Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 118
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om bo-
ligforhold
(Støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejen-
dom)
§1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf. lovbekendtgørelse nr. 794 af
27. april 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 3,
ændres »§ 94, stk. 3 og 4« til: » § 94, stk. 4-6«.
2.
I
§ 93, stk. 1,
ændres »den statslige udgiftsramme til byfornyelse og den
statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse« til: »den statslige udgifts-
ramme til byfornyelse, den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse og
den statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter«.
3.
I
§ 94
(der forudsættes at indeholder stk. 1-5) indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Boligministeren meddeler årligt en udgiftsramme til fornyelse af
bymidter til de kommunalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få
del i den statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter, jf. § 93. Medde-
lelse gives senest den 1. marts, medmindre der foreligger særlige omstæn-
digheder.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
4.
I
§ 94
indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Den samlede statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter, jf.
§ 93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kommuner efter objektive kri-
terier fastsat af boligministeren.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
5.
I
§ 94
(der forudsættes at indeholde stk. 1-7) indsættes i
stk. 7
efter »føres
tilbage til den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse.«: »Statslig ud-
giftsramme til fornyelse af bymidter, som ikke er udmøntet i konkrete be-
slutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den statslige udgifts-
ramme til fornyelse af bymidter«.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
§2
I lov om boligforhold fremsat den 13. oktober 2021 foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Kommunal udlejning af fast ejendom
§ 58 a.
Med henblik på at tiltrække tilflyttere kan kommunalbestyrelsen
udleje fast ejendom til beboelse i en tidsbegrænset periode på mindst 3 må-
neder og højst 6 måneder pr. lejeaftale. Udlejningens omfang må ikke
overstige den kommunale interesse i at tiltrække tilflyttere.
Stk. 2.
Med undtagelse af § 145 og reglerne om brugsrettens overgang
til andre i kapitel 19 i lov om leje finder lov om leje anvendelse for udlej-
ning omfattet af stk. 1.«
2.
I
§ 77, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Dette kapitel gælder for private udlej-
ningsejendomme.« til: »Dette kapitel gælder for private udlejningsejen-
domme og for kommunale udlejningsejendomme omfattet af § 58 a.«
Ikrafttræden
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Støtte til styrket indsats i bymidter
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede æn-
dring
2.2. Kommunal udlejning af fast ejendom
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede æn-
dring
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
1. Indledning
Lovforslaget er en følge af aftalen om mere liv i bymidter og landdistrikter
fra 29. november 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie
Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne.
Aftalen indebærer bl.a., at der afsættes 180,0 mio. kr. i alt i perioden 2022-
2027 til fornyelse af bymidter og placering af lokale velfærdscentre. Mid-
lerne fordeles til de ansøgende kommuner på baggrund af en række objek-
tive kriterier, og der vil være krav om 40 pct. kommunal medfinansiering.
Midlerne skal gå til de mindre og mellemstore byer, hvor bymidterne er
præget af butiksdød, og skal hjælpe kommunerne med at igangsætte initia-
tiver, der kan bidrage til, at bymidterne igen bliver et lokalt samlingspunkt
og mødested. Med initiativet igangsættes en ny fase i den statslige støtte til
byfornyelse, som tidligere har været fokuseret på særligt boligkvalitet i by-
erne og fornyelse af landsbyer bl.a. gennem nedrivning af faldefærdige byg-
ninger.
Ordningen forudsætter en ændring af byfornyelsesloven med henblik på at
skabe hjemmel til, at de nærmere kriterier for uddeling af midlerne fastsæt-
tes i en bekendtgørelse.
Aftalen om mere liv i bymidter og landdistrikter indebærer endvidere, at der
fastsættes lovhjemmel til, at landdistrikts- og økommuner kan drive bosæt-
ningshuse.
Baggrunden for initiativet om bosætningshuse er beslutningsforslag nr. B
118 fremsat den 12. januar 2021 af Socialistisk Folkeparti om lovhjemmel
til, at landdistrikts- og økommuner kan drive bosætningshuse. Det fremgår
af beslutningsforslaget, at Folketinget pålægger regeringen at sikre lovhjem-
mel, så kommuner og økommuner har mulighed for at udleje bosætnings-
huse på de mindre og små øer til markedsvilkår og i en tidsbegrænset peri-
ode til dem, der gerne vil afprøve ølivet.
Social- og Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet) udtalte
den 8. december 2020, at der ikke er hjemmel i lovgivningen til kommunal
udlejning af fast ejendom med henblik på at tiltrække tilflyttere.
Den 19. maj 2021 afgav Udvalget for Landdistrikter og Øer beretning over
forslag til folketingsbeslutning om lovhjemmel til, at landdistrikts- og
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
økommuner kan drive bosætningshuse. I beretningen blev der opfordret til
at fremsætte lovforslag om kommunal udlejning af bosætningshuse.
Lovforslaget indeholder en ændring af lov om boligforhold med henblik på
at skabe hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan udleje fast ejendom til
beboelse i en tidsbegrænset periode med henblik på at tiltrække potentielle
tilflyttere.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Støtte til styrket indsats i bymidter
2.1.1. Gældende ret
Den ordinære byfornyelsesramme, jf. lov nr. 794 af 27. april 2021 om by-
fornyelse og udvikling af byer (byfornyelsesloven) § 93, kan anvendes til
bl.a. bygningsfornyelse, friarealforbedringer, områdefornyelse og kondem-
nering i både små og store byer. Med den ordinære byfornyelsesramme, som
uddeles til samtlige kommuner, har kommunen mulighed for at prioritere
byfornyelsesindsatsen, f.eks. til kommunens mindre byer. Det er dog op til
den enkelte kommune, om der gennemføres byfornyelse, og hvilken priori-
tering der fastlægges.
