Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2492897_0001.png
Foretræde for beskæftigelsesudvalget 8/12-21
John Meinert Jacobsen, direktør, AOF Danmark
Hans Bechgaard, vicedirektør, AOF Danmark
Kort indledning om
AOF’s indsatser på beskæftigelsesområdet
AOF har i mange år arbejdet med beskæftigelsesindsatsen for beskæftigede på arbejdsplad-
serne og for ledige.
AOF arbejder i krydsfeltet mellem uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen, fordi det hænger
sammen,
og fordi en stor del af AOF’s indsats er målrettet
uddannelse af arbejdsstyrken, be-
skæftigede og ledige.
AOF arbejder særligt med to beskæftigelsesrettede områder:
1. Det almene kompetenceløft for arbejdsstyrken, dvs. at styrke beskæftigede og lediges
grundlæggende almene færdigheder i dansk, matematik, it og engelsk.
2. Forløb for de målgrupper af ledige, der har udfordringer ud over ledighed der gør, at de
har svært ved at finde beskæftigelse. Forløb der bygger på elementerne: Generelle arbejds-
markedskompetencer, motivation, engagement og styr på de almene færdigheder.
3 konkrete udfordringer i beskæftigelsesindsatsen
1. Beskæftigede og ledige med mangelfulde almene kompetencer
Beskæftigede
Hvad er udfordringen:
Mange beskæftigede er udfordret på de almene kompetencer og kan ikke (i tilstrækkelig grad)
- deltage i kurser/uddannelse med udbytte
- deltage i kommunikation og samarbejde på arbejdspladsen
- bidrage til udvikling i virksomheden.
En særlig udfordring gælder de mange beskæftigede udlændinge, der har et mangelfuldt dansk
sprog, fordi der ikke er relevante kursus- eller uddannelsesmuligheder til dem.
Der er positiv velvilje fra såvel organisationer og virksomheder ift. at arbejde med det almene kom-
petenceløft.
Der er en fin lovgivning for FVU, ordblindeundervisning og løntabsdækning (SVU), der dækker den
grundlæggende finansiering, og Kompetencefondene er positive over for at bidrage til en styrkelse
af de almene kompetencer.
Udfordringen er, at det kræver en stor indsats at spotte, informere og motivere de konkrete medar-
bejdere til at starte i uddannelse samt at informere virksomhederne om uddannelsesordninger,
økonomi og konkrete tilrettelæggelsesmuligheder.
Hvad er så løsningen:
Der er brug for økonomi til mere opsøgning på arbejdspladserne.
Et ’opsøger-taxameter’
eller særlige puljer. Vi har i AOF set, at det virker, fx i flere STAR-projekter.
Se mere om effekterne af en styrket opsøgende indsats her:
Bilag 1a. Resultater fra den
opsøgende indsats. ’Projekt Styrket Indsats’ (PSI).
Der er brug for et dansk-uddannelsestilbud til udenlandske beskæftigede, der har været på
arbejdsmarkedet i mange år.
Se mere om behovet for et dansktilbud til udenlandske beskæftigede her:
Bilag 1b.Dansk
for udenlandske beskæftigede.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Materiale fra AOF til foretræde om forslag om refusion til kommunerne for uddannelse af ledige.
2492897_0002.png
Ledige
Hvad er udfordringen:
Ledige med mangelfulde almene kompetencer har svært ved at bide sig fast på arbejdsmarkedet og
deltage i kurser, uddannelse mv.
Ledige får ikke i tilstrækkeligt omfang tilbud om almen opkvalificering fordi betalingsloven be-
stemmer, at det er kommunerne, der skal betale for lediges deltagelse i FVU (i modsætning til Ord-
blindeundervisning, der er statsbetalt). Kommunerne prioriterer ikke indsatsen, fordi den er for
dyr pr. person ift. den samlede ramme, og fordi der oftest ikke er en entydig her-og-nu beskæftigel-
seseffekt af FVU-kurser.
Hvad er så løsningen:
FVU for ledige skal finansieres af staten (på samme måde som Ordblindeundervisning),
dvs. FVU skal ikke være omfattet af betalingsloven eller
Kommunerne får en særlig 2-3 årig bevilling målrettet FVU-uddannelse til ledige (og kom-
munerne skal returnere ikke-brugte midler tilbage til staten) - evt. med ekstra midler, så
FVU kan kombineres med en direkte beskæftigelsesrettet indhold der afklarer/vejle-
der/motiverer den ledige til praktik og beskæftigelse.
Læs mere om udfordringerne med Betalingsloven her:
Bilag 1c. Betalingsloven
en hæmmende faktor.
Særligt ift. FVU Digital og FVU Engelsk
Hvad er udfordringen:
Børne- og undervisningsministeren har meddelt, at denne problemstilling hører under beskæftigel-
sesministeriet.
Med den foreslåede ændring af FVU-loven vil arbejdsmarkedsparate ledige ikke længere have mu-
lighed for at deltage i fagene FVU Engelsk og FVU Digital, og dermed afskæres ledige fra at an-
vende en ledighedsperiode til at styrke de arbejdsmarkedsrettede kompetencer inden for disse to
fagområder gennem deltagelse i FVU.
Det er AOF Danmarks holdning, at det er særdeles uheldigt og uhensigtsmæssigt, når det ses i et
beskæftigelsesrettet perspektiv, at disse to fag fremadrettet ikke længere vil kunne tilbydes ledige.
Hertil kommer, at lovændringen ikke blot får konsekvenser for ledige, men også rammer de be-
skæftigede, der vælger FVU Digital og FVU Engelsk som selvvalgt uddannelse, hvilket der er
mange, der gør.
