Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2472136_0001.png
Sagsnr.
2019 - 2639
Doknr.
423782
Dato
02-11-2021
Notat om indholdet af nye vederlagsbekendtgørelser
1. Indledning
I dette notat gennemgås indholdet af de nye vederlagsbekendtgørelser, ministeriet har
udstedt.
2. Indholdsmæssige ændringer
2.1. Liberalisering af vederlæggelsen af formænd og næstformænd for børn og
unge-udvalg og formænd for folkeoplysningsudvalg
2.1.1. Særregulering for formænd og næstformænd for børn og unge-udvalg ophæves
Vederlagene til formanden for børn og unge-udvalget
der udpeges af kommunalbe-
styrelsen blandt dens medlemmer
kan i dag udgøre højst 20 procent af borgmester-
vederlaget, i kommuner med under 40.000 indbyggere dog højst 10 procent. Næstfor-
manden for børn og unge-udvalget i Københavns Kommune kan vederlægges med
højst 6 procent af borgmestervederlaget, mens næstformænd for børn og unge-udvalg
i andre kommuner kan vederlægges som øvrige udvalgsmedlemmer.
Indenrigs- og boligministeren har i lighed med den daværende social- og indenrigsmi-
nister tilkendegivet over for Folketinget, at han vil være positiv over for friere rammer
for vederlæggelsen.
1
Det fastsættes, at den nuværende særregulering af vederlæggelsen af formænd og
næstformænd i børn og unge-udvalg ophæves. Herefter skal vederlæggelsen af for-
mænd og næstformænd for børn og unge-udvalg
ligesom vederlagene til formænd og
næstformænd for de stående udvalg
blot ske inden for kommunens samlede ud-
valgsvederlagspulje og for de enkelte hverv holde sig inden for 40 procent af borgme-
stervederlaget. Kommunen får dermed samlet set ikke flere penge til vederlæggelsen,
men større frihed inden for den eksisterende økonomiske ramme.
2
Det fastsættes endvidere, at vederlæggelsen af formænd og næstformænd for børn og
unge-udvalg
ligesom vederlagene til formænd og næstformænd for de stående ud-
valg
fastsættes i kommunens styrelsesvedtægt. Opmærksomheden henledes på den
særlige overgangsbestemmelse i § 38, stk. 5, i den kommunale vederlagsbekendtgø-
relse.
Se indenrigs- og boligministerens svar 03.02.21 på SOU alm. del spm. 198 og social- og indenrigsministe-
rens svar 29.11.2020 på SOU alm. del spm. 102.
2
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 7.
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0002.png
2.1.2. Særregulering for formænd for folkeoplysningsudvalg ophæves
Tilsvarende som i pkt. 2.1.1. fastsættes det, at særreguleringen af vederlæggelsen af
formænd for det eller de udvalg, hvortil kommunalbestyrelsen har henlagt opgaver ef-
ter folkeoplysningsloven, ophæves. Disse formænd vederlægges herefter på samme
måde som formændene for de stående udvalg. Heller ikke her fører ændringen til, at
kommunen får flere penge til vederlæggelsen, men kommunen får større frihed inden
for den eksisterende økonomiske ramme.
3
2.1.3. Forhøjelse af vederlagspuljerne for kommuner med delt administrativ ledelse og
magistratsordning som følge af, at vederlæggelsen af formænd m.v. for børn og unge-
udvalget omlægges til disse puljer
Kommuner med delt administrativ ledelse har
i modsætning til udvalgsstyrede kom-
muner
en særlig vederlagspulje, der ikke dækker formændene for de stående udvalg,
men bl.a. dækker vederlæggelsen af næstformænd og medlemmer af stående udvalg.
Formændene for de stående udvalg er nemlig fuldtidsvederlagte politikere, der afløn-
nes med et borgmestervederlag. Formændene for børn og unge-udvalget i disse kom-
muner aflønnes i dag uden for disse kommuners vederlagspulje, men inden for samme
maksimum, som gælder for formænd for børn og unge-udvalget i udvalgsstyrede kom-
muner over 40.000 indbyggere (højst 20 procent af borgmestervederlaget). For Kø-
benhavns Kommune gælder, at næstformanden for børn og unge-udvalget aflønnes
uden for kommunens vederlagspulje inden for et maksimum på 6 procent af overborg-
mestervederlaget.