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede æn-
dring
Lov om byfornyelse og udvikling af byer er med §§ 93 og 94 baseret på den
på finansloven afsatte ramme til byfornyelse og til landsbyfornyelse. Det er
nødvendigt at ændre byfornyelsesloven for at have hjemmel til at fastsætte
en bekendtgørelse med de materielle regler for rammen for fornyelse af by-
midter.
Med den nye ramme for fornyelse af bymidter foreslås det, at det skal være
muligt at gennemføre områdefornyelse i bymidter med mellem 4.000 og
20.000 indbyggere. Der skal endvidere kunne opnås støtte til etablering af
lokale velfærdscentre.
Det er hensigten, at rammen til fornyelse af bymidter i øvrigt vil skulle an-
vendes i overensstemmelse med byfornyelseslovens regler om bl.a. områ-
defornyelse og bygningsfornyelse. Byfornyelseslovens regler, herunder be-
kendtgørelser udstedt i medfør af byfornyelsesloven, vil derfor finde anven-
delse for den nye ramme.
2.2. Kommunal udlejning af fast ejendom
2.2.1. Gældende ret
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Der er ikke hjemmel i lovgivningen til, at en kommunalbestyrelse kan fore-
tage udlejning af fast ejendom til beboelse i en tidsbegrænset periode med
henblik på at tiltrække potentielle tilflyttere.
Det følger af den gældende § 38 d i lov om byfornyelse og udvikling af byer,
at kommunalbestyrelsen kan opkøbe nedslidte ejendomme med henblik på
istandsættelse eller nedrivning. Kommunalbestyrelsen kan således opkøbe
en nedslidt ejendom med henblik på enten nedrivning eller istandsættelse.
Det er ikke reguleret i bestemmelsen, hvad kommunalbestyrelsen kan gøre
med ejendommen efter byfornyelsen. § 38 d indeholder dermed ikke sær-
skilt hjemmel til kommunal udlejning af fast ejendom.
Hvis en kommunal opgavevaretagelse ikke er reguleret i den skrevne lov-
givning, skal spørgsmålet afklares efter almindlige kommunalretlige grund-
sætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuld-
magtsregler.
Social- og Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet) har i en
udtalelse af 8. december 2020 vurderet, at en kommune ikke med hjemmel
i kommunalfuldmagtsregler kan etablere og udleje besætningshuse med
henblik på at tiltrække potentielle tilflyttere.
Ministeriet lagde i udtalelsen bl.a. følgende til grund:
Efter kommunalfuldmagtsregler antages at gælde et udgangspunkt om, at en
kommune ikke uden lovhjemmel kan varetage erhvervsvirksomhed. Mini-
steriet fandt, at dette også gælder for kommuners erhvervelse, opførelse,
ombygning og udleje (og salg) af bygninger/lokaler og dermed også for
kommunal udlejning af fast ejendom med henblik på at tiltrække potentielle
tilflyttere.
Det antages efter kommunalfuldmagtsregler endvidere, at en kommune på
grundlag af overkapacitetsbetragtninger lovligt kan udleje fast ejendom på
markedsvilkår i tilfælde, hvor der er en vis mulighed for, at kommunen på
et tidspunkt skal anvende ejendommen til et kommunalt formål. Ministeriet
fandt imidlertid, at overkapacitetsreglerne ikke giver mulighed for specifikt
at udleje faste ejendomme med henblik på at tiltrække borgere til kommu-
nen eller at bekoste indretningen af ejendommen.
Herudover antages det efter kommunalfuldmagtsregler, at en kommune er
afskåret fra at varetage boligforsyningsopgaver, da der ikke er tale om udleje
til persongrupper, som er omfattet af den meget begrænsede undtagelse om
tilvejebringelse af boliger til visse persongrupper, som kommunen i anden
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
sammenhæng har særlige forpligtelser efter lovgivningen over for, som
måtte antages at have specielle boligbehov, og som på grund af særlige for-
hold måtte anses for at have meget svært ved selv at tilvejebringe egnede
boliger.
Det var endvidere ministeriets opfattelse, at kommunen ikke med henblik
på at markedsføre kommunen kunne udleje kommunal fast ejendom med
henblik på at tiltrække borgere til kommunen, da der ikke var tale om et
generelt og overordnet markedsføringstiltag.
Endeligt var det ministeriets opfattelse, at det forhold, at der var tale om en
økommune med et faldende indbyggertal, og at der var tale om kortvarige
lejemål, ikke kunne begrunde en tilsidesættelse på uskrevet grundlag af de
tungtvejende forbud efter kommunalfuldmagtsreglerne mod varetagelse af
erhvervsvirksomhed henholdsvis boligforsyning.
Det fremgår af den gældende § 145 i lov om leje, at lejeren af en beboelses-
lejlighed har ret til at udføre nærmere fastsatte forbedringsarbejder m.v. i
lejligheden og ved fraflytning få godtgørelse for de afholdte udgifter efter
reglerne i stk. 4-8.
Kapitel 19 i lov om leje om brugsrettens overgang til andre indeholder i §§
157-168 regler om lejerens ret til at fremleje og bytte og retten til at lade
andre fortsætte lejeforholdet fx i tilfælde af lejerens død.
Det fremgår af den gældende § 157, stk. 1, i lov om leje, at lejeren af en
beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens be-
boelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden,
må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
Det fremgår af den gældende § 158, stk. 1, i lov om leje, at en lejlighed, der
udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år,
når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, stu-
dieophold, midlertidig forflyttelse el.lign.
Det fremgår af den gældende § 163, stk. 1, i lov om leje, at dør lejeren, har
ægtefællen ret til at fortsætte lejeforholdet.
Endvidere fremgår det af den gældende § 163, stk. 2, at dør lejeren af en
beboelseslejlighed uden at efterlade sig en ægtefælle, har en anden person,
der i en periode på mindst 2 år umiddelbart forud for dødsfaldet har haft
fælles husstand med lejeren, ret til at fortsætte lejeforholdet.
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Kapitel 9 i lov om boligforhold indeholder bestemmelser om huslejenævn.
Det følger af den gældende § 77, stk. 1, i lov om boligforhold, at kapitel 9
alene gælder for private udlejningsejendomme.
