggerjern.
3) Hvilket omfang skal et tilsyn omfatte inkl. eventuelle opfølgende tilsyn?
Overordnet anbefales et omfang, som omfatter en ”her-og-nu” sikkerhedsvurdering
af altanerne. Un-
dersøgelser vedr. altanernes restlevetid, som bl.a. vil kunne anvendes til at udarbejde vedligeholdel-
sesplaner m.m. for altanerne, er ikke en del af de anbefalede undersøgelser. Afhængigt af hvilken al-
tantype der er tale om, anbefales der forskellige undersøgelsesmetoder. For udkragede armerede
altaner, anbefales visuelle besigtigelser suppleret med scanning af altanen til bestemmelse af bæ-
rende indstøbningsdeles placering. Disse undersøgelser kan på bygninger med mange altaner udfø-
res som stikprøver på et repræsentativt udsnit af altanerne. For udkragede altaner med udliggerjern
anbefales altid en 100% besigtigelse af alle altanerne på ejendommen, som suppleres med et be-
grænset/stikprøvevist antal ophugninger til udliggerjernene.
4) Hvilke kompetencer og kvalifikationer skal den tilsynsførende besidde?
Der skelnes mellem kvalifikationer og kompetencer. Det vurderes at tilsynsførende under ordningen
skal have en byggeteknisk grunduddannelse som eksempelvis ingeniør, konstruktør eller arkitekt
samt have minimum 2 års dokumenteret erhvervserfaring inden for tilstands- og bygningsundersø-
gelser (kvalifikationer). De påkrævede kompetencer der kræves for at indgå i tilsynsordningen vurde-
res at kunne opnås via supplerende kursusforløb.
5) Hvad er den gennemsnitlige pris for undersøgelse af én altan?
Den gennemsnitlige pris for tilsyn af altaner med udliggerjern beregnes til 1.240 kr. pr. altan mens
den gennemsnitlige pris for udkragede armerede altaner beregnes til 330 kr. pr. altan. Priserne er
Side 4 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0005.png
beregnet på baggrund af en timepris for tilsynsførende på 850 kr. samt en timepris for entreprenø-
rer/håndværkere på 450 kr.
6) Skal der eventuelt indføres en indfasningsperiode?
Det anslås at der til ordningen skal bruges et antal tilsynsførende svarende til mellem ca. 30 og 40
årsværk til at gennemføre tilsynene på de i alt ca. 94.000 altaner. Det anslås endvidere, at der i Dan-
mark er mellem 1.875 og 3.850 fuldtidsbeskæftigede personer med de nødvendige basiskvalifikatio-
ner, som via kursusforløb vil kunne opnå de påkrævede kompetencer til at indgå i ordningen. Såfremt
ovenstående kapacitet ikke er tilstrækkelig til at udføre tilsynene på den påkrævede tid, er der opstil-
let tabel med forslag til prioriteret rækkefølge af tilsynene fordelt på altanernes type og alder.
Formål
Med henblik på at afdække muligheden for en potentiel tilsynsordning for altaner, har Bolig- og Plan-
styrelsen i det fremsendte opdrag (Projektbeskrivelse til rådgiver_Altanundersøgelsen.pdf) bedt Tek-
nologisk Institut om at afdække følgende konkrete forhold:
1) Hvad er den hensigtsmæssige alder på altanen, når den skal underlægges et tilsyn og hvilke
altantyper er mere udsatte for kollaps end andre.
2) Hvor stort er det samlede antal af altaner, som skal omfattes af tilsynsordningen?
3) Hvilket omfang skal et tilsyn omfatte inkl. eventuelle opfølgende tilsyn?
4) Hvilke kompetencer og kvalifikationer skal den tilsynsførende besidde?
5) Hvad er den gennemsnitlige pris, for undersøgelse af én altan?
6) Skal der evt. indføres en indfasningsperiode?
1. Hensigtsmæssig alder og type af altaner ved tilsyn
I det følgende beskrives, hvor længe konstruktioner (med fokus på beton) typisk bevarer deres bære-
evne, hvilke typer af altaner der er mere udsat for kollaps end andre, og i hvilke perioder disse typisk
er opført. Som led i ovenstående udføres indledningsvis en historisk gennemgang af standarder og
normer med fokus på de sikkerhedsniveauer, der har været gældende for betonkonstruktioner i for-
skellige perioder. Afslutningsvis konkluderes hvilke altantyper der er mere udsat for kollaps end an-
dre, og der opstilles en prioriteret rækkefølge for altaner i forhold til hvilke, der med baggrund i deres
type og alder, vil være vigtigst at føre tilsyn med først.
1.1.
Betonnormer og standarder i et historisk perspektiv
Altaner er op gennem tiden konstrueret på forskellige måder, med forskellige materialer (stål, beton.
træ) og med forskellige grader af sikkerhed ift. beregningsforudsætningerne. I dag projekteres beton-
konstruktioner efter en projekteret levetid, som typisk er minimum 50 år. Et sådant fokus på kon-
struktioners holdbarhed, har dog ikke altid været til stede. I det følgende gennemgås historiske æn-
dringer og milepæle for de normer og bygningsreglementer, som har haft væsentlig betydning for
sikkerheden og holdbarheden af eksisterende altaner, primært med fokus på betonaltaner.
De første betonnormer
Side 5 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0006.png
Dansk Ingeniørforenings første betonnorm udkom i 1908 og blev revideret i 1913 og 1921. I normen
af 1921 blev der for første gang stillet krav om armeringens dæklag, som for udendørs konstruktio-
ner blev sat til minimum 2 cm. I udgaver af 1926 og 1930 blev kravene til betonkonstruktioners dæk-
lag yderligere præciseret og systematiseret og i revision af 1930 blev krav til minimums cementind-
hold også tilføjet.
1943
Revideret 1930 norm
I begyndelsen af 1940’erne opstod der mangel på cement og armering som følge af krigen, hvilket
betød, at normen fra 1930 blev revideret, og i 1943 udkom en ny revision af normen, hvor der blev
indført et lavere sikkerhedsniveau på betonkonstruktioner.
I praksis betød det, at man nu kunne udføre konstruktioner med mindre dimensioner end tidligere,
da konstruktionernes sikkerhedsmargin var lavere end før. Samtidig indførtes med den nye norm la-
vere krav til betonens kvalitet/tæthed, hvilket betød, at konstruktionernes holdbarhed var lavere end
tidligere.
1949
DS.411
Det lavere sikkerhedsniveau på betonkonstruktioner, som i praksis blev indført i 1943, varede frem til
1949, hvor det igen blev forhøjet med indførelsen af DS.411.
1961
Det første bygningsreglement
I 1961 indføres i forbindelse med det første bygningsreglement en foreløbig milepæl vedrørende al-
taner på etageejendomme. Af bygningsreglementets afsnit 5.8.3 stk. 1 fremgår det således: ”I bygnin-
ger med mere end én beboelseslejlighed skal altaner
og altangange udføres af jernbeton”
(hvilket er
det samme som i dag forstås ved armeret beton). Samtidigt med at træbjælkelag i etageadskillelserne
også blev erstattet af armeret beton, betød det i praksis, at altaner med udliggerjern blev udfaset
som byggemetode.
1973 - Miljøklasser
I 1973 indføres miljøklasser, som fastsætter varierende krav til konstruktionerne, afhængig efter hvil-
ken miljømæssig eksponering de er udsat for.
1986 - Basisbetonbeskrivelsen
I 1986 indføres så basisbetonbeskrivelsen, hvorved der fastsættes en række krav til både materialer
og udførelse, som har til hensigt at sikre en tilfredsstillende holdbarhed af bygningskonstruktionerne.
