Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 97
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 97
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 21/12884
Udkast pr. 9.12.2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere
(Ny forlængelse af det midlertidige børnetilskud)
§1
I lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, jf. lov nr. 1550
af 27. december 2019, som ændret ved § 19 i lov nr. 1558 af 27. december
2019 og § 1 i lov nr. 781 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »den 31. august 2021« til: » den 31. august
2022«.
2.
I
§ 17
ændres »2019-2021« til: »2019-2022«.
3.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 31. december 2021« til: »den 30. juni. 2022«.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2022.
§3
Loven har virkning fra den 1. januar 2022 og perioden derefter.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkt
2.1.
Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetilskud til
visse forsørgere
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten blev den 3. september 2019 enige om at indføre et nyt
midlertidigt børnetilskud for forsørgere pr. 1. januar 2020.
Aftalen om et midlertidigt børnetilskud har baggrund i den politiske for-
ståelse ”Retfærdig retning for Danmark” mellem Regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra den 25. juni 2019.
Formålet med det midlertidige børnetilskud er at sikre en mere ensartet
levestandard på tværs af børnefamilier i Danmark, og at børn af forældre i
kontanthjælpssystemet indgår aktivt i fællesskabet på lige fod med deres
jævnaldrende..
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere trådte i kraft den 1.
januar 2020 og fik virkning fra den 1. august 2019 til og med den 30. juni
2021. Udbetalingen af det midlertidige børnetilskud er sidenhen blevet for-
længet til og med den 31. december 2021.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det midlertidige børnetilskud er et skattefrit tilskud og ydes til forældre,
som er berørt af kontanthjælpsloftet og/eller modtager selvforsørgelses- og
hjemrejse- eller overgangsydelsen. Det midlertidige børnetilskud ydes til
forældre med børn i alderen 0-14 år og skal sikre familierne bedre økono-
miske vilkår og bedre mulighed for at være en del af fællesskabet. Tilskud-
det udgør i 2021 717 kr. pr. barn af ydelsesmodtagere på de laveste ydelser
det vil sige selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelsesmodtagere
samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 615 kr. pr. barn af
enlige, og 563 kr. pr. barn af øvrige personer i målgruppen. Derudover får
enlige forsørgere et supplerende tilskud på 665 kr. månedligt. Der er dog et
loft for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, idet det mak-
simale børnetilskud ikke kan overstige det beløb, som den enkelte børnefa-
milie har mistet som følge af kontanthjælpsloftet og som følge af indførelsen
af selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelsen.
Regeringen nedsatte i december 2019 en ydelseskommission til at gen-
tænke kontanthjælpssystemet og finde en afløser for kontanthjælpsloftet,
uden at det bliver muligt at modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang.
Ydelseskommissionen afleverede sine anbefalinger til et nyt kontanthjælps-
system den 31. maj 2021.
Da regeringen fortsat drøfter Ydelseskommissionens arbejde med de øv-
rige partier i Folketinget, kan et nyt ydelsessystem ikke kan nå at træde i
kraft inden udgangen af 2021. Derfor er regeringen sammen med Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristende-
mokraterne med aftalen om finansloven for 2022 blevet enige om, at virk-
ningsperioden for det midlertidige børnetilskud forlænges til den 1. juli
2022.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetilskud til visse for-
sørgere
2.1.1. Gældende ret
Forlængelsen af udbetalingen af det midlertidige børnetilskud blev indført
ved Folketingets vedtagelse af lov nr. 781 af 4. maj 2021 om forlængelse af
det midlertidige børnetilskud.
Det fremgår af de gældende regler, at ordningen har virkning fra og med den
1. august 2019 og frem i hele perioden til og med den 31. december 2021.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
For forsørgere med børn i alderen 0-14 år, der er berørt af kontanthjælps-
loftet og/eller indførelsen af integrationsydelse - det vil sige modtager selv-
forsørgelses- og hjemrejse- eller overgangsydelsen - udgør det midlertidige
børnetilskud følgende forskellige satser:
Enlige personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og mod-
tager uddannelseshjælp med aktivitetstillæg, uddannelseshjælp med barsels-
tillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide kvinder, der har passeret
12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for personer, der har en
dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv socialpolitik og har
forsørgelsespligt over for et barn, eller kontanthjælp. Den enkelte skal være
berørt af kontanthjælpsloftet og skal således have fået nedsat en eller begge
af disse ydelser: boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte og særlig
støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik. Midlertidigt børnetilskud udgør
for denne personkreds 615 kr. pr. barn (2021-niveau).
Personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, eller overgangsydelse, eller som mod-
tager uddannelseshjælp eller kontanthjælp og er gift eller samlevende med
en person, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse, og derfor får beregnet deres hjælp, således at begge i parret
mindst modtager det beløb, de hver ville have modtaget i selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og danskbonus. Personer, der for-
sørger eget barn under 15 år i hjemmet, og som modtager uddannelseshjælp
som uddannelsesparat og er berørt af kontanthjælpsloftet, og således får ned-
sat en eller begge af disse ydelser: boligstøtten efter lov om individuel bo-
ligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik. Midlertidigt
børnetilskud udgør for denne personkreds 717 kr. pr. barn (2021-niveau).
Gifte eller samlevende personer, der forsørger eget barn under 15 år i
hjemmet og modtager uddannelseshjælp med aktivitetstillæg, uddannelses-
hjælp med barselstillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide kvinder,
der har passeret 12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for per-
soner, der har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv
socialpolitik og har forsørgelsespligt over for et barn, eller kontanthjælp.
Den enkelte skal være berørt af kontanthjælpsloftet og skal således have fået
nedsat en eller begge af disse ydelser: boligstøtten efter lov om individuel
boligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik. Midlerti-
digt børnetilskud udgør for denne personkreds 563 kr. pr. barn (2021-ni-
veau).
Samtidig modtager enlige forsørgere et særligt tillæg
tillæg til enlige
forsørgere - på 665 kr. pr. måned (2021-niveau), som er uafhængigt af an-
tallet af børn under 15 år i hjemmet.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det betyder, at personer, der modtager uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp, og som i den gældende virkningsperiode har fået nedsat boligstøtten
eller den særlige støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet i
de hele kalendermåneder, hvor deres boligstøtte eller særlig støtte bliver re-
duceret som konsekvens af kontanthjælpsloftet. Kontanthjælpsloftet bereg-
nes alene på hele kalendermåneder, og betingelserne skal være opfyldt fra
den første dag i måneden.
Modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik er tilsvarende omfattet af loven i de
hele kalendermåneder, hvor de opfylder betingelserne for at modtage mid-
lertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere den første dag
i måneden.
Det betyder blandt andet, at revalidender, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22 i lov om aktiv social-
politik i stedet for revalideringsydelse efter § 71 i samme lov, fordi de ikke
opfylder betingelserne om ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år og ordinær beskæftigelse svarende til fuldtidsbeskæftigelse i 2
år og 6 måneder inden for de seneste 10 år jf. § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv
socialpolitik, er omfattet af personkredsen for det midlertidige børnetilskud.
Disse personer er dog ikke omfattet af reglerne om kontanthjælpsloftet i §
25 b, stk. 1-5, jf. stk. 11, i lov om aktiv socialpolitik. Det samme gør sig
gældende for personer, der har nået efterlønsalderen som fastsat i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension på grund af be-
tingelserne om optjening, og som modtager hjælp efter § 27 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis de opfylder betingelserne om ophold og beskæftigelse i §
11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modtager selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det er således en betingelse for modtagere af uddannelseshjælp og kon-
tanthjælp, at den enkelte forsørger er omfattet af kontanthjælpsloftet for at
kunne få udbetalt midlertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige for-
sørgere, mens modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse (integrationsydelsesmodtagere indtil 1. januar 2020) dog ikke
skal være berørt af kontanthjælpsloftet, men skal alene modtage selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelsen efter § 22 i lov om aktiv
socialpolitik for at kunne modtage midlertidigt børnetilskud og evt. tillæg
til enlige forsørgere.