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede æn-
dring
For at modvirke affolkning i landdistrikts- og økommunerne samt at under-
støtte attraktive og levende lokalsamfund er det vigtigt at kunne tiltrække
borgere til kommunen. En række mindre kommuner oplever imidlertid ud-
fordringer med at tiltrække borgere til kommunen.
På baggrund heraf har en kommune etableret og drevet et såkaldt bosæt-
ningshus, hvormed kommunen har udlejet fast ejendom til beboelse i en
tidsbegrænset periode på 3 til 4 måneder som et forsøg på at tiltrække po-
tentielle tilflyttere. Kommunen har oplevet succes med ordningen.
Social- og Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet) har imid-
lertid vurderet, at der ikke er hjemmel i lovgivningen til kommunal udlej-
ning af fast ejendom med henblik på at tiltrække tilflyttere. Hvis kommuner
skal have mulighed for at varetage denne opgave, er der derfor behov for at
tilvejebringe en hjemmel hertil.
For at styrke kommunernes muligheder for at tiltrække tilflyttere foreslås
det derfor, at kommuner som led i en bosætningsstrategi kan udleje fast
ejendom til beboelse i en tidsbegrænset periode med henblik på at tiltrække
potentielle tilflyttere.
Det foreslås endvidere, at lejeloven skal finde anvendelse for den foreslåede
kommunale udlejning. Henset til lejeforholdets varighed og ordningens for-
mål foreslås det, at reglerne i lejelovens § 145 om lejerens råderet og reg-
lerne i lejelovens kapitel 19 om brugsrettens overgang til andre ikke skal
finde anvendelse.
Herudover foreslås det, at kapitel 9 om huslejenævn i lov om boligforhold
skal finde anvendelse, som bl.a. medfører, at tvister vedrørende lejeforhol-
det kan indbringes for huslejenævnet.
For nærmere om ordningen henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 og 2 og be-
mærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0009.png
Der er afsat sammenlagt 180,0 mio. kr. (2022-priser) i perioden 2022-2027
til fornyelse af bymidter og placering af lokale velfærdscentre. Midlerne er
fordelt med 25,0 mio. kr. i 2022, 35,0 mio. kr. årligt i 2023-2025 og 25,0
mio. kr. årligt i 2026-2027. Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til
administration af midlerne i Bolig- og Planstyrelsen – herunder til imple-
mentering af ændringerne i det administrative sagsunderstøttende system
BOSSINF. Der forudsættes 40 pct. kommunal medfinansiering.
Udmåling af rammen foretages på basis af en række objektive kriterier, som
afspejler behovet for tiltag i bymidter i den enkelte kommune.
Tabel 1 viser fordelingen i perioden 2022-2027 af de statslige midler, den
kommunale medfinansiering på 40 pct. samt udgifter til administration.
Tabel 1 Afsatte statslige midler i perioden 2022-2027 til fornyelse af bymidter, kom-
munal medfinansiering samt administration.
Mio. kr. i 2022-priser
Bevilling til fornyelse af bymidter
Administration
Statslig ramme
Kommunal medfinansiering
Samlede midler
2022
25,0
0,7
24,3
16,2
40,5
2023
35,0
1,0
34,0
22,7
56,7
2024
35,0
1,0
34,0
22,7
56,7
2025
35,0
1,0
34,0
22,7
56,7
2026
25,0
0,7
24,3
16,2
40,5
2027
25,0
0,7
24,3
16,2
40,5
De samlede statslige og kommunale midler til fornyelse af bymidter udgør
således 40,5 mio. kr. i 2022, 56,7 mio. kr. årligt 2023-2025 og 40,5 mio. kr.
årligt i 2026-2027 (2022-priser).
Udover den statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter er der afsat
statslige midler til forsøgsordningen med frie bymidter. Der forudsættes 40
pct. kommunal medfinansiering. Tabel 2 viser de afsatte statslige midler til
forsøgsordningen for frie bymidter og de statslige midler i 2024 til medfi-
nansiering af placering af lokale velfærdsfunktioner i bymidten. Endvidere
viser tabellen den kommunale medfinansierting på 40 pct. og de samlede
statslige og kommunale forsøgsmidler, som udgør 89,0 mio. kr. i 2024 og
40,5 mio. kr. årligt i 2025-2027 (2022-priser).
9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0010.png
Tabel 2 Afsatte statslige midler til forsøgsordninger under byfornyelsesloven, den for-
udsatte kommunale medfinansiering samt administration
Mio. kr. i 2022-priser
Fornyelse af bymidter
Lokale velfærdscentre
Administration
Statslige forsøgsmidler
Kommunal medfinansiering
Samlede offentlige midler
2022
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2023
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2024
25,0
30,0
1,6
53,4
35,6
89,0
2025
25,0
0,0
0,7
24,3
16,2
40,5
2026
25,0
0,0
0,7
24,3
16,2
40,5
2027
25,0
0,0
0,7
24,3
16,2
40,5
Alle udgifter i forbindelse med etablering og drift af bosætningshuse samt
nødvendig sagsbehandling i forbindelse hermed afholdes af kommunen. Det
antages, at kommunen fastsætter huslejen, så der ikke opnås fortjeneste på
udlejning af bosætningshuse. Det følger heraf, at eventuel tomgangsleje og
eventuelle tab efter fraflytning vil påhvile kommunen.
Det antages, at beboere i bosætningshuse kan være berettigede til individuel
boligstøtte. Da det ikke vurderes, at huslejen i bosætningshuse vil afvige
væsentligt fra den husleje, som de pågældende husstande skal betale i andre
lejemål, ventes den foreslåede adgang til at etablere og drive bosætnings-
huse ikke at medføre offentlige mer- eller mindreudgifter til individuel bo-
ligstøtte.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles
med Kommunernes Landsforening.
Da det er frivilligt for kommunerne at gøre brug af de foreslåede ordninger
under byfornyelsesloven, vurderes det, at kommunerne ikke kompenseres
herfor gennem DUT.
