Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2473065_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Kommissorium for undersøgelse af muligheder for at
mindske risiko for fremtidige altankollaps
Baggrund og formål
I 2016 kollapsede en altan i Nykøbing Falster, og en efterfølgende
undersøgelse af ulykken viste, at årsagen til kollapset var nedbrydning af
altanens udliggerjern, som, henset til altanens alder, kunne være undgået
ved rettidigt vedligehold. I juli 2020 kollapsede en altan i Kolding, og den
efterfølgende undersøgelse viste, at hovedårsagen til kollapset ligeledes
var nedbrydning pga. manglende vedligehold med synlig rust på altanens
udliggerjern.
Efter byggeloven er det bygningsejeren, der er ansvarlig for, at en
bygning til enhver tid er lovlig og sikker at anvende. Det gælder også for
en bygnings altan. Hvis en altan ikke er sikker at opholde sig på, f.eks.
pga. utilstrækkelig vedligeholdelse, betragtes det efter byggeloven som
et ulovligt forhold. Bygningsejerens ansvar omfatter dermed også rettidig
vedligeholdelse af altaner, så der ikke opstår visuelle eller skjulte skader.
Da skader netop kan være skjulte, indebærer det ligeledes et ansvar for
løbende at vurdere, om altanens bæreevne bør kontrolleres af en
fagkyndig, især når altanen har nået en vis alder.
For at mindske risikoen for fremtidige altankollaps er det besluttet at
afsøge mulighederne for en hensigtsmæssig tilsynsordning for altaner.
Derfor igangsætter Bolig- og Planstyrelsen en undersøgelse af følgende:
Hensigtsmæssig alder på altanen, når den skal underlægges et
tilsyn.
Antal altaner, der vil blive omfattet af tilsynsordningen.
Mulighed for indførsel af indfasningsperiode.
Omfanget af tilsynet og eventuelle opfølgende tilsyn.
Hvilke kompetencer og kvalifikationer, den tilsynsførende skal
besidde.
Gennemsnitlig pris for undersøgelse af en altan.
Side 1 (6)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473065_0002.png
Notat
Samlede omkostninger for indførsel af tilsynsordningen.
Uddybning af undersøgelsen
Følgende fremgangsmåde benyttes for hver af undersøgelsens spor.
Hensigtsmæssig alder på altanen, når den skal underlægges et tilsyn
Det er ikke muligt at udlede en eksakt alder for, hvornår det er mest
hensigtsmæssigt, at en altan underlægges et tilsyn. Det er derimod en
vurderingssag, der bl.a. kræver viden om, hvor længe konstruktioner
typisk bevarer deres bæreevne, hvilke typer altaner der er mere udsat for
kollaps end andre, og i hvilken periode disse typisk er opført. Derudover
kræver det en historisk gennemgang af standarder, f.eks.
betonstandarder, for at få mere viden om, hvorvidt ældre standarder
generelt indeholder et andet sikkerhedsniveau end nyere standarder.
Det skal overvejes, om tilsynsordningen alene skal omfatte bestemte
typer af altaner, f.eks. altaner med udliggerjern, da det historisk set er
dem, der har været sikkerhedsproblemer med.
Styrelsen har allerede indhentet input fra Teknologisk Institut og Force
Technology. Derudover vil styrelsen inddrage andre relevante parter som
f.eks. det danske standardiseringsudvalg for betonteknologi og udvalgte
forskere på området.
Antal altaner, der bliver omfattet af tilsynsordningen
Det er besluttet, at tilsynsordningen skal omfatte etageboligbyggeri, da
det vurderes, at langt de fleste altaner er opført på denne bygningstype.
Det skal derfor undersøges, hvor mange altaner der er opført på
etageboligbyggeri i Danmark, og hvordan aldersfordelingen er på disse
altaner.
Der findes ikke en database med tilstrækkeligt valide data om altaner i
Danmark. I Bygnings- og Boligregistret (BBR) er der registreret ca.
66.000 altaner. Dette vurderes at være betydeligt færre end det faktiske
antal. Det relativt lave antal registrerede altaner i BBR-registret kan
skyldes, at det er bygningsejer selv, som skal registrere altanen.
Der skal derfor gennemføres en analyse, som kan give en velbegrundet
vurdering af antallet af altaner knyttet til etageboligbyggeri. Analysen skal
derved også give en indikation af, i hvilken grad data fra BBR-registret
fejlrepræsenterer antallet af altaner i Danmark.
Analysen kan tage afsæt i en detaljeret optælling af synlige altaner i et
nærmere afgrænset repræsentativt byområde ud fra adresseopslag med
www.google.dk/maps
og
map.krak.dk.
Antallet af altaner i det
afgrænsede byområde kan herefter skaleres til hele Danmark.
Side 2 (6)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
Notat
Alternativt kan det afklares, hvorvidt Styrelsen for Dataforsyning og
Effektivisering (SDFE) i deres arbejde med udvikling af en national 3D-
model har data, som vil kunne anvendes til optællingen af altaner.
