Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 93
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få fratrukket merindtægt
som følge af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-,
senior- og førtidspension m.v.)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021,
som ændret ved § 1 i lov nr. 707 af 26. april 2021 og senest ved § 1 i lov nr.
2046 af 14. november 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 30, stk. 1,
og
§ 32 b, stk. 1,
ændres »den 31. december 2021« til: » den
31. december 2022«.
2.
I
§ 30, stk. 4,
og
§ 32 b, stk. 4,
indsættes efter »1.marts 2020«: »eller
senere«.
3.
I
§ 30, stk. 7,
og
§ 32 b, stk. 7,
indsættes som andet pkt. efter første pkt.:
»Indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til
og med den 31. december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra
den 1. januar 2023.«
§2
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspen-
sion, jf. lovbekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021, som ændret ved § 2
i lov nr. 707 af 26. april 2021 og § 4 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 28, stk. 1,
ændres » den 31. december 2021« til: » den 31. december
2022«.
2.
I
§ 28, stk. 4,
indsættes efter »1.marts 2020«: »eller senere«.
3.
I
§ 28, stk. 7,
indsættes som andet pkt. efter første pkt.:
» Indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. januar 2022 til
og med den 31. december 2022, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra
den 1. januar 2023.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få fratrukket mer-
indtægt som følge af arbejde relateret til covid-19 ved indtægts-
regulering af folke-, senior- og førtidspension m.v.
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet
og Kristendemokraterne har den 5. december 2021 indgået delaftale om en Coronavinterpakke
(”Styr-
kelse af
sygehusvæsenets robusthed over vinteren”)
på 1 mia. kroner til regionerne, der kan styrke
sygehusvæsenets robusthed hen over vinteren. Det skyldes, at der aktuelt er et stort pres på sygehus-
væsenet, bl.a. som følge af covid-19 samt en ophobning af udskudte operationer som følge af pande-
mien, hvilket forventes at fortsætte over vinteren.
Som led i Coronavinterpakken er det aftalt, at der skal ske en forlængelse af ordning om ingen mod-
regning i pension som følge af covid-19-relateret ekstraindtægt, som regeringen og en række af Fol-
ketingets partier (Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Nye Borgerlige) indgik i februar 2021,
”Aftale
om ingen modregning i pension for ekstraindtægter
i relation til covid-19”.
Aftaleparterne bag delaftale om Coronavinterpakken er enige om at forlænge den eksisterende ord-
ning om ingen modregning i pension som følge af covid-19 relateret arbejdsindtægt til og med 2022.
Med lovforslaget forlænges ordningen således, at indtægt, der er udbetalt og beskattet for 2022, kan
indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2023. Der vil i beregningen af folkepension,
førtidspension og seniorpension blive taget højde for det nye indtægtsgrundlag uden merindtægter,
der er relateret til covid- 19 i forbindelse med den årlige efterregulering af pensionen for 2022, der
gennemføres i 2023.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
2.1. Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få fratrukket merindtægt som følge af ar-
bejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension m.v.
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 39 b i lov om social pension og § 38 a i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og i almindelig førtidspension indgår pensionistens eller dennes ægtefælles indtægter fra
arbejde i indtægtsgrundlaget for nedsættelse af pension.
Efter den gældende midlertidige ordning om covid-19-relateret merindtægt er de gældende regler
fraveget således, at der ikke sker modregning i pensionen af folke-, senior- og førtidspensionisters
egen eller en eventuel ægtefælles eller samlevers merindtægt, der kan tilskrives mer- eller overar-
bejde, som er relateret til covid-19. Sådanne indtægter indgår ikke i opgørelsen af indtægtsgrundlaget
ved efterregulering af pensionen.
Den indtægt, der ikke indgår i beregningen, omfatter alle typer arbejde, der kan tilskrives covid-19
og er ikke afgrænset til brancher, fag eller jobfunktioner, ligesom den omfatter både offentligt og
privat ansatte.
