SAMLENOTAT
1. Forslag til direktiv om bindende løngennemsigtighedstiltag
- Generel indstilling
KOM-nr. (2021) 93 final
Revideret notat. Ændringer ift. grund- og nærhedsnotat af 30. marts 2021 og samle-
notat forud for EPSCO-rådsmødet den 14. juni 2021 er markeret med streg i ven-
stre margin.
1. Resumé
Kommissionen har den 4. marts 2021 fremlagt forslag til direktiv om at styrke an-
vendelsen af ligelønsprincippet ved hjælp af løngennemsigtighed og håndhævelses-
mekanismer. Med forslaget ønsker Kommissionen at tackle den vedvarende util-
strækkelige håndhævelse af ligelønsprincippet og at sikre, at princippet overholdes
i hele EU. Derfor vil Kommissionen indføre fælles standarder om løngennemsigtig-
hed med henblik på, at arbejdstagere kan gøre deres ret til lige løn gældende.
Kommissionen vil også fremme en ensartet anvendelse af nøglebegreber vedrø-
rende lige løn og styrke håndhævelsesmekanismer.
Direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Der må endvidere forudses
statsfinansielle merudgifter af væsentlig karakter, primært som følge af de admini-
strative konsekvenser for statslige arbejdsgivere og som følge af krav til et over-
vågningsorgan samt tilpasninger ved nye opgaver til ligebehandlingsorganet og li-
gebehandlingsnævnet. Der må også forudses betydelige erhvervsøkonomiske mer-
udgifter som følge af de administrative konsekvenser for erhvervslivet. Regeringen
har inviteret arbejdsmarkedets parter til bidrage med konkrete vurderinger og be-
regninger heraf. DA har vurderet høje udgifter for danske virksomheder som følge
af direktivet, men der er usikkerhed om vurderingen, idet FH modsvarende mener,
at DA’s skøn er sat markant for højt. Der vil blive igangsat en byrdemåling af det
endelige direktiv i forbindelse med dets implementering i dansk ret. Der er rede-
gjort nærmere for konsekvenserne under notatets punkt 7.
Regeringen ønsker et samfund, hvor mænd og kvinder reelt har lige muligheder, og
hvor løn ikke afhænger af køn. Regeringen støtter op om EU’s ligelønsprincip samt
en effektiv håndhævelse heraf, og regeringen er optaget af at bekæmpe lønforskelle
baseret på køn, bl.a. ved at sikre synlighed og information om mænds og kvinders
aflønning samt ved at styrke ligelønsarbejdet på alle niveauer.
Regeringen finder detaljeringsgraden i forslaget for stor, og har rejst bekymring
ved de meget detaljerede håndhævelses- og tilsynsbestemmelser og disses overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet, idet de potentielt kan udfordre den
danske arbejdsmarkedsmodel og medføre unødige byrder for erhvervslivet. Dan-
mark har en stærk og langvarig tradition for, at løn- og arbejdsvilkår reguleres af
arbejdsmarkedets parter gennem kollektive overenskomster og uden indblanding
fra regering og Folketinget.