Notat om beregningerne af udgifterne ved en forbedring af arbejdsløshedsdagpenge:
Overdriver man omkostningerne og glemmer gevinsterne?
Asbjørn Sonne Nørgaard, juni 2021
Dagpengene ved arbejdsløshed er i de senere år blevet udhulet og udgør en mindre andel af
lønnen end tidligere. Kompensationsgraden er faldet, og med de planlagte og vedtagne
mindereguleringer
i 2022 og 2023 vil den falde yderligere.
1
Derfor har fagbevægelsen – senest
med FH’s udspil fra marts 2021 – gentagne gange stillet forslag om at forbedre dagpengene.
Adfærdsvirkninger og tilgangseffekten
Hver gang spørgsmålet om dagpenge kommer på dagsordenen, lyder svaret fra de ansvarlige
politikere, at det er dyrt – meget dyrt – at forbedre dagpengene. Det er ikke de umiddelbare
udgifter til forbedringerne, der slår bunden ud af statsbudgettet. Især ikke når man tager højde
for, at en del af de højere dagpenge kommer tilbage i form af skat og moms og afgifter på det
forbrug, som den højere indkomst vil føre til. Det er det, man kalder udgifter eller
(budget-)virkning
efter skat og tilbageløb.
Det er de beregnede dynamiske effekter – den såkaldte
adfærdsvirkning
– der fordyrer ethvert
forslag om forbedrede dagpenge, og som virkelig belaster statsbudgettet. I forhold til de direkte
offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb bliver udgifterne nu 4-5-6 gange så store.
Tre eksempler på udgifterne for forslag til forbedringer kan illustrere pointen:
Umiddelbar virkning
efter skat og
tilbageløb, mio. kr.
1.610
Inkl. adfærdsvirkning
i mio. kr.
Fordyrelsesfaktor
Coronatillæg i 2021: Max. dagpengesats
7.810
4,9
1
øges fra 19.322 kr. til 23.000 kr. pr. måned
Afskaffelse af
mindreregulering
på 0,75 pct.
195
1.090
5,6
2
p.a. i 2021, 2022 og 2023 (fuldt indfaset)
25 pct. højere dagpenge for forsikrede med
150
850
5,7
3
beskæftigelse i 4 af de seneste 5 år
Kilder:
1
: BEU Alm. del, svar på spørgsmål 63, 23. februar 2021; BEU Alm. del, svar på spørgsmål 269, 30. april 2021
2
: BEU Alm. del, svar på spørgsmål 118, 28. februar 2020; BEU Alm. del, svar på spørgsmål 270, 30. april 2021
3
: BEU Alm. del, svar på spørgsmål 313, 25, juni 2018
De meget store adfærdsvirkninger skyldes, at Dagpengemodellen og Finansministeriets
regnemodeller estimerer, at antallet af ledige på dagpenge stiger som følge af forbedringerne. I
eksemplet med corona-tillæg i 2021 beregner man et fald i arbejdsudbuddet på 18.800
fuldtidspersoner, afskaffelsen af mindrereguleringen vil ifølge beregningerne mindske arbejds-
https://fho.dk/blog/2021/03/19/en-samlet-fagbevaegelse-nu-kan-vi-ikke-vente-laengere-paa-et-tryggere-
dagpengesystem/
1
1