Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2492905_0001.png
37 timers aktivering
for indvandrere og andre udlændinge
De seneste års integrationsindsats har været domineret af et beskæftigelsesrettet fokus, fx
gennem en tidlig virksomhedsrettet indsats, hvor nytilkomne senest inden for en måned
skal i virksomhedspraktik.
Dette har vist sig at være en succesful strategi i forhold til at få dele af målgruppen tilknyt-
tet arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.
Dog tyder noget på, at de positive effekter ved denne indsats er kortvarige
1
, og at det først
og fremmest er mandlige indvandrere, der opnår beskæftigelse gennem en tidlig virksom-
hedsrettet indsats
2
.
Derudover har det vist sig, at en tidlig og ensidig virksomhedsvendt indsats kan have en
negativ indflydelse på deltagernes danskkundskaber
og dermed på en langsigtet og suc-
cesfuld integration i samfundet.
Dette vises i en undersøgelse, hvor flygtninge, der kommer i virksomhedspraktik i løbet af
det første år i Danmark, gennemsnitligt får dårligere resultater ved deres prøve i Dansk
3
.
Regeringens kommende initiativ om 37 timers aktivering for indvandrere og andre udlæn-
dinge ser vi derfor som en mulighed for at skabe en målrettet integration på arbejdsmar-
kedet for de grupper, der ikke har profiteret af den hidtidige indsats.
En ny indsats der kobler dansksproglig kvalificering med en virksomhedsindsats på en me-
re intelligent måde.
Fortsat virksomhedsrettet indsats
Den virksomhedsrettede indsats skal fortsat være et kærneelement i integrationsindsatsen.
Alle skal med i (arbejds-)fællesskabet, både af hensyn til den enkelte og af hensyn til sam-
fundet.
Men i de tilfælde, hvor virksomhedspraktik følger virksomhedspraktik, uden det fører til
selvforsørgelse, bliver indsatsen i værste fald kontraproduktiv og demotiverende for delta-
geren.
Dette kalder på en grundlæggende ny og mere bevidst anvendelse af den virksomheds-
vendte indsats, hvor der er et klart udviklende og oplærende perspektiv i indsatsen.
1
2
VIVE 2020:
Early labor market entry, language acquisition and labor market success of refugees
ROCKWOOL FONDEN 2020:
Tidlig jobrettet integrationsindsats virker kun for mandlige flygtninge
3
VIVE 2020:
Early labor market entry, language acquisition and labor market success of refugees
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Materiale fra AOF til foretræde om forslag om refusion til kommunerne for uddannelse af ledige.
Faglig og sproglig opkvalificering
Nogle af de afgørende barrierer i forhold til at finde varig beskæftigelse og blive reelt inte-
greret i samfundet er manglende erfaringer fra arbejdsmarkedet samt manglende dansk-
kundskaber.
Dette gælder også for en stor del af de flygtninge og indvandrere, som har været i Danmark
i flere år.
Derfor er der et fortsat behov for en indsats, der bygger på afklaring, undervisning og op-
kvalificering.
Hjælp til selvhjælp - i 5 punkter
Målet med 37 timers aktivering må være at skabe en målrettet og varig integration på ar-
bejdsmarkedet og i samfundet, således deltagerne opnår selvforsørgelse.
Vi foreslår derfor en model med 5 elementer, der på baggrund af en kompetenceafklaring,
består af faglig, sproglig og personlig opkvalificering samt ikke mindst et forpligtende sam-
arbejde med virksomhederne:
1. Afklaring og individuelle mål
a) Grundig visitation og afdækning af dansksproglige forudsætninger
b) Kortlægning af personlige og faglige kompetencer, uddannelse og arbejds-
markedserfaring
c) Fastsættelse af forpligtende mål og udarbejdelse af en individuel handlings-
plan for deltageren
2. Praksisrettet sprogundervisning parallelt med en virksomhedsindsats
3. Faglig kvalificering, hvis nødvendigt, fx AMU-kurser
4. Forpligtende aftaler med virksomheder om kvalificeringsforløb
5. Mulighed for individuel, personlig opfølgning målrettet fastholdelse og varig ar-
bejdspladsintegration.
AOF Danmark, 8/10-21.HB