Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2492847_0001.png
EVALUERING AF
DAGPENGEREFORMEN
1. DECEMBER 2021
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0002.png
AFTALE OM ET TRYGGERE DAGPENGESYSTEM
Aftale af 22. oktober 2015 om et tryggere dagpengesystem
Mellem Venstre (regeringen), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti
– Det Radikale Venstre tilsluttede sig efterfølgende aftalen.
Baseret på Dagpengekommissionens rapport af oktober 2015
Efterfølgende blev der også indgået en aftale om supplerende dagpenge.
Reformen trådte i kraft hhv. den 2. januar og 1. juli 2017.
Det følger af Aftale om et tryggere dagpengesystem,
at reformen skulle
evalueres i 2020
– evalueringen er blevet udskudt til 2021 og
forventes at komme inden årets udgang
at der skulle ske en
gennemskrivning af Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
– er endnu ikke sket, selv om Deloitte i 2018 lavede en ”Foranalyse vedr.
gennemskrivning og forenkling af lovgivningen på dagpengeområdet”
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0003.png
INTENTIONERNE MED REFORMEN
De tre overordnede mål med reformen:
1.
2.
Større tryghed
for den enkelte forsikrede ledige.
Mere fleksibilitet
– trygheden skulle skabes på en måde, så den i højere grad
ville
understøtte ledige i at tage alle typer af job,
der udbydes på sædvanlige
danske løn- og ansættelsesvilkår.
Mere moderne dagpengesystem
– enklere, mere gennemskueligt og lettere at
administrere.
3.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0004.png
OM VORES EVALUERING
-
Positivt indspil til BM’s evaluering af effekterne af reformen – kvalitativ
evaluering
Det handler om at nå helt i mål med reformens intentioner – som er nogle
gode intentioner, som a-kasserne støtter op om og har lagt mange ressourcer i
at implementere, korrekt og til tiden.
Vi har arbejdet med evalueringen siden december 2019 – i tæt samarbejde
med 12 a-kasser (3F-A, FOA, HK-A, FTF-A, DSA, LAKA, MIA, AKA, CA, A-
kassen LH, Krifa og FRIE)
Evalueringen har hele branchen bag sig – vores 21 a-kasser, medarbejdere,
ledere og valgte, støtter alle evalueringen og forslagene heri.
-
-
-
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0005.png
KONKLUSIONER
Intentionerne er langt hen ad vejen nået!
Der er dog grund til at se på, om man kan
1.
skabe yderligere tryghed for de ledige, f.eks.
ift. beregning af dagpengesatsen
2.
øge incitamenterne til at tage alt arbejde,
f.eks. ift. supplerende dagpenge
3.
opnå et enklere og mere gennemskueligt
system, f.eks. ved at fastholde principperne i
systemet ved nye regler/tiltag – som det i sin
tid var intentionen og for at passe på
systemet
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0006.png
INDHOLD
Beskæftigelseskonto med fleksibel genoptjening
Optjening af dagpengeret
Udbetaling af dagpenge i måneder og forbrug af
dagpenge i timer
Ny satsberegning
Supplerende dagpenge
Karens
Automatisk omforsikring fra deltid til fuld tid
Forlængelse af optjenings- og referenceperioden
Månedskontrollen
Tællerne
Et digitaliseret og automatiseret dagpengesystem
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0007.png
SATSBEREGNING
Mange har – i tråd med intentionerne – fået
beregnet en højere sats efter enklere og mere
gennemskuelige regler.
Men reglerne rammer, ligesom de tidligere
regler, stadig skævt og urimeligt – med meget
lave satser til følge. Og det skaber utryghed.
Reglerne giver derfor ikke altid et incitament
til at tage alt arbejde.
Det var ellers det, man ville rette op på med
reformen.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0008.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0009.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0010.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0011.png
SATSBEREGNING
Vores forslag – hvoraf kan vælges alle eller enkelte:
a)
Fravalg af op til 6 måneder til beregning – f.eks. måneder m. lille indkomst samtidig med
supplerende dagpenge.
b)
Beregningsperioden og optjeningsperioden skal ensrettes – beregning på den indkomst
der er optjent en dagpengeret på.
Altid beregning på de 12 bedste måneders indkomst inden for en hel beregningsperiode v.
genindplacering.
Medlemmet kan beholde sin tidligere sats ved genindplacering (valgfrihed) – ikke ved ny
indplacering.
c)
d)
e)
Valgfrihed for de selvstændige mellem en trin-1- og en trin-2-beregning.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0012.png
SUPPLERENDE
DAGPENGE
Dagpengesystemet skal understøtte, at ledige
tager alle typer af job – også på deltid og af
kortere varighed.
Modellen for supplerende dagpenge stammer fra
en tid før reformen – og skal understøtte at
ledige tager fast arbejde på fuld tid. Modellen er
ikke fulgt med tiden.