Da etablering og drift af bosætningshuse er frivillig og sker på kommuner-
nes eget initiativ, vurderes det, at kommunerne ikke kompenseres gennem
DUT.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at de foreslåede ordninger under byfornyelsesloven ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
I visse områder kan tilstedeværelse af bosætningshuse forbedre lokale virk-
somheders mulighed for at rekruttere arbejdskraft. Det vurderes, at den fo-
reslåede adgang til at etablere og drive bosætningshuse herudover ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0011.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne.
Placering af lokale velfærdsfunktioner i bymidten og placering af blandt an-
det borgerservice og tilbud til ældre i lokale velfærdscentre, forventes at
medføre, at borgere skal bruge mindre tid på kommunikation med offentlige
myndigheder og vurderes derfor at udgøre administrative lettelser for bor-
gerne.
Den foreslåede adgang for kommuner til at etablere og drive bosætnings-
huse vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige klimamæssige konse-
kvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Initiativet udmøntes i overensstemmelse med nationale konkurrenceregler
og EU’s statsstøtteregler.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Statslige og kommunale merudgifter
til aktiviteter under byfornyelseslo-
ven på sammenlagt 40,5 mio. kr. i
2022, 56,7 mio. kr. i 2023, 145,7
mio. kr. i 2024, 97,2 mio. kr. i 2025
og 81,0 mio. kr. årligt i 2026-2027.
11
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0012.png
Kommunale merudgifter til etable-
ring og drift af bosætningshuse.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative Lettelser som følge af placering af lo- Ingen
konsekvenser for kale velfærdsfunktioner i bymidter og
borgerne
placering af blandt andet borgerser-
vice og tilbud til ældre.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
12
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0013.png
13
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af byfornyelseslovens § 7, stk. 3, at boligministeren kan fast-
sætte nærmere regler om fordeling af den udgiftsramme, der er nævnt i § 94,
stk. 3 og 4, om administrationen af ordningen og om afgrænsningen af de
foranstaltninger, hvortil der kan ydes refusion efter stk. 1.
Bestemmelsen giver hjemmel til, at indenrigs- og boligministeren kan fast-
sætte de nærmere regler om fordeling af udgiftsrammen til byfornyelse og
til landsbyfornyelse.
I henhold til bestemmelsen er udstedt bekendtgørelse nr. 2116 af 1. decem-
ber 2020 om statsrefusion m.v. af kommunale udgifter efter lov om byfor-
nyelse og udvikling af byer, og bekendtgørelse nr. 98 af 27. januar 2021 om
landsbyfornyelse.
Det følger af den foreslåede ændring af byfornyelseslovens §
7, stk. 3,
at Ȥ
94, stk. 3 og 4« ændres til: » § 94, stk. 4-6«.
Efter den gældende § 7, stk. 3, kan boligministeren fastsætte nærmere regler
om fordelingen af udgiftsrammerne, der er nævnt i § 94, stk. 3 og 4. Efter
den gældende formulering kan reglen kun rammen til byfornyelse og lands-
byfornyelse, og med den foreslåede justering af§ 7, stk. 3, henvises således
også til rammen for fornyelse af bymidter.
Den foreslåede ændring sikrer, at boligministeren bemyndiges til at fast-
sætte nærmere regler om fordelingen af rammen for fornyelse af bymidter,
og er en konsekvensændring af forslagets nr. 3 om indsættelse af en udgifts-
ramme til fornyelse af bymidter i § 94.
Med den foreslåede udvidede bemyndigelse i § 7, stk. 3, er det hensigten at
udstede en bekendtgørelse om rammen til fornyelse af bymidter.
Denne bekendtgørelse vil bl.a. skulle indeholde regler om fordeling af ud-
giftsrammen mellem de ansøgningsberettigede kommuner, hvilken refusi-
onsprocent staten bidrager med, hvornår kommunerne skal ansøge om del i
rammen, samt administrative regler om overdragelse af ramme mellem
kommunerne og anvendelsen af det administrative system BOSS-INF.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
BOSS-INF er det administrative system, hvor byfornyelsesbeslutningerne
indtastes, og refusionen hjemtages af den enkelte kommunalbestyrelse
Bekendtgørelsen vil endvidere indeholde regler om, at der kan ydes støtte
til bymidter i byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere.
Det er hensigten, at det i bekendtgørelsen fastsættes, hvilke byfornyelses-
indsatser efter byfornyelsesloven, som udgiftsrammen til fornyelse af by-
midter kan anvendes til. Det er hensigten, at støtten bl.a. skal kunne anven-
des til områdefornyelse, herunder fysiske forbedringer af bygninger, torve
og gågader mv.
Støtten skal endvidere kunne anvendes til at skabe velfærdsfunktioner i vel-
færdscentre, som er beliggende i bymidterne. Det er hensigten, at kommu-
nerne selv skal beslutte, hvilke funktioner der hensigtsmæssigt placeres i
velfærdscentret.
Funktioner i et lokalt velfærdscenter kan fx være borgerservice, tandlæger,
læger, aktivitetscentre, tilbud til ældre, kulturskoler, biblioteker mv. Støtten
kan anvendes til flytning eller oprettelse af velfærdsfunktioner, forudgående
analyse- og udviklingsarbejde, anlæg, istandsættelse m.v.
I bekendtgørelsen er det hensigten, at der fastsættes en refusionsprocent på
60 pct. for udgiftsrammen til fornyelse af bymidter. Det skal endvidere fast-
sættes, at de ansøgningsberettigede kommuner kan overdrage hele eller dele
af den efter § 94 tildelte ramme til andre kommuner omfattet af rammen til
fornyelse af bymidter.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 93, stk. 1, i byfornyelsesloven, at udlændinge-
, integrations- og boligministeren, inden for den statslige udgiftsramme til
byfornyelse og den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse, der fastsæt-
tes på de årlige finanslove, kan
1) bemyndige kommunalbestyrelsen til at give tilsagn om indfasnings-
støtte, tilskud og godtgørelse samt træffe beslutning om erstatning efter
denne lov og
2) bevilge kommunalbestyrelsen refusion af de kommunale udgifter ef-
ter denne lov.