Følgende betingelser er gældende for retten til det midlertidige børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere:
at personen har den privatretlige forsørgelsespligt over for barnet,
at personen og barnet har fælles folkeregisteradresse, og
at barnet ikke er fyldt 15 år.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Alle betingelser skal være opfyldt den første dag i den måned, som den
enkelte udbetaling af det midlertidige børnetilskud og evt. tillæg til enlige
forsørgere vedrører.
Der gælder et maksimum for, hvor meget den enkelte person samlet kan
få udbetalt af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere.
Beløbet kan sammenlagt ikke overstige det beløb, hvormed boligstøtte efter
lov om individuel boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik til den enkelte forsørger er nedsat efter reglerne om kontant-
hjælpsloftet i §§ 25 b-25 d i lov om aktiv socialpolitik. Ved omfanget af
nedsættelsen ses der på den ny beregning for nedsættelse af den samlede
hjælp (kontanthjælpsloftet) efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik, som Udbetaling Danmark foretager samtidig med, at Udbeta-
ling Danmark genberegner boligstøtten for den pågældende måned på bag-
grund af oplysninger fra indkomstregisteret og kommunen.
For modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse kan der ud over beløbet, hvormed den enkelte forsørger er nedsat
som følge af kontanthjælpsloftet, udbetales yderligere midlertidigt børnetil-
skud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere op til et grænsebeløb på 1.937
kr. (2021-niveau) månedligt for en enlig modtager af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og på 4.261 kr. (2021-niveau) må-
nedligt for en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse, der anses for gift eller samlevende.
Vurderingen af, om en person er gift eller samlevende, følger den afgø-
relse, som kommunen træffer efter lov om aktiv socialpolitik forud for ind-
placeringen på loftsstørrelsen for den enkelte. Det vil sige den afgørelse,
som kommunen træffer om, hvorvidt en person i relation til kontanthjælps-
loftet kan anses for samlevende eller enlig, jf. lov om børnetilskud og for-
skudsvis udbetaling af børnebidrag.
Det fremgår af lov om aktiv socialpolitik, at personer, der modtager ordi-
nært børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, anses for enlige ved indplacering på loftstørrelsen for den en-
kelte. En person, der indplaceres som enlig forsørger i forhold til kontant-
hjælpsloftet, anses som enlig forsørger i lovens forstand og kan dermed
modtage midlertidigt børnetilskud som enlig samt tillæg til enlige forsør-
gere, når de øvrige betingelser er opfyldt.
Revalidender, som ville have modtaget hjælp efter § 71 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis de havde opfyldt betingelserne om ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og ordinær beskæftigelse sva-
rende til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
år jf. § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, men som derfor modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22 i ste-
det for revalideringsydelse efter § 71, stk. 5, i samme lov, bliver anset som
enlige, hvis de modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse som enlig forsørger, idet disse personer ikke er omfattet af reg-
lerne om kontanthjælpsloftet i lov om aktiv socialpolitik. Det samme gælder
for personer, der har nået efterlønsalderen som fastsat i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension på grund af betingelserne
om optjening, og som ville have modtaget hjælp efter § 27 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis de havde opfyldt betingelserne om ophold og beskæfti-
gelse i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der kan ydes ét midlertidigt børnetilskud pr. barn, mens tillæg til enlige
forsørgere udbetales som et fast månedligt tillæg uanset antallet af børn. Det
betyder, at modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse eller uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der til-
lige er enlige forsørgere, kan modtage midlertidigt børnetilskud på 717 kr.
pr. barn og samtidig modtage ét tillæg på 665 kr. som enlig forsørger, hvor-
imod de øvrige enlige forsørgere på højere ydelser modtager et midlertidigt
børnetilskud pr. barn på 615 kr., samtidig med tillægget på 665 kr. Det an-
førte satser er for 2021.
Er barnets forældre gift eller samlevende, sker udbetaling af det midlerti-
dige børnetilskud til den registrerede moder. Forældre med fælles børn kan
dog sammenlægge deres maksimale udbetaling, det vil sige det beløb, som
det midlertidige børnetilskud ikke kan overstige, til brug for deres fælles
børn ved udbetaling af det midlertidige børnetilskud. Således sammenlæg-
ges hver forælders beløb, når forældre, der anses for gifte eller samlevende,
har fælles bopæl og fælles børn.
