Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2580817_0001.png
4. maj 2022
Til partierne bag de igangværende forhandlinger om planloven
Det går godt i lystbådehavnene
Danmarks godt 300 lystbådehavne er i god udvikling. Ønsker om flere bådpladser og bedre faciliteter
trænger sig på over hele landet. Samtidig har lystbådehavne været et af de ”fristeder”,
hvor mange er søgt
hen under Corona pandemien, og de bliver ved med at komme. Det samme gør et meget stort antal turister
herunder autocampere, der vælger at overnatte ved havnene på deres vej gennem landet til ture i
nabolandene.
Lystbådehavne er allerede reguleret, lokalplanpligt vil blive dobbeltadministration
Behovet for udvidelser og modernisering er stort, men papirgange, byggeansøgninger, høringer og
kreditgivning er en voksende barriere for nye projekter hos de mange frivillige foreninger, der driver 60% af
landets lystbådehavne (de resterende drives af kommunerne). Denne barriere er rigelig høj, og ingen har
glæde af, at den bliver højere. Lokalplanlægning for havnenes vandområder vil bare betyde en ekstra
procedure og omkostninger, der lægges oven i den sagsbehandling, der faktisk har fungeret og skabt
medindflydelse på havnenes udvikling.
Skal Kommunerne ind over og generelt også være myndighed på vandarealet i havnene, vil det føre til
uheldig dobbeltadministration. Det vil medføre mere bureaukrati og meget længere vej fra ide til handling.
Det vil være ødelæggende for erhvervsudviklingen og udviklingen i kystturismen på havnene.
Hvordan ser det ud med lokalplaner og lystbådehavne
FLID har set på 70 af Danmarks godt 300 lystbådehavne for at registrere, om de har lokalplaner, hvad de
har retningslinjer for og deres nærhed til miljøgodkendte virksomheder:
- 64 af de 70 lystbådehavne har en godkendt lokalplan, der gælder for landarealer og ofte også moler
- 59 har ikke retningslinjer for vandarealet, 5 har retningslinjer for vandarealerne. Det handler om
antal både i havnen, for og imod husbåde og forbud mod bopæl i både.
- I 18 havne ligger miljøgodkendte virksomheder inden for 300 m fra bådene, men kun i to tilfælde er
FLID bekendt med, at det giver anledning til klagesager.
FLID ønsker
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, FLID, håber partierne bag Planlovsrevisionen
ikke
vil give mulighed
for at lokalplanlægge for aktiviteter på lystbådehavnenes vandarealer. Det har vi følgende argumenter for:
Det er Flids indtryk, at myndighedskompetencerne er godt fordelt. Kystdirektoratet er myndighed
for anlæg på søterritoriet og hører altid de respektive kommuner om projekter på vandområdet.
Ønsker kommunerne (og Folketinget) at tilpasse arealanvendelsen på land til aktiviteter på vandet,
må plangrundlaget og det kommunale ejerskab til landarealerne være tilstrækkeligt.
Hvis der indføres lokalplanlægning på søterritoriet, må den frivillige havnebestyrelse begynde med
at afsætte 50-150.000 kr. til udarbejdelse af lokalplan, og afvente sagsbehandling og vedtagelse,
inden man kan sende ansøgning til Kystdirektoratet, hvor støj, støv og aktiviteter også behandles.
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark · Havnevej 1· 4000 Roskilde ·
T: 4345 4360 · E:
[email protected]
· W: flidhavne.dk · W: havneguide.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Henvendelse af 23/5-22 fra Foreningen af Lystbådehavnene i Danmark (FLID) vedr. lokalplan for vandarealet i lystbådehavne
2580817_0002.png
Kystdirektoratet har meget lang erfaring med regulering af aktiviteter på havnenes vandområder.
Det er FLIDs indtryk, at Kystdirektoratet lytter og retter ind, hvis en kommune har indsigelser.
Da Bolig- og Planstyrelsen skrev oplæg til Evaluering af Planloven, var udlægning af husbåde i
lystbådehavne et vigtigt argument for at udvide den fysiske planlægning til vandområder. Men i
dag betyder den store efterspørgsel på bådpladser, at kun få havne stadig arbejder med disse
projekter.
Meget nyt er sket,
uden
ekstra administration
I 1970’erne til først i 2000-tallene
var definitionen af lystbådehavne meget knyttet til både ved broer og et
klubhus. Den forståelse er i det seneste ti-år udfordret af ønsker om shelters på vand, promenadebroer for
byens befolkning, handicapvenlig adgang, fiskepladser på molerne, og en mængde aktivitetstilbud til børn
(krible- krable bassiner), udsigtsplatforme, samt gæster og turister fra landsiden i autocampere, på cykler
og vandring, som kan bruge havnens faciliteter. Det er interessant, at denne udvikling har kunnet ske, uden
at kommunerne har følt behov for at lave tillæg til gældende lokalplaner.
Med venlig hilsen
Jesper Højenvang
Direktør
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark
Tlf.: 3052 8738
[email protected]
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark · Havnevej 1· 4000 Roskilde ·
T: 4345 4360 · E:
[email protected]
· W: flidhavne.dk · W: havneguide.dk