15
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Det foreslås at ændre byfornyelseslovens
§ 93, stk. 1,
således, at »den stats-
lige udgiftsramme til byfornyelse og den statslige udgiftsramme til landsby-
fornyelse« ændres til: »den statslige udgiftsramme til byfornyelse, den stats-
lige udgiftsramme til landsbyfornyelse og den statslige udgiftsramme til for-
nyelse af bymidter«.
Forslaget vedrører indsættelse af udgiftsrammen til fornyelse af bymidter i
byfornyelseslovens § 93. Den gældende bestemmelse vedrører alene ud-
giftsrammen til byfornyelse og til landsbyfornyelse.
Med ændringen sikres, at der er hjemmel til, at den nye ramme til fornyelse
af bymidter kan anvende byfornyelseslovens regler.
Til nr. 3
Det følger byfornyelseslovens § 94, stk. 1, at boligministeren årligt medde-
ler en udgiftsramme til byfornyelse til de kommunalbestyrelser, som forin-
den har anmodet om at få del i den statslige udgiftsramme til byfornyelse,
jf. § 93. Meddelelse gives senest den 1. marts, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder.
Det følger byfornyelseslovens § 94, stk. 2, at boligministeren årligt medde-
ler en udgiftsramme til landsbyfornyelse til de kommunalbestyrelser, som
forinden har anmodet om at få del i den statslige udgiftsramme til landsby-
fornyelse, jf. § 93. Meddelelse gives senest den 1. marts, medmindre der
foreligger særlige omstændigheder.
§ 94, stk. 1, omhandler udgiftsrammen til byfornyelse, mens stk. 2 omhand-
ler udgiftsrammen til landsbyfornyelse. De to rammer holdes derved adskilt
for at sikre overskuelighed over reglerne for de to rammer.
Det foreslås i byfornyelseslovens
§ 94
at indsætte efter stk. 2 som nyt stk.
3: »Boligministeren meddeler årligt en udgiftsramme til fornyelse af bymid-
ter til de kommunalbestyrelser, som forinden har anmodet om at få del i den
statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter, jf. § 93. Meddelelse gives
senest den 1. marts, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.«
Bestemmelsen fastslår, at rammen til fornyelse af bymidter vil blive ud-
meldt af indenrigs- og boligministeren, og bestemmelsen svarer til de alle-
rede gældende bestemmelser i byfornyelseslovens § 94, stk. 1 og 2, om ud-
melding af rammen til byfornyelse og rammen til landsbyfornyelse.
16
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Fristen for de årlige udmeldinger vil fortsat være den 1. marts, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder, der nødvendiggør en senere udmel-
ding.
Til nr. 4
Det følger byfornyelseslovens § 94, stk. 3, at den samlede statslige udgifts-
ramme til byfornyelse, jf. § 93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kom-
muner efter objektive kriterier fastsat af boligministeren. Udgiftsrammen
kan dog anvendes til løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
kondemnering m.v. og byfornyelsesforsøg efter §§ 96 og 97.
Det følger herudover af byfornyelseslovens § 94, stk. 4, at den samlede stats-
lige udgiftsramme til landsbyfornyelse, jf. § 93, fordeles mellem de enkelte
ansøgende kommuner efter objektive kriterier fastsat af boligministeren.
Rammerne til byfornyelse og til landsbyfornyelse fordeles blandt de ansø-
gende kommuner efter en række objektive kriterier, som anvendes til bereg-
ning af størrelsen støtten til den enkelte kommune. Kriterierne afspejler den
enkelte kommunes behov for støtte.
Det foreslås i byfornyelseslovens
§ 94
at indsætte efter stk. 4, der bliver til
stk. 5, som nyt stk. 6: »Den samlede statslige udgiftsramme til fornyelse af
bymidter, jf. § 93, fordeles mellem de enkelte ansøgende kommuner efter
objektive kriterier fastsat af boligministeren.«
Bestemmelsen svarer til de allerede gældende regler for udgiftsrammerne til
byfornyelse og til landsbyfornyelse i byfornyelseslovens § 94, stk. 3 og 4,
og fastslår, hvordan udgiftsrammen til fornyelse af bymidter fordeles.
Fordelingen af udgiftsrammen til fornyelse af bymidter vil ske efter objek-
tive kriterier, som afspejler behovet for tiltag i bymidter i den enkelte kom-
mune. Det forudsættes, at bymidterne ligger i byer på mellem 4.000- 20.000
indbyggere. De fire økommuner, hvor den største by har under 4.000 ind-
byggere, kan ansøge med deres største by (Læsø, Samsø, Ærø og Fanø).
Midlerne skal benyttes til at styrke bymidterne med det formål at tiltrække
butikker og erhverv til bymidterne.
Det forudsættes endvidere, at der lægges vægt på, at byerne over en årrække
har oplevet en negativ befolkningsudvikling, og at indkomstniveauet i den
ansøgende kommune ligger under det gennemsnitlige indkomstniveau på
17
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
landsplan. Herudover lægges vægt på andelen af tomme boliger i byerne, og
om de har oplevet en negativ udvikling i antallet af arbejdssteder inden for
detailhandlen.
Til nr. 5
Efter byfornyelseslovens § 94, stk. 5, meddeler kommunalbestyrelsen til-
sagn til en ejer om støtte, eller disponerer kommunalbestyrelsen på anden
måde således, at det udløser refusion efter denne lov, skal kommunalbesty-
relsen samtidig indberette det. Dette gælder dog ikke tilsagn efter § 98.