Ved indførelsen af basisbetonbeskrivelsen i 1986 bliver betonkonstruktioners holdbarhed for alvor
sat i system, og krav til betonkvaliteten fastsættes nu også på baggrund af den ønskede levetid for
konstruktionerne.
1.2.
Hvor længe bevarer en altan sin bæreevne?
Hvor længe en altan bevarer sin nødvendige bæreevne afhænger af flere forhold, så som betonkvali-
tet, konstruktionsprincip samt den sikkerhedsmargin altanen oprindeligt er udført med. I forhold til
risikoen for kollaps, er det historisk set de udkragede betonaltaner, hvoraf der findes to overordnede
konstruktionsprincipper, der er i risikogruppen. De udkragede betonaltaner kan overordnet deles op
i følgende to kategorier:
Side 6 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0007.png
1) Udkragede altaner med udliggerjern
2) Udkragede armerede altaner
Udkragede altaner med udliggerjern
De udkragede altaner med udliggerjern adskiller sig fra de fleste andre bærende konstruktioner ved,
at bæreevnen primært er afgjort af tilstanden af en enkelt byggekomponent. Et svigt i denne kompo-
nent giver et uvarslet brud, som typisk har menneskelige konsekvenser, da bruddet ofte først vil op-
stå, når altanen påsættes mere last end egenvægten, hvilket typisk vil ske ved personophold på alta-
nen.
Tilstanden af udliggerjernene, specifikt i området omkring overgangszonen i bygningens facade og ud
i altanpladen, vil afgøre restbæreevnen af altanen. Så snart korrosion begynder, og stålet tæres bort
(reduktion af tværsnit) falder restbæreevnen. Når bæreevnen på et tidspunkt bliver mindre end den
last der kan/skal optages, vil altanen kollapse.
Det afgørende for hastigheden af, hvornår denne grænse krydses er en kombination af:
1.
2.
Bæreevneoverskud fra start / hvor stor sikkerhedsmargin er altanen beregnet med (kan
både være udført bedre og dårligere end projekteret).
Hastigheden af nedbrydning af udliggerjernene, som igen afhænger af:
a. Kvaliteten af det anvendte stål.
b. Kvaliteten af omstøbningen i muren.
c. Kvaliteten af betonen i altanpladen, herunder størrelsen af dæklaget.
d. Altanpladens eksponering (vand, fugt, evt. tøsaltning, frost, mv.)
Udkragede armerede altaner
Denne altantype er udført ved, at etagedæk og altanplade er udført som én sammenhængende ar-
meret betonplade. Det giver den fordel, i modsætning til altaner med udliggerjern, at der ikke er en
zone med blotlagt stål eller en lokal omstøbning i facaden. Yderligere er bæreevnen bestemt af flere
komponenter, da der er mere end nogle få jern til at optage trækkraften i oversiden af betonen.
Såfremt altanen ikke er over- eller underarmeret, vil en overskridelse af bæreevnen medføre et så-
kaldt varslet brud, hvor stålet vil bringes til flydning og betonen revne, men uden nødvendigvis at kol-
lapse.
Der er set eksempler på, at denne type altaner er fejlkonstrueret ved, at armeringen i stedet for at
ligge i oversiden af altanpladen/etagedækket, i stedet er beliggende i undersiden. I en sådan situation
er altanen armeret ”statisk forkert” og er i princippet underdimensioneret fra start.
Hastigheden hvorved denne altantype nedbrydes afgøres af:
1. Placeringen af armeringen
2. Kvaliteten af den anvendte beton, herunder dæklag til armeringen.
3. Altanpladens eksponering (vand, fugt, evt. tøsaltning, frost, mv.)
Side 7 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0008.png
Øvrige altantyper
Øvrige altantyper (f.eks. understøttede armerede betonaltaner, altaner med søjle/bjælkesystemer
mv.) vurderes ikke at udgøre risiko i forhold til fremtidige kollaps. Samtidig vil nedbrydning og/eller
eventuel fejlkonstruktion af denne altantype, i langt højere grad kunne følges ved visuelle kontroller
og altså ikke på samme måde foregå skjult, som for de udkragede altaner.
1.3.
Hvilke altantyper er mere udsat for kollaps og hvornår er de udført?
Den mest udsatte altantype i forhold til kollaps er de udkragede betonaltaner med udliggerjern. De
seneste kollaps i 2016 og 2020 har begge været af denne type og skadesårsagen har i begge tilfælde
været omfattende korrosion på udliggerjernene i overgangszonen i facaden. Teknologisk Institut har
dog også været involveret i sager, hvor udkragede altaner med armeret betonplade er blevet kasse-
ret, fordi det er blevet vurderet, at restbæreevnen har været utilstrækkelig.
Nedenstående tabel giver overblik over, hvilke altantyper fra de forskellige perioder, der ud fra et sik-
kerhedshensyn, giver mest værdi at underlægge et tilsyn, samt i hvilken prioritet (1. prioritet værende
den mest kritiske).
Periode
Før 1943
Før 1943
1943-1949
1943-1949
1949-1961
1949-Nu
Konstruk-
tionstype
Udkraget
Udkraget
Udkraget
Udkraget
Udkraget
Udkraget
Materialer
Betonplade med udliggerjern
Armeret betonplade
Armeret betonplade
Betonplade med udliggerjern
Betonplade med udliggerjern
Armeret betonplade
Norm/standard
1908-1930 norm
1908-1930 norm
Revideret 1930 norm*
Revideret 1930 norm*
DS.411 af 1949
DS.411 af 1949 og se-
nere revisioner
Foreslået
prioritet
1
5
4
2
3
6
Tabel 1-1. Oversigt over altantyper der foreslås underlagt tilsyn og den prioriterede rækkefølge/vigtighed. Felter
markeret med rød angiver altaner der foreslås omfattet af tilsyn. Felter markeret med orange foreslås omfattet
af tilsyn, hvis alderen er mere end 50 år. *: Lempet sikkerhedsniveau.
Der er ikke i ovenstående tabel inddraget altaner udført i andre materialer end beton. For udkragede
altaner med en alder på 50 år og derover vil langt størstedelen af disse være udført i beton. Dette
sammenholdt med, at de altankollaps der historisk har været i Danmark alle har været betonaltaner,
betyder, at netop udkragede betonaltaner med en alder på 50 år og derover, vurderes at være den
altantype, som er mest kritisk i forhold til kollaps. De videre undersøgelser i nærværende rapport af-
grænser sig derfor til udelukkende at omhandle udkragede betonaltaner.
Side 8 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0009.png
2. Antal af altaner der skal omfattes af tilsynsordningen
I det følgende foretages et estimat af antallet af udkragede altaner >50 år på etageboligbyggeri i Dan-
mark
og dermed en vurdering af, hvor mange altaner der potentielt kan blive omfattet af en tilsyns-
ordning.
Der foreligger allerede en opgørelse fra BBR-registret på ca. 66.000 altaner i Danmark. Ifølge Dan-
marks Statistik er der ca. 1 mio. etageboliger i Danmark, hvorfor dette tal umiddelbart vurderes at
være underestimeret. Derfor ønskes der før tilrettelæggelsen af en eventuel tilsynsordning for alta-
ner, et mere præcist estimat af antallet af altaner i Danmark.
Optællingen er udført som en detaljeret stikprøveoptælling af antallet af altaner på etageboligbyggeri
i to mindre afgrænsede geografiske områder i Danmark. Ved optællingen er altanernes type og alder
registreret, med henblik på at kunne sortere altaner fra, som ikke befinder sig i kategorien med umid-
delbar risiko for kollaps.