Når gifte og samlevende forældre har forsørgelsespligt over for både sær-
børn og fælles børn, som personen har fælles folkeregisteradresse med, an-
vendes denne forælders maksimale beløb for udbetaling først på det midler-
tidige børnetilskud til personens særbørn og derefter på forældrenes fælles
børn.
Udbetaling Danmark er en offentligt reguleret, selvejende institution med
myndighedsansvar. Rammevilkårene for myndigheden er reguleret i lov om
Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der til-
lægges Udbetaling Danmark i henhold til lov. Udbetaling Danmark admini-
strerer ud over det midlertidig børnetilskud og tillæg til enlig forsørgere
blandt andet boligstøtte, herunder beregningen af nedsættelsen som følge af
kontanthjælpsloftet og en række familieydelser, og indsamler således i vidt
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
omfang de nødvendige oplysninger om borgerne til at administrere det mid-
lertidige børnetilskud og tillægget til enlige forsørgere. Derudover admini-
strerer Udbetaling Danmark en lang række andre ydelser og tilskud, der pri-
mært afgøres på et objektivt grundlag. Det vil sige, at der træffes afgørelser
uden skøn, og som er baseret på primært oplysninger fra registre.
Det fremgår af de gældende regler, at Udbetaling Danmark udbetaler det
midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere uden ansøgning. Der
er tale om en automatisk udbetaling, hvor borgerne som udgangspunkt ikke
selv skal henvende sig til myndighederne og søge om udbetaling og ind-
sende dokumentation for, at betingelserne er opfyldt. Udbetaling Danmark
kan dog træffe afgørelse om, hvorvidt en person er berettiget til at modtage
midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, selvom personen
ikke har modtaget en afgørelse fra Udbetaling Danmark efter lovforslaget,
hvis personen selv ansøger om det, jf. lovens § 7, stk. 1. Ansøgningen skal
være modtaget hos Udbetaling Danmark senest den 31. august 2021.
Administrationen af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige for-
sørgere er underlagt de generelle regler, der i øvrigt gælder for Udbetaling
Danmarks administration, jf. § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det midlertidige børnetilskud har til formål at sikre børn med forældre i
kontanthjælpssystemet rimelige vilkår og lige muligheder, indtil et nyt kon-
tanthjælpssystem kan træde i kraft. Lovens virkningsperiode blev med lov
nr. 781 af 4. maj 2021 forlænget til og med 31. december 2021.
Da et nyt ydelsessystem ikke kan nå at træde i kraft inden udgangen af 2021,
er det med finanslovsaftalen 2022 blevet aftalt at forlænge det midlertidige
børnetilskud til den 1. juli 2022.
Ordningen vil med forslaget blive forlænget med yderligere 6 måneder og i
øvrigt fortsætte uændret. Det betyder, at der i den forlængede periode fortsat
vil kunne udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
når betingelserne er opfyldt.
Den foreslåede ændring af lovens § 19, stk. 2, betyder, at det midlertidige
børnetilskud samlet set vil få virkning for perioden fra og med den 1. august
2019 til og med den 30. juni 2022.
Således foreslås det, at loven ændres, så ordningen med midlertidigt børne-
tilskud forlænges til og med den 30. juni 2022. Juni 2022 bliver dermed den
sidste måned, som midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
kan ydes for. Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for
juni 2022 udbetales i august 2022.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Da lovforslaget først fremsættes og behandles i Folketinget i januar og fe-
bruar 2022, foreslås det, at loven træder i kraft den 1. marts 2022 og får
virkning fra den 1. januar 2022. Dermed foreslås det, at loven tillægges til-
bagevirkende kraft. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at dette
ikke er betænkeligt, idet der er tale om en ordning, der udelukkende begun-
stiger den berettigede personkreds. Ved at tillægge loven tilbagevirkende
kraft sikres det, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
også kan udbetales for januar og februar måned i direkte forlængelse af den
gældende virkningsperiode.
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser af det midlertidige børnetilskud
Det foreslås at forlænge det midlertidige børnetilskud, så tilskuddet kan
udbetales til og med den 30. juni 2022. Ordningen vil i øvrigt fortsætte uæn-
dret.
