Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2600271_0001.png
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesska-
ber
(Ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper)
§1
I lov om andelsboliger og andre boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
1281 af 28. august 2020, som ændret ved § 6 i lov nr. 344 af 22. marts 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2, litra b,
ændres »18« til: »42«.
2.
§ 5, stk. 2, litra c,
ophæves, og i stedet indsættes:
»c) Den senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter tid-
ligere gældende § 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 740 af 3. september 2002. Den senest ansatte ejen-
domsværdi med eventuelle reguleringer, kan reguleres én gang årligt efter
udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-månedersperiode
sluttende i oktober måned året før det finansår, reguleringen vedrører.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af valuarvurderings gyldighedsperiode
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens værdiansættelses-
principper
3.1.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning overvejelser
3.1.3.1. Forbedringer og gældsopgørelse
3.1.3.2. Fastfrysningsbestemmelsen
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige ejendomsvurderinger
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens værdiansættelses-
principper
3.2.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
3.2.3.1. Forbedringer og gældsopgørelse
3.2.3.2. Fastfrysningsbestemmelsen
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0003.png
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder ændringer i andelsboliglovens § 5, stk. 2, hvori der
ændres i to ud af lovens tre værdiansættelsesprincipper. Andelsboliglovens
§ 5 regulerer maksimalprisreglerne for andelsboligforeninger, hvilket dæk-
ker over den pris, en andel maksimalt må overdrages til.
Andelsboliglovens § 5, stk. 2´s tre værdiansættelsesprincipper for fastsæt-
telse af værdien af forenings ejendom er følgende:
a) anskaffelsesprisen,
b) den kontante handelsværdi som udlejningsejendom på grundlag af
en vurdering, der ikke må være ældre end 18 måneder, og som er
foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og markedsud-
viklingen for udlejningsejendomme (valuarvurdering), eller
c) den senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter
§ 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme (offentlig vur-
dering).
Som følge af at ejendomsværdiansættelsen for erhvervsejendomme, herun-
der andelsboligforeningers ejendomme, er afskaffet, påvirker dette værdi-
ansættelsesprincippet den offentlige vurdering i andelsboligloven. For at af-
bøde denne påvirkning, foreslås der med lovforslaget ændringer i to af vær-
diansættelsesprincipperne i andelsboligloven, hvorefter den gældende an-
delsboliglovs § 5, stk. 2, litra b, ændres ved, at gyldighedsperioden på en
valuarvurdering forlænges fra 18 til 42 måneder. Endvidere ændres den gæl-
dende andelsboliglovs § 5, stk. 2, litra c, hvorefter den seneste ansatte of-
fentlige ejendomsværdi (typisk fra år 2012) kan nettoprisindeksreguleres.
2. Lovforslagets baggrund
Med ”Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om bolig-
beskatningen” mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0004.png
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
15. maj 2020 samt lov nr. 291 af 27. februar 2021 om ændring af ejendoms-
vurderingsloven og forskellige andre love (Ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v.), som implementerer dele af aftalen, blev ejen-
domsværdiansættelsen for andelsboligforeningsejendomme afskaffet. Det
fremgår af forarbejderne til ovennævnte lov, at afskaffelsen af ejendoms-
værdiansættelsen for erhvervsejendomme har konsekvenser for andelsbo-
ligforeninger, idet afskaffelsen som konsekvens påvirker et af værdiansæt-
telsesprincipperne i andelsboligloven.
Udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, og afskaffelsen af of-
fentlige vurderinger af erhvervsejendomme, herunder andelsboligejen-
domme, medfører således konsekvenser for de andelsboligforeninger, der
anvender den senest ansatte ejendomsværdi, ved beregning af andelsboli-
gens maksimalpris (den offentlige vurdering).
Andelsboligforeninger har ventet på det nye offentlige ejendomsvurderings-
system fra Skatteministeriet, som var planlagt at træde i kraft i 2023, men
dette nye ejendomsvurderingssystem blev efterfølgende afskaffet ved en
ændring af ejendomsvurderingsloven, jf. ovenfornævnte aftale. Som følge
heraf lagde Skatteministeriet op til en alternativ ejendomsværdiansættelse
for andelsboliger med fortsat anvendelse af den offentlige vurdering fra
2012 med forslag om indeksering.
Som følge heraf nedsatte Regeringen i marts 2021 et udvalg, der fik til op-
gave at vurdere konsekvenserne af at afskaffe den offentlige vurdering og
overveje mulige alternative løsninger for prisfastsættelse af andelsboligfor-
eningers ejendomme.
Udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper afrapporterede
december 2021. Udvalget havde undersøgt en række løsningsforslag, der
hovedsagligt kan opdeles i to hovedgrupper:
Modeller baseret på fortsat anvendelse af de offentlige vurde-
ringer, underlagt visse former for indeksering, og
Modeller, der indebærer forskellige former for forlængelse af
valuarvurderingers gyldighedsperiode.
De to konkrete løsningsforslag som udvalget har fremhævet er således en
forlængelse af valuarvurderingers gyldighed til maksimalt 2,5-3,5 år, og en
nettoprisindeksregulering af de offentlige 2012-vurderinger. Et flertal i ud-
valget fremførte desuden, at begge løsninger kunne kombineres.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0005.png
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af valuarvurderings gyldighedsperiode
3.1.1. Gældende ret
Maksimalprisreglerne ved overdragelser af andelsboliger reguleres i andels-
boliglovens § 5. Det følger af andelsboliglovens § 5, stk. 1, at prisen, ved
overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er
knyttet retten til en bolig, ikke må overstige, hvad værdien af andelen i for-
eningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand
med rimelighed kan betinge.