For pensionister, der er ansat fra den 1. marts 2020 eller senere, bortses fra hele lønindtægten fra dette
ansættelsesforhold både ved beregningen af deres egen pension og en eventuel ægtefælles eller sam-
levers pension, hvis arbejdet er relateret til covid-19.
Ordningen er midlertidig og udløber med udgangen af 2021 på den måde, at covid-19-relateret mer-
indtægt for indkomståret 2021 kan indberettes fra den 1. januar 2022 og indgår i den årlige endelige
efterregulering fra juni til september 2022.
Der henvises til L 97 om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Ret til at få fratrukket merindtægt som følge af arbejde
relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension m.v.), jf. Folketings-
tidende 2020-21, tillæg A, side 5, spalte 1, punkt 2.1.2., hvor den midlertidige ordning er beskrevet.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen, som den er fastsat i §§ 30 og 32 b i lov om social pension og i § 28 i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension forlænges til og med den 31.
december 2022. Det vil betyde, at bestemmelserne om, at bortse fra coronarelateret merarbejde vil
finde anvendelse i 2022, og at der vil kunne indberettes merindtægter til Udbetaling Danmark for
2022 fra den 1. januar 2023 således, at indtægten vil kunne indgå i den årlige endelige efterregulering
fra juni til september 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes på baggrund af erfaringer med brugen af den eksisterende ordning, at forslaget vil om-
fatte ca. 500 pensionister, der enten selv har eller hvis ægtefælle eller samlever har covid-19-relate-
rede merindtægter i 2022, som vil medføre en nedsættelse af pensionsydelsen. Heraf skønnes ca. 350
at vedrøre folkepensionister og ca. 150 at vedrøre senior- og førtidspensionister.
Det vurderes på dette grundlag, at en undtagelse af merindtægter fra covid-19-relateret arbejde fra
indtægtsreguleringen af social pension i 2022 indebære offentlige merudgifter på ca. 3,0 mio. kr. pr.
år i 2023 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 1,4 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0004.png
UDKAST
Tabel 1: Ydelsesmæssige konsekvenser
I alt statslige udgifter
Heraf:
Folkepension
0,0
1,9
Senior- og førtidspension
0,0
0,2
I alt kommunale udgifter
0,0
0,9
Heraf:
Budgetgaranti
0,0
0,9
Umiddelbar merudgift i alt
0,0
3,0
Efter skat og tilbageløb
0,0
1,4
Anm: Afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
2022
0,0
2023
2,1
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Da korrektionen vil ske i forbindelse med de årlige efterreguleringer af social pension, vil udgifterne
påløbe i 2023 i forbindelse med de årlige efterreguleringer af den udbetalte pensionsydelse for 2022.
Der foreligger ikke fyldestgørende data for omfanget af covid-19-relaterede merindtægter, hvorfor
skønnene over de ydelsesmæssige konsekvenser er behæftet med betydelig usikkerhed og bygger på
en række forudsætninger om omfang og anvendelse af ordningen.
Udbetaling Danmark oplyser endvidere, at det skønnes, at forslaget vil medføre administrative udgif-
ter på ca. 1 mio. kr. i 2023 til øget sagsbehandling m.v.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for regionerne.