Det midlertidige børnetilskud er målrettet børn fra 0-14 år i familier, hvor
forældrene er berørt af kontanthjælpsloftet og/eller modtager selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Det månedlige tilskud vil i
2022 komme til at udgøre 718 kr. pr. barn for modtagere af selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og uddannelsesparate uddannel-
seshjælpsmodtagere, 616 kr. pr. barn af enlige, og 564 kr. pr. barn af øvrige
i målgruppen. Derudover vil det supplerende tillæg til enlige forsørgere
komme til at udgøre 666 kr. månedligt.
Det forventes, at omkring 6.000 fuldtidspersoner vil modtage det midler-
tidige børnetilskud i forlængelsesperioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 30. juni 2022.
Det midlertidige børnetilskud er 100 procent statslig finansieret, og for-
længelsen forventes at medføre statslige merudgifter til udbetaling af til-
skuddet på ca. 116 mio. kr. i 2022, jf.
tabel 1,
svarende til ca. 89 mio. kr.
efter tilbageløb. Det midlertidige børnetilskud er skattefrit.
Samlet set skønnes forlængelsen at medføre offentlige merudgifter i 2022
på ca. 132 mio. kr. før skat og tilbageløb svarende til ca. 117 mio. kr. i 2022
efter skat og tilbageløb, jf.
tabel 1.
Heri indgår administrationsudgifter samt
ydelses- og aktiveringsudgifter som følge af en negativ beskæftigelsesef-
fekt, jf. nedenstående afsnit. I 2022 skønnes forlængelsen at medføre et mer-
bevillingsbehov til administration i Udbetaling Danmark på 0,4 mio. kr.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0010.png
UDKAST
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af lovforslaget (2022-pl)
2022 2023 2024 2025
I alt statslige udgifter
119,3
0,0
0,0
0,0
Heraf til det midlertidige børnetilskud
115,9
0,0
0,0
0,0
Heraf til kontanthjælp
adfærd
2,1
0,0
0,0
0,0
Heraf til uddannelseshjælp
adfærd
0,2
0,0
0,0
0,0
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejse-
0,7
0,0
0,0
0,0
ydelse eller overgangsydelse
adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter
adfærd
0,0
0,0
0,0
0,0
Heraf til administration i Udbetaling Dan-
0,4
0,0
0,0
0,0
mark
I alt kommunale udgifter
13,0
0,0
0,0
0,0
Heraf til kontanthjælp
adfærd
7,7
0,0
0,0
0,0
Heraf til uddannelseshjælp
adfærd
0,8
0,0
0,0
0,0
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejse-
2,2
0,0
0,0
0,0
ydelse eller overgangsydelse
adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter
adfærd
2,3
0,0
0,0
0,0
I alt (inklusiv adfærd) før skat og tilbage-
132,3
0,0
0,0
0,0
løb
I alt (inklusiv adfærd) efter skat og tilba-
117,3
0,0
0,0
0,0
geløb
Udbetalingen af det midlertidige børnetilskud skønnes at indebære, at den
enkelte modtager i gennemsnit vil afgå langsommere til beskæftigelse end i
en situation uden det midlertidige børnetilskud. Samlet skønnes forlængel-
sen med betydelig usikkerhed at indebære en negativ beskæftigelseseffekt
på omkring 110 fuldtidspersoner i 2022.
Den forventede svækkelse af beskæftigelsen indebærer offentlige merud-
gifter til kontanthjælp på ca. 9,8 mio. kr., uddannelseshjælp på ca. 1,0 mio.
kr. og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse på ca. 2,9
mio. kr. i 2022 før skat og tilbageløb. Som følge heraf forventes afledte mer-
udgifter til aktivering på 2,3 mio. kr. i 2022. Efter skat og tilbageløb udgør
de samlede adfærdsmæssige merudgifter ca. 27,7 mio. kr. i 2022.