Ved opgørelse af foreningens formue indeholder andelsboliglovens § 5, stk.
2, litra a-c, tre værdiansættelsesprincipper for ejendommen, der sætter et
prisloft over, hvad en andelsbolig maksimalt må overdrages til.
Hvis en andelsboligforening ansætter foreningens formue efter andelsbolig-
lovens § 5, stk. 2, litra b, anvendes den kontante handelsværdi som udlej-
ningsejendom på grundlag af en vurdering, der ikke må være ældre end 18
måneder, og som er foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme.
Den kontante handelsværdi dækker over markedsværdien i kontantbeløb,
der objektivt skønnes at kunne indbringes i en handel mellem en villig køber
og en villig sælger i en armslængdetransaktion, efter passende markedsfø-
ring, og hvor parterne har handlet kyndigt, fornuftigt og uden tvang, jf. § 2,
i branchenormen for vurdering af andelsboligforeningernes ejendomme i
henhold til andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b.
18-månedersreglen tager hensyn til, at vurderingen af handelsværdien ty-
pisk vil blive foretaget i forbindelse med en regnskabsafslutning, og danne
grundlag for prisberegning i regnskabet, som skal være gældende et år efter
dets vedtagelse.
Tidsfristen giver mulighed for, at der i forbindelse med regnskabsafslutnin-
gen pr. udgangen af et kalenderår foretages en valuarvurdering omtrent sam-
tidig med regnskabsårets udløb. Herefter indarbejdes vurderingen i regnska-
bet, der færdiggøres i foråret og forelægges for generalforsamlingen typisk
senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb. Efter vedtagelse på generalfor-
samlingen vil denne pris med en eventuel vedtagen prisstigning normalt
være gældende, indtil generalforsamlingen det følgende år igen træffer be-
stemmelse om prisen.
Valuarvurderingen foretages af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme. Det er derfor et krav, at den,
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0006.png
der foretager vurderingen af en andelsboligforenings ejendom til brug for
opgørelse af foreningens formue, foruden at være uddannet valuar, også skal
kunne dokumentere sit hidtidige virke ved at have løbende indsigt i prisfast-
sættelsen og markedsudviklingen for udlejningsejendomme.
3.1.2. Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens værdian-
sættelsesprincipper
Udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper har undersøgt
en række løsningsmuligheder som alternativ til den offentlige vurdering
som nævnt under afsnit 2. Hertil har udvalget særligt fremhævet forlængelse
af gyldighedsperioden for valuarvurderinger.
Det er udvalgets vurdering, at modellen kan balancere hensynet til på den
ene side at begrænse andelsboligforeningens merudgifter (en lang gyldig-
hedsperiode) med en retvisende værdiansættelse (en kort gyldighedsperi-
ode). Udvalget har vurderet, at det vil være relativt enkel løsning i forhold
til de nuværende regler, og på samme måde har udvalget vurderet, at mo-
dellen ikke vil forrykke balancen mellem de forskellige boligformer på bo-
ligmarkedet. Udvalget undersøgte tillige en række andre løsningsforslag,
herunder indeksering med ejerboligprisindekset. Hertil vurderede udvalget,
at sådan en løsning kan risikere at forrykke balancen mellem de forskellige
boligformer, eftersom der kan opstå et øget incitament for lejere, om at over-
tage en ejendom efter tilbudspligtsreglerne i lejelovens gældende §§ 100-
105, alene begrundet i interesser om gunstig fortjeneste ved salg af andels-
boligen til ejerboligprisindekserede priser. Dette kan således medføre en ri-
siko for, at markedet for andelsboliger afkobles markedet for udlejnings-
ejendomme, som andelsboligerne er tæt knyttet til.
Udvalget bemærker endelig, at en lang forlængelse af gyldighedsperioden,
f.eks. til 5 eller 10 år, vil kunne give en udfordring i forhold til at opretholde
et marked for valuarvurderinger med valuarer, der besidder den fornødne
faglige kvalitet. Herudover gælder hensynet til at opnå en retvisende værdi-
ansættelse på baggrund af en valuarvurdering, og dermed en mere gennem-
sigtig fastsættelse af maksimalprisregler. Herudover har udvalget vurderet,
sammenhængen mellem gyldighedsperioden for valuarvurderinger efter an-
delsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, og Erhvervsministeriets regler og ret-
ningslinjer for andelsboligforeningers regnskabsaflæggelse.
På den baggrund vurderer udvalget, at hvis valuarvurderingens gyldighed
forlænges, bør det maksimalt være med 1-2 år, svarende til en ny gyldighed
på 2�½ år eller 3�½ år.
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0007.png
Derudover har udvalget overvejet, om forlængelsen af gyldighedsperioden
kan kombineres med andre løsninger. Et flertal i udvalget fremhævede, at
valuarvurderingers gyldighedsperiode kan kombineres med nettoprisindek-
sering af de offentlige ejendomsvurderinger.
3.1.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Det foreslås, at en indhentet valuarvurdering kan danne grundlag for opgø-
relsen af foreningens formue i 42 måneder, som led i overdragelser af andele
i andelsboligforeninger sammenliget med nuværende regler, hvor perioden
dækker over 18 måneder. Det betyder, at den foreslåede ordning udvider
gyldighedsperioden for valuarvurderinger i relation til fastsættelsen af an-
delens maksimalpris.
Den foreslåede ændring af andelsboligforeningslovens § 5, stk. 2, litra b, er
begrundet i hensynet til, at gyldighedsperioden på valuarvurderinger bør
forlænges således, at en valuarvurdering kan anvendes i en længere periode
end de gældende 18 måneder. Herved reduceres de udgifter, som andelsbo-
ligforeninger, der hidtil har anvendt den offentlige vurdering får, såfremt en
forening fravælger den (nettoprisindekserede) offentlige vurdering.
Udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper har udtalt, at
forlængelse af valuarvurderingers gyldighed er et brugbart alternativ til den
offentlige vurdering, hvilket kan være fordelagtigt for de mindre foreninger.
Et flertal i udvalget fremførte desuden, at der kunne justeres i to af andels-
boliglovens principper, hvorefter både valuarvurderingers gyldighedsperi-
ode forlænges og de offentlige vurderinger nettoprisindekseres.
Det forventes, at andelsboligforeninger i forbindelse med regnskabsafslut-
ning pr. udgangen af et kalenderår foretager en valuarvurdering omtrent
samtidig med regnskabsårets udløb. Herefter indarbejdes vurderingen i
regnskabet, der færdiggøres i foråret og forelægges for generalforsamlingen
typisk 6 måneder efter regnskabsårets udløb.
Det forventes således, at vedtagelsen af værdiansættelse kan danne grundlag
for opgørelsen af foreningens formue på formentlig tre generalforsamlinger,
der tidsmæssigt afholdes som beskrevet i afsnit 3.1.1. Det er dog frivilligt,
hvorvidt foreningen ønsker at anvende samme vurdering i tre år i træk, eller
om de ønsker at få foretaget en ny årligt, som de gør i dag
Det vurderes i øvrigt, at der med den foreslåede ordning ikke opstår en hin-
dring med årsregnskabsloven. Det fremgår allerede af Erhvervsstyrelsens
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0008.png
regnskabsvejledning for andelsboligforeninger af december 2021, at Er-
hvervsstyrelsen bl.a. accepterer, at en andelsboligforening f.eks. kan skifte
fra dagspris til kostpris, hvilket begrundes med indførelsen af andelsbolig-
lovens gældende § 5, stk. 3 (fastholdelsesbestemmelsen for valuarvurderin-
ger m.m.). Det er således opfattelsen, at Erhvervsstyrelsens fortolkning af
årsregnskabsloven tager højde for særlige forhold, der gør sig gældende på
andelsboligområdet.
Det er ydermere Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at der regn-
skabsmæssigt ikke er noget til hinder for, at en valuarvurdering anvendes
henover tre år, eftersom andelsboligloven allerede efter eksisterende regler
bl.a. giver mulighed for at anvende en fastfrosset valuarvurdering (og of-
fentlig vurdering) på ubestemt tid efter lovens § 5, stk. 3, samt princippet
om anskaffelsesprisen, jf. § 5, stk. 2, litra a, dvs. den værdi, der udgør kø-
besummen med tillæg af foreningens omkostninger ved erhvervelsen.
Det er dog som nævnt frivilligt, hvorvidt foreningen ønsker at anvende
samme vurdering i tre år i træk, eller om de ønsker at få foretaget en ny
årligt, som de gør i dag.
3.1.3.1. Forbedringer og gældsopgørelse
Det fremgår af andelsboliglovens gældende § 5, stk. 4, at til værdiansættel-
sesprincipperne, jf. bestemmelsens stk. 2, samt de fastholdte værdier, jf. stk.
3, kan værdien af forbedringer udført på ejendommen lægges til efter an-
skaffelsen eller vurderingen. Der er således tale om beløb, der har forøget
ejendommens værdi som udlejningsejendom.
Der skal sondres mellem vedligeholdelse og forbedringer, idet vedligehol-
delse og reparation anses som almindelig opretholdelse af ejendommens
værdi, og dermed ikke indgår som en forbedring.
Forbedringer efter lovens gældende § 5, stk. 4, kan på samme måde som
tidligere tillægges, idet der med lovændringen alene foreslås en udvidet gyl-
dighedsperioden på valuarvurderinger.
Derudover skal andelsboliglovens gældende § 5, stk. 2, om lovens værdian-
sættelsesprincipper ses i lyset af andelsboliglovens gældende § 5, stk. 5, 2.
pkt., hvorefter der ved opgørelsen efter litra b (valuarvurdering) og c (of-
fentlig vurdering) fratrækkes prioritetsgældenden opgjort til kursværdi, for
realkreditlån af obligationsrestgælden, for indekslån kursværdien af den in-
dekserede obligationsrestgæld.
8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0009.png
Den tidligere gældende praksis for andelsboligforeningernes gældsopgø-
relse fortsætter med indførelsen af den nye ordning. Hvis en andelsboligfor-
ening værdiansætter ejendommen til handelsværdien som udlejningsejen-
dom, skal foreningens prioritetsgæld opgøres til kursværdi, for realkreditlån
kursværdien af obligationsrestælden, for indekslån kursværdien af den in-
deksregulerede obligationsrestgæld.
3.1.3.2. Fastfrysningsbestemmelsen
Ved indføjelsen af andelsboliglovens § 5, stk. 3, fik andelsboligforeningerne
mulighed for at fastholde en valuarvurdering eller offentlig vurdering i en
tidsubegrænset periode, hvis vurderingen var gyldigt foretaget inden 1. juli
2020.
Den foreslåede ordning, hvori gyldighedsperioden på valuarvurderinger for-
længes, ændrer ikke andelsboliglovens § 5, stk. 3, hvorfor fastfrosne valu-
arvurderinger fortsat kan fastholdes i tidsubegrænset tid, såfremt bestem-
melsens betingelser er opfyldt.
Det betyder i praksis, at andelsboligloven indeholder følgende værdiansæt-
telsesprincipper, jf. andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra a-c, og § 5, stk. 3:
- Anskaffelsesprisen.
- Valuarvurdering.
- Offentlig vurdering.
- Fastfrosset valuarvurdering og offentlig vurdering.
