Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Chefkonsulent Suzan Pødenphant
10. november 2021
AOF Danmark, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Danske HF og VUC takker for muligheden
for at give høringssvar vedr.:
Lovforslag om udmøntning af aftale om 1-årig forlængelse af VEU-trepartsaftale (Forslag til Lov om
ændring af lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og til-
skud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens vok-
senuddannelsesstøtte, lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forbere-
dende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og ef-
teruddannelse og forskellige andre love samt lov om forberedende voksenundervisning og ordblinde-
undervisning for voksne (Udskydelse af solnedgangsklausuler).
Høringssvaret vedrører § 3 stk. 1 i lovforslaget, hvor der i lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne ændres på målgruppen for deltagelse i visse fag (§
4, stk. 1, nr.
4
og
5 i
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne).
Denne ændring vil medføre, at arbejdsmarkedsparate ledige ikke længere har mulighed for at deltage
i FVU Engelsk og FVU Digital, og dermed afskæres ledige fra at anvende en ledighedsperiode til at
styrke de arbejdsmarkedsrettede kompetencer inden for disse to fagområder gennem deltagelse i
FVU.
Vi er som uddannelsesinstitutioner vidende om, at der blandt ledige på samme måde som hos be-
skæftigede er et stort behov for at styrke de arbejdsmarkedsrettede kompetencer inden for hhv. det
digitale område og i engelsk sprog, og vi har, siden muligheden opstod for ledige til at deltage i FVU
Engelsk og FVU Digital, oplevet en stor søgning blandt ledige til at opkvalificere sig i disse områder
og deltage i FVU Engelsk og FVU Digital.
Erfaringen hos os er, at mange ledige er bevidste om, at det er et stigende krav på arbejdsmarkedet at
kunne begå sig digitalt og kunne mestre det engelske sprog, og at disse kompetencer er vigtige at be-
sidde for at kunne honorere virksomhedernes krav til arbejdskraften og dermed komme i beskæfti-
gelse igen.
Der har da også siden muligheden opstod været stor efterspørgsel blandt ledige på begge fag, der
imødekommer de udfordringer, mange ledige møder i forbindelse med jobsøgning. FVU-fagene ge-
nerelt, men også i høj grad FVU Digital og FVU Engelsk er med til at opruste lediges jobmuligheder
og dermed opnå selvforsørgelse.