Det midlertidige børnetilskud udbetales af Udbetaling Danmark. Udbeta-
ling Danmark estimerer, at der samlet set vil være et merbevillingsbehov i
2022 på 0,4 mio. kr. til administration af det midlertidige børnetilskud. Ad-
ministrationsomkostningerne afholdes af staten.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kom-
munale parter for så vidt angår ydelses- og aktiveringsudgifterne.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Nærværende lovforslag beror på de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning
som den første forlængelse
helt svarende til det lovforslag,
der indførte midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, lovforslag nr. L45,
Folketingsamlingen 2019-20, se nærmere hertil i bemærkningerne til lov-
forslag nr. L 45 om forslag til lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere, jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling, Tillæg A, side 18.
Ordningen vil efter lovforslagets indhold blive forlænget yderligere med
6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det vil betyde, at der i den forlæn-
gede periode fortsat vil kunne udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg
til enlige forsørgere, når betingelserne er opfyldt. Udbetaling af ydelsen vil
fortsat ske automatisk og dermed uden ansøgning fra borgeren. Retten til
tilskuddet er baseret på objektive kriterier, og udbetalingen sker alene på
baggrund af genbrug af data fra kommunerne og data, som i forvejen er til-
gængelige i Udbetaling Danmark. Dataunderstøttelsen i Udbetaling Dan-
mark baserer sig til dels på Udbetaling Danmarks eksisterende it-systemer.
Det er derfor ministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse
med principperne nr. 3-7 fra den politiske aftale om digitaliseringsklar lov-
givning. Ministeriet vurderer endvidere, at princip nr. 2 om digital kommu-
nikation fortsat ikke er relevant for nærværende lovforslag, idet ydelsen bli-
ver beregnet og udbetalt automatisk uden behov for forudgående kontakt fra
borgerne til Udbetaling Danmark.
Samtidig skal det bemærkes, at det var ministeriets vurdering, at enkelte
dele af lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere i mindre grad tilgodeså princip nr. 1 om enkle og klare
regler, idet der blev tilført yderligere kompleksitet til regelsættet på kontant-
hjælpsområdet. Ministeriet skal i den forbindelse særligt fremhæve, at der
er tale om en yderligere forlængelse af en eksisterende ydelse, der beregnes
på grundlag af den enkelte persons nedsættelse af boligstøtte efter lov om
individuel boligstøtte og/ eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv social-
politik som følge af reglerne om kontanthjælpsloftet og/eller personens
modtagelse af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Forlængelsen af det midlertidigt børnetilskud og et tillæg til enlige forsør-
gere skal ses i lyset af det politiske ønske om at yde en økonomisk hjælp til
børnefamilier, der i kontanthjælpssystemet er berørt af kontanthjælpsloftet
eller indførelsen af integrationsydelse (nu selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse og overgangsydelse). En økonomisk hjælp, der skal ydes, indtil et
nyt kontanthjælpssystem er trådt i kraft.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har som udgangspunkt ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forlængelse af det midlertidige børnetilskud vurderes ikke at være omfat-
tet af forordning nr. 883/2004/EF om koordinering af de sociale sikrings-
ordninger, idet det midlertidige børnetilskuds intention er at tilføre ekstra
økonomiske ressourcer til bopælsforælderens økonomiske situation som
følge af kontanthjælpsloftet og indførelsen af integrationsydelsen (nu selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse). Ydelser i kontant-
hjælpssystemet kan alene udbetales til personer med ophold her i landet og
er ikke en social sikringsydelse omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om
koordinering af de sociale sikringsordninger.
Endvidere vurderes det midlertidige børnetilskud at være i overensstem-
melse med ligebehandlingsprincippet i forordning 492/2011/EU om ar-
bejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen, da kravet om, at barnet
skal være bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR) hos modta-
geren af det midlertidige børnetilskud, gælder for såvel danske statsborgere
som for øvrige statsborgere, herunder EU/EØS statsborgere.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december til den 20.
december 2021 kl. 12.00 været i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdri-
vende (ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark,
Børnerådet, Børns Vilkår, DAK, Danmarks Frie Fagforening, Danske Ad-
vokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Datatil-
synet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut for Menneskeret-
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0013.png
UDKAST
tigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet
for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses landsorganisation, Udbetaling Danmark og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører samlet
set merudgifter før skat og til-
bageløb på:
Stat
2022: 119,3 mio. kr.