Denne holdning er uddybet og begrundet i medsendte høringssvar afgivet i fællesskab af AOF Dan-
mark, Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier
samt Danske HF og VUC.
Hvad er så løsningen:
Den planlagte lovændringen
af ’Lov om Forbedredende Voksenundervisning (FVU)’
skal
ikke gennemføres som foreslået, med det skal fortsat vil være mulige for arbejdsmarkeds-
parate ledige at kvalifivcere sig inden for det digitale område og i engelsk, og således be-
skæftigede fortsat kan vælge FVU Digital og FVU Engelsk som selvvalgt uddannelse.
Læs mere om udfordringerne med at droppe FVU Digital og FVU Engelsk for ledige:
”Bilag
1d. Høringssvar om FVU Digital og FVU Engelsk. AOF, Erhvervsskolerne og VUC”
”Bilag
1e. Høringsnotat L69. Se særligt pkt. 4.1. Målgruppen for FVU-digital og FVU-engelsk”
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Materiale fra AOF til foretræde om forslag om refusion til kommunerne for uddannelse af ledige.
2492897_0003.png
2. Ledige med særlige udfordringer ud over ledighed
der risikerer ikke at komme med
i opsvinget
Hvad er problemet:
Der er gang i beskæftigelsen, og gode muligheder for ledige til at komme i job.
Men der er en gruppe af ledige, der af vidt forskellige grunde ikke kommer med i opsvinget, men
hænger i langtidsledighed - eller er i risiko for det.
Almindelige uddannelsesprojekter er ikke løsningen. Og praktik eller støttet ansættelse heller ikke.
Hvad er så løsningen:
AOF har tidligere vist, at det er muligt at få folk i beskæftigelse igen, hvis der tilrettelægges projek-
terne direkte efter den enkeltes udfordringer, behov og muligheder.
AOF
–og
andre agile organisationer, skal have mulighed for at gennemføre projekter målrettet sær-
lige målgrupper, der har særlige behov.
Projekter der indeholder elementerne: Afklaring, motivation og engagement, generelle arbejdsmar-
kedskompetencer, styr på de almene færdigheder samt arbejdspladsintegration.
Det kræver:
Statslige puljer, der kan søges af fx AOF eller andre dynamiske organisationer
eller kom-
munerne, som så kan bruges til samarbejde med aktører, der kan gennemføre indsatsen
lokalt.
Ændring af refusionsordningerne til kommunerne: Beskæftigelseslovgivningen og refusi-
onsordningerne mellem kommune og stat betyder, at kommunerne får forskellig refusion
på udgifter til aktiveringsindsatsen afhængig af indsatsens art:
- 100 % refusion hvis kommunen bevilger en ledig et kursus, der er på statens positivliste,
- 80 % hvis kurset er på regionens positiv liste,
- 50 % på ordinær uddannelse og
- 0 % hvis det er et forløb gennemført af AOF.
3. Integrationsindsatsen. 37 timers aktivering for indvandrere og andre udlændinge
Hvad er udfordringen:
De seneste års integrationsindsats har været domineret af et beskæftigelsesrettet fokus. Dette har
vist sig at være en succesfuld strategi, men kun for dele af målgruppen.
Hvad er så løsningen:
Den virksomhedsrettede indsats skal fortsat være et kærneelement i integrationsindsatsen. Alle
skal med i (arbejds-)fællesskabet, både af hensyn til den enkelte og af hensyn til samfundet.
Men der skal etableres en grundlæggende ny og mere bevidst anvendelse af den virksomheds-
vendte indsats, hvor der er et klart udviklende og oplærende perspektiv i indsatsen.
Målet med 37 timers aktivering må være at skabe en målrettet og varig integration på arbejdsmar-
kedet og i samfundet, således deltagerne opnår selvforsørgelse.
Det kræver:
At der sker en faglig og sproglig opkvalificering, der gennemføres sideløbende med en
virksomhedstilknytning. Vi foreslår derfor en
’Hjælp
til selvhjælp’-model med 5 punkter
1. Afklaring og fastsættelse af individuelle mål
2. Praksisrettet sprogundervisning parallelt med en virksomhedsindsats
3. Faglig kvalificering, hvis nødvendigt, fx AMU-kurser
4. Forpligtende aftaler med virksomheder om kvalificeringsforløb
5. Mulighed for individuel, personlig opfølgning målrettet fastholdelse og integration.
Læs nærmere her:
”Bilag
3. Om 37 timers aktivering for indvandrere og andre udlændinge”
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Materiale fra AOF til foretræde om forslag om refusion til kommunerne for uddannelse af ledige.
2492897_0004.png
Det almene kompetenceløft.
ALLE.MED.NU
Arbejdsmarkedet stiller både nu og i fremtiden krav til medarbejdernes omstillingsevne og uddan-
nelsesniveau. Det kræver, at den enkelte medarbejders basale læse-, regne- og -it-færdigheder er på
plads, for hvis man kæmper med det basale, er det svært at lære nyt og indgå i kommunikation og
udvikling på arbejdspladserne.
Næsten 600.000 danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Og op mod 1 mio. danskere har
svage it-færdigheder. Det er både en udfordring for den enkelte og for arbejdsmarkedet.
Derfor lancerer AOF, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Danske HF & VUC en fælles ambi-
tion under overskriften ALLE.MED.NU, og hertil er knyttet 18 konkrete forslag til, hvorledes der
kan gennemføres et alment kompetenceløft for såvel beskæftigede som ledige.
Læs nærmere her:
”Bilag
4a. VEU-rådets udtalelse om basale færdigheder”
”Bilag
4b. ALLE.MED.NU.
Ambition”
”Bilag
4c. ALLE.MED.NU. 18 konkrete forslag”
AOF Danmark. HB. 1/12-21