Kommuner med magistratsordning har en særlig vederlagspulje, der bl.a. dækker over
vederlæggelsen af medlemmerne af og næstformænd for kommunens faste udvalg,
men ikke formændene for kommunens faste udvalg, hvis vederlag i dag er særskilt re-
guleret. Borgmesteren og de øvrige medlemmer af magistraten er fuldtidsvederlagte
politikere, der aflønnes med et borgmestervederlag. Formændene for børn og unge-
udvalget i disse kommuner aflønnes i dag uden for vederlagspuljen for kommuner
med magistratsordning, men inden for samme maksimum, som gælder for formænd
for børn og unge-udvalget i udvalgsstyrede kommuner over 40.000 indbyggere (20
procent af borgmestervederlaget).
Det fastsættes, at særreguleringen af vederlæggelsen af børn og unge-udvalgets for-
mand (og for Københavns Kommune tillige næstformanden for børn og unge-udval-
get) ophæves også i kommuner med delt administrativ ledelse og med magistratsord-
ning mod, at vederlagspuljerne i disse kommuner forhøjes tilsvarende med det nuvæ-
rende maksimum for vederlæggelse af børn og unge-udvalgets formand. Vederlagene
til formænd for børn og unge-udvalg skal herefter blot ske inden for kommunens sam-
lede udvalgsvederlagspulje og holde sig inden for 40 procent af borgmestervederlaget.
Kommunen får dermed samlet set ikke flere penge til vederlæggelsen, men større fri-
hed inden for den eksisterende økonomiske ramme.
4
2.1.4. Forhøjelse af vederlagspuljerne for kommuner med delt administrativ ledelse og
magistratsordning som følge af vederlæggelsen af formænd for folkeoplysningsudvalg
inden for disse puljer
Formændene for folkeoplysningsudvalg i kommuner med delt administrativ ledelse og
med magistratsordning aflønnes i dag uden for vederlagspuljerne for disse kommuner,
3
4
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 7.
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 14 og § 17.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0003.png
men inden for samme maksimum, som gælder for formænd for folkeoplysningsudvalg
i udvalgsstyrede kommuner (10 procent af borgmestervederlaget).
Det fastsættes, at særreguleringen af vederlæggelsen af formændene for folkeoplys-
ningsudvalg ophæves også i kommuner med delt administrativ ledelse og med magi-
stratsordning, og at vederlæggelsen af disse hverv sker inden for vederlagspuljerne for
disse kommuner.
Det fastsættes, at vederlagspuljerne i kommuner med delt administrativ ledelse og
med magistratsordning forhøjes med det nuværende maksimum for vederlæggelse af
formænd for det eller de udvalg, hvortil kommunalbestyrelsen har henlagt opgaver ef-
ter folkeoplysningsloven (højst 10 pct. af borgmestervederlaget). Forhøjelsen skyldes,
at vederlæggelsen af formændene for disse udvalg fremover sker inden for vederlags-
puljerne for kommunerne med delt administrativ ledelse og med magistratsordning,
og at formålet med at overføre vederlæggelsen af disse formandshverv til vederlagspul-
jen er at give større fleksibilitet og ikke at give forringelser af den nuværende veder-
læggelse. Der er alene tale om en teknisk omlægning af midlerne fra én pulje til en an-
den.
5
2.1.5. Forhøjelse af vederlagspuljen for kommuner med magistratsordning som følge
af vederlæggelsen af formænd for kommunens faste udvalg inden for denne pulje
Aarhus Kommune har magistratsstyre bestående af en magistrat, hvis medlemmer af-
lønnes med borgmestervederlag. Aarhus Kommune har herudover faste udvalg, hvis
medlemmer aflønnes inden for en vederlagspulje, og hvis formænd aflønnes uden for
vederlagspuljen med højst 10 procent af borgmestervederlaget.
Det fastsættes, at vederlæggelsen af formænd for de faste udvalg fremover sker inden
for vederlagspuljen, der til gengæld forhøjes tilsvarende svarende til maksimum for
vederlæggelsen af formænd for de faste udvalg og det faktiske antal faste udvalg, Aar-
hus Kommune har i dag. Der er alene tale om en teknisk omlægning af midlerne fra én
pulje til en anden.
6
2.2. En justering af vederlæggelsen af børn og unge-udvalg
2.2.1. Vederlæggelse af stedfortrædere for børn og unge-udvalget
Kommunalbestyrelsesmedlemmer, der indkaldes som stedfortrædere til møde i børn
og unge-udvalget, vederlægges forholdsmæssigt for den periode, hvor den pågældende
er medlem af udvalget. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at vederlæggelsen pr.
mødedag ikke kan udgøre mindre end diætsatsen for møder i op til 4 timers varighed.