Data fra optællingen i de afgrænsede områder er sammenholdt med data fra Danmarks Statistik over
etageboligbyggeri i hele Danmark, og resultaterne fra optællingen er herved opskaleret til at omfatte
hele Danmark. Dataen fra Danmarks Statistik, som ligger til grund for optællingen, er vedlagt rappor-
ten som elektronisk bilag.
2.1.
Udvælgelse af geografisk område
Med udgangspunkt i, at kun altaner over 50 år skal omfattes af en tilsynsordning, er der indlednings-
vis foretaget en analyse af data fra Danmarks Statistik over aldersfordelingen på etageboligbyggeri i
Danmark. Denne viser, at andelen af etageboliger i Danmark, som er opført før 1970, er 66,4%.
Der er herefter foretaget en gennemgang af samme data fordelt på kommuneniveau. Dette med
henblik på at identificere kommuner, hvis aldersfordeling på etageboligbyggeri, ligger tæt på lands-
gennemsnittet. Det er her fundet, at Roskilde Kommune, har en andel af etageboliger med en alder
over 50 år, som ligger tæt op ad landsgennemsnittet, nemlig 63,6%.
Da det generelt findes, at langt størstedelen af de udkragede altaner, som er ældre end 50 år, findes
på byggeri der er opført før 1949, er der ligeledes lavet en analyse af, hvor mange altaner fra denne
periode, der findes i Roskilde kommune, sammenlignet med landsgennemsnittet. Det er her fundet,
at Roskilde Kommune med 23,4%, ligger noget under landsgennemsnittet på 44,4%.
Der er derfor foretaget en analyse af, hvilke kommuner, der har en stor andel af etageboliger opført
før 1949. Her er det fundet, at især de større kommuner, som Københavns Kommune og Frederiks-
berg Kommune har en stor andel af etageboliger fra denne periode (hhv. 68,6% og 70,3%).
Optællingen af altaner i Roskilde Kommune er på ovenstående baggrund suppleret med en optælling
i Frederiksberg Kommune, med henblik på at opnå et større statistisk grundlag vedr. etageboligbyg-
geri fra perioden før 1949.
Side 9 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0010.png
2.2.
Metode
Optællingen af altaner på etageboliger i de valgte geografiske områder er foretaget vha. satellitkort
på Google Maps/Streetview. Antallet af etageboliger i hver bygning er bestemt via data fra BBR-regi-
stret, hvor det også er sikret, at kun altaner som er opført på etageboligbyggeri (kode 140 i BBR) er
medtaget. Altaner på fleretagesejendomme, som i BBR er registreret som rækkehuse, kollegier, er-
hvervsmål etc. er således ikke medregnet.
Alle altaner på både nye og ældre etageboligejendomme er vha. ovenstående metode talt op, og der
er i forbindelse med optællingen foretaget en registrering af altanernes type samt anslåede alder
(oprindelig/ny). Nye stålaltaner opsat på ældre ejendomme er således medtaget i den samlede op-
tælling af altaner, men der er skelnet mellem oprindelige og nye altaner i optællingen.
2.3.
Resultat af optælling
Der er ved optællingen gennemgået i alt 8.812 etageboliger fra Roskilde Kommune samt 3.040 etage-
boliger fra Frederiksberg Kommune.
På de sammenlagt 11.852 etageboliger fra de to kommuner, er der fundet i alt 6.068 altaner, sva-
rende til, at 51% af etageboligerne har en altan tilknyttet. På landsplan er der ifølge Danmarks stati-
stik 1,08 mio. etageboliger i Danmark. Såfremt ovenstående optælling er repræsentativ for landsgen-
nemsnittet, svarer det til, at der er ca. 550.000 altaner i alt i Danmark. Dette tal dækker, som nævnt
ovenfor, både nye stålaltaner, understøttede og indeliggende altaner, samt ældre udkragede altaner.
Dette tal siger altså ikke noget om, hvor mange udkragede altaner med en alder på 50 år eller der-
over, der findes i Danmark. Idet der i forbindelse med optællingen er foretaget en registrering af alta-
nernes type, samt anslåede alder, har det i datasættet været muligt at sortere alle udkragede altaner,
med en alder på 50 år eller derover, fra de øvrige altaner i optællingen. I kategorien af udkragede al-
taner er også medtaget altaner, som kun har en delvis udkragning.
Det er her fundet, at 17% af de optalte altaner, er udkragede altaner med en alder på 50 år eller der-
over. På landsplan vil det svare til, at der er 93.500 udkragede altaner, som er 50 år eller derover.
Denne umiddelbare opskalering til landsplan kan dog være forbundet med en vis usikkerhed, idet
aldersfordelingen på de optalte boliger, ikke nødvendigvis matcher aldersfordelingen af etageboliger
på landsplan (på trods af der er valgt en kommune, der så vidt muligt er repræsentativ). De forskelle i
byggeskik, der kan være for de forskellige perioder, og den effekt de forskelle kan have på opskalerin-
gen, er der således ikke taget højde for i ovenstående tal. Med henblik på at vurdere denne fordeling
nærmere, er der i Tabel 2-1 opstillet en oversigt over aldersfordelingen af de optalte etageboliger
sammenlignet med landsgennemsnittet:
Side 10 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0011.png
Periode
Aldersfordeling af
etageboliger ved
optælling i Frede-
riksberg Kom-
mune
[%]
14
72
6
9
Aldersfordeling af
etageboliger ved
optælling i Ros-
kilde Kommune
[%]
5
17
41
37
Aldersfordeling af
etageboliger ved
optælling i begge
kommuner
[%]
7
31
32
30
Aldersfordeling af
etageboliger i Dan-
mark
[%]
9
35
22
34
Før 1900
1900-1949
1950-1969
1970-nu
Tabel 2-1. Optælling af altaner i Frederiksberg og Roskilde Kommune fordelt på periode/alder sammenlignet
med landsgennemsnittet.
Tabellen viser aldersfordelingen af de optalte etageboliger i de to kommuner sammenholdt med al-
dersfordelingen af etageboliger på landsplan. Det ses her, at der i optællingen ses en overrepræsen-
tation på 10%-point af boliger for perioden 1950-1969 sammenlignet med landsgennemsnittet,
mens der i de 3 øvrige perioder ses en underrepræsentation på 2-4%-point i forhold til landsgen-
nemsnittet.
I forbindelse med optællingen er der fundet nogle klare tendenser vedrørende altanernes typer/kon-
struktionsform, som typisk knytter sig til de forskellige perioder etageboligerne er opført i. På etage-
boliger opført før 1900, ses eksempelvis en meget lav andel af oprindelige altaner på etageboligerne,
mens der på etageboliger fra perioden 1900-1949 ses den klart største andel af oprindelige udkra-
gede altaner. Hvorvidt resultaterne i Tabel 2-1 kan have betydning for den samlede optælling af de
udkragede altaner over 50 år, undersøges derfor nærmere i det følgende.
Tabel 2-2 nedenfor viser den samlede andel af oprindelige altaner samt andelen af udkragede alta-
ner på etageboliger fra de fire forskellige perioder. Kun de altaner, som i forbindelse med optællin-
gen er vurderet at være oprindelige, er medtaget i tabellen, dvs. alle altaner, som vurderes at være
nye/eftermonterede, indgår ikke i oversigten.
Antal etage-
boliger optalt
i alt
[stk.]
850
3660
3817
3525
Samlede antal oprindelige alta-
ner på de optalte etageboliger
[stk.]
16
986
2179
1740
[%]
2
27
57
49
Samlede antal oprindelige udkra-
gede altaner på de optalte eta-
geboliger
[stk.]
12
662
377
728
[%]
1,4
18,1
9,9
20,7
Periode
Før 1900
1900-1949
1950-1969
1970-nu
Tabel 2-2. Optælling af altaner i Frederiksberg og Roskilde Kommune fordelt på periode og altantyper. Her er
kun medtaget optælling af oprindelige altaner
dvs. nyopsatte stålaltaner på ældre ejendomme er sorteret fra.