Statslig udgiftsramme til byfornyelse, som ikke er udmøntet i konkrete be-
slutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den samlede statslige
udgiftsramme til byfornyelse. Statslig udgiftsramme til landsbyfornyelse,
som ikke er udmøntet i konkrete beslutninger inden for den fastsatte frist,
føres tilbage til den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse. Boligmini-
steren kan, når særlige forhold taler herfor, dispensere fra kravet i 1. pkt.
Bestemmelsen fastslår, at en eventuel andel af udgiftsrammen, der ikke er
udmøntet inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den statslige udgifts-
ramme til byfornyelse. Det samme er gældende for en andel af rammen til
landsbyfornyelse, der ikke er udmøntet i konkrete beslutninger, inden for en
fastsat frist.
Specificeringen i bestemmelsen sørger for, at rammen til byfornyelse og
rammen til landsbyfornyelse holdes adskilt, og at ubrugt ramme føres til-
bage til den korrekte udgiftsramme.
Det foreslås, at det i byfornyelseslovens
§ 94, stk. 7,
indsættes efter: »føres
tilbage til den statslige udgiftsramme til landsbyfornyelse.«: »Statslig ud-
giftsramme til fornyelse af bymidter, som ikke er udmøntet i konkrete be-
slutninger inden for den fastsatte frist, føres tilbage til den statslige udgifts-
ramme til fornyelse af bymidter«.
Den foreslåede ændring i bestemmelsen specificerer, at udgiftsramme til
fornyelse af bymidter, der ikke er udmøntet inden for den fastsatte frist, vil
blive ført tilbage til den statslige udgiftsramme til fornyelse af bymidter.
Ændringen svarer til, hvad der gælder for udgiftsrammerne til byfornyelse
og til landsbyfornyelse.
18
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Det forudsættes, at det fastsættes i bekendtgørelsen for fornyelse af bymid-
ter, jf. forslagets § 1, nr. 1, at kommunalbestyrelsen skal gennemføre og af-
slutte beslutninger vedrørende fornyelse af bymidter og lokale velfærds-
funktioner inden for en frist på højst 5 år fra datoen for tilsagn.
Specificeringen i bestemmelsen sikrer, at de forskellige udgiftsrammer hol-
des adskilt, og at en eventuel ubrugt del af udgiftsrammen til fornyelse af
bymidter føres tilbage.
Til § 2
Til nr. 1
Der er ikke i de gældende regler hjemmel til kommunal udlejning af fast
ejendom til beboelse i en tidsbegrænset periode med henblik på at tiltrække
potentielle tilflyttere.
Det foreslås derfor i lov om boligforhold at indsætte et nyt kapitel 7 a om
kommunal udlejning af fast ejendom efter kapitel 7 og at indføre § 58 a om
kommunal udlejning af fast ejendom.
Det foreslås i
§ 58 a, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen med henblik på at til-
trække tilflyttere kan udleje fast ejendom til beboelse i en tidsbegrænset pe-
riode på mindst 3 måneder og højst 6 måneder pr. lejeaftale. Udlejningens
omfang må ikke overstige den kommunale interesse i at tiltrække tilflyttere.
Formålet med bestemmelsen er at styrke kommunernes, herunder særligt
landdistrikts- og økommunernes, muligheder for at tiltrække tilflyttere og
derved modvirke affolkning. Kommunalbestyrelsen vil med den foreslåede
ordning få mulighed for at tiltrække borgere til kommunen ved at give po-
tentielle tilflyttere mulighed for at prøve at bo i kommunen i en tidsbegræn-
set periode. Den foreslåede ordning vil således medføre, at kommuner, der
har en lav befolkningstilvækst, får redskaber til at kunne udbygge befolk-
ningstilvæksten.
Det er hensigten, at ordningen vil blive anvendt som led i en bosætnings-
strategi af primært landdistrikts- og økommuner, der har udfordringer med
at tiltrække tilflyttere. Ordningen er dog ikke begrænset til landdistrikts- og
økommuner, idet ordningen vil kunne benyttes af alle kommuner, der har
udfordringer med at tiltrække tilflyttere. Det er ikke hensigten, at ordningen
anvendes af kommuner, hvor der er efterspørgsel efter boliger.
19
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Der foreslås ikke indsat objektive kriterier i lovgivningen til afgrænsning af
de kommuner, hvor der er et udtalt behov for at tiltrække flere borgere. Dette
vil bero på kommunalbestyrelsens konkrete vurdering.
Der foreslås ikke indsat kriterier i lovgivningen for målgruppen af lejere.
Det er hensigten, at målgruppen for udlejningen vil omfatte potentielle til-
flyttere, som ønsker at prøve at bo i den pågældende kommune for derved
at afklare, hvorvidt borgeren vil flytte til kommunen. Det vil bero på kom-
munalbestyrelsens konkrete vurdering, om en ansøger er en potentiel tilflyt-
ter. Det antages henset til lejeforholdets varighed, at risikoen for misbrug af
ordningen i denne henseende er begrænset.
Kommunalbestyrelsen vil endvidere kunne fastsætte en ansøgningsordning
og retningslinjer herfor. Det bør fremgå af retningslinjerne for ansøgnings-
ordningen, hvordan ansøgerne vil blive prioriteret, hvis det samlede antal
boligsøgende, der opfylder betingelserne for at leje lejemålet, overstiger
ordningens kapacitet. Der kan som eksempel oprettes en venteliste.
I det tilfælde, at der ikke er borgere, som ønsker at benytte sig af ordningen,
og lejemålet derfor står tomt, kan kommunalbestyrelsen anvende lejemålet
til andre kommunale formål, herunder efter kommunalfuldmagtsreglerne
om overkapacitet. Der henvises herom til afsnit 2.2.1. ovenfor.
Den foreslåede ordning vil bl.a. omfatte fast ejendom, som er erhvervet og
istandsat med hjemmel i byfornyelsesloven, herunder fx med støtte fra pul-
jen til landsbyfornyelse, jf. bekendtgørelse nr. 98 af 27. januar 2021 om
landsbyfornyelse, såvel som anden fast ejendom erhvervet på andet grund-
lag. Kommunalbestyrelsen vil også kunne anvende fast ejendom, som kom-
munalbestyrelsen lejer.