I BBR fremgår opførelsesåret på de registrerede bygninger, men dette er
dog ikke nødvendigvis gældende for altanerne, da disse kan være opført
senere. Analysen af antallet af altaner omfattet af tilsynsordningen skal
derfor suppleres med en stikprøve på alderen af et repræsentativt antal
af altanerne. Stikprøven gennemføres ved at undersøge det digitale
byggesagsarkiv, hvor det er muligt at få indblik i de byggesager, der er
foretaget på en ejendom.
Mulighed for indførsel af en indfasningsperiode
I det første år af tilsynsordningens implementering vil der være langt flere
altaner, der skal underlægges et tilsyn. Dette skaber en risiko for, at
antallet af altaner, der skal undersøges, langt overstiger de
tilsynsførendes kapacitet, hvilket kan føre til lange ventetider for
bygningsejerne.
Derfor skal det undersøges, om der med fordel kan indføres en
indfasningsperiode i de første år af tilsynsordningens ikrafttrædelse, og
hvordan dette kan gøres mest hensigtsmæssigt. Periodens længde kan
bl.a. bero på analysen af aldersfordelingen af altanerne samt antallet af
potentielle tilsynsførende.
Hvis det f.eks. besluttes, at altaner på 40 år eller derover skal
underlægges et tilsyn, kan indfasningsperioden som
eksempel
udformes
således:
-
-
-
Første år: Altaner, der er 65 år eller derover skal undersøges.
Andet år: Altaner, der er 50 år eller derover skal undersøges.
Tredje år og hvert år herefter: Altaner, der er 40 år skal
undersøges.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at skelne mellem altaner i
storbyer og mindre byer, da der skønnes at være nogenlunde den samme
risiko for kollaps uagtet geografisk placering af bygningerne.
Omfanget af tilsynet og eventuelle opfølgende tilsyn
FORCE Technology og Teknologisk Institut, der er førende eksperter på
området, har oplyst, at en undersøgelse af en altan typisk kan ske på to
hovedniveauer:
1. Sikkerhedsvurdering, der undersøger, om altanen er sikker at
anvende.
Side 3 (6)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
Notat
2. Tilstandsvurdering, hvor også altanens restlevetid vurderes, og
hvor der udarbejdes forslag til renovering og vedligehold.
Det skal afklares, hvor omfattende tilsynet af altanerne skal være,
herunder om det skal være en sikkerhedsvurdering eller en
tilstandsvurdering eller en kombination heraf.
Hvad der er mest hensigtsmæssigt, vil undersøges nærmere.
I forlængelse heraf kan der indføres krav om, at den tilsynsførende
indberetter altanen til kommunen, hvis den vurderes til ikke at være
sikker og dermed er ulovlig. Herefter vil det være op til kommunen at
sikre, at bygningsejeren får lovliggjort byggesagen.
Uagtet, om der indføres krav om en sikkerhedsvurdering eller en
tilstandsvurdering, skal det overvejes, hvordan der følges op på tilsynet.
Dette kan evt. tilpasses altanernes vurderede restlevetid.
Hvilke kompetencer og kvalifikationer, den tilsynsførende skal besidde
For at vurdere, hvem der kan udføre et tilsyn med altaner, er det
nødvendigt først af klarlægge, hvilke kompetencer tilsynet kræver.
Umiddelbart spænder de nødvendige kompetencer over viden og erfaring
med visuel inspektion af altaner samt brug af både destruktive og ikke-
destruktive undersøgelsesmetoder.
Det er en mulighed, at de beskikkede byggesagkyndige (fra
Sikkerhedsstyrelsens huseftersynsordning) kan foretage en del af
tilsynet. Denne mulighed skal undersøges nærmere. I den forbindelse
skal de byggesagkyndiges kompetencer vurderes nærmere i forhold til
muligheder og begrænsninger ved et altantilsyn.
Ovenstående kræver, at relevante parter inddrages - f.eks. forskellige
rådgivende ingeniørvirksomheder, altanvirksomheder, byggesagkyndige
og Sikkerhedsstyrelsen.
Gennemsnitlig pris for undersøgelse af en altan
Styrelsen
har
allerede
indhentet
oplysninger
om
pris
altanundersøgelser fra Teknologisk Institut og Force Technology. Som
supplement til dette skal der udføres en stikprøve af, hvad det vil koste
at foretage et tilsyn på 10 repræsentative altaner. Denne pris skal danne
grundlag for en beregning af de samlede omkostninger ved indførslen af
tilsynsordningen.
Afklaringen af, hvilke altaner der er repræsentative for stikprøven,
afhænger af vurderingen af den alder, som en altan skal have, når den
skal underlægges et tilsyn. Ligeledes er det nødvendigt først at afklare,
hvem der skal udføre tilsynet, og hvilket omfang tilsynet skal have.