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige ejendomsvurderinger
3.2.1. Gældende ret
Maksimalprisreglerne ved overdragelser af andelsboliger reguleres i andels-
boliglovens § 5. Det følger af andelsboliglovens § 5, stk. 1, at prisen, ved
overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er
knyttet retten til en bolig, ikke må overstige, hvad værdien af andelen i for-
eningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand
med rimelighed kan betinge.
Ved opgørelse af foreningens formue indeholder andelsboliglovens § 5, stk.
2, litra a-c, tre værdiansættelsesprincipper, der sætter et prisloft over, hvad
en andelsbolig maksimalt må sælges til.
Hvis en andelsboligforening ansætter ejendommen efter andelsboliglovens
§ 5, stk. 2, litra c, anvendes ”den senest ansatte ejendomsværdi” med even-
tuelle reguleringer efter den tidligere gældende § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme (ejendomsvurderingsloven). Ophævelsen af § 3 A
9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0010.png
i ejendomsvurderingsloven er sidenhen ikke blevet konsekvensændret i an-
delsboligloven.
Den seneste ansatte ejendomsværdi udgør således det tredje værdiansættel-
sesprincip i andelsboligloven, hvorefter ejerboliger blev vurderet pr. 1. ok-
tober i ulige år, mens andre ejendomme, herunder andelsboliger, blev vur-
deret pr. 1. oktober i lige år efter tidligere gældende regler i ejendomsvur-
deringsloven. Der blev desuden foretaget årsreguleringer i de år, hvor skat-
temyndighederne ikke foretog en egentlig vurdering.
Fastsættelsen af ejendomsværdien fulgte de tidligere regler i ejendomsvur-
deringsloven, hvorefter ”ejendomsværdien” bl.a. tog udgangspunkt i tidli-
gere gældende vurderingslovs §§ 5 og 9, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af
30. august 2013. Udgangspunktet for vurderingen er værdien i handel og
vandel ved kontant erlæggelse af købesummen, efter tidligere gældende reg-
ler i vurderingsloven og ejendomsvurderingsloven.
Efterfølgende blev det tidligere ejendomsvurderingssystem sat i bero, idet
systemet var behæftet med store usikkerheder, hvilket tillige fremgik af
Rigsrevisionens beretning herom i 2013. Siden hen er de offentlige ejen-
domsvurderinger for andelsboliger blevet anvendt i de efterfølgende år,
trods manglende nye vurderinger m.v.
Ejendomsværdien er for de fleste andelsboligforeninger ikke opdateret siden
2012 efter suspensionen af de offentlige ejendomsvurderinger i 2013. Det
har dog fortsat været muligt for andelsboligforeningerne at anvende den se-
nest udarbejdede ejendomsværdi ved fastsættelse af andelsboligens maksi-
malpris efter reglerne i andelsboligloven.
Det har desuden været muligt for andelsboligforeninger, som nyopførtes til
og med 30. september 2020, at få en offentlig ejendomsværdi efter den tid-
ligere gældende ejendomsvurderingslov i 2012-niveau. Den tidligere gæl-
dende § 3 i vurderingsloven var således formuleret som en omvurderings-
bestemmelse, men bestemmelsen tolkes således, at den også omfatter nyop-
ståede ejendomme såsom andelsboliger i takt med overgangen til ejendoms-
vurderingsloven.
De sidste vurderinger efter ejendomsvurderingsloven blev foretaget den 1.
oktober 2020, hvorfor andelsboligforeninger, der er nyopførte efter den 30.
september 2020, således ikke har en offentlig ejendomsværdi. Det betyder
desuden, at der reelt kan eksistere andelsboligforeninger, der ikke kan ind-
10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0011.png
hente den offentlige ejendomsværdi, og dermed er afskåret fra at kunne an-
vende nærværende vurderingsprincip, og derfor i stedet må vælge mellem
anskaffelsesprisen eller en valuarvurdering.
3.2.2. Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens værdian-
sættelsesprincipper
Udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper har vurderet, at
nettoprisindekseringen er et godt alternativ til den offentlige vurdering fra
2012, idet der introduceres et reelt nyt alternativ, der indebærer en prisud-
vikling, hvilket forhindrer, at værdiansættelsen udhules af inflationen.
Udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper har bl.a. frem-
ført, at nettoprisindekseringen er ”[…]
et godt alternativ til den offentlige
vurdering fra 2012, idet der introduceres et reelt nyt alternativ, der indebæ-
rer en prisudvikling, hvilket forhindrer, at værdiansættelsen udhules af in-
flationen. Endvidere undgås det, at der bliver mange tilfælde, hvor den in-
dekserede offentlige vurdering ligger over markedsværdien
[…]”.
Udvalget har desuden vurderet, at denne løsning kan føre til reducering af
den offentlige vurdering i København og omegn, sådan at langt de fleste
foreninger, der i dag anvender den offentlige vurdering, vil overgå til valu-
arvurdering. Det er dog fortsat forventningen, at de foreninger, der f.eks. af
mere principielle årsager anvender den offentlige vurdering, vil fortsætte
med at anvende den offentlige vurdering.
3.2.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Det foreslås, at andelsboligforeninger ved opgørelse af foreningens formue
kan ansætte ejendommen på baggrund af den senest ansatte offentlige ejen-
domsværdi, der typisk er fra 2012, samt nettoprisindeksere denne.
Den foreslåede ændring af andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c, medfører, at
andelsboligforeninger kan fortsætte med at anvende den offentlige vurde-
ring, dog med mulighed for at nettoprisindeksere 2012-vurderingen (eller
den seneste), én gang årligt.