Lejemål omfattet af ordningen vil kunne være en villa, en lejlighed, et en-
keltværelse eller fx et rækkehus. Opremsningen er ikke udtømmende. Her-
udover vil kommunalbestyrelsen kunne udleje møblerede lejemål.
Det foreslås, at lejemål omfattet af ordningen kan udlejes for en periode på
mindst 3 måneder og højst 6 måneder pr. lejeaftale. Perioden for det enkelte
lejeforhold skal være af en sådan længde, at beboeren får et reelt indtryk af
dagligdagen i kommunen, således at beboeren herefter kan beslutte sig for,
om denne vil flytte til kommunen. Lejeperioden skal være forholdsvis kort,
da tilbud om ophold i en længere periode vil have karakter af en permanet
lejebolig, hvilket ikke er formålet med ordningen. Omvendt må lejeperioden
ikke være så kort, at udlejningen kan sidestilles med udlejning af ferieboli-
ger, da dette heller ikke er formålet med ordningen.
20
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Det foreslås, at udlejningens omfang ikke må overstige den kommunale in-
teresse i at tiltrække borgere. Det er en forudsætning, at der er et rimeligt
forhold mellem den kommunale interesse og størrelsen af det kommunale
engagement. Antallet af boliger kan derfor ikke overstige den kommunale
interesse i at tiltrække nye borgere, da der ellers vil være tale om erhvervs-
mæssig udlejning, hvilket ikke er omfattet af bestemmelsen. Det forudsæt-
tes, at der højst kan være ét bosætningshus pr. 1000 indbyggere. Kommuner
med indbyggertal under 1000 vil dog også kunne etablere og drive et bosæt-
ningshus. Jo højere indbyggertal den enkelte kommune har, jo højere krav
stilles der til den kommunale interesse i at tiltrække borgere. Dette vil bero
på kommunalbestyrelsens konkrete vurdering.
Det overlades herudover til kommunalbestyrelsen at tilrettelægge, hvorvidt
og hvordan ordningen skal anvendes i den pågældende kommune.
Spørgsmål om lovligheden af en ordning etableret med hjemmel i bestem-
melsen vil være omfattet af det almindelige kommunale tilsyn. Det kommu-
nale tilsyn varetages af Ankestyrelsen, jf. lov om kommunernes styrelse §
48, stk. 1. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til
at rejse en tilsynssag, jf. lov om kommunernes styrelse § 48 a. Reglerne i §§
37 og 38 om huslejenævnets kompetence i lov om leje finder endvidere an-
vendelse.
I
stk. 2,
foreslås, at med undtagelse af § 145 og reglerne om brugsrettens
overgang til andre i kapitel 19 i lov om leje finder lov om leje anvendelse
for udlejning omfattet af stk. 1.
Lejelovens regler vil således finde anvendelse på lejeforholdet, hvormed fx
lejelovens regler om opsigelse, mangler samt fastsættelse og regulering af
lejen vil gælde. Lejen skal således fastsættes efter regler herom i lov om leje.
Det er hensigten, at lejemålene skal udlejes på markedsvilkår, samt at lejen
skal anvendes til at dække omkostningerne for lejemålene. Det er ikke hen-
sigten, at lejemålene får karakter af boligudlejningsvirksomhed. Kommu-
nalbestyrelsen vil ikke kunne fastsætte en lav leje med henblik på at gøre
lejemålene mere attraktive.
Kommunalbestyrelsen vil i overensstemmelse med lejeloven kunne fast-
sætte vilkår om eksempelvis rengøring, husdyr, depositum, vedligeholdelse,
måling af varme, el og vand og vedrørende husets stand ved ind- og fraflyt-
ning.
21
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Lejelovens § 145 indeholder regler om lejerens ret til at udføre nærmere
fastsatte forbedringsarbejder m.v. i lejligheden og ved fraflytning få godt-
gørelse for de afholdte udgifter. Kapitel 19 i lov om leje om brugsrettens
overgang til andre indeholder regler om lejerens ret til at fremleje, bytte og
retten til at lade andre fortsætte lejeforholdet fx i tilfælde af lejerens død.
Henset til ordningens formål og lejeperiodens varighed vil § 145 i lejeloven
om lejerens råderet og reglerne om brugsrettens overgang til andre i lejelo-
vens kapitel 19 ikke finde anvendelse. Lejerne vil således ikke kunne udføre
nærmere fastsatte forbedringsarbejder m.v. i lejligheden mod godtgørelse
for de afholdte udgifter ved fraflytning.
Herudover vil lejerne ikke kunne overlade brugsretten til lejemålet til andre,
herunder fx ved fremleje af lejemålet eller ved at lade sin ægtefælle eller
samlever fortsætte lejemålet i tilfælde af lejerens død.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 77, stk. 1, i lov om boligforhold, at dette kapitel
gælder for private udlejningsejendomme. Reglerne gælder dog ikke for le-
jeforhold i ejendomme, som ved lejemålets indgåelse ejes af en selvejende
institution, hvor boligerne er opført efter den tidligere lov om boliger for
ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april
1996, den tidligere lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgørelse nr. 722 af 1.
august 1996, eller lov om almene boliger mv. Dette kapitel gælder endvidere
ikke for ustøttede private plejeboliger, jf. § 1, stk. 5, i lov om leje.
Kapitel 9 i lov om boligforhold vedrørende huslejenævnets kompetence fin-
der således alene anvendelse for private udlejningsejendomme.
Det foreslås at ændre
§ 77, stk. 1,
i lov om boligforhold, således at »Dette
kapitel gælder for private udlejningsejendomme.« ændres til: »Dette kapitel
gælder for private udlejningsejendomme og for kommunale udlejningsejen-
domme omfattet af § 58 a.«
Med ændringen sikres, at reglerne i kapitel 9 om huslejenævn i lov om bo-
ligforhold finder anvendelse for kommunal udlejning omfattet af § 58 a.