Under henvisning til den øgede arbejdsbyrde, der påhviler stedfortrædere i børn og
unge-udvalg, og til behovet for at give mulighed for en mere rimelig honorering af
stedfortræderne i disse udvalg fastsættes, at kommunalbestyrelsen fremover tillige kan
beslutte, at vederlæggelsen, uanset eller afhængig af mødets længde, som minimum
udgør diætsatsen for møder i mere end 4 timer eller diætsatsen for møder op til 4 ti-
mers varighed. Herved opnås den fornødne fleksibilitet for kommunalbestyrelsen. Det
er frivilligt for kommunalbestyrelsen at benytte sig af ordningen.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte, at vederlæggelsen som minimum udgør
diætsatsen for møder på højst 4 timer (for 2022 440 kr. pr. dag). Kommunalbestyrel-
sen kan endvidere beslutte, at vederlæggelsen, uanset om mødet er mere end 4 timer
5
6
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 14 og § 17.
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 14.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0004.png
eller ej, som minimum udgør diætsatsen for møder på mere end 4 timer (for 2022 880
kr. pr. dag). Kommunalbestyrelsen kan endelig beslutte, at vederlæggelsen, afhængig
af, om mødet er mere end 4 timer eller ej, som minimum udgør diætsatsen for et møde
af den pågældende varighed.
7
Kommunalbestyrelsen kan ikke beslutte andre diætsat-
ser.
Se i øvrigt pkt. 3.2. om vederlæggelse af stedfortrædere i børn og unge-udvalg.
2.2.2. Forhøjelse af vederlagspuljen for Københavns Kommune som følge af en forhø-
jelse af vederlæggelsen af næstformanden for børn og unge-udvalget
Formanden for børn og unge-udvalget i Københavns kommune aflønnes i dag uden for
vederlagspuljen for Københavns Kommune med delt administrativ ledelse med et
maksimum på højst 10 procent af overborgmestervederlaget. Næstformanden for børn
og unge-udvalget i Københavns Kommune aflønnes i dag uden for kommunens veder-
lagspulje med et maksimum på højst 6 procent af overborgmestervederlaget.
Som nævnt i pkt. 2.1.3. fastsættes det, at særreguleringen af børn og unge-udvalgets
formand ophæves også i Københavns Kommune mod, at vederlagspuljen i denne kom-
mune forhøjes med 10 procent af overborgmestervederlaget svarende til det nuvæ-
rende maksimum for vederlæggelse af formanden for børn og unge-udvalget.
Som nævnt i pkt. 2.1.3. fastsættes det endvidere særskilt for Københavns Kommune, at
vederlagspuljen i denne kommune forhøjes med 6 procent af overborgmestervederla-
get svarende til det nuværende maksimum for vederlæggelse af næstformanden for
børn og unge-udvalget.
Det fastsættes desuden, at vederlagspuljen for Københavns Kommune med delt admi-
nistrativ ledelse forhøjes yderligere svarende til, at det nuværende maksimum for ve-
derlæggelse af næstformanden for børn og unge-udvalget i Københavns Kommune for-
højes fra 6 til 10 procent af overborgmestervederlaget. Ministeriet lægger på baggrund
af de konkrete oplysninger fra Københavns Kommune herom til grund, at der påhviler
børn og unge-udvalget i Københavns Kommune og dermed også næstformanden for
dette udvalg en forøget arbejdsbyrde. Ordningen er frivillig for Københavns Kom-
mune.
8
2.3. Ændringer for at forhindre dobbeltvederlæggelse
For at forhindre dobbeltvederlæggelse for overlappende kommunale hverv fastsættes
en række ændringer af vederlagsbekendtgørelserne.
Det fastsættes således, at hvis et udvalgsmedlem tiltræder et særskilt vederlagt hverv
som udvalgsformand eller udvalgsnæstformand midt i måneden, skal der
i modsæt-
ning til i dag
ske modregning af den del af et allerede udbetalt udvalgsmedlemsve-
derlag, der vedrører resten af måneden efter valget som udvalgs(næst)formand. (Ud-
valgsmedlemsvederlag udbetales nemlig forud for en måned ad gangen.) Herved for-
hindres, at udvalgsmedlemmet i resten af måneden både får medlemsvederlag og ud-
valgsformandsvederlag henholdsvis udvalgsnæstformandsvederlag.