Andelsboliglovens gældende § 5, regulerer maksimalprisen for overdragel-
ser af andele, hvorfor den foreslåede ordning muliggør, at andelsboligfor-
eninger kan beslutte at fortsætte med 2012-vurderingen, at nettoprisindek-
sere den årligt eller f.eks. vælge, at en senere nettoprisindekseret offentlig
vurdering ikke atter reguleres årligt efter nettoprisindekset.
11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0012.png
Ifølge Danmarks Statistik belyser nettoprisindekset forbrugerprisudviklin-
gen friholdt for ændringer i afgifter og tilskud. Nettoprisindekset opgøres på
grundlag af de faktiske forbrugerpriser, så vidt muligt fratrukket indirekte
skatter, dvs. moms og varetilknyttede afgifter, og tillagt tilskud til generel
nedsættelse af prisen. Nettoprisindeksreguleringen skal således bevirke, at
2012-vurderingen ikke udhules af inflationen. Datagrundlaget for nettopris-
indekset er det samme som forbrugerindekset, dog med den forskel, at der i
nettoprisindekset korrigeres for afgifter samt tilskud i priser m.v.
Alternativt til den nettoprisindeksrede offentlige vurdering, kan andelsbo-
ligforeninger vælge at værdiansætte forenings formue ved anvendelsen af
enten anskaffelsesprisen eller en valuarvurdering, som værdiansættelses-
grundlag, jf. andelsboliglovens gældende § 5, stk. 2, litra a og b. Som frem-
ført under afsnit 3.2.1., er det ikke alle andelsboligforeninger, der kan an-
vende den foreslåede ordning, hvilket skyldes, at det kun er andelsboligfor-
eninger som nyopførtes til og med den 30. september 2020, der har kunnet
få en offentlig ejendomsværdi tilbagediskonteret til 2012-værdi. Nyopførte
andelsboligforeninger efter den 30. september 2020 har således ikke en of-
fentlig ejendomsværdi, der kan anvendes som vurderingsgrundlag, og har
dermed heller ikke mulighed for anvende denne som grundlag samt netto-
prisindeksere.
Det fremgår af Erhvervsstyrelsens regnskabsvejledning for andelsboligfor-
eninger af december 2021, at den offentlige vurdering, hverken betragtes
som »dagspris« eller »købspris«, hvorfor værdiansættelsesmetoden umid-
delbart falder uden for Erhvervsstyrelsens terminologi, men det betyder
ikke, at den offentlige ejendomsvurdering ikke kan anvendes til at fastsætte
ejendommens værdi til opgørelse af maksimalprisen i henhold til andelsbo-
liglovens regler.
Andelsboligloven har et andet formål end f.eks. årsregnskabsloven, idet an-
delsboliglovens gældende § 5 vedrører maksimalprisreglerne, hvorved an-
delens maksimalpris beregnes efter andelsboliglovens tre mulige værdian-
sættelsesprincipper.
3.2.3.1. Forbedringer og gældsopgørelse
Det fremgår af andelsboliglovens gældende § 5, stk. 4, at til værdiansættel-
sesprincipperne, jf. bestemmelsens stk. 2, samt de fastholdte værdier, jf. stk.
3, kan tillægges værdien af forbedringer udført på ejendommen efter anskaf-
felsen eller vurderingen. Der er således tale om beløb, der har forøget ejen-
dommens værdi som udlejningsejendom.
12
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0013.png
Der skal sondres mellem vedligeholdelse og forbedringer, idet vedligehol-
delse og reparation anses som almindelig opretholdelse af ejendommens
værdi, og dermed ikke indgår som en forbedring.
Forbedringer efter lovens gældende § 5, stk. 4, kan på samme måde som
tidligere tillægges den offentlige vurdering, idet der med lovændringen
alene foreslås at nettoprisindeksere den 2012-ansatte ejendomsvurdering.
Selve forbedringerne på ejendommen kan dermed ikke nettoprisindeksregu-
leres, hvilket er i tråd med andelsboliglovens øvrige værdiansættelsesprin-
cipper.
Derudover skal andelsboliglovens gældende § 5, stk. 2, om lovens værdian-
sættelsesprincipper ses i lyset af andelsboliglovens gældende § 5, stk. 5, 2.
pkt., hvorefter der ved opgørelsen efter litra b (valuarvurdering) og c (of-
fentlig vurdering) fratrækkes prioritetsgældenden opgjort til kursværdi, for
realkreditlån af obligationsrestgælden, for indekslån kursværdien af den in-
dekserede obligationsrestgæld.
Den tidligere gældende praksis for foreningers gældsopgørelse fortsætter,
når den 2012- ansatte ejendomsværdi nettoprisindekseres årligt. Hvis en an-
delsboligforening værdiansætter ejendommen i henhold til den offentlige
ejendomsvurderingen, skal foreningens prioritetsgæld opgøres til kurs-
værdi, for realkreditlån af obligationsrestgælden, for indekslån kursværdien
af den indekserede obligationsrestgæld.
3.2.3.2. Fastfrysningsbestemmelsen
Ved indføjelsen af andelsboliglovens § 5, stk. 3, fik andelsboligforeningerne
mulighed for at fastholde en valuarvurdering eller offentlig vurdering i en
tidsubegrænset periode, hvis vurderingen var gyldigt foretaget inden 1. juli
2020.
Den foreslåede ordning, hvori den offentlige vurdering kan nettoprisindeks-
reguleres ændrer ikke andelsboliglovens § 5, stk. 3, hvorfor ”fastfrosne” of-
fentlige vurderinger, fortsat kan fastholdes i tidsubegrænset tid, såfremt be-
stemmelsens betingelser er opfyldt.
Det betyder i praksis, at andelsboligloven indeholder følgende værdiansæt-
telsesprincipper, jf. andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra a-c, og § 5, stk. 3:
- Anskaffelsesprisen.
