Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2483272_0001.png
UDKAST
Bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for
Social- og Ældreministeriets, Beskæftigelsesministeriets,
Udlændinge- og Integrationsministeriets, Børne- og
Undervisningsministeriets og Indenrigs- og Boligministeriets
ressortområder
I medfør af § 85, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1647 af 4. august 2021, § 47, stk. 1, i lov om integration af udlændinge i Danmark
(integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, § 13, stk. 3, i repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, § 64, stk. 1, og § 75 i lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, som ændret ved lov nr. 2189 af 29. december 2020, § 33 i
lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 666 af 17. juni 2010, som
ændret ved lov nr. 722 af 25. juni 2014, lov nr. 380 af 27. april 2016 og lov nr. 2189 af 29. december
2020, § 19, stk. 4, i lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26. oktober 2017, og § 10,
stk. 10, i lov nr. 623 af 8. juni 2016 om integrationsgrunduddannelse (igu), og efter forhandling med
social- og ældreministeren, udlændinge- og integrationsministeren, børne- og undervisningsministeren
og indenrigs- og boligministeren fastsættes efter bemyndigelse:
Afsnit I
Anvendelsesområde og bogføring m.v.
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen anvendes for udbetaling af refusion og tilskud til kommuner og regioner,
regnskabsaflæggelse i kommuner og regioner samt revision af kommuners og regioners regnskaber for
udgifter omfattet af ordninger om refusion eller tilskud fra staten, efter følgende love, jf. dog stk. 2:
1) Lov om social service.
2) Lov om social pension.
3) Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
4) Lov om individuel boligstøtte.
5) Lov om almene boliger m.v.
6) Lov om boliger for ældre og personer med handicap.
7) Lov om friplejeboliger.
8) Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
9) Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
10) Lov om aktiv socialpolitik.
11) Lov om sygedagpenge.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0002.png
12) Lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven).
13) Repatrieringsloven.
14) Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
15) Lov om seniorjob.
16) Lov om ophævelse af lov om servicejob.
17) Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven).
18) Lov om integrationsgrunduddannelse.
Stk. 2.
Kapitlerne 6 og 9 og § 69 finder ikke anvendelse for refusion af udgifter til ydelser omfattet af
§ 3, stk. 1, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
Kapitel 2
Bogføring, kontoplan og betingelser for statsrefusion og tilskud
§ 2.
Kommuner og regioner skal foretage en fuldstændig og løbende bogføring af samtlige udgifter
og indtægter, der i årets løb afholdes eller modtages i henhold til de love og lovbestemmelser, som
bekendtgørelsen omfatter, jf. § 1.
Stk. 2.
Konteringen skal følge de regler, som Indenrigs- og Boligministeriet fastsætter i cirkulære om
budget- og regnskabssystem for kommuner og i cirkulære om budget og regnskabssystem for regioner.
Stk. 3.
Kommunen skal knytte en note til regnskabsposten i årsregnskabet, der angiver det samlede
refusionsbeløb på det sociale område med en underopdeling af refusionsbeløbet på finanslovens
hovedkontoniveau.
§ 3.
For at opnå statsrefusion eller tilskud skal følgende betingelser være opfyldt:
1) Ydelsen eller tilskuddet skal være tildelt i overensstemmelse med lovgivningen.
2) Udgifterne skal være bogført i overensstemmelse med konteringsreglerne.
3) Kravene i denne bekendtgørelse skal være opfyldt.
Afsnit II
Udgifter, herunder administrationsudgifter m.v.
Kapitel 3
Administrationsudgifter m.v.
§ 4.
Kommunerne afholder endeligt udgifter til rådgivning, tilsyn og administration m.v., som finder
sted i forvaltningen, samt uden for forvaltningen i tilknytning til eller som led i et tilbud eller udbetaling
af en ydelse eller et tilskud, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Udgifterne i stk. 1 omfatter udgifter til vejledning, sagsbehandling, det individuelle
kontaktforløb, udarbejdelse af jobplaner, konsulentstøtte, lægeerklæringer, regnskabsføring og revision,
særlig tilrettelagt rådgivning eller vejledning, evt. tilrettelagt som opsøgende arbejde m.v.
Stk. 3.
Tolkeudgifter i forbindelse med en kommunes generelle vejledningsforpligtelse er en ikke-
refusionsberettigende administrationsudgift, uanset om tolkebistanden vedrører mennesker med
hørehandicap eller personer med et andet sprog end dansk. Udgifter til tolkebistand, der er et nødvendigt
led i en i øvrigt refusionsberettigende foranstaltning, anmeldes til refusion efter samme regler, som
gælder for foranstaltningen.
Kapitel 4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0003.png
Udgifter vedrørende boformer efter §§ 109 og 110 i lov om social service
§ 5.
For kommunens udgifter til boformer efter §§ 109 og 1001 i lov om social service, refunderer
staten, jf. § 177, nr. 5, i lov om social service, 50 pct. af kommunens udgifter til:
1) Betaling af den takst for borgerens ophold som kommunen betaler til boformen efter regler fastsat
i medfør af § 174, stk. 3, i lov om social service.
2) Udgifter til bistands-, støtte-, beskæftigelses- og aktivitetstilbud m.v. i forbindelse med boformen.
Stk. 2.
Staten yder refusion til betalingskommunen efter stk. 1 for udgifter til ophold i boformer, der
er godkendt af socialtilsynet, jf. § 5 i lov om socialtilsyn, og registreret i Tilbudsportalen, jf. § 14 i lov
om social service.