9
Det er tydeliggjort, at dette også gælder, hvis en særskilt vederlagt udvalgsnæstfor-
mand tiltræder et særskilt vederlagt hverv som udvalgsformand midt i måneden. I
7
8
9
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 9.
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 17.
Indsættes som nyt stykke 4 i den kommunale vederlagsbekendtgørelse § 30
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0005.png
denne situation skal der ske modregning af den del af et allerede udbetalt udvalgs-
næstformandsvederlag, der vedrører resten af måneden efter valget som udvalgsfor-
mand.
Da regioner ikke har særskilt vederlagte udvalgsnæstformænd, er der i den regionale
vederlagsbekendtgørelse alene fastsat en bestemmelse om, at for særskilt vederlagte
udvalgsformænd, der vælges midt i måneden, sker der modregning af den del af med-
lemsvederlaget, der vedrører resten af måneden efter valget som udvalgsformand.
10
Endvidere fastsættes en række tydeliggørelser af gældende ret i vederlagsbekendtgø-
relserne for at hindre dobbeltvederlæggelse, se pkt. 3.5. og pkt. 3.6.
3. Redaktionelle ændringer og tydeliggørelser af gældende ret
3.1. Indarbejdelse af de nye regler om vederlag under fravær
I september 2020 udstedte ministeriet to ændringsbekendtgørelser
11
på det kommu-
nale henholdsvis det regionale område med fastsættelse af en række stramninger for,
hvor længe vederlaget kan udbetales under et kommunalbestyrelsesmedlems fravær.
De væsentligste ændringer var, at vederlaget, når et medlem af kommunalbestyrelsen
af andre grunde end helbredstilstand m.v. i en uafbrudt periode på én måned ikke har
varetaget sit hverv, ophører vederlaget ved næste månedsskifte. Det er en ændring fra
tidligere tre måneder. Endvidere indførtes som en ny ophørsgrund, at når et medlem
af kommunalbestyrelsen er fraværende af andre grunde end helbredstilstand m.v., har
vedkommende ikke ret til vederlag, hvis der er indkaldt stedfortræder i mere end syv
dage. Endelig indførtes som noget nyt krav om dokumentation for at bevare retten til
vederlag i indtil 9 måneder ved fravær på grund af helbredstilstand mv.
12
Disse bestemmelser er nu indarbejdet i de nye hovedbekendtgørelser (paragrafferne
og paragrafhenvisninger skifter nummer).
13
Overgangsbestemmelsen er også indarbejdet i den nye bekendtgørelse. Dvs. fravær,
der blev påbegyndt før ændringsbekendtgørelsens ikrafttræden den 15. oktober 2020,
er fortsat underkastet de tidligere regler.
14
3.2. Stedfortrædere for medlemmer af børn og unge-udvalg
Det er tydeliggjort
på baggrund af en udtalelse, ministeriet har afgivet i maj 2021
15
at den forholdsmæssige vederlæggelse af stedfortræderen for et af kommunalbestyrel-
sen udpeget medlem af børn og unge-udvalget sker på grundlag af næstformandens
vederlag; dog vederlægges stedfortræderen på grundlag af formandens vederlag fra det
tidspunkt, hvor stedfortræderen måtte blive konstitueret som formand.
16
Se i øvrigt pkt.2.2.1. om vederlæggelse af stedfortrædere i børn og unge-udvalg.
Indsættes som nyt stykke 4 i den regionale vederlagsbekendtgørelses § 26
Se bekendtgørelse nr. 1416 og 1417 af 24. september 2020 om ændring af den kommunale henholdsvis den
regionale vederlagsbekendtgørelse
12
Se §§ 30-30 d i den kommunale vederlagsbekendtgørelse og §§ 26-26 d i den regionale vederlagsbekendt-
gørelse
13
De tidligere §§ 30
30 d i den kommunale vederlagsbekendtgørelse er blevet §§ 31-34. De tidligere §§ 26-
26 d i den regionale vederlagsbekendtgørelse er blevet §§ 27-30.
14
Se § 38, stk. 4, i den nye kommunale vederlagsbekendtgørelse og § 33, stk. 4, i den nye regionale veder-
lagsbekendtgørelse.
15
Se ministeriets svar af 6. maj 2021 til KBH Kommune henv. om vederlæggelsen af børn og ungeudvalg.
Svaret af 6. maj 2021 er offentliggjort i ministeriets resumédatabase under pkt. 21.5.5.
16
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 9.