- Valuarvurdering.
- Offentlig vurdering.
- Fastfrosset valuarvurdering og offentlig vurdering.
13
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0014.png
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget forlænges gyldighedsperioden af valuarvurderingen, og
der indføres et nyt værdiansættelsesprincip.
Det vurderes, at der ikke er økonomiske og administrative konsekvenser af
lovforslaget for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget lever op til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indeholder en forlængelse af valuarvurderingens gyldigheds-
periode fra maksimalt 18 måneder til maksimalt 42 måneder. Det betyder,
at andelsboligforeninger fremover kan nøjes med at indhente en valuarvur-
dering hvert tredje år i stedet for hvert år. Det er dog frivilligt, hvorvidt for-
eningen ønsker at anvende samme vurdering i tre år i træk, eller om de øn-
sker at få foretaget en ny årligt, som de gør i dag. Lovforslaget må derfor
forventes, at have betydning for andelsboligforeningernes efterspørgsel ef-
ter valuarvurderinger, og dermed have erhvervsøkonomiske konsekvenser
som en afledt effekt af andelsboligforeningernes ændrede adfærd.
Lovforslaget skal ses i lyset af, at der siden 2012 ikke er foretaget en ny
offentlig ejendomsvurdering. Det har i praksis betydet, at maksimalprisen,
for de foreninger, som benytter den offentlige vurdering, har været fastlåst
siden 2012. Det har givet et øget incitament for andelsboligforeninger til at
vælge valuarvurderingen i stedet for den offentlige vurdering som værdian-
sættelsesprincip, og dermed bidraget til en betydelig stigning i efterspørgs-
len efter valuarvurderinger af andelsboligejendomme. Fx viser rapporten fra
udvalget om andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper, at der siden
2014 har været en markant stigning i antallet af valuarvurderede andelsbo-
liger. I 2014 var det således ca. en tredjedel af andelsboligerne, som var
valuarvurderede, mens dette antal i 2020 var steget til 60 pct. Det svarer til
en stigning på ca. 58.000 valuarvurderede andelsboliger. Med en gennem-
snitsstørrelse for valuarvurderede andelsboligforeninger på 35 boliger (jf.
udvalgets rapport), svarer det til en stigning i størrelsesorden 1.700 årlige
valuarvurderinger.
Andelsboligforeningerne har længe haft en forventning om, at der på et tids-
punkt ville komme en ny offentlig vurdering af andelsboligejendomme. I
14
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0015.png
forhold til at benytte den offentlige vurdering fra 2012 ville en opdateret
offentlig vurdering være et mere reelt alternativt til valuarvurderingen. Med
Folketingets vedtagelse af L 107 blev den offentlige ejendomsværdiansæt-
telse for andelsboligforeningsejendomme imidlertid endeligt afskaffet. Det
må forventes, at afskaffelsen af den offentlige vurdering af andelsboligejen-
domme vil føre til, at endnu flere andelsboligforeninger – særligt i de større
byer – i fremtiden vil vælge valuarvurdering som værdiansættelsesprincip.
En vurdering af lovforslagets samlede betydning for markedet for valuar-
vurderinger er forbundet med betydelig usikkerhed. Det skyldes, at der er
flere modsatrettede effekter i spil, som er vanskelige at vurdere størrelsen
af. I det følgende illustreres størrelsesordenen af effekterne ved et regneek-
sempel.
På den ene side må det forventes, at en del af de andelsboligforeninger, som
i dag har valgt en valuarvurdering som værdiansættelsesprincip vil udnytte
muligheden for at benytte den samme valuarvurdering i enten 2 år eller 3 år
i træk. Det vil isoleret set reducere efterspørgslen efter valuarvurdering.
Særligt uden for de større byer, må det forventes at foreningerne har et inci-
tament til at nøjes med at indhente en valuarvurdering hvert tredje år i stedet
for hvert år. Større foreninger i de større byer vil derimod have et incitament
til (som i dag) at forny deres valuarvurdering hvert år for at have en aktuel
ejendomsvurdering i tilfælde af, at en bolig i andelsboligforeningen skal
sælges. Da udgiften til valuaren kan fordeles ud på flere andelshavere i en
større forening vil udgiften til en valuarvurdering i en større forening være
mindre for den enkelte andelshaver.
Det vurderes, at der i dag er ca. 3.500 andelsboligforeninger som benytter
en valuarvurdering. Disse foreninger, som i langt de fleste tilfælde er belig-
gende i de større byer, har i gennemsnit 35 boliger. Hvis halvdelen af de
3.500 foreninger vælger at få en valuarvurdering hvert tredje år (i stedet for
hvert år) svarer det til, at efterspørgslen efter valuarvurderinger vil falde
med ca. 1.167 årlige valuarvurderinger (3.500 * 1/2 * 2/3).
På den anden side må det forventes, at flere andelsboligforeninger – alt an-
det lige – vil vælge valuarvurdering som værdiansættelsesprincip. Især i de
større byer, vil muligheden for at regulere den offentlige vurdering fra 2012
med nettoprisindekset formentlig ikke vil være ligeså attraktiv som en ny
opdateret offentlig vurdering.
På baggrund af udvalgets rapport vurderes det, at der i dag er ca. 2.600 an-
delsboligforeninger, som benytter den offentlige 2012-vurdering. Det anslås
15
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0016.png
at omkring halvdelen af disse foreninger er beliggende i de større byer. Hvis
halvdelen af de 2.600 foreninger, som i dag benytter den offentlige 2012-
vurdering, vælger at indhente en valuarvurdering (hvert tredje år), svarer det
til, at efterspørgslen efter valuarvurderinger vil stige med ca. 433 årlige va-
luarvurderinger (2.600 * 1/2 * 1/3).