Af Tabel 2-2 fremgår det, at den type altaner, som foreslås omfattet af tilsynsordningen (udkragede
altaner med en alder på 50 år og derover), i meget høj grad ses på etageboligbyggeri fra perioden
1900-1949. På etageboligbyggeribyggeri fra 1950-1969 ses også mange oprindelige altaner, men
disse er i langt højere grad understøttede altaner. Med henblik på at estimere det samlede antal af
altaner, som er over 50 år, er tallene fra sidste kolonne i Tabel 2-2 sammenfattet med det samlede
Side 11 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0012.png
antal af etageboliger i Danmark fordelt på perioder. Resultaterne er oplistet i Tabel 2-3:
Samlet antal etageboli-
ger i Danmark ifølge
Danmarks Statistik
[stk.]
100.214
380.966
237.976
360.884
Andel af etageboliger
med udkragede
altaner
[%]
1,4
1)
18,1
1)
9,9
1)
20,7
I alt:
Antal udkragede
altaner over
50 år
[stk.]
1.403
68.955
23.560
74.695
93.918
Antal udkragede
altaner under
50 år
[stk.]
Periode
Før 1900
1900-1949
1950-1969
1970-nu
Tabel 2-3. Oversigt over estimerede antal af udkragede altaner i Danmark med en alder på 50 år eller derover.
1)
fraregnet nyopsatte stålaltaner på ældre ejendomme, dvs. altaner som ikke er oprindelige.
Det estimerede tal ligger meget tæt på de 93.500 altaner der blev estimeret indledningsvis, uden
hensyntagen til altanernes opførelsesperiode. Det estimeres således at der i Danmark er ca. 94.000
altaner, som kan blive omfattet af en fremtidig tilsynsordning. Dette tal dækker over både helt og del-
vist udkragede altaner, samt både altaner med og uden udliggerjern. Langt størstedelen af altanerne
vurderes at være udført som betonaltaner.
Det har ikke i forbindelse med undersøgelsen været muligt at sortere mellem udkragede altaner med
udliggerjern, samt udkragede armerede betonaltaner. Et estimat heraf kan dog foretages på bag-
grund af antagelser om gængs byggeskik fra de forskellige perioder. På ejendomme opført før 1900
antages det, at 95-100% af de udkragede altaner er udført med udliggerjern.
For den efterfølgende periode, vil der ses en betydeligt større andel af udkragede armerede betonal-
taner. Et konservativt estimat for denne periode vil være, at 50-65% af de udkragede altaner fra peri-
oden 1900-1949 er udført med udliggerjern. I perioden 1950-1969 må det antages, at andelen af al-
taner med udliggerjern yderligere reduceres, blandt andet som følge af bygningsreglementet fra
1961, som foreskrev, at altaner på etageejendomme fremover skulle udføres i jernbeton (jf. afsnit 1).
En forsigtig antagelse for altanerne i perioden 1950-1969 er derfor, at ca. 10-15% af altanerne herfra,
er udført med udliggerjern.
Baseret på ovenstående antagelser, vil antallet af udkragede altaner med udliggerjern ligge på mel-
lem ca. 38.000 og 50.000 stk., mens resten af altanerne vil være helt eller delvist udkragede altaner
med armeret beton. Opsat på tabelform giver det følgende fordeling mellem altaner med udligger-
jern og udkragede armerede altaner, fordelt på de tre perioder:
Udkragede altaner med udliggerjern
[stk.]
Ca. 1.300 - 1.400
Ca. 34.000 - 45.000
Ca. 2.300
3.500
Ca. 38.000
50.000
Udkragede armerede altaner
[stk.]
Ca. 0 - 100
Ca. 24.000 - 35.000
Ca. 20.000-21.000
Ca. 44.000 - 56.000
Periode
Før 1900
1900-1949
1950-1969
I alt
Tabel 2-4. Oversigt over en anslået fordeling af de udkragede altaner, hvis alder er 50 år eller derover.
Side 12 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0013.png
2.4.
Kommentering af anvendt metode
Resultaterne i optællingen er baseret på en registrering af i alt 11.852 etageboliger svarende til ca.
1% af etageboligerne i Danmark. Ved inddeling af etageboligerne i perioder, ses følgende fordeling af
optællingen, når der sammenholdes med antallet af etageboliger på landsplan:
Samlet antal etageboliger i
Danmark
[stk.]
100.214
380.966
237.976
Antal optalte etageboliger
[stk.]
850
3660
3817
Antal optalte etageboliger
i procent
[%]
0,85
0,96
1,60
Periode
Før 1900
1900-1949
1949-1969
Tabel 2-5. Oversigt over fordelingen af de optalte etageboliger, sammenholdt med det samlede antal etageboli-
ger i Danmark.
Tabel 2-5 viser, at det statistiske grundlag i optællingen er lavest blandt etageboliger fra perioden før
1900 og størst for etageboliger i perioden 1949-1969. Stikprøven udgør for to af perioderne mindre
end 1% af den samlede datamængde, hvilket er i den lave ende.
For enkelte ejendomme vurderes det, at det optalte antal af altaner, kan være større i virkeligheden,
end det der er talt op. Det skyldes, at der på enkelte ejendomme har været facader i eksempelvis
baggårde, som ikke har kunne tilgås i forbindelse med optællingen. I sådanne tilfælde kan der have
været altaner, som ikke er blevet identificeret ved optællingen. Sådanne ejendomme udgør 3,5% af
de optalte ejendomme.
Denne eventuelle fejlrepræsentation vurderes ikke at have væsentlig indflydelse på det endelige re-
sultat af optællingen, som dog i givet fald giver et estimat, som er en anelse lavere end det virkelige
billede.
Resultatet fra optællingen viser et samlet antal altaner på ca. 550.000, hvilket er et betydeligt højere
antal, end det der fremgår af BBR-registret, hvor der er registreret ca. 66.000 altaner. Det vurderes
dog på baggrund af den udførte optælling, at antallet af altaner i BBR-registret er voldsomt fejlbehæf-
tet. Ved optælling i Frederiksberg Kommune, er der således ikke fundet registrering af én eneste al-
tan i BBR-registret på de i alt 3.040 optalte etageboliger i kommunen.
Det vurderes generelt, at et mere præcist estimat vil kunne opnås, ved at øge antallet af etageboliger
i optællingen. En eventuelt supplerende optælling bør i så fald omfatte geografiske områder, som
ikke indgår i nærværende optælling, eksempelvis områder vest for Storebælt.
Side 13 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0014.png
3. Omfang af tilsyn inkl. eventuelle opfølgende tilsyn
I det følgende vurderes det anbefalede omfang af undersøgelser i en eventuel fremtidig tilsynsord-
ning for altaner. Anbefalingerne tager udgangspunkt i de konklusioner der er beskrevet i rapportens
afsnit 1 og 2, som vedrører altanernes type, alder og antal, dvs. udkragede betonaltaner med en al-
der på 50 år eller derover.
3.1.
Type af undersøgelse der anbefales i forbindelse med en tilsynsordning
En altanundersøgelse kan overordnet ske på to hovedniveauer:
En sikkerhedsvurdering, der undersøger, om altanen er sikker at anvende
En tilstandsvurdering, hvor også altanens restlevetid vurderes og hvor der udarbejdes for-
slag til renovering og vedligehold.