10
11
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0006.png
3.3. Definition af hvervet som borgmester og regionsrådsformand
Det præciseres i overensstemmelse med praksis, hvem der honoreres som borgmester
(inklusive magistratsmedlemmer og formænd for stående udvalg i kommuner med
delt administrativ ledelse) henholdsvis som regionsrådsformand.
17
Ministeriet har tydeliggjort
hvad der i forvejen gjaldt for borgmestre
at magistrats-
medlemmer og formænd for stående udvalg i kommuner med delt administrativ le-
delse alene honoreres som borgmestre, når de er udpeget for funktionsperioden eller
den resterende del af funktionsperioden,
18
og at kommunalbestyrelsesmedlemmer, der
midlertidigt udpeges som magistratsmedlemmer i tilfælde af et magistratsmedlems
forfald, honoreres på samme måde som kommunalbestyrelsesmedlemmer, der midler-
tidigt udpeges som borgmestre
19
.
Det er tydeliggjort, hvilke borgmesterhverv m.v. der giver ret til eftervederlag og er
selvstændigt pensionsbærende, og hvilke hverv der medregnes i en borgmesters m.v.
funktionstid. Det er tydeliggjort i overensstemmelse med praksis
20
, at midlertidige
borgmesterhverv m.v. ikke giver ret til eftervederlag eller er selvstændigt pensionsbæ-
rende, men medregnes i en borgmesters m.v. samlede funktionstid.
21
3.4. Bagudrettet forholdsmæssigt vederlag ved indtræden i et hverv midt i må-
neden
Det er tydeliggjort
i overensstemmelse med ministeriets udtalelse herom
22
at der
ved indtræden i et hverv senere end den 1. i måneden ydes et bagudrettet forholds-
mæssigt vederlag ved månedens udgang, som regnes fra dagen for vedkommendes
indtræden i hvervet til månedens udgang.
23
3.5. Ved fratræden som udvalgsformand, udvalgsnæstformand og borgmester
vederlægges medlemshvervet først fra den 1. i den kommende måned
Det er tydeliggjort
i overensstemmelse med ministeriets udtalelse herom
24
at hvis
et særskilt vederlagt hverv som udvalgsformand eller udvalgsnæstformand fratrædes
midt i måneden, vederlægges hvervet som medlem af dette udvalg først fra den 1. i den
kommende måned.
25
Ministeriet har tydeliggjort, at dette princip også gælder, hvis udvalgsformanden i for-
bindelse med sin fratræden vælges som næstformand for det pågældende udvalg. I den
situation vederlægges hvervet som næstformand for dette udvalg først fra den 1. i den
kommende måned.
Se definitionen af borgmesterbegrebet, der er indsat i den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 18. Re-
gionsrådsformandshvervet defineres i den regionale vederlagsbekendtgørelses § 15, stk. 1.
18
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 18, stk. 2.
19
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 19, stk. 3, 1. pkt.
20
Se ministeriets telefonnotat af 9. maj 2019 offentliggjort i resumédatabasen 19.5.3., om borgmesterpen-
sion til en tidligere borgmester, der senere bliver fungerende borgmester i en ny kommune
21
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses §§ 20-28 og den regionale vederlagsbekendtgørelses §§ 16-
24.
22
Se besvarelsen af spørgsmål nr. 2 i ministeriets telefonnotat af 4. juli 2019 offentliggjort i resumédataba-
sen 19.5.5.
23
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 29 og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 25.
24
Se besvarelsen af spørgsmål nr. 1, afsnit 1.2., i ministeriets telefonnotat af 4. juli 2019 offentliggjort i resu-
médatabasen 19.5.5.
25
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 29, stk. 3, og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 25,
stk. 3.
17
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0007.png
Tilsvarende fastsættes, at hvis hvervet som borgmester m.v. fratrædes midt i måneden,
vederlægges hvervet som medlem af kommunalbestyrelsen først fra den kommende
måned.
26
Herved sikres
i overensstemmelse med praksis
at der ikke sker dobbeltvederlæg-
gelse.
3.6. Tydeliggørelse af modregning ved borgmestervalg midt i måneden.
Det er tydeliggjort
i overensstemmelse med ministeriets praksis
at hvis en borg-
mester m.v. vælges midt i måneden, er det beløb, der modregnes i borgmestervederla-
get, en forholdsmæssig del af dennes hidtidige vederlag, der vedrører resten af måne-
den efter valget som borgmester m.v.
27
Det er tydeliggjort, at dette også gælder, hvis en
fungerende borgmester m.v. vælges midt i måneden.