Herudover må det forventes, at nogle af de andelsboligforeninger, som i dag
benytter anskaffelsesprisen som værdiansættelsesprincip, har afventet, at
der bliver offentliggjort en offentlig vurdering. Da det nu er afgjort, at der
ikke kommer en ny offentlig vurdering, må det forventes, at nogle af disse
foreninger i stedet vil indhente en valuarvurdering med henblik på at få en
aktuel værdiansættelse af deres ejendom.
Det vurderes, at der i dag er ca. 1.800 andelsboligforeninger som i dag be-
nytter anskaffelsesprisen som værdiansættelsesprincip, hvoraf det anslås at
omkring en femtedel er beliggende i de større byer. Hvis en femtedel af de
1.800 foreninger, som i dag benytter anskaffelsesprisen som værdiansættel-
sesprincip, vælger at indhente en valuarvurdering (hvert tredje år) svarer det
til, at efterspørgslen efter valuarvurderinger vil stige med ca. 120 årlige va-
luarvurderinger (1.800 * 1/5 * 1/3).
Samlet set vil regneeksemplernes forskellige effekter betyde, at efterspørgs-
len efter valuarvurderinger falder med årligt godt 600 vurdering (1.167 –
120 – 433). Det kan sammenlignes med at det, jf. ovenfor, anslås, at efter-
spørgslen efter valuarvurderinger i perioden 2014-2020 steg med i størrel-
sesorden 1.700 vurderinger årligt.
Hvis det med stor usikkerhed skønnes, at efterspørgslen efter valuarvurde-
ringer falder med 600 vurderinger årligt, og en valuarvurdering i gennemsnit
koster 15.000 kr., svarer det til et årligt omsætningsfald på 9 mio. kr.
De agile principper vurderes ikke relevante for lovforslaget, idet forslaget
ikke vurderes at ændre på virksomheders muligheder for at teste, udvikle og
anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne. Det skyldes, at andelsboligforeningerne fortsat kan vælge at benytte
den senest offentligt ansatte ejendomsværdi (typisk fra 2012). Det er således
frivilligt, om andelsboligforeningen vælger at regulere ejendomsværdien
med nettoprisindekset.
16
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0017.png
Hvis andelsboligforeningen ønsker det, kan foreningen vælge at beregne
den nettoprisindekserede ejendomsværdi med udgangspunkt i den offentlige
vurdering fra 2012. Der er tale om en forholdsvis simpel beregning, som i
mange tilfælde vil blive varetaget af foreningens administrator eller revisor.
Såfremt beregningen systematiseres vil tidsforbruget være størst det første
år og begrænset de følgende år, da der blot vil være tale om en årlig ajour-
føring.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræ-
sentation, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Boligadvokater, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDan-
mark, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening Fi-
nans, Danmark Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer,
FSR - danske revisorer, Grundejernes Investeringsfond, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Realkreditforeningen og Re-
alkreditråde.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
Ingen
Ingen
17
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0018.png
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Et fald i efterspørgslen efter valuar-
vurderinger som følge af andelsbo-
ligforeningernes ændrede adfærd.
Faldet i omsætning skønnes med be-
tydelig usikkerhed at udgøre i stør-
relsesorden 9 mio. kr. årlig.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej
X
18
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0019.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, at foreninger ved opgø-
relse af foreningens formue kan fastsætte værdien af ejendommen som den
kontante handelsværdi som udlejningsejendom på grundlag af en vurdering,
der ikke må være ældre end 18 måneder, og som er foretaget af en valuar
med indsigt i prisfastsættelsen og markedsudviklingen for udlejningsejen-
domme.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2,
litra b,
at ved opgørelsen
af foreningens formue ansættes ejendommen til en af de i litra a-c nævnte
værdier, der ikke må overskrides ved opgørelsen af værdien af andelen i
foreningens formue, dog skal værdien af ejendommen i de første 2 år efter
andelsboligforeningens stiftelse ansættes efter litra a, når en andelsboligfor-
ening er stiftet ved erhvervelse af en udlejningsejendom:
b) Den kontante handelsværdi som udlejningsejendom på grundlag af en
vurdering, der ikke må være ældre end 42 måneder, og som er foretaget af
en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og markedsudviklingen for udlej-
ningsejendomme.
Den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, litra b, medfører, at gyldighedspe-
rioden forlænges for, hvor længe en udarbejdet valuarvurdering kan anven-
des til opgørelsen af foreningens formue. Ændringen i andelsboliglovens §
5, stk. 2, litra b, vedrører alene forlængelse af nugældende 18-månedersfrist
til 42 måneder, mens bestemmelsens øvrige formelle krav og praksis fore-
slås videreført.
Det forventes, at en valuarvurdering typisk foretages i forbindelse med regn-
skabsafslutningen pr. udgangen af et kalenderår omtrent samtidig med regn-
skabsårets udløb, hvorefter valuarvurderingen indarbejdes i regnskabet, der
færdiggøres i foråret og forelægges for generalforsamlingen typisk 6 måne-
der efter regnskabsårets udløb.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0020.png
Vedtagelsen af denne pris med en eventuel vedtagen prisstigning, kan danne
grundlag for opgørelsen af foreningens formue på typisk tre generalforsam-
linger. Eksempelvis omkring udgangen af regnskabsåret 2022 kan andels-
boligforeningerne få indhentet en valuarvurdering. I forbindelse med fær-
diggørelsen af foreningens årsregnskab i forårsmånederne i 2023, kan denne
vurdering besluttes på generalforsamlingen omtrent maj 2023. Herefter kan
vurderingen danne grundlag for opgørelsen af foreningens formue, og der-
med fastsætte maksimalprisen for andelens overdragelse på generalforsam-
lingen i 2023, 2024 og 2025, såfremt generalforsamlingerne afholdes tids-
mæssigt som angivet.