Kommuner
2022: 13,0 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Midlertidigt børnetilskud vurderes ikke at være en social sik-
ringsydelse omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om koor-
dinering af de sociale sikringsordninger.
Kravet om, at barnet skal være bopælsregisteret hos modta-
geren af det midlertidige børnetilskud gælder for såvel dan-
ske som for øvrige statsborgere, herunder EU/EØS-statsbor-
gere. Midlertidigt børnetilskud vurderes således at være i
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0014.png
UDKAST
overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet 19 i for-
ordning 492/2011/EU. Der henvises til pkt. 7 om forholdet til
EU-retten.
En forlængelse af midlertidigt børnetilskud strider derfor
ikke mod EU-retten.
Er i strid med de principper for
implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 7, stk.1, i lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere, at Udbetaling Danmark udbetaler det midlertidige bør-
netilskud og tillæg til enlige forsørgere uden ansøgning til personer, der er
berettiget, efter lovens §§ 1-3, 4 og 5. Der er tale om en automatisk udbeta-
ling, hvor borgerne som udgangspunkt ikke selv skal henvende sig til myn-
dighederne og søge om udbetaling og indsende dokumentation for, at betin-
gelserne er opfyldt.
Det fremgår endvidere af samme bestemmelses stk. 1, 2. pkt., at der efter
ansøgning kan træffes afgørelse om, hvorvidt en person er omfattet af den
berettigede personkreds for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige for-
sørgere, selvom personen ikke har modtaget en afgørelse fra Udbetaling
Danmark. Det betyder, at Udbetaling Danmark kan træffe afgørelse om,
hvorvidt en person er berettiget til at modtage midlertidigt børnetilskud og
tillæg til enlige forsørgere, selvom personen ikke har modtaget en afgørelse
fra Udbetaling Danmark efter lovens § 7, stk. 1, 1. pkt., hvis personen ansø-
ger om det. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 1, 3. pkt., at ansøg-
ningen skulle være modtaget hos Udbetaling Danmark senest 31. august
2021. Baggrunden for denne frist er et hensyn til, at der er tale om admini-
stration af en midlertidig ordning med midlertidigt børnetilskud, som efter
lovens indhold ydes månedsvis. Oprindeligt var juni 2021 den sidste måned,
som midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlig forsørgere.
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Fristen i § 7, stk. 1, 3. pkt., skulle rettelig have været forlænget med lov nr.
781 af 4. maj 2021 om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, hvor
det midlertidige børnetilskud blev forlænget med 6 måneder første gang.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at ændre lovens § 7, stk. 1, 3. pkt., så
»den 31. august 2021« ændres til: » den 31. august 2022«. Med forslaget
forlænges perioden for ansøgninger til og med den 31. august 2022.
Det betyder, at ansøgningen skal være modtaget hos Udbetaling Danmark
senest den 31. august 2022. Med forslaget forlænges fristen for adgangen til
at sende en ansøgning til Udbetaling Danmark dermed som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 3. om forlængelsen af virkningsperioden for lovens øvrige
bestemmelser.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 17, 1. pkt., at de beløb, der er nævnt i §§ 1-
3, § 4, stk. 1 og § 6, stk. 2, reguleres en gang årligt den 1. januar med 1,7
pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Der er tale om de beløb, som er nævnt i §§ 1-3 om
de månedlige beløb for det midlertidigt børnetilskud, § 4, stk. 1, om det må-
nedlige beløb for tillæg til enlige forsørgere og § 6, stk. 2, om de to grænse-
beløb for henholdsvis enlige og gifte/samlevende selvforsørgelses-og hjem-
rejseydelse eller overgangsydelsesmodtagere. Det fremgår af § 17, 2. og 3.
pkt., at ved den årlige regulering af beløbene fradrages reguleringen for det
pågældende finansår med en procentsats. For finansårene 2019-2021 udgør
procentsatsen 0,75.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at ændre 2019-2021 til 2019-2022.
