Fra:
Sendt:
15-06-2022 14:26
Til:
Emne:
Fw[2]: Oplysning om særlige retningslinjer for Indenrigs- og Boligministeriets behandling af dine
henvendelser (IM Id nr.: 525798) ATT: BOU
Indenrigs- og boligudvalget.
Jeg skal hermed bede om, at mail af d.d. til Indenrigsministeriet omdeles til udvalgets medlemmer.
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
------ Videresendt Meddelelse ------
Sendt: 15-06-2022 10:42:39
Emne: Fw: Oplysning om særlige retningslinjer for Indenrigs- og Boligministeriets behandling af
dine henvendelser (IM Id nr.: 525798)
Indenrigsministeriet.
Jeg har med nogen forundring modtaget ministeriets beslutning af 14.6.2022. Jeg skal med
henvisning til forvaltningslovens § 24 anmode om en henvisning til " de retsregler i henhold til
hvilke afgørelsen er truffet ". Jeg skal endvidere med henvisning til forvaltningslovens § 25 anmode
om klagevejledning.
Jeg er naturligvis opmærksom på, at mine henvendelser lejlighedsvis kan være ressourcekrævende.
Men hovedparten af dette tidsforbrug er begrundet med ministeriets modvilje mod at yde konkrete
og relevante informationer, som ministeriet eksempelvis gjorde i mail af 31.1.2022 vedrørende
kommunal delegation af de beføjelser Folketinget ved lov meddeler kommunalbestyrelserne.
Ministeriet henviste i den forbindelse vedrørende de krav, der skal stilles til delegation til Preben
Espersens bog :Delegation i kommunestyret. Jeg har endnu ikke kunnet konstatere, at kommuner
overhovedet er i nærheden af, at overholde de krav ministeriet har beskrevet og henvist til.
Indenrigsministeriet vil kunne spare betydelige ressourcer ikke alene på min henvendelser men på
mange tilsvarende henvendelser fra borgerne, hvis ministeriet bestræbte sig på, at behandle
borgernes henvendelser i overensstemmelse med de grundlæggende værdier for den offentlige
forvaltning som er fastsat i regelsættet : God adfærd i det offentlige, der indledes med :
" Den offentlige sektor bygger på værdier som åbenhed, demokrati, retssikkerhed, saglighed,
integritet og uvildighed, samt kravet om lovmæssig forvaltning (legalitetsprincippet).
Samtidig forventes det, at opgaver udføres smidigt og effektivt, og at der leveres ydelser af høj
kvalitet."
Det er mit samlede indtryk, at ministeriet i vidt omfang ikke respekterer kravet til integritet og
uvildighed, når det gælder henvendelser fra almindelige borger, hvor det mest ser ud til, at
ministeriet først og fremmest er optaget af at undgå at genere kollegaerne i kommunerne. Hvis
ministeriet derfor faktisk efterlevede de grundlæggende værdier for den offentlige sektor ville
ressourceforbruget i forbindelse med sagsbehandlingen af henvendelse fra borgerne blive markant
reduceret.
Som jeg har gjort det op så har jeg kun henvendt mig 1-2 % af tilfældene på egne vegne. I de øvrige
tilfælde har jeg henvendt mig som bisidder for borgere, der har været udsat for myndighedsovergreb