Omfanget af undersøgelser der udføres på altanen, vil variere afhængig af, hvilken type overordnet
undersøgelse der udføres. I forhold til en tilsynsordning, hvis hovedformål er at mindske risikoen for
fremtidige altankollaps, anbefales det, at det tilsyn der skal udføres, omhandler en her-og-nu sikker-
hedsvurdering af altanerne. Egentlig tilstandsvurdering og forslag til renovering og vedligeholdelse
samt bestemmelse af restlevetid foreslås at holdes adskilt fra tilsynet.
3.2.
Anbefalede undersøgelsesmetoder ved tilsyn
Afhængigt af hvilken altantype der er tale om, vil der være nogle forskellige kritiske forhold, der skal
undersøges. Samtidig vil det afhængigt af altantypen også være forskelligt, hvilket omfang af kontrol
der bør udøves.
Med udgangspunkt i, at en tilsynsordning omfatter udkragede altaner over 50 år, vil der som ud-
gangspunkt være tale om to typer af udkragede betonaltaner, hhv. altaner med udliggerjern og arme-
rede betonaltaner.
Disse to overordnede altantyper adskiller sig fra hinanden ved, at den ene altantype (udkragede ar-
merede altaner) vil kunne undersøges stikprøvevis, mens det for altanerne med udliggerjern vurde-
res at være nødvendigt med besigtigelse af hver enkelt altan.
Det kan være nødvendigt i nogle tilfælde at udføre indledende undersøgelser for at kunne fastlægge
altantypen, såfremt dette ikke kan bestemmes på anden vis, f.eks. i bygningstegninger. En sådan un-
dersøgelse kan omfatte scanning af altanpladen med eksempelvis georadar, der bestemmer place-
ring og antal af de bærende indstøbningsdele (armering eller udliggerjern).
Såfremt en bygning har flere forskellige typer af altaner, skal de opdeles i de enkelte kategorier, det
er herefter antallet i den enkelte kategori, der afgør omfanget af tilsyn.
Generel besigtigelse uanset altantype
Uanset hvilken altantype der er tale om, anbefales det, at der udføres en generel besigtigelse, som
danner grundlaget for tilsynet. Besigtigelsen bør uanset altantype fokusere på følgende:
”Unaturlig” nedbøjning af altanpladen.
Synlige skader i form af revner, afskalninger, udfældninger mv.
Hultlydende områder på oversiden (akustisk kontrol, f.eks. ved hammerslag).
Revner/afskalning af eventuel belægning/membran på oversiden.
Side 14 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0015.png
Tegn på opfugtning/fugtgennemsivning på undersiden, typisk i form af afskallende maling,
skjolder mv.
Eventuelt rækværks fastgørelse (rusketest) og rustgrad ved indstøbninger.
Skader på det omkringliggende murværk, særligt omkring altanpladen.
Løse/manglende fuger omkring/under altandør/vinduer mv.
Registrering af afvandingsforhold, lunker, bagfald, tilstoppede afløb mv.
Afhængig efter hvilke forhold der observeres ved den generelle besigtigelse, herunder hvilken altan-
type der er tale om, kan der efter den generelle besigtigelse indstilles til opfølgende undersøgelser.
Ud over ovenstående generelle betragtninger er der nogle særlige forhold for de enkelte altantyper,
der gør sig gældende. Eksempelvis skal besigtigelsen for altaner, som er udført med udliggerjern, al-
tid suppleres med et antal destruktive indgreb. Dette beskrives særskilt i de følgende afsnit.
Grundtanken bag besigtigelsen er, at den tilsynsførende hele tiden skal have for øje om vedkom-
mende
er ”i god tro”. I alle tilfælde, hvor der observeres forhold omkring eller på altanerne som gør,
at den tilsynsførende
ikke længere er ”i god tro” omkring
altanernes sikkerhed, skal der indstilles til
yderligere undersøgelser.
Ved eventuel indførelse af en eftersynsordning anbefales det, at der udarbejdes kontrolskemaer for
hver altantype, evt. i form af en app-baseret løsning, som sikrer, at kontrollanten gennemgår og tager
stilling til alle relevante forhold.
Tilsynet kan munde ud i at der ikke kan gives en godkendelse på det foreliggende grundlag, f.eks. hvis
der ses omfattende revner i betonen, og der er behov for at undersøge nogle nærmere forhold mere
dybdegående, f.eks. ved prøveudtagning af altanerne og laboratorieanalyser. I sådanne tilfælde fore-
slås det, at altanerne indstilles til et supplerende eftersyn, og altanerne lukkes indtil disse forhold er
yderligere afklaret.
Udkragede altaner med udliggerjern
For de udkragede altaner med udliggerjern foreslås der besigtigelse af alle altaner uanset det sam-
lede antal altaner på bygningen. Nedenstående tabel angiver et forslag til omfang af supplerende de-
struktive undersøgelse af udliggerjern. Kun såfremt dette tilsyn ikke giver anledning til supplerende
eftersyn (der er ”god tro”) kan altanerne godkendes.
Antal ensartede altaner på
samme bygning
Besigtigelse
Undersøgelse af udliggerjern (de-
struktivt)
1-5
100%
1 pr. 100% af
altaner
6-20
100%
1 pr. 100-50 %
af altaner
21-50
100%
1 pr. 50-25 %
af altaner
>50
100%
1 pr. 25-15 %
af altaner
Tabel 3-1. Anbefalet omfang af tilsyn for udkragede altaner med udliggerjern.
Side 15 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0016.png
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Antal udliggerjern til undersøgelse
Antal altaner på bygningen
Figur 3-1. Oversigt over antal altaner, hvorpå der undersøges ét udliggerjern pr. antal ensartede altaner på byg-
ningen.
På denne altantype udføres altid både besigtigelse og undersøgelse af udvalgte udliggerjern ved de-
struktivt indgreb. Udliggerjern til undersøgelse udvælges på baggrund af besigtigelsen med det ud-
gangspunkt, at det værste tilfælde (område med flest/mest betydende skader) udvælges til ophug-
ning for besigtigelse af udliggerjernets rustgrad og eventuelle tværsnitsreduktion.
Såfremt ingen skader registreres ved besigtigelsen, udvælges udliggerjern tilfældigt, men dog repræ-
sentativt i den forstand, at forskellige etager, orienteringer og øvrige forhold repræsenteres.
Kontrollen af udliggerjern (destruktive indgreb) skal indeholde følgende:
Ophugning foretages til jernet i området indtil ca. 15 cm ind fra facadeplanet og frilægges i
begge sider ned til underflangen, således at overflangen, hele kroppen og oversiden af un-
derflangen kan besigtiges.
Registrering af rustgrad af jernet herunder opmåling af tværsnitsprofil.
Registrering af omstøbnings/-muringsmaterialet med vurdering/skøn af materialets kvali-
tet/porøsitet.
Såfremt der på de undersøgte udliggerjern findes rust der har medført en målbar tværsnitsreduktion
og det vurderes at der fortsat er mulighed for at altanerne kan bevares/godkendes, skal der udføres
supplerende eftersyn af yderligere udliggerjern. Afhængigt af hvad disse undersøgelser viser, skal
kontrollen suppleres med en eftervisning af altanernes bæreevne, hvilket vil kræve følgende:
Registrering af altanens størrelse/areal og eventuelle andre laster på altanen, eksempelvis fra
rækværk/brystning
Bestemmelse af antal af udliggerjern pr. altan
Beregning af bæreevne ud fra de fundne værste/mindste tværsnitsdimensioner.
