Arbejdsgrundlag for borgerrådgiver
Dato 23. marts 2022
Formål og effekt
Formålet med borgerrådgiverfunktionen er at medvirke til en god dialog mellem borgere og Nordfyns Kom-
mune. Borgerrådgiverfunktionen skal supplere det daglige samarbejde med borgerne og bidrage til det til-
lidsbaserede samarbejde. Den ønskede effekt er, at borgernes tillid til Nordfyns Kommune styrkes, og at
borgernes retssikkerhed sikres. Borgerrådgiveren har med afsæt i gældende lovgivning fokus på god forvalt-
ningsskik samt Nordfyns Kommunes egne retningslinjer i den konkrete sag. Borgerrådgiveren er et supple-
ment til kommunens øvrige rådgivende og sagsbehandlende funktioner på de enkelte fagområder.
Derudover forventes borgerrådgiveren at kunne afdække mønstre i sagsbehandlingen på tværs af fagområ-
der, som kan forbedres. Forslag til forbedringer bringes videre til behandling i organisationen via ledere og
nøglepersoner på fagområderne, samt via borgerrådgiverens opfølgningsmøder med stabschefen for Stra-
tegi og Politik og kommunaldirektøren.
Borgerrådgiverfunktionen er forankret under Kommunalbestyrelsen og er uafhængig af Nordfyns Kommunes
politiske udvalg og forvaltning. Borgerrådgiverfunktionen ledes af borgerrådgiveren, jf. § 65 e i Kommunesty-
relsesloven.
Borgerrådgiverens kerneopgave, opgaver og kompetencer
Borgerrådgiverens kompetenceområde omfatter Økonomiudvalget, de stående udvalg, borgmesteren, ud-
valgsformænd og forvaltningerne.
Borgerrådgiveren skal rådgive borgere i konkrete henvendelser fra borgerne vedrørende sagsbehandling,
personalets adfærd, udførelsen af praktiske opgaver og diskrimination.
Derudover skal borgerrådgiveren vejlede fagområdet, hvis borgerens sag kalder på det, hvis fagområdet på
eget initiativ beder om borgerrådgiverens hjælp, eller hvis der opstår behov for forbedringer. Borgerrådgive-
ren kan også træde til som mægler i sager, hvor borger og fagområde har svært ved at opnå fælles forståel-
se i en sag. I dette arbejde har borgerrådgiveren fokus på dialogen mellem borger og fagområde.
Borgerrådgiveren kan:
Hjælpe med forståelse af afgørelser mv.
Vejlede om, hvem der kan hjælpe med et konkret spørgsmål.
Hjælpe med at afdække eventuelle klagemuligheder, og hvem der kan klages til samt hjælpe med at
udforme klagen.
Sagsnummer: S2022-529
Dokumentnummer: D2022-29172
Afdeling: Strategi og Politik
Side 1 af 4