Måske tiden er inde til at diskutere, om vi skal
have en tidsbegrænsning – og i så fald hvordan
en sådan skal se ud.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0013.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0014.png
SUPPLERENDE DAGPENGE
Mangel på arbejdskraft lige nu
Dagpengesystemet skal understøtte, at ledige tager alle typer af job – også på deltid og af
kortere varighed
Det er ikke holdbart, at ledige skal tænke på, om de vil blive straffet for at arbejde på mindre
end fuld tid eller vil være nødt til at sige nej til arbejde på grund af reglerne om supplerende
dagpenge
Eksempel: Hanne på 54 bliver tilbudt rengøringsarbejde på 20 timer om ugen (87 timer pr. måned).
Hanne har tidligere forbrugt af sin ret til supplerende dagpenge og har ikke mange uger tilbage.
Hanne vil gerne sige ja tak til arbejdet, men må sige til arbejdsgiveren, at hun kun kan arbejde på
deltid i de uger, hun har tilbage med supplerende dagpenge – herefter må arbejdsgiveren sætte
hende op på fuld tid eller lade hende gå. Hanne vil ikke kunne leve af en 20-timersløn – og det vil
være konsekvensen, når hun har brugt sine 30 uger. Arbejdsgiveren kan ikke love hende noget – og
det bliver derfor for usikkert for ham at give hende jobbet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0015.png
SUPPLERENDE DAGPENGE
Vores forslag – som er ét samlet og sammenhængende forslag:
a)
Supplerende dagpenge skal genoptjenes sammen med retten til dagpenge.
a)
Den fleksible forlængelse af retten til supplerende dagpenge skal afskaffes – og retten skal
i stedet forlænges generelt for alle.
Tidsbegrænsningen skal opgøres i måneder og fastsættes til 12 måneder for alle.
Ind- og udgangsmåneder til arbejde på fuld tid skal undtages og gældende undtagelser
bevares. Den gældende ugebelægning for medlemmer, der har opbrugt retten til
supplerende dagpenge, skal bevares, så medlemmer der opbruger retten til supplerende
dagpenge ikke er afskåret fra at få dagpenge i en måned, hvis der har så meget som en
enkelt times arbejde.
a)
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0016.png
ET ENKLERE
DAGPENGESYSTEM
Dagpengesystemet er efter reformen blevet
langt mere komplekst. Derfor er det blevet
sværere for de ledige at gennemskue og for a-
kasserne at vejlede om.
Det er også blevet sværere bare lige at ændre i
IT-systemer og implementere nye regler.
For alt skal jo helst hænge sammen.
Vi skal passe på det dagpengesystem, vi har
bygget op – fastholde principperne i systemet
ved nye regler/tiltag. Bygge videre og oven på
det vi har – ikke lave knopskydninger.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0017.png
LAVTHÆNGENDE FRUGTER
Allerede i dag kan der gennemføres en række forenklingsforslag fra vores
evaluering – ikke politik, primært administration og teknik!
Der er tale om forslag til mindre justeringer som vil bringe os tættere på at nå
målet med reformen:
Automatisk omforsikring fra deltid til fuld tid
Kvartalsvis omforsikring
Bagatelgrænse for automatisk omforsikring
Omforsikringsfri periode
Ingen automatisk omforsikring for deltidsforsikrede selvstændige
Fradrag for løntimer
Tekniske belægninger – afmeldemodellen, jf. Danmark kan mere I
Regelvalg mellem indkomst- og beskæftigelseskravet
Forlængelse af optjenings- og referenceperioden
Én opgørelsesmetode for forlængelse ved sygdom
Forlængelse af optjeningsperioden også ved bibeskæftigelse
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0018.png
HVAD SÅ NU?
I er blevet stillet en evaluering af
dagpengereformen og en gennemskrivning af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i udsigt!
Ingen af delene kan vente længere.
Om lidt kommer BM med sin evaluering.
Se den sammen med vores og a-kassernes
evaluering – og lad os i fællesskab arbejde på
at nå i mål med det sidste ift. reformen
og få høstet så mange lavthængende frugter
som muligt.
Tak for ordet!