Totalkontrol vs. stikprøvekontrol for altaner med udliggerjern:
Hvorvidt totalbesigtigelse suppleret med stikprøvevis destruktiv undersøgelse af udliggerjern på ud-
valgte altaner, som det foreslås her, er den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde til en sikkerheds-
vurdering, er et område til debat. Det er givet, at totalkontrol af alle udliggerjern på alle altaner giver
en større vished om alle udliggerjerns tilstand, men samtidig vurderer Teknologisk Institut at dette,
Side 16 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0017.png
udover at være forbundet med et meget stort og omkostningstungt undersøgelsesomfang, giver an-
ledning til, at ellers sunde konstruktioner åbnes og potentielt får en kortere levetid end inden under-
søgelsen, da reparationer giver et skel mellem det oprindelige materiale og reparationsmaterialet og
generelt indebærer en risiko for, at der introduceres nogle defekter, f.eks. som følge af dårlig udfør-
sel. Ligeledes vil en sådan totalkontrol samlet set tage længere tid, hvilket indebærer en øget risiko
for de altaner, som må vente længere tid på at blive undersøgt.
Teknologisk Institut har fået tilsagn om støtte til et projekt med et samlet budget på 2,35 millioner kr.
omhandlende denne problemstilling,
kaldet ”Kaskademodel vs. Totalkontrol til eftersyn af altaner”.
Projektet har deadline 31. marts 2022. I projektet undersøges det, hvor stort et sikkerhedsniveau der
opnås ved en stikprøvemodel, en såkaldt kaskademodel, kontra totalkontrol for altaner med udligger-
jern. Der er lagt op til at gennemføre et undersøgelsesprogram på et udsnit af relevante altaner, hvor
både kaskademodellen samt totalkontrolmodellen efterprøves i praksis.
I kaskademodellen anvendes den metodik, at der startes med en stikprøve af en vis størrelse og ved
fund af kritisk nedbrudte udliggerjern, udvides stikprøven. Dette kan gøres flere gange. Løbende eva-
lueres med bygningsejeren hvor langt kontrollen skal strækkes/kaskaden skal løbe, før der træffes
beslutning om nedtagning/renovering.
Udgangspunktet ved kaskademodellen er en totalbesigtigelse af alle altaner, ligesom det foreslås i
nærværende notat. Antallet af udliggerjern der foreslås undersøgt i nærværende notat (Tabel 3-1 og
Figur 3-1) kan potentielt nedbringes (gennemsnitligt) ved anvendelse af en kaskademodel. Der vil af-
hængigt af forhold omkring bygningen, f.eks. bevaringsværdige eller fredede bygninger, ligeledes
være forskel på, hvor meget undersøgelse der er nødvendig for at træffe beslutning om nedtagning
eller renovering.
Nærværende foreslåede model kan, hvis det ønskes, suppleres på den måde, at såfremt der findes
blot ét udliggerjern med kritisk tværsnitsreduktion, så kræves alle altaner på bygningen undersøgt
ved destruktiv undersøgelse/ophugning til udliggerjern.
Ved indførelse af en tilsynsordning skabes der mulighed for tilvejebringelse af et meget stort data-
grundlag, som potentielt kan samles ét sted. Det vil kunne anvendes til at justere på omfanget af på-
krævede undersøgelser under ordningen løbende.
Udkragede armerede altaner
De udkragede armerede altaner adskiller sig fra de udkragede altaner med udliggerjern ved, at de i
højere grad giver varsling om forestående brud/kollaps. Derfor foreslås for de udkragede armerede
altaner et tilsyn, som i højere grad er baseret på stikprøver og visuel kontrol, og kun i nogle/særlige
tilfælde destruktive indgreb.
Nedenstående tabel angiver et forslag til omfang af tilsyn for de udkragede armerede altaner (inklusiv
delvist udkragede altaner). Kun såfremt dette tilsyn ikke giver anledning til supplerende eftersyn (der
er ”god tro”) kan altanerne godkendes.
Side 17 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0018.png
Antal ensartede altaner på
samme bygning
Besigtigelse
Scanning af armeringsplacering
1-5
100%
Hver besigtiget
altan
6-20
80-35%
Hver besigtiget
altan
20-50
35-20%
Hver besigtiget
altan
>50
20-10%
Hver besigtiget
altan
Tabel 3-2. Anbefalet omfang af tilsyn for udkragede armerede altaner.
10
Antal altaner til undersøgelse
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Antal altaner på bygningen
Figur 3-2. Oversigt over antal altaner der undersøges pr. antal ensartede altaner på bygningen.
Behov for tilstandsvurdering af armering og beton vurderes ud fra besigtigelsen og der indstilles til
supplerende eftersyn efter behov.
Teknologisk Institut har ved flere lejligheder undersøgt udkragede armerede altaner, som oprindeligt
har været udført med armering, der er placeret statisk forkert i altanpladen. Som følge heraf har alta-
nernes bæreevne været utilstrækkelig, selvom der ikke er foregået nedbrydning af beton og arme-
ring. Såfremt der ved scanning af armeringsplaceringen findes armering beliggende i den nedre halv-
del af pladen, anbefales det, at der suppleres med følgende til eftervisning af bæreevnen:
3.3.
Registrering af altanens størrelse/areal og eventuelle andre laster på altanen, eksempelvis fra
rækværk/brystning
Bestemmelse af armeringens placering og dæklag.
Bestemmelse af ståltype og armeringsdimension (destruktiv ophugning).
Beregning af bæreevne ud fra de fundne armeringsforhold.
Opfølgende tilsyn, frekvens og omfang
Ved indførelse af systematiske kontrolskemaer eller en app-baseret løsning, opnås en god mulighed
for at sammenligne de opfølgende tilsyn med det første og dermed at få en systematisk monitorering
af skadesudviklingen.
Med udgangspunkt i de i afsnit 1, tabel 1-1, angivne prioriterede kategorier foreslås nedenfor fre-
kvens og omfang af opfølgende tilsyn for hver af de prioriterede kategorier.
Side 18 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0019.png
Prio-
ritet
1
2
3
4
5
6
Periode
Før 1908-1943
1943-1949
1949-1961
1943-1949
Før 1908-1943
1949-nu*
Altantype
Udkraget med udligger-
jern
Udkraget armeret
Frekvens
Pr. 10. år
Pr. 6. år
Pr. 15. år
Pr. 15. år
Pr. 15. år
Pr. 25. år
Omfang
Besigtigelse og undersø-
gelse af udliggerjern
Besigtigelse og scanning af
armering
Tabel 3-3. Frekvens og omfang af opfølgende tilsyn. *: Når altanerne er >50 år.
Ovenstående frekvenser tager udgangspunkt i, at der ved det første tilsyn ikke observeres særlige
forhold, som giver anledning til at udføre opfølgende tilsyn med lavere frekvens. Der kan således
være skærpende omstændigheder der gør, at opfølgende tilsyn anbefales udført med hyppigere in-
tervaller end anført ovenfor.
Opfølgende tilsyn på altaner med udliggerjern fra perioden 1943-1949 anbefales udført med den
hyppigste frekvens, idet konstruktioner fra denne periode må antages at være udført med den lave-
ste sikkerhedsmargin. Altaner fra denne periode vælges dog ikke som 1. prioritet, da det vurderes at
altanernes alder vil være (mere) afgørende for eventuel nedbrydning af udliggerjernene.
Som udgangspunkt udføres undersøgelserne på de opfølgende tilsyn med samme omfang, som ved
det første tilsyn. Der kan dog være tilfælde, eksempelvis ved opfølgende tilsyn på udkragede arme-
rede altaner, hvor scanning af armeringsplaceringen allerede er udført én gang, og hvor behovet for
samme omfang derfor ikke er til stede.
Side 19 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0020.png
4. Kompetencer og kvalifikationer hos de tilsynsførende
I det følgende vurderes det, hvilke kompetencer og kvalifikationer tilsynsførende skal besidde, for at
kunne indgå i en tilsynsordning.
4.1.