28
3.7. Tydeliggørelser i overgangsbestemmelserne
Det er tydeliggjort i overgangsbestemmelserne, hvilke bestemmelser der kun gælder
for borgmestre, der ikke pr. 1. januar 2007 er blevet genvalgt.
29
Det er tydeliggjort
i
overensstemmelse med praksis
i den særlige overgangsbestemmelse om beregning
af funktionstid for borgmestres m.v. egenpension
30
, at alle andre spørgsmål om egen-
pension end beregning af funktionstid anses for omfattet af herværende bekendtgø-
relse.
Disse overgangsregler gælder kun for den kommunale vederlagsbekendtgørelse.
Endvidere foretages en række andre mindre betydende redaktionelle ændringer i
begge vederlagsbekendtgørelser.
3.8. Tydeliggørelser i diætbestemmelserne
Det er tydeliggjort i diætbestemmelserne, at grundbeløbet på 440 kr. pr. dag er i 2022-
niveau, at det er grundbeløbet for hverv, der beslaglægger højst 4 timer, der fremover
forhøjes med 5 kr. pr. år, at diætsatsen for hverv, der beslaglægger mere end 4 timer,
udgør det dobbelte af den diætsats, der gælder for det pågældende år.
31
Det er endvi-
dere tydeliggjort, at maksimumsbeløbet for erstatning for dokumenteret tabt arbejds-
fortjeneste udgør det femdobbelte af den diætsats, der gælder for det pågældende år
for hverv, der beslaglægger højst 4 timer,
32
at det minimumsbeløb for vederlæggelse af
stedfortrædere i udvalg, som kommunalbestyrelsen kan beslutter, udgør den diætsats,
der gælder for det pågældende år for hver, der beslaglægger højst 4 timer,
33
og at det
minimumsbeløb for vederlæggelse af stedfortrædere i børn og unge-udvalget, som
kommunalbestyrelsen kan beslutte, udgør det dobbelte den diætsats, der gælder for
det pågældende år for hverv, der beslaglægger højst 4 timer
34
.
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 29, stk. 2, og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 25,
stk. 2.
27
Bestemmelserne i den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 19, stk. 6, og den regionale vederlagsbe-
kendtgørelses § 15, stk. 6, flyttes og præciseres som den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 30, stk. 2,
og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 26, stk. 2.
28
Den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 30, stk. 3, og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 26,
stk. 3.
29
Den kommunale vederlagsbekendtgørelses §§ 35, 37 og 38.
30
Den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 41
31
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 4, stk. 2, og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 4,
stk. 2.
32
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 5, stk. 2, og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 5,
stk. 2.
33
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 8, 2. pkt., og den regionale vederlagsbekendtgørelses § 10,
2. pkt.
34
Se den kommunale vederlagsbekendtgørelses § 9, stk. 1, 2. pkt.
26
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 14: Orientering om en ny kommunal henholdsvis en ny regional vederlags-bekendtgørelse, fra indenrigs- og boligministeren
2472136_0008.png
4. Særligt om den regionale vederlagsbekendtgørelse
Den regionale vederlagsbekendtgørelse indeholder ikke et regelsæt svarende til den
kommunale vederlagsbekendtgørelses regler om børn og unge-udvalg, folkeoplys-
ningsudvalg, kommuner med magistratsstyre og kommuner med delt administrativ le-
delse, eftersom disse udvalg og styreformer ikke findes for regionerne.
Dette indebærer, at de ændringer af den kommunale vederlagsbekendtgørelse, der er
omtalt under pkt. 2.1., pkt. 2.2. og pkt. 3.2., ikke bliver aktuelle for den regionale ve-
derlagsbekendtgørelse. Tilsvarende gælder de tydeliggørelser, der er omtalt i pkt. 3.7
og i pkt. 3.8. vedrørende stedfortrædere i børn og unge-udvalget, kun for den kommu-
nale vederlagsbekendtgørelse.
Da regioner ikke har særskilt vederlagte udvalgsnæstformand, er der i den regionale
vederlagsbekendtgørelse alene fastsat en bestemmelse om, at for særskilt vederlagte
udvalgsformænd, der vælges midt i måneden, sker der modregning af den del af med-
lemsvederlaget, der vedrører resten af måneden efter indvælgelsen. Se pkt. 2.3.
De ændringer, der er omtalt under pkt. 3.1., 3.3.-3.6. og pkt. 3.8., (bortset fra de æn-
dringer, der er omtalt under pkt. 3.8. vedrørende stedfortrædere i børn og unge-udval-
get) gælder også for den regionale vederlagsbekendtgørelse.
8