Det betyder, at der ved den årlige regulering af beløbene anvendes regule-
ringsprocenten på 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår på samme måde som for ydelserne i kontanthjælpssystemet. Regu-
leringen fradrages en procentsats for det pågældende finansår. For finans-
årene 2019-2022, svarende til den foreslåede virkningsperiode for midlerti-
digt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere (fra og med 1. august 2019
til og med 30. juni 2022), udgør procentsatsen 0,75.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetil-
skud til visse forsørgere, at §§ 1-18 har virkning i perioden fra og med den
1. august 2019 til og med den 31. december 2021.
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at ændre § 19, stk. 2, i lov om et mid-
lertidigt børnetilskud til visse forsørgere således, at virkningsperioden for
lovens §§ 1-18 forlænges yderligere. Forslaget medfører, at §§ 1-18 får virk-
ning i perioden fra og med den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2022.
Formålet med ændringen er, at udbetaling af det midlertidige børnetilskud
og tillæg til enlige forsørgere forlænges yderligere til og med 30. juni 2022,
så der fortsat kan ydes tilskud efter lov om et midlertidigt børnetilskud efter
udløbet af den gældende periode den 31. december 2021.
Ordningen vil med forslaget blive forlænget med yderligere 6 måneder og i
øvrigt fortsætte uændret. Det betyder, at der i den forlængede periode fortsat
vil kunne udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
når betingelserne er opfyldt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2022.
Da lovforslaget fremsættes og behandles i januar og februar 2022 foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. marts 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere ikke gælder for disse dele af Riget og ikke
indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland
Til § 3
Det foreslås i § 3, at loven får virkning fra den 1. januar 2022 og perioden
derefter.
Baggrunden er, at den nuværende periode for udbetaling af et midlertidigt
børnetilskud løber til og med den 31. december. Forslaget betyder, at §§ 1-
18 i lov om midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, som med loven
forlænges til og med 30. juni 2022, vil få virkning fra 1. januar 2022.
Med forslaget sikres det, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige for-
sørgere kan udbetales for januar og februar 2022 og perioden derefter i di-
rekte forlængelse af den gældende virkningsperiode. Det indebærer, at mid-
lertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for januar og februar
2022 og frem til lovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. marts 2022 udbetales
med tilbagevirkende kraft.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at udbetaling af midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for en periode forud for lovens
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
ikrafttrædelsestidspunkt ikke er betænkeligt, da der alene vil være tale om
begunstigende udbetalinger for den berettigede personkreds.
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere, jf. lov nr. 1550 af 27.
december 2019, som ændret ved § 19 i
lov nr. 1558 af 27. december 2019 og §
1 i lov nr. 781 af 4. maj 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »den 31.
august 2021« til: » den 31. august
2022«.
§7
Stk. 1. Udbetaling Danmark udbetaler
uden ansøgning det midlertidige børne-
tilskud og tillæg til enlige forsørgere ef-
ter denne lov til personer, der er beret-
tiget, efter §§ 1-5. Der kan dog efter an-
søgning træffes afgørelse om, hvorvidt
en person er omfattet af den berettigede
personkreds for midlertidigt børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere, selv
om personen ikke har modtaget en af-
gørelse fra Udbetaling Danmark. An-
søgning skal være modtaget hos Udbe-
taling Danmark senest den 31. august
2021.
§ 17
De beløb, der er nævnt i §§ 1-3, § 4, stk.
1 og § 6, stk. 2, reguleres en gang årligt
den 1. januar med 1,7 pct. tillagt tilpas-
ningsprocenten for det pågældende fi-
nansår, jf. lov om en satsregulerings-
procent. Ved den årlige regulering af
2.
I
§ 17
ændres »2019-2021« til:
»2019-2022«.
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Lovudkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2501337_0019.png
UDKAST
beløbene i §§ 1-3, § 4, stk. 1 og § 6, stk.
2, fradrages reguleringen for det pågæl-
dende finansår en procentsats. For fi-
nansårene 2019-2021 udgør procent-
satsen 0,75. Beskæftigelsesministeren
bekendtgør størrelsen af de regulerede
beløb. Der afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
§ 19---
Stk. 2.
§§ 1-18 har virkning for perio-
den fra og med den 1. august 2019 til
og med den 31. december 2021.
3.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 31. decem-
ber 2021« til: »den 30. juni. 2022«.
19