Side 4 (6)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
Notat
I forlængelse af en vurdering af en altan vil der typisk komme udgifter til
udbedring af skaderne fra undersøgelsen (f.eks. fra ophug af betonen).
Dertil vil der komme ekstra udgifter til løbende vedligeholdelse, og hvis
det vurderes, at der inden for den nærmeste tid vil være fare for kollaps,
vil der komme udgifter til et egentligt renoveringsarbejde. Selvom disse
efterfølgende handlinger ikke vil være omfattet af kravet om tilsyn, vil
gennemsnitlige priser for dette ligeledes blive undersøgt.
Samlede omkostninger for indførslen af tilsynsordningen
Når det er afklaret, hvilke og hvor mange altaner der omfattes af
ordningen, hvilket omfang tilsynet skal have, hvem der skal udføre
tilsynet, samt hvad den gennemsnitlige pris for en altanundersøgelse er,
vil de samlede omkostninger for indførslen af tilsynsordningen blive
beregnet.
I forlængelse heraf vil der blive foretaget en vurdering af udgifterne til
altantilsynet og evt. reparation af altanen, herunder omkostninger for
henholdsvis ejere og lejere.
Andre overvejelser
Ud over ovenstående vil styrelsen bl.a. klarlægge konsekvenser af
ordningen for kommunerne samt afsøge, om anden relevant lovgivning,
f.eks. lejelovgivningen, vil have indvirkning på, hvordan en tilsynsordning
kan udformes.
Styrelsen vil generelt sørge for, at de relevante parter bliver inddraget i
forhold til, hvordan tilsynsordningen kan udformes, heriblandt tekniske
eksperter og bygningsejere.
Det vil endvidere blive afklaret, hvorvidt der – aktuelt eller på et senere
tidspunkt – er muligheder for at anvende digitale hjælpemidler til f.eks.
overvågning af, hvorvidt en altan er ved at nedbryde eller har nået en
alder, hvor dette bør undersøges.
Udførsel af undersøgelsen
Undersøgelsen udføres af en rådgiver med relevant erfaring inden for
området. For at sikre en bred inddragelse af branchen vil styrelsen
parallelt med rådgiverens undersøgelse indhente input fra andre relevante
parter om følgende:
1. Hensigtsmæssig alder på altanen, når den skal underlægges et
tilsyn
Inddragelse af andre relevante parter som f.eks. det danske
standardiseringsudvalg for betonteknologi og udvalgte
forskere på området.
Side 5 (6)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering vedr. opfølgning på undersøgelse af mulighed for at indføre et altantilsyn, fra indenrigs- og boligministeren
2473065_0006.png
Notat
2. Hvilke kompetencer og kvalifikationer, den tilsynsførende skal
besidde
Input fra rådgivende ingeniørvirksomheder,
altanvirksomheder, byggesagkyndige og Sikkerhedsstyrelsen.
3. Udgifter for ejere og lejere i forhold til altantilsynet og evt.
efterfølgende reparation
Tidsplan
Undersøgelsen igangsættes primo marts 2021 og afsluttes med
udarbejdelsen af en rapport og et politisk oplæg i juni 2021.
Den overordnede tidsplan er indskrevet i nedenstående tabel:
Måned
Primo marts –
medio maj
2021
Handling
Rådgiver undersøger følgende:
Hensigtsmæssig alder på altanen, når den skal underlægges et tilsyn.
Antal altaner, der bliver omfattet af tilsynsordningen.
Evt. indførsel af indfasningsperiode.
Omfanget af tilsynet eventuelle opfølgende tilsyn.
Hvilke kompetencer og kvalifikationer, den tilsynsførende skal besidde.
Gennemsnitlig pris for undersøgelse af en altan.
Samlede omkostninger for indførsel af tilsynsordningen.
Undersøgelsen afsluttes med levering af rapport til styrelsen.
Marts – april
2021
Styrelsen indhenter input fra relevante parter i branchen om følgende:
Hensigtsmæssig alder på altanen, når den skal underlægges et tilsyn.
Hvilke kompetencer og kvalifikationer, den tilsynsførende skal besidde.
Udgifter for ejere og lejere i forhold til altantilsynet og evt.
efterfølgende reparation.
Generelt om udformningen af en mulig tilsynsordning.
Styrelsen vil ligeledes vurdere mulige konsekvenser for kommunerne samt
afsøge, om anden relevant lovgivning, f.eks. lejelovgivningen, vil have
indvirkning på, hvordan en tilsynsordning kan udformes. Derudover vil
styrelsen undersøge, om der er muligheder for at anvende digitale
hjælpemidler til f.eks. overvågning af altanernes sikkerhed.
Maj – juni 2021
Styrelsen samler op på rådgiverens undersøgelse og udarbejder en samlet
rapport samt et politisk oplæg.
Det vurderes, at inddragelsen af ekstern rådgiver, der skal foretage
størstedelen af undersøgelsen, samlet set vil koste omkring 500.000 kr.
Side 6 (6)