Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2492901_0001.png
Danskundervisning til udlændinge i beskæftigelse
Hvad er problemet:
Der er nogle målgruppe af udlændinge, der er i beskæftigelse, men som ikke får den hjælp, de har
behov for, for at kunne blive ordentlig integreret på arbejdspladserne og i samfundet: Beskæfti-
gede udlændinge i bl.a. servicebranchen, inden for hotel & restaurationsområdet og i fødevarein-
dustrien. Der er i disse brancher et fortsat og stigende behov for udenlandsk arbejdskraft.
De passer deres arbejde, men kan kun dansk på et begrænset niveau. Har svært ved at indgå i
kommunikation og samarbejde i virksomheden (mange forskellige sprog)
eller med kunderne.
Har ikke dansksproglige forudsætninger til at kunne deltage i faglige kurser/uddannelser. Hvis
de bliver ledige, er de meget dårligt stillet.
DanskUddannelsen (DU) er ikke et reelt tilbud til mange af dem: Den er for omfattende og uflek-
sibel, og er ikke i tilstrækkelig grad rettet mod arbejdspladsen/branchen. Mange sprogcentre er
ikke i tilstrækkelig grad gearet til at lave virksomheds-/brancherettede indsatser. De sidste
mange års erfaringer viser, at sprogcentrene ikke får tilgodeset denne målgruppe.
En del af de pågældende ansatte har brugt deres 5 års ret til at deltage DU, men selv om de ikke
har, vil DU for mange ikke være en mulighed. Hvis den del af målgruppen kun har DU at vælge
imellem, vil resultatet oftest være: ingen uddannelse. En løsning vil således ikke være at forlænge
5 års retten til DU.
FVU-Start er en mulighed for den del af målgruppen, der i forvejen har et vist niveau af dansk-
færdigheder.
Men mange er danskmæssigt under indgangsniveauet til FVU-Start, og kan således ikke optages
på FVU-Start.
Udfordringen er således den del af målgruppen, der har meget få danskfaglige færdigheder, og
som der ikke i dag er et relevant og anvendeligt tilbud til.
Hvad er løsningen:
Model 1:
Indførelse af FVU Start trin nul (eller FVU-basisdansk, skal det måske hedde lidt
pænere…). Evt.
startende som en 2-årig forsøgsordning.
Mål: Skal bringe deltagerne op på indgangsniveau til FVU Start.
Model 2:
Genindførelse af (en justeret udgave af)
’Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning’
på 250 timer
5 * 50 lektioner. Evt. startende som en 2-årig forsøgsordning.
Mål: Skal bringe deltagerne op på indgangsniveau til FVU Start.
Indhold og organisering målrettet brancher og konkrete målgrupper.
Timetakst
i stedet for modultakst. Kan finansieres af kommunerne, der derved sparer penge til
DU
og som i øvrigt tjener penge på at konkurrenceudsætte DU.
’Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning’ bør kunne udbydes af FVU-udbydere,
sprogcentre og
aftenskolerne.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Materiale fra AOF til foretræde om forslag om refusion til kommunerne for uddannelse af ledige.
2492901_0002.png
Igangværende pilotprojekter:
Ledige
der har for lavt niveau til FVU Start: 3F betaler for 10 kurser for ledige 3F´ere. 7 er gen-
nemført med succes. Opbygning som var det FVU Start.
Beskæftigede i Servicebranchen
Servicebranchens Arbejdsgiverforening har netop fået godkendt en ansøgning i Servicebranchens
Uddannelsesfond (kompetencefonden) hvor der er søgt om midler til at gennemføre danskfaglig
opkvalificering af branchens medarbejdere, herunder 200 for-forløb til FVU Start.
Ansøgningen bygger på en model, hvor der indgår forskellige uddannelsestilbud:
1) FVU Start for dem, der danskfagligt kan klare indgangsniveauet hertil.
2) For dem der ikke kan komme kan klare indgangsniveauet til FVU Start: Et for-forløb til
FVU start på 60 timer.
Servicebranchens Arbejdsgiverforening er opmærksomme på, at 200 For-forløb ikke løser bran-
chens samlede udfordring, men med dette pilotprojekt fås erfaringer der kan danne grundlag for
integrationspolitiske indspil til justeringer i de offentligt finansierede danskuddannelses-struktu-
rer.
AOF Danmark, HB, 22/4-21