Kvalifikationer
Kvalifikationer forstås som de faglige forudsætninger den tilsynsførende skal have, for at indgå i en
tilsynsordning. Kvalifikationer består af faglig viden opnået gennem uddannelse og erhvervsmæssig
erfaring.
Det vurderes, at den tilsynsførende skal have en byggeteknisk grunduddannelse med eksamen fra
Danmarks Tekniske Universitet, Aalborg Universitet, Statens Arkitektskoler, Bygningskonstruktørud-
dannelsen eller tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse. Den tilsynsførende skal have mindst
2 års dokumenteret erhvervsmæssig erfaring inden for tilstands- og bygningsundersøgelser.
Ovenstående uddannelseskrav svarer til de krav der stilles til personer, der arbejder under husefter-
synsordningen, hvor der dog stilles krav om 5 års dokumenteret erhvervsmæssig erfaring i tillæg til
uddannelsesniveauet.
4.2.
Kompetencer
Ved kompetencer forstås den tilsynsførendes dokumenterede evne til at anvende sin viden til at
kunne fastlægge altanernes tilstand og sikkerhed. Helt overordnet skal den tilsynsførende gennem
kendskab til materialeegenskaber og nedbrydningsmekanismer kunne vurdere altanernes tilstand,
samt have et grundlæggende kendskab til konstruktioners statiske virkemåde.
Bedømmelse af kompetencer kan med fordel baseres på gennemførelse af kursusforløb. Kursets
emner kan gennemgås ved veksling mellem foredrag, diskussion og øvelser, herunder praktiske øvel-
ser i brugen af ikke-destruktive undersøgelsesmetoder. Det vurderes at den tilsynsførende skal have
kompetencer inden for brugen af ikke-destruktive undersøgelsesmetoder, primært i forbindelse med
scanning til bestemmelse af altanernes bærende indstøbningsdeles placering og type.
4.3.
Antal potentielle tilsynsførende i Danmark
Antallet af potentielle tilsynsførende i Danmark er vanskeligt at give et retvisende bud på. Det sam-
lede antal vil helt overordnet basere sig på ovennævnte krav om kvalifikationer, mens kompetence-
kravene i højere grad vil kunne opnås gennem kursusforløb.
Antallet af personer med de nødvendige kvalifikationer estimeres i det følgende bl.a. på baggrund af
tal fra e-statistik, hvoraf det fremgår, at der i danske virksomheder under branchekoden
”rådgivende
ingeniørvirksomhed, bygge- og anlæg” er 16.387 fuldtidsbeskæftigede. Tallet dækker foruden admini-
strative medarbejdere også over typer af bygningsingeniører, som ikke nødvendigvis har kompeten-
cer inden for konstruktioner, herunder ingeniører med speciale i installationer, indeklima og energi
etc. Det anslås at ca. 8.000 af de 16.387 fuldtidsbeskæftigede, er uddannede bygningsingeniører,
samt at 20-25% af disse har speciale og erfaring inden for konstruktioner.
Foruden bygningsingeniører vil også bygningskonstruktører og arkitekter med minimum 2 års er-
hvervserfaring inden for tilstands- og bygningsundersøgelser potentielt kunne fungere som tilsynsfø-
rende i en eftersynsordning. Ifølge konstruktørforeningens hjemmeside, er der pr. 1. april 2021 ca.
Side 20 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0021.png
10.000 aktive medlemmer af konstruktørforeningen. Hos branche- og erhvervsorganisationen Dan-
ske Arkitektvirksomheder beskæftiges ca. 5.000 arkitekter, landskabsarkitekter, bygningskonstruktø-
rer samt administrative medarbejdere blandt organisationens ca. 650 medlemsvirksomheder. Hos e-
statistik fremgår det, at der under branchekoden ”arkitektvirksomheder” fuldtidsbeskæftiges 6.875
personer i Danmark. I det videre antages det, at ca. 3.500 af de fuldtidsbeskæftigede hos arkitektfir-
maerne, er uddannede arkitekter.
I Tabel 4-1 nedenfor sammenfattes ovenstående tal og det samlede antal potentielle tilsynsførende i
Danmark estimeres.
Bygningsingeniører
Antal personer i alt
Anslået andel med på-
krævet kvalifikationsni-
veau
Potentielle tilsynsfø-
rende
8.000
20-25%
1.600-2.000-
Konstruktører
10.000
10-15%
1.000-1.500
Arkitekter
3.500
5-10%
175-350
Tabel 4-1. Estimat over antallet af potentielle tilsynsførende i Danmark.
Side 21 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0022.png
5. Gennemsnitlig pris for undersøgelse af en altan
Jf. optællingen af altaner (afsnit 2), skønnes det at antallet af udkragede altaner pr. etagebolig forde-
les som følger:
Antal ensartede udkragede alta-
ner med udliggerjern på samme
bygning
Etageboliger, Før 1900
Etageboliger, 1900-1949
Etageboliger, 1950-1969
1-5
50-60
1.300-1.800
100-140
6-20
375-400
10.000-13.000
675-1.000
21-50
525-550
14.000-18.000
900-1.400
>50
350-400
9.000-12.000
600-950
Tabel 5-1. Estimeret antal udkragede altaner med udliggerjern pr. bygning.
Antal ensartede udkragede arme-
rede altaner på samme bygning
Etageboliger, Før 1900
Etageboliger, 1900-1949
Etageboliger, 1950-1969
1-5
0-5
1000-1.400
800-850
6-20
0-30
7.000-10.000
5.800-6.000
21-50
0-40
9.600-14.000
8.000-8.400
>50
0-30
6.500-9.500
5.400-5.700
Tabel 5-2. Estimeret antal udkragede armerede altaner pr. bygning.
5.1.
Priseksempel på undersøgelse pr. bygning
Der tages udgangspunkt i en undersøgelse som beskrevet i afsnit 3, hvilket inkluderer besigtigelse for
begge altantyper, armeringsscanning af de armerede altaner og ophugning til udliggerjern for altaner
med udliggerjern. Omfanget af undersøgelserne er ligeledes beskrevet i afsnit 3.
I priserne er der generelt gjort følgende forudsætninger:
Der er ikke indeholdt eventuel afgift til et sekretariat for en tilsynsordning eller tilsvarende
”bagvedliggende” system.
Der er ikke indeholdt tid til advisering af beboere, indsamling af nøgler mv., da det antages at
sådant arbejde kan udføres af ejendommens bestyrelse, vicevært, ejer eller lignende.
Der er ikke indeholdt tid eller udgift til kørsel.
Der er ikke indeholdt eventuelle bro-, færge- og parkeringsafgifter.
Der er ikke indeholdt eventuelle udgifter til stillads, lift eller lignende, da udgangspunktet er,
at tilsynet kan foretages fra altanerne og fra terræn.
+
+
+
+
+
Der er for alle tilsyn afsat tid til granskning af tegninger/beregninger samt planlægning af til-
synet afhængigt af antallet af altaner.
Der er for altaner med udliggerjern afsat tid til evaluering af besigtigelsen for udvælgelse af
altaner til destruktiv undersøgelse (ophugning til udliggerjern).
Der er indeholdt destruktiv ophugning til udliggerjern (entreprenør).
Der er indeholdt tid til registrering af ophugningerne (kontrollant).
Der er indeholdt tid til rapportering afhængigt af antallet af altaner. Såfremt der indføres en
app-baseret løsning eller tilsvarende, kan denne tid måske reduceres.
Side 22 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0023.png
Der er anvendt en timetakst for kontrollanten på 850 kr. Denne pris er fremkommet efter
samtaler med aktører i branchen for byggesagkyndige/tilstandsrapporter (huseftersynsord-
ningen). Timetaksterne kan variere efter lokale forhold, områder af landet og konkurrencesi-
tuationen.