Den forlængede gyldighedsperiode for valuarvurderinger gælder for valuar-
vurderinger, der udarbejdes efter lovens ikrafttræden. Det betyder, at valu-
arvurderinger, der er udarbejdet frem til år 2022, har en gyldighedsperiode
på 18 måneder, mens valuarvurderinger, der udarbejdes fra 2023 og frem,
har en gyldighedsperiode på 42 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c, indeholder regler om anvendelsen af
offentlige vurderinger som værdiansættelsesgrundlag ved opgørelse af for-
eningens formue ved beregning af maksimalprisen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.2.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2,
litra c,
at ved opgørelsen
af foreningens formue ansættes ejendommen til en af de i litra a-c nævnte
værdier, der ikke må overskrides ved opgørelsen af værdien af andelen i
foreningens formue, dog skal værdien af ejendommen i de første 2 år efter
andelsboligforeningens stiftelse ansættes efter litra a, når en andelsboligfor-
ening er stiftet ved erhvervelse af en udlejningsejendom:
c) Den 2012-ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter tidli-
gere gældende § 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 740 af 3. september 2002. Den 2012-ansatte ejendoms-
værdi med eventuelle reguleringer, kan reguleres én gang årligt efter udvik-
lingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-månedersperiode slut-
tende i oktober måned året før det finansår, reguleringen vedrører.
20
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0021.png
Den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, litra c, vil medføre, at andelsbo-
ligforeninger kan fortsætte med at anvende den offentlige ejendomsvurde-
ring ved fastsættelsen af andelens maksimalpris, og med mulighed for at
nettoprisindeksere 2012-vurderingen. Oktober-indekset er valgt af hensyn
til, at den seneste tilgængelige ejedomsvurdering typisk er fra 1. oktober
2012.
Nettoprisindekset offentliggøres den 10. eller første hverdag herefter i må-
neden efter indsamlingsmåneden. Det betyder, at oktober-indekset udgives
ca. 10. november af Danmarks Statistik.
Nettoprisindeksreguleringen kan foretages således:
Nettoprisindekset for oktober 2012, udgjorde: 98, 2.
Nettoprisindekset for oktober 2021, udgjorde: 106, 7.
Hvis det lægges til grund, at ejendomsværdien pr. 1. oktober 2012, udgjorde:
210 mio. kr., kan andelsboligforeningen nettoprisindeksregulere i 2022,
ved: 106,6/98,2*210 mio. kr. = 228.177.189 mio. kr.
Eksemplet angiver, hvordan en eventuel offentlige 2012-vurdering kan net-
toprisindeksreguleres til brug for generalforsamlingen i år 2022, og dermed
danne grundlag for maksimalprisen for andelens overdragelse, efter andels-
boliglovens gældende § 5.
Indekset for oktober 2022 kendes ikke forud for forslagets fremsættelse,
men hvis det lægges til grund, at tallet udgør 108, kan ejendomsværdien
beregnes således: 108,0/98,2*210 mio. kr. = 230.957,230 mio. kr.
Alternativt kan (her fiktive) oktober 2022-indekstal divideres med oktober
2021-indekset, og herefter ganges med den nettoprisindeksregulerede værdi
2022: 108,0/106,7*228.177.189 = 230.957.230 mio. kr.
Nettoprisindekset har de seneste mange år været stigende, men det er natur-
ligvis en teoretisk mulighed for, at nettoprisindekset kan falde ved nedadgå-
ende prisudvikling. Den foreslåede ordning medfører dog ikke, at andelsbo-
ligforeninger hvert år skal nettoprisindeksere, hvorfor foreningerne eksem-
pelvis kan fortsætte med 2012-vurderingen eller fortsætte med tidligere in-
dekseret ejendomsværdi.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
21
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0022.png
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Lov om andelsboliger og andre boligfælleskaber gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
22
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (ændring af andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper), fra indenrigs- og boligministeren
2600271_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1281 af 28. august
2020, som ændret ved lov nr. 344
af 22. marts 2022, foretages føl-
gende ændringer:
§ 5, stk. 2, litra b.
Den kontante
handelsværdi som udlejningsejen-
dom på grundlag af en vurdering,
der ikke må være ældre end 18 må-
neder, og som er foretaget af en va-
luar med indsigt i prisfastsættelsen
og markedsudviklingen for udlej-
ningsejendomme.
1.
§ 5, stk. 2, litra b,
affattes såle-
des:
Ȥ 5, stk. 2, litra b. Den kontante
handelsværdi som udlejningsejen-
dom på grundlag af en vurdering,
der ikke må være ældre end 42 må-
neder, og som er foretaget af en va-
luar med indsigt i prisfastsættelsen
og markedsudviklingen for udlej-
ningsejendomme.«.
2.
5, stk. 2, litra c, affattes således:
»Den senest ansatte ejendomsværdi
med eventuelle reguleringer efter
tidligere gældende § 3 A i lov om
vurdering af landets faste ejen-
domme, jf. lovbekendtgørelse nr.
740 af 3. september 2002. Den se-
nest ansatte ejendomsværdi med
eventuelle reguleringer, kan regule-
res én gang årligt efter udviklingen
i Danmarks Statistiks nettoprisin-
deks i en 12-månedersperiode slut-
tende i oktober måned året før det
finansår, reguleringen vedrører.«.
23
§ 5, stk. 2, litra c.
Den senest an-
satte ejendomsværdi med eventu-
elle reguleringer efter § 3 A i lov
om vurdering af landets faste ejen-
domme.