Der er taget stilling til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning i forbindelse med indførelse
af den midlertidige ordning. Der henvises til L 97 om ændring af lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Ret til at få fratrukket
merindtægt som følge af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension m.v.), jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, side 8, spalte 2, punkt 3.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de fem principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for nærværende lovforslag.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. De administrative konsekvenser
for erhvervslivet vurderes som yderst begrænsede, hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører mindre administrative konsekvenser for borgerne, da de pensionister, der ønsker,
at der skal ses bort fra en merindtægt, der er relateret til coronarelateret arbejde, ved efterregulering
af pensionen selv skal indberette indtægten til Udbetaling Danmark og vil skulle indhente en under-
skrevet arbejdsgivererklæring.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0005.png
UDKAST
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. december 2021 til den 14. december 2021været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centraladministration, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE, ATP, BDO Kommunernes Revision,
Bedre Psykiatri, Business Danmark, Danmarks Fri Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske Patien-
ter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, DI, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorgani-
sation, Faglige Seniorer, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, For-
eningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautorise-
rede Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Danske Revisorer, Forhand-
lingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for Menneske-
rettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbe-
vægelse, Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af nuværende og tidligere psyki-
atribrugere, Lederne, Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND,
SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Forud for lovens fremsættelse har det ikke været muligt at afslutte den eksterne høring på grund af
tidspunktet for indgåelsen af delaftale af 5. december 2021 om Coronavinterpakke og den efterføl-
gende lovproces.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekvenser/merudgifter
ser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
(hvis ja, angiv om-
»Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Stat:
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter
2,1 mio. kr. i 2023.
Kommuner:
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0006.png
UDKAST
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter
0,9 mio. kr. i 2023.
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Stat:
Ingen
Kommuner:
Lovforslaget skønnes at
medføre administrative konsekvenser
for Udbetaling Danmark til øget sags-
behandling på pensionsområdet i 2023.
Regioner:
Ingen.
Ingen
De administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
vurderes som yderst begrænsede, hvor-
for de ikke kvantificeres nærmere.
Forslaget medfører mindre administra-
tive konsekvenser for borgerne, da de
pensionister, der ønsker merindtæg-
terne, der er relateret til covid-19, skal
ses bort fra i opgørelsen af indtægts-
grundlaget ved beregningen af pension,
selv skal indberette indtægterne til Ud-
betaling Danmark og vil skulle ind-
hente en underskrevet arbejdsgiverer-
klæring.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
Ja
Nej
X
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0007.png
UDKAST
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 30, stk. 1, i lov om social pension, at Udbetaling Danmark
ved den årlige endelige efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1, bortser ved opgø-
relsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, fra covid-19-
relateret merindtægt, jf. stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for perioden fra
den 1. marts 2020 til og med den 31. december 2021, ved beregning af
grundbeløb, pensionstillæg, varmetillæg, mediecheck og den supplerende
pensionsydelse.
Tilsvarende fremgår af § 32 b, stk. 1, at Udbetaling Danmark ved den årlige
endelige efterregulering, jf. § 39 b, stk. 1, bortser ved opgørelsen af ind-
tægtsgrundlaget, jf. § 32 a, stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf. stk.
2-4, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til og
med den 31. december 2021, ved beregning af førtidspension og seniorpen-
sion.
Det foreslås i
§ 30, stk. 1,
og
§ 32 b, stk. 1,
at perioden, hvor indtægtsgrund-
laget fra covid-19-relateret merindtægt, skal være udbetalt og beskattet, æn-
dres således, at perioden er fra den 1. marts 2020 til og med den 31. decem-
ber 2022.
Formålet med ændringen er, at Udbetaling Danmark skal bortse fra merind-
tægt for 2022 ved opgørelsen af pension i forbindelse med den årlige efter-
regulering i 2023. Den foreslåede ændring af bestemmelserne vil medføre,
at folke-, førtids- og seniorpensionister vil kunne indberette merindtægt fra
den 1. januar 2023 fra dem selv eller fra ægtefællen for 2022 til Udbetaling
Danmark, så der vil kunne bortses fra denne.
Til nr. 2
Det fremgår af § 30, stk. 4, og § 32 b, stk. 4, i lov om social pension, at for
en pensionist, der ansættes fra den 1. marts 2020 i et ansættelsesforhold, der
er relateret til covid-19, kan der ses bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra
dette ansættelsesforhold.
Det foreslås i
§ 30, stk. 4,
og
§ 32 b, stk. 4,
at for en pensionist, der ansættes
fra den 1. marts 2020 eller senere i et ansættelsesforhold, der er relateret til
covid-19, kan der ses bort fra hele indtægten, fra dette ansættelsesforhold.