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0019.png
Beskæftigelse, ledighed
og rekruttering
Ve d Ve r n e r S a n d K i r k
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0020.png
Lønmodtagerbeskæftigelsen
Kilde: DST
2.300.000
2.350.000
2.400.000
2.500.000
2.550.000
2.600.000
2.650.000
2.750.000
2.800.000
2.850.000
2.900.000
2.950.000
2.450.000
2.700.000
jan-08
jun-08
nov-08
apr-09
sep-09
feb-10
jul-10
dec-10
maj-11
okt-11
mar-12
aug-12
jan-13
jun-13
nov-13
apr-14
sep-14
feb-15
jul-15
dec-15
maj-16
okt-16
mar-17
aug-17
jan-18
jun-18
nov-18
apr-19
sep-19
feb-20
jul-20
dec-20
maj-21
okt-21
sep-21; 2.882.039
Sæsonkorrigeret
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0021.png
Fuldtidsledige i alt
Kilde: DST
100.000
120.000
140.000
160.000
180.000
20.000
60.000
80.000
40.000
0
jan-08
jun-08
nov-08
apr-09
sep-09
feb-10
jul-10
dec-10
maj-11
okt-11
mar-12
aug-12
jan-13
jun-13
nov-13
apr-14
sep-14
feb-15
jul-15
dec-15
maj-16
okt-16
mar-17
aug-17
jan-18
jun-18
nov-18
apr-19
sep-19
feb-20
jul-20
dec-20
maj-21
okt-21
okt-21; 87896,2
Omfatter både dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere
Sæsonkorrigeret fuldtidspersoner
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0022.png
Udvikling i ledigheden
Ledige dagpengemodtagere
Ledige dagpengemodtagere (fuldtid)
140.000
Langtidsledige dagpengemodtagere (fuldtid)
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0023.png
Forgæves rekrutteringer
Forgæves rekrutteringer på jobannoncer
- opgjort for halve år
STARs rekruttering
Antal ikke besatte rekrutteringsforsøg (ikke besat)
120.000
Forgæves rekruttering MEN med ansat substitut
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
28.554
37.206
37.840
31.433
38.546
34.514
27.089
28.818
32.257
36.711
38.130
28.215
27.645
39.038
37.716
19.596
35.692
49.075
36.533
27.255
60.869
17.829
Note: Datoen angiver opgørelsestidspunkt for afrapportering. Afrapporteringen tager udgangspunkt i et halvår, der er afsluttet 4 måneder før opgørelsestidspunktet. At der er
denne ventetid skyldes, at man ønsker at vente op til 4 måneder med at spørge, om et jobopslag har ført til rekruttering eller ej.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0024.png
Ledige stillinger på Jobnet
Gennemsnitlige ledige stillinger 2021
Gennemsnitlige ledige stillinger 2020
Gennemsnitlige ledige stillinger, 2015-2019
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge
1
3
5
7
9
11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 35 37 39 41 43 45 47 49 51
Kilde: DST
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0025.png
Aktiveringsomfang af dagpengemodtagere
Fuldtidspersoner
Aktiverede dagpengeberettigede
45.000
40.000
35.000
25%
30.000
25.000
20.000
15.000
10%
10.000
5.000
0
5%
0%
20%
15%
35%
30%
Fuldtidspersoner
Andel ledige der er aktiverede
Kilde: DST
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0026.png
Overlevelseskurver
Overlevelseskurve efter 52 uger for udvalgte a-kasser fordelt på alder 2019
20-29 år
70,0
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60-64 år
60,0
44,7
39,9
43,0
38,7
41,8
36,1
36,9
27,0
29,3
33,1
36,1
24,8
28,5
32,8
29,8
26,6
33,6
33,4
40,0
26,7
30,6
32,7
35,4
36,0
32,8
33,8
36,6
35,9
42,9
50,0
45,2
49,9
23,0
26,7
30,5
22,4
20,0
10,0
0,0
A-kasse i alt
AJKS
19,9
AKA
CA
3F-A
HK-A
MA
22,6
FTFa
23,6
30,0
25,2
27,4
29,6
25,4
Metal-A
29,1
28,7
30,6
33
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0027.png
Udvikling i beskæftigelsen
Beskæftigelsesfremgang siden 2008 i fuldtidspersoner.
2008=Indeks 100 (lønmodtagere)
180
160
140
Udenlandske statsborgere
(I alt 2020: 231.412)
Danske statsborgere over 60 år
(I alt 2020: 235.225)
120
100
80
Danske statsborgere under 60 år
(I alt 2020: 1.799.938)
60
2016
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2017
2018
2019
2020
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0028.png
Beskæftigelsesfrekvens 25-54 år
Beskæftigelsesfrekvens 25-54 år - udvalgte lande
90,0
Czechia
85,0
Germany
Netherlands
Sweden
United Kingdom
Portugal
80,0
75,0
Austria
Poland
Hungary
Norway
Finland
70,0
65,0
Denmark
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0029.png
Beskæftigelsesfrekvens 55-64 år
Beskæftigelsesfrekvens 55-64 år - udvalgte lande
90,0
80,0
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
Sweden
Norway
Germany
Denmark
Netherlands
United Kingdom
Czechia
Finland
Portugal
Hungary
Austria
Poland
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0030.png
Offentligt forsørgede
Offentligt forsørgede under 65 år (fuldtidspersoner)
600.000
550.000
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
Førtidspension
Fleksjob
Ledighedsydelse
Ressourceforløb
Jobafklaringsforløb
Revalidering + forrevalidering
Sygedagpenge
Selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse mv
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
150.000
100.000
50.000
0
Ekskl. dagpenge og efterløn
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0031.png
Uden for eller på kanten af arbejdsmarkedet
Akkumuleret antal fuldtidspersoner på offentlige ydelser uden for -
og på kanten af arbejdsmarkedet 2020
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Revalidering, forrevalidering, ressourceforløb og
jobafklring
Førtidspension
Ledighedsydelse
Fleksjob
Ikke arbejdsmarkedsparat kontanthjælp
Sygedagpenge
<25
<30
<35
<40
<45
<50
<55
<60
<65
Alder
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Oplæg fra Danske A-kasser fra møde den 1/12-2021 om evaluering af dagpengereformen
2492847_0032.png