Kommunalbestyrelsen og lejerne kan således indbringe tvister vedrørende
lejeforholdet omfattet af § 58 a for huslejenævnet.
Til § 3
22
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
Det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende. Baggrunden herfor er, at kommunerne således får mulighed for udlej-
ning af bosætningshuse i henhold til lovforslagets § 2 straks efter lovforsla-
gets bekendtgørelse.
Det bemærkes, at lovforslaget ingen umiddelbare retsvirkninger har for bor-
gerne. Lovforslagets § 1 om ændring af byfornyelsesloven medfører alene
hjemmel til, at der kan udstedes en bekendtgørelsen til udmøntning af mid-
lerne til fornyelse af bymidter og lokale velfærdsfunktioner.
23
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om byfornyelse og udvikling
af byer, jf. lovbekendtgørelse nr.
794 af 27. april 2021, foretages
følgende ændringer:
§ 7….
Stk. 3.
Boligministeren kan fast-
sætte nærmere regler om fordeling
af den udgiftsramme, der er nævnt i
§ 94, stk. 3 og 4, om administratio-
nen af ordningen og om afgræns-
ningen af de foranstaltninger, hvor-
til der kan ydes refusion efter stk. 1.
Stk. 4. …
§ 93.
Inden for den statslige ud-
giftsramme til byfornyelse og den
statslige udgiftsramme til landsby-
fornyelse, der fastsættes på de år-
lige finanslove, kan udlændinge-,
integrations- og boligministeren
1-2)…
Stk. 2. …
1.
I
§ 7, stk. 3,
ændres »§ 94, stk. 3
og 4« til: » § 94, stk. 4-6«.
2.
I
§ 93, stk. 1,
ændres »den stats-
lige udgiftsramme til byfornyelse
og den statslige udgiftsramme til
landsbyfornyelse« til: »den stats-
lige udgiftsramme til byfornyelse,
den statslige udgiftsramme til
landsbyfornyelse og den statslige
udgiftsramme til fornyelse af by-
midter«.
3.
I
§ 94
(der forudsættes at inde-
holder stk. 1-5) indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Boligministeren medde-
ler årligt en udgiftsramme til forny-
else af bymidter til de kommunal-
bestyrelser, som forinden har an-
modet om at få del i den statslige
24
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0025.png
udgiftsramme til fornyelse af by-
midter, jf. § 93. Meddelelse gives
senest den 1. marts, medmindre der
foreligger særlige omstændighe-
der.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
4.
I
§ 94
indsættes efter stk. 4, der
bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Den samlede statslige
udgiftsramme til fornyelse af by-
midter, jf. § 93, fordeles mellem de
enkelte ansøgende kommuner efter
objektive kriterier fastsat af bolig-
ministeren.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§ 94….
Stk. 2. -4. …
Stk. 5.
Meddeler kommunalbesty-
relsen tilsagn til en ejer om støtte,
eller disponerer kommunalbesty-
relsen på anden måde således, at det
udløser refusion efter denne lov,
skal kommunalbestyrelsen samti-
dig indberette det. Dette gælder dog
ikke tilsagn efter § 98. Statslig ud-
giftsramme til byfornyelse, som
ikke er udmøntet i konkrete beslut-
ninger inden for den fastsatte frist,
føres tilbage til den samlede stats-
lige udgiftsramme til byfornyelse.
Statslig udgiftsramme til landsby-
fornyelse, som ikke er udmøntet i
konkrete beslutninger inden for den
fastsatte frist, føres tilbage til den
statslige udgiftsramme til landsby-
fornyelse. Boligministeren kan, når
særlige forhold taler herfor, dispen-
sere fra kravet i 1. pkt.
5.
I
§ 94
(der forudsættes at inde-
holde stk. 1-7) indsættes i
stk. 7
ef-
ter »føres tilbage til den statslige
udgiftsramme til landsbyforny-
else.«: »Statslig udgiftsramme til
fornyelse af bymidter, som ikke er
udmøntet i konkrete beslutninger
inden for den fastsatte frist, føres
tilbage til den statslige udgifts-
ramme til fornyelse af bymidter«.
25
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0026.png
§2
I lov om boligforhold fremsat den
13. oktober 2021 foretages føl-
gende ændringer:
§ X.
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Kommunal udlejning af fast ejen-
dom
§ 58 a.
Med henblik på at til-
trække tilflyttere kan kommunal-
bestyrelsen udleje fast ejendom til
beboelse i en tidsbegrænset peri-
ode på mindst 3 måneder og højst
6 måneder pr. lejeaftale. Udlejnin-
gens omfang må ikke overstige
den kommunale interesse i at til-
trække tilflyttere.
Stk. 2.
Med undtagelse af § 145
og reglerne om brugsrettens over-
gang til andre i kapitel 19 i lov om
leje finder lov om leje anvendelse
for udlejning omfattet af stk. 1.«
§ 77.
Dette kapitel gælder for pri-
vate udlejningsejendomme. Reg-
lerne gælder dog ikke for lejefor-
hold i ejendomme, som ved lejemå-
lets indgåelse ejes af en selvejende
institution, hvor boligerne er opført
efter den tidligere lov om boliger
for ældre og personer med handi-
cap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af
24. april 1996, den tidligere lov om
boligbyggeri, jf. lovbekendtgørelse
nr. 722 af 1. august 1996, eller lov
2.
I
§ 77, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»Dette kapitel gælder for private
udlejningsejendomme.« til: »Dette
kapitel gælder for private udlej-
ningsejendomme og for kommu-
nale udlejningsejendomme omfat-
tet af § 58 a.«
26
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om boligforhold (Økonomisk støtte til styrket indsats i bymidter og kommunal udlejning af fast ejendom), fra indenrigs- og boligministeren
2576084_0027.png
om almene boliger mv. Dette kapi-
tel gælder endvidere ikke for ustøt-
tede private plejeboliger, jf. § 1, stk.
5, i lov om leje.
27