Dermed vil det være præciseret i bestemmelserne, at for ansættelsesforhold,
der er begyndt senere end den 1. marts 2020, vil der kunne ses bort fra hele
indtægten, der er covid-19-relateret.
Formålet er en præcisering af bestemmelsen.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til nr. 3
Det fremgår af § 30, stk. 7, og § 32 b, stk. 7, i lov om social pension, at
indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. januar 2021 til
og med den 31. december 2021, kan indberettes til Udbetaling Danmark fra
den 1. januar 2022.
Det foreslås i
§ 30, stk. 7,
og
§ 32 b, stk.7,
at der efter 1. punktum indsættes
et nyt punktum i bestemmelserne, hvorefter indtægt, der er udbetalt og be-
skattet for perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022,
kan indberettes til Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2023.
Dermed vil det blive muligt også at indberette covid-19-relateret merindtægt
for 2022.
Formålet er at forlænge ordningen.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension at ved den årlige endelige efterregulering, jf. §
38 a, stk. 1, bortser Udbetaling Danmark ved opgørelsen af indtægtsgrund-
laget, jf. § 25, stk. 1, og § 26, stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf.
stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. marts 2020 til
og med den 31. december 2021, ved beregning af grundbeløb, pensionstil-
læg, varmetillæg og mediecheck.
Det foreslås i
§ 28, stk. 1,
at perioden, hvor indtægtsgrundlaget fra covid-
19-relateret merindtægt, skal være udbetalt og beskattet, ændres således, at
perioden er fra den 1. marts 2020 til og med den 31. december 2022.
Formålet med ændringen er, at Udbetaling Danmark skal bortse fra merind-
tægt for 2022 ved opgørelsen af førtidspension i forbindelse med den årlige
efterregulering i 2023. Den foreslåede ændring af bestemmelserne vil med-
føre, at førtidspensionister vil kunne indberette merindtægt fra 1. januar
2023 fra dem selv eller fra ægtefællen for 2022 til Udbetaling Danmark, så
der vil kunne bortses fra denne.
Til nr. 2
Det fremgår af § 28, stk. 4, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension, at for en pensionist, der ansættes fra den 1.
marts 2020 i et ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan der ses
bort fra hele indtægten, jf. stk. 1, fra dette ansættelsesforhold.
Det foreslås i
§ 28, stk. 4,
at for en pensionist, der ansættes fra den 1. marts
2020 eller senere i et ansættelsesforhold, der er relateret til covid-19, kan
der ses bort fra hele indtægten, fra dette ansættelsesforhold.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Dermed vil det være præciseret i bestemmelsen, at for ansættelsesforhold,
der er begyndt senere end den 1. marts 2020, vil der kunne ses bort fra hele
indtægten, der er covid-19-relateret.
Formålet er en præcisering af bestemmelsen.
Til nr. 3
Det fremgår af § 28, stk. 7, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension, at indtægt, der er udbetalt og beskattet for pe-
rioden fra den 1. januar 2021 til og med den 31. december 2021, kan indbe-
rettes til Udbetaling Danmark fra den 1. januar 2022.
Det foreslås i
§ 28, stk. 7,
at der efter 1. punktum indsættes et nyt punktum
hvorefter indtægt, der er udbetalt og beskattet for perioden fra den 1. januar
2022 til og med den 31. december 2022, kan indberettes til Udbetaling Dan-
mark fra den 1. januar 2023.
Dermed vil det blive muligt også at indberette covid-19-relateret merindtægt
for 2022.
Formålet er at forlænge ordningen.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. ikke gælder for Færøerne og Grønland, og disse love indeholder ikke
en anordningshjemmel til at sætte loven i kraft for disse dele af riget.
