Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 105
Offentligt
Jeg bliver ofte fortørnet over mange af de nye tiltag og love som bliver indført i FT.
Ofte er det indlysende at tiltag ikke vil have tiltæmkte effekt (selv førende eksperter og embedsværket oplyser
tiltag ikke vil have ønskede virkning) og resoucer spildes. Eksempel udflytning af uddannelse pladser til
Hillerød, trods samme uddannelse tidligere var forsøgt flyttet til Helsingnør, men måtte nedlægges pga.
manglene studerende.
Man ser gang på gang at forskellige kontrol instnser ikke lever op til ders forpligtelsermed tilsyn og uvarslet
stikprøvekontrol. Der blev via agtindsigt fundet at ejdomsstyrelsen ikke kontrollerede nogen de mange store
renovations statens bygningsmasse, hvor man DR med ganske små resourcer kunne konstantere at
bygningsreglement og de specifikationer i udbudsmatrilale ikke var leveret, manglende isolering på svært
tilgænglige steder og den kontrolinstans der skulle føre tilsyn ikke kunne dukomenter de havde fortaget nogen
tilsyn eller kontrol besøg.
Ved Toldvæsnet udførte Razia, for at kontrollere om firma biler der var indregistret som udelukkende firmabil
blev anvendt til private brug, udaf de biler som blev kontrolleret var der 20% af firmabilerne der blev anvendt til
private formål, som medførte Told & Skat kunne indkassere adskellige millioner i bøde og
indregistreringsafgift.
Men trods bevis på denne store misbrug af de afgift og skatte fordele som firmaer får, men dette medførte ikke
man straks fik igangsat landsdækkende stikprøve kontrol, for finde udaf om det var samme i flere dele af
landet.
Man har set resourcer til sundhedvæsen stiger ekspontielt, uden dette medføre en form for gennemgang af
budget, aftaler og priser.
Man har oplevet medicin som hvor patentbeskyttelse er udløbet, har pludselig haft astronomiske stigninger (op
til 800%) selvom fremstillingens omkostning skulle være uændret, for medicin som er alment udbredt som
blodfortundende medicin. Jeg personligt oplevet et årligt kontrol besøg ved læge, som normalt blev fortaget
ved aftale et enkelt lægebesøg, hvor sygeplejske tog blodprøve efter konsultation, men sidste år skulle jeg
først til konsultation, derefter have tid til blodprøve og tilsidst blev jeg bedt om at bestille ny tid for få svar på
blodprøver, det som før kunne ordnes med et enkelt læge besøg var pludseligt blevet til at 3 besøg hvor
sygesinkringsbevis skulle køres gennem pengemaskinen. Der var ligeledes sag fra Kbh./Sj. om vagt læger der
havde overset livstruende symptoner som havde kostet pågældende livet, og det kom derfor frem at læger
kunne have op til 48.000 kr. i indtægt for en døgnvagt og læger eller lægeforening ville ikke være med til
ændre aflønning, som andre regioner havde gjort, så der ikke var intisament til at gennmemføre flest mulige
patienter (igens. tid var ca. 2m. > mindre for pågældende region).
Der er uendelig mage af disse forhold som kun bliver taget op når der som ved vagtlæge sker dødsfald eller
som ved million renoverings projekt bliver søgt agtindsigt fra journalist.
Der var også sagen om love eller nye regler afledt af børnemisbrug i Tønder sagen, hvor disse ikke var
implementeret.
Pågældende kommune havde fået en henvendelse med kraftig påtale 2010-12 (vist nok) fra rigsrevisionen,
om at de vedtagene ændringer og love ikke var implementeret. Så kunne man i 2015 høre at de stadig ikke
var sket nogen implementering som afødte ekstrem kritik af forhold.
Dette for en til at tænke på, hvad skal det hjælpe, FT indføre nye love og tiltag, når man åbenbart kan slippe
afsted med ignorere disse samt overhøre henvendelser og kraftig påtale af forhold.
