Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2485572_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. november 2021
J.nr. 20215200416
De øvrige nordiske landes håndtering af arbejdsulykker
opfølg-
ning på samråd AC
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
På samråd AC d. 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker
lovede beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard at indsamle oplysninger om de
øvrige nordiske landes håndtering af arbejdsulykker, som ikke anmeldes.
Arbejdstilsynet har derfor i oktober 2021 foretaget en høring blandt arbejdsmiljø-
myndighederne i Island, Norge, Finland og Sverige omhandlende tilgangen til og
erfaringerne med bøder for manglende anmeldelse af arbejdsulykker, bødestørrel-
ser mv.
Arbejdstilsynet oplyser:
”I det følgende opsummeres landenes svar. Høringen
viser følgende:
De nordiske landes tilgange er relativt ens for så vidt angår anmeldepligten. Det
er i alle de nordiske lande arbejdsgiverens pligt at anmelde arbejdsulykker til ar-
bejdsmiljømyndigheden, svarende til Arbejdstilsynet i Danmark, og desuden,
for så vidt angår Sverige og Finland, også til en forsikringsmyndighed, svarende
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).
Der er forskel på, hvilke ulykker der er anmeldepligtige i de forskellige lande. I
Danmark og Island skal man anmelde alle ulykker med forventet fravær på over
én dag ud over ulykkesdagen. I Norge, Sverige og Finland skal man kun an-
melde alvorlige ulykker til arbejdsmiljømyndigheden. Ligesom i Danmark for-
tolkes alvorlige ulykker ofte som dødsfald eller alvorlige skader som fx amputa-
tioner, skader på indre organer og hjerne- eller kranieskader. I Sverige er der
desuden anmeldepligt for nærved-hændelser, der kunne have ført til alvorlige
konsekvenser.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: De øvrige nordiske landes håndtering af arbejdsulykker - opfølgning på samråd om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, jf. BEU alm. del - samrådsspm. AC (2020-21).
I lighed med i Danmark fører arbejdsmiljømyndighederne og forsikringsmyn-
dighederne tilsyn med, at virksomhederne anmelder arbejdsulykker i henhold til
reglerne. Hvis det konstateres, at en virksomhed ikke har overholdt sin anmel-
depligt, kan arbejdsmiljømyndigheden afgive påbud om, at forholdene bringes i
orden. I alle landene er der i lovgivningen mulighed for at give bøder for mang-
lende anmeldelse eller for manglende efterfølgelse af påbud herom.
I praksis anvendes bødemuligheden sjældent eller aldrig i Finland og Norge. Af
samme grund kan de pågældende lande ikke oplyse niveauet for eventuelle bø-
der. Sverige har oplyst, at der ikke er statistisk materiale til rådighed om bøde-
størrelserne for manglende anmeldelse. Island har ikke oplyst, i hvilket omfang
muligheden for bøder for manglende anmeldelse anvendes. I Danmark har AES
i perioden 2018-2020 givet i alt 298 bøder for manglende anmeldelse af ar-
bejdsulykker. I perioden 2016-2020 har Arbejdstilsynet i ca. 60 tilfælde reageret
med skriftlig vejledning og i 40 tilfælde med påbud om virksomheders pligt til
anmeldelse af ulykker.
Ingen af de adspurgte lande har for tiden indsatser, der er særligt rettet mod at
sikre, at arbejdsulykker anmeldes. I Danmark gennemfører Arbejdstilsynet for
tiden kampagnen
Anmeld arbejdsulykken
og forebyg den næste,
som skal
medvirke til at sikre, at alle anmeldepligtige arbejdsulykker anmeldes korrekt.”
Jeg henholder mig til oplysninger fra Arbejdstilsynet. Jeg noterer mig, at den dan-
ske praksis for anmeldelse af ulykker overordnet svarer til praksis i de øvrige nor-
diske lande. Ligeledes noterer jeg mig, at Danmark, sammen med Island, adskiller
sig ved, at alle ulykker med forventet fravær på over én dag skal anmeldes, og at
Danmark, modsat flere af de andre lande, anvender mulighederne for påbud og bø-
der for manglende anmeldelse.
Venlig hilsen
Fungerende beskæftigelsesminister
Mattias Tesfaye
2