Der er anvendt en timetakst for entreprenør til ophugning til udliggerjern på 450 kr.
Der er forudsat en pris på materialer til lukning/reparation af huller fra ophugninger på 100
kr. pr. ophugning.
Alle angivne priser er ekskl. moms.
Der er forudsat følgende tidsforbrug:
Første altan
Forberedelse
Besigtigelse
Armeringsscanning
Rapport
30 minutter
40 minutter
10 minutter
60 minutter
Følgende altaner
+5 minutter
+20 minutter
+10 minutter
+20 minutter
Tabel 5-3. Forudsat tidsforbrug pr. altan for armerede altaner.
Første altan
Forberedelse
Besigtigelse
Registrering af udliggerjern*
Rapport
Ophugning (entreprenør)*
Reparation af ophugning (entreprenør)*
30 minutter
40 minutter
60 minutter
60 minutter
60 minutter
30 minutter
Følgende altaner
+5 minutter
+20 minutter
+60 minutter
+20 minutter
+60 minutter
+30 minutter
Tabel 5-4. Forudsat tidsforbrug pr. altan for altaner med udliggerjern. *: Udføres kun på en procentdel af de be-
sigtigede altaner.
Detaljerede tabeller, hvor tidsforbrug og omkostning for undersøgelser af 1-100 ensartede altaner på
en bygning fremgår af de vedlagte elektroniske bilag.
Side 23 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0024.png
Altaner med udliggerjern
70000
Armerede altaner
Totalpris for undersøgelse [kr]
60000
50000
40000
30000
20000
10000
0
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Antal altaner på bygningen
Figur 5-3. Oversigt over totalomkostning for tilsyn afhængigt af antallet af ensartede altaner på bygningen.
Altaner med udliggerjern
4000
3500
Armerede altaner
Pris pr. altan på bygning [kr]
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Antal altaner på bygningen
Figur 5-4. Oversigt over omkostning for tilsyn pr. altan på bygningen afhængigt af antallet af ensartede altaner på
bygningen.
Side 24 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0025.png
Antal ensartede udkragede alta-
ner med udliggerjern på samme
bygning
Etageboliger, Før 1900
Etageboliger, 1900-1949
Etageboliger, 1950-1969
1-5
150.000 -
200.000
3.650.000 -
5.100.000
300.000 -
400.000
6-20
700.000 -
750.000
18.400.000 -
23.900.000
1.250.000 -
1.800.000
21-50
550.000 -
600.000
14.300.000 -
18.300.000
900.000 -
1.400.000
>50
250.000 -
300.000
6.150.000 -
8.200.000
400.000 -
600.000
Tabel 5-5. Prisestimat for undersøgelse af udkragede altaner med udliggerjern i alt.
Gennemsnitligt for én altan med udliggerjern er prisen: ca. 1.240 kr.
Antal ensartede udkragede arme-
rede altaner på samme bygning
Etageboliger, Før 1900
Etageboliger, 1900-1949
Etageboliger, 1950-1969
1-5
0 - 7.000
1.350.000 -
1.850.000
1.100.000 -
1.150.000
6-20
0 - 16.000
3.750.000 -
5.350.000
3.100.000 -
3.200.000
21-50
0 - 9.000
2.250.00 -
3.250.00
1.900.000 -
1.950.000
>50
0 - 4.000
800.000 -
1.150.000
650.000-
700.000
Tabel 5-6. Prisestimat for undersøgelse af udkragede armerede altaner i alt.
Gennemsnitligt for én armeret altan er prisen: ca. 330 kr. Således er den gennemsnitlige pris for én
betonaltan ca. 760 kr.
5.2.
Opfølgende tilsyn
Opfølgende tilsyn foreslås at være af samme type og omfang og vil derfor som udgangspunkt antage
den samme omkostning, dog vil der være forskel på hvor ofte det opfølgende tilsyn skal foretages af-
hængigt af alder og konstruktionstype jf. afsnit 3, tabel 3-3.
Det er muligt at omkostningen til det opfølgende tilsyn kan reduceres, såfremt der anvendes/imple-
menteres løsninger (f.eks. en app-baseret) således at tidsforbrug til f.eks. rapportering kan mindskes.
5.3.
Udbedring efter destruktive indgreb
Omkostninger til udbedringer efter destruktive indgreb er indeholdt i ovenstående priseksempler for
altaner med udliggerjern. Der foreslås ingen destruktive indgreb i de armerede altaner i forbindelse
med tilsynet.
5.4.
Iværksættelse af udbedrende foranstaltninger i tilfælde af, at altanernes bæreevne vurderes
at være utilstrækkelig
Da der er taget udgangspunkt i en sikkerhedsvurdering og ikke en egentlig tilstandsvurdering, kan
tilsynet derfor ikke udgøre en erstatning for en tilstandsvurdering til anvendelse vedr. reparationer
Side 25 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0026.png
og/eller vedligeholdelse. Såfremt resultatet af tilsynet viser at sikkerheden ikke kan vurderes at være
tilstrækkelig må der iværksættes yderligere undersøgelser af om altanerne skal udskiftes, renoveres,
understøttes eller lignende. Dette er ikke muligt at prissætte generelt, ligesom det ikke antages at
ville være en del af en tilsynsordning.
6. Indfasningsperiode
Det vurderes at være hensigtsmæssigt at indføre en indfasningsperiode, hvor der startes med tilsyn
af de mest kritiske altaner. Den prioritering der foreslås, er angivet i afsnit 1, tabel 1-1 og om-
fang/hyppighed af opfølgende tilsyn fremgår af afsnit 3, tabel 3-3.
Antallet af potentielt tilsynsførende estimeres til 1.875-3.850 personer jf. afsnit 4, men hvor mange
årsværk disse samlet vil kunne afsætte til at udføre altantilsyn kan ikke estimeres.
I følgende tabel fremgår det estimerede antal altaner til undersøgelse samt hvor mange årsværk der
estimeres for at udføre tilsyn på samme antal.
Prio-
ritet
1
2
3
4
5
6
Periode
Før 1943
1943-1949
1949-1961
1943-1949
Før 1908-1943
1949-1970
Altantype
Estimerede antal
altaner totalt
32.000-41.000
5.000-6.000
3.000-4.000
3.000-5.000
22.000-31.000
20.000-21.000
Beregnede antal årsværk for
undersøgelse
Kontrollant
17,1-22,2
2,3-3,0
1,3-1,9
0,6-0,9
4,3-6,3
4,1-4,3
Entreprenør
10,9-14,2
1,5-1,9
0,8-1,2
-
-
-
Udkraget med
udliggerjern
Udkraget ar-
meret
Tabel 6-1. Oversigt over foreslåede prioriterede rækkefølge samt det estimerede totale antal altaner i hver kate-
gori og heraf følgende årsværk for udførelse af undersøgelser/tilsyn. Antal beregnede årsværk er beregnet på
baggrund af tidsforbruget angivet i Tabel 5-3 og 5-4 samt det estimerede antal altaner i hver af de 6 prioriterede
grupper.
Ovenstående giver et samlet antal estimerede årsværk for tilsynsførende på mellem ca. 30 og 40
mod en anslået kapacitet af potentielle tilsynsførende på mellem 1.875 og 3.850 fuldtidsbeskæfti-
gede personer.
Side 26 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473067_0027.png
Bilag
Bilag vedlægges i elektronisk form med følgende filer:
Excel ark vedr. antal af altaner (Bilag 1_Danmarks Statistik.xlsx)
Excel ark vedr. omfang af undersøgelser, prisestimat og beregning af årsværk (Bilag 2_Bereg-
ning af omkostninger for tilsyn.xlsx)
Side 27 | 973089_CBJN21_012.docx
TEKNOLOGISK INSTITUT