Man har også haft utallige sager med indkøb af EDB programmer og nye sundhedsportal til sygehuse, som
næsten altid ender med overskride budgetter og tidsramme. Det værste er næsten at man i et lille land kan
have forskellige platforme i hver region, så det ikke er muligt at overføre data og journaler mv. mellem disse
systemer (som da jeg var til undersøglse på Silkebotg sygehus, for få MR scanning af rygen og samtidig
havde tid til få konklusion på scanning som var førsteklasses disponering, hvor 3 udersøgelser/konsultationer
blev fortaget samme dag, men den svensk læge havde ikke adgang til min 32 år gl. MR scanning fra viborg,
så kunne se den progression der været over tid, men kunne konstatere udfra den aktuelle scanning, så de
resourcer man har brugt på scanning og journalføre scanning og konklusion på første scanning 3 tidl. kunne
ikke sikre læge give optimale konklusion eller jeg kunne få den optimale behandling, så man spiller masser af
resourcer, som spilder både resoucer til personale og økonomi.
Der er aldrig nogen som stilles til ansvar og der indføres aldrig nogen kvlitetskontol og opfølgning, som kunne
sikre love og tiltag blev implenmenteret, samt opfølgning på budgeterede omkostninger og om ønskede
virkning og effekt opnås, så man enten kan tilpasse lovgivning eller fjerne love og tiltag som enten ikke mere
er nødvendige eller er relevante, tilsvarende man gør i fleste firmaer og produktionsenhedr, hvor man har
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 105: Henvendelse af 3/4-22 fra Kenneth Buthler vedr. manglende kvalitetsstyring, kvalitetskontrol og løbende opfølgning/evaluering af nye love og tiltag
løbende kvalitets kontrol og evaluering, for kunne optimere, rationalisere og ikke mindste rette fejl og
uhensigtsmæssigheder.
Dette finder kun sjældent sted og man har ingen indraglse af de intrasenter og berørte parter, som kender
forhold bedst og har forudsætninger for kunne komme med forslag til besparelser og optimering, man kunne
evt. motivere ved at uddele bonuser eller belønninger, til de forslag og henvendelser der kan give største
besparelser eller har invative forslag til nye forbygende tiltag.
DR eller andre medier skulle medvirke til at udbrede en ny borgerplatform, hvor man kunne henvende sig og
komme forslag og feedback, med overskulig brugerflade, som var opdelt efter igrupper og katagorier der
afspejler de strukture som de dækker.
Borgerplatform skulle som overordnet formål skulle være at forbedere borgnes livskvlitet og livsværdi, gennem
bedre og mere borger indragelse, hvor man erkender at i sidste instans har vi alle den sammme interesse (blot
er der uenighed om måden dette opnås) i at samfundet og systemer bruger resource bedst og mest effektivt,
samt fleste mulig fejl rettes og evt. misbrug stoppes.
Til sidst vil jeg bruge chancen for takke for jeres daglige arbejde og insats, i yder for få vores Land til fungere,
så demokratiet og folkestyret forhåbentligt kan udvikle sig, så man tilstræber at opnå det overornet mål, som
bør indrages i alle procceser, som er at sikre største mulige livskvalitet og livsværdi til flest mulige borgere.
Ikke økonomi og væskst, som ofte er afgørende for politiske arbejde, men mange Danskere ville garentert
acceptere nedgang i levestandard eller øget skat/afgift, hvis man viste dette vil sikre disse værdier og de
svageste og udsatte fik bedere forhold.
(Svar haster ikke, hellere en respons, som giver mig et spinkelt håb om at henvendelse og intentioner i
ovenstående bliver taget alvorligt, uanset om det aldrig vil flytte komma eller andledning til lidt reflektion over
de forhold og mangel kaviltet, evluering og opfølgning so sikre man lære af sin fejl og sucesser, så man får et
dynamisk og inovativt system og som optimalt kan sikre det samfund som sikre flest mulige de bedste mulige
forhold som Borger i Danmark, som kan genrette den stolthed glæde over være del af dette samfund, som
kunne være mønster bryder og forgangsland, som ikke altid siger vi ikke kan gå engang eller vi som et lille
land kun påvirke som dråbe i havet og fortsætte med lade den laveste fællesnævner for mange tiltag og
beslutninger, som langsomt vil reducere den moralske og etiske selvforståelse vi måtte være i besidelse af
(som udlandshjælp der udhules, ved nedskæring og indførsel betinglser genkøbsklasuler som skal tilgodese
danske erhersliv og ikke de nødlidende som første burde have den overordnet proritet.
NB! beklager stave fejl og evt. dårlige formulering/strukturering.
Med venlige hilsner
Kenneth Buthler
Sct. Olufs Bakke 46
8800 Viborg
4240 2632