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Lov om ændring af lov om social pension
og lov om højeste, mellemste, forhøjet al-
mindelig og almindelig førtidspension
m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om ret
til at få fratrukket merindtægt som følge af
arbejde relateret til covid-19 ved indtægts-
regulering af folke-, senior- og førtidspen-
sion m.v.)
§ 30.
Ved den årlige endelige efterregulering, jf.
§ 39 b, stk. 1, bortser Udbetaling Danmark ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 27, stk. 1,
og § 29, stk. 1, fra covid-19-relateret merind-
tægt, jf. stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. marts 2020 til og med den
31. december 2021, ved beregning af grundbe-
løb, pensionstillæg, varmetillæg, mediecheck og
den supplerende pensionsydelse.
§ 32 b.
Ved den årlige endelige efterregulering,
jf. § 39 b, stk. 1, bortser Udbetaling Danmark
ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 32 a,
stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt, jf. stk.
2-4, der er udbetalt og beskattet for perioden fra
den 1. marts 2020 til og med den 31. december
2021, ved beregning af førtidspension og senior-
pension.
§ 30.
Stk. 4.
For en pensionist, der ansættes fra den 1.
marts 2020 i et ansættelsesforhold, der er relate-
ret til covid-19, kan der ses bort fra hele indtæg-
ten, jf. stk. 1, fra dette ansættelsesforhold.
§ 32 b.
Stk. 4.
For en pensionist, der ansættes fra den 1.
marts 2020 i et ansættelsesforhold, der er relate-
ret til covid-19, kan der ses bort fra hele indtæg-
ten, jf. stk. 1, fra dette ansættelsesforhold.
2.
I
§ 30, stk. 4,
og
§ 32 b, stk. 4,
indsættes
efter »1.marts 2020«: »eller senere«.
1.
I
§ 30, stk. 1,
og
§ 32 b, stk. 1,
ændres
»den 31. december 2021« til: » den 31. de-
cember 2022«.
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om social pension og lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.. fra beskæftigelsesministeren
2500634_0012.png
UDKAST
§ 30.
Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. januar 2021 til og med den
31. december 2021, kan indberettes til Udbeta-
ling Danmark fra den 1. januar 2022.
§ 32 b.
Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. januar 2021 til og med den
31. december 2021, kan indberettes til Udbeta-
ling Danmark fra den 1. januar 2022.
3.
I
§ 30, stk. 7,
og
§ 32 b, stk. 7,
indsættes
som nyt punktum efter første punktum:
»Indtægt, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 31. december 2022, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar
2023.«
§2
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021,
som ændret ved § 2 i lov nr. 707 af 26. april
2021 og § 4 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
§ 28.
Ved den årlige endelige efterregulering, jf.
§ 38 a, stk. 1, bortser Udbetaling Danmark ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget, jf. § 25, stk. 1,
og § 26, stk. 1, fra covid-19-relateret merindtægt,
jf. stk. 2-4, der er udbetalt og beskattet for perio-
den fra den 1. marts 2020 til og med den 31. de-
cember 2021, ved beregning af grundbeløb, pen-
sionstillæg, varmetillæg og mediecheck.
Stk. 4.
For en pensionist, der ansættes fra den 1.
marts 2020 i et ansættelsesforhold, der er relate-
ret til covid-19, kan der ses bort fra hele indtæg-
ten, jf. stk. 1, fra dette ansættelsesforhold.
Stk. 7.
Indtægt, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. januar 2021 til og med den
31. december 2021, kan indberettes til Udbeta-
ling Danmark fra den 1. januar 2022.
1.
I
§ 28, stk. 1,
ændres » den 31. december
2021« til: » den 31. december 2022«.
2.
I
§ 28, stk. 4,
indsættes efter »1.marts
2020«: »eller senere«.
3.
I
§ 28, stk. 7,
indsættes som nyt punktum
efter første punktum:
» Indtægt, der er udbetalt og beskattet for
perioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 31. december 2022, kan indberettes til
Udbetaling Danmark fra den 1. januar
2023.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
12