Stk. 3.
Kun sædvanlige udgifter til vederlag for arbejde (arbejdsdusør), der udføres som kommunal
foranstaltning, kan anmeldes til statsrefusion.
Stk. 4.
Udgifter til lægetilsyn, sygeplejeassistance og medicin på tilbud efter § 110 i lov om social
service kan anmeldes til refusion i det omfang, den offentlige sygesikring ikke dækker.
Stk. 5.
Ved anmeldelse af udgifter til statsrefusion fradrages borgerens eventuelle egenbetaling..
Kapitel 5
Vilkår for refusion og tilskud efter integrationsloven, repatrieringsloven samt lov om
integrationsgrunduddannelse
Refusion efter integrationslovens § 45, stk. 3, af kommunernes udgifter i forbindelse med udlændinges
deltagelse i selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram m.v.
§ 7.
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter i forbindelse med den enkelte udlændings
deltagelse i selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet, jf. § 23 f, og
udgifter til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger efter § 24 a, stk.
2, jf. integrationslovens § 45, stk. 3.
Refusion efter integrationslovens § 45, stk. 5 og 6, vedrørende udlændinge, der deltager i et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram, et introduktionsprogram eller et introduktionsforløb
§ 8.
I introduktionsperioden refunderer staten inden for rådighedsbeløbet nævnt i integrationslovens §
45, stk. 5, 3. pkt., 50 pct. af en kommunes udgifter til integrationsprogrammer, herunder
danskuddannelse, jf. integrationslovens § 21, og tilbud efter integrationslovens §§ 23-23 b og § 23 d. I
integrationsperioden refunderer staten endvidere 50 pct. af udgifterne til aktive tilbud og
vejlederfunktioner i introduktionsforløbet, jf. integrationslovens §§ 24 f og 24 g. Kommunens udgifter
til løntilskud efter integrationslovens § 23 c refunderes efter bestemmelserne i § 5 i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, jf. også § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Refusion efter stk. 1 omfatter de af kommunens driftsudgifter, der er direkte relateret til
henholdsvis selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet samt
introduktionsforløbet.
Stk. 3.
Refusionen efter stk. 1 af udgifter til danskuddannelse i selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet, jf. integrationslovens § 21, ydes for de udgifter,
som kommunalbestyrelsen har forpligtet sig til at betale til udbyderen af danskuddannelse.
Stk. 4.
I tilfælde af, at en udlænding, der har fået tilbudt et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram, et
introduktionsprogram eller et introduktionsforløb, udebliver fra aktiviteter, der indgår i selvforsørgelses-
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0004.png
og hjemrejseprogrammet, introduktionsprogrammet eller introduktionsforløbet, og som
kommunalbestyrelsen har forpligtet sig til at betale for, kan kommunen hjemtage refusion i op til 3
måneder efter, at udeblivelsen er konstateret. Dog kan der maksimalt indregnes den aktivitet, som
kommunen har forpligtet sig til at betale for.
Stk. 5.
Det er en forudsætning for hjemtagelse af refusion efter stk. 1, at kommunen kan dokumentere,
at der er foretaget en systematisk opfølgning på indberetninger om udeblivelse fra deltagelse i
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet.
Stk. 6.
Ved nettoopgørelsen af udgifterne nævnt i stk. 1 modregnes ikke grundtilskud efter
integrationslovens § 45, stk. 4, tilskud til uledsagede mindreårige efter integrationslovens § 45, stk. 8,
resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, og udgifter til danskbonus efter integrationslovens §
45, stk. 10.
Grundtilskud efter integrationslovens § 45, stk. 4, i introduktionsperioden
§ 9.
Grundtilskuddet efter integrationslovens § 45, stk. 4, ydes til dækning af sociale merudgifter og
generelle udgifter vedrørende udlændinge, der skal tilbydes eller bliver tilbudt et selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram, jf. integrationslovens § 16, stk. 1, 2 og 8. Grundtilskuddet
ydes også til dækning af sociale merudgifter og generelle udgifter til udlændinge, der i medfør af
integrationslovens § 21, stk. 2, eller § 23, stk. 5, ikke tilbydes en eller flere dele af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet.
Stk. 2.
Grundtilskuddet ydes til den kommunalbestyrelse, der efter udlændingens registrering i Det
Centrale Personregister er ansvarlig for integrationsindsatsen, jf. integrationslovens § 4 og § 10.
Stk. 3.
Grundtilskuddet ydes i de første tre år af den 5-årige introduktionsperiode. Tilskuddet ydes for
den første måned af introduktionsperioden for udlændinge, som kommunalbestyrelsen har overtaget
ansvaret for inden den 16. i måneden. Herefter udbetales grundtilskuddet først fra den efterfølgende
måned. Tilskuddet ydes for den sidste måned af introduktionsperioden for udlændinge, som kommunen
har ansvaret for efter den 15. i måneden, ellers udbetales grundtilskuddet kun for den foregående måned.
Stk. 4.
Hvis udlændingen flytter til en anden kommune, ydes grundtilskuddet til denne kommune efter
reglen i stk. 3.
Tilskud efter integrationslovens § 45, stk. 8, til mindreårige uledsagede asylansøgere med
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7-8 eller § 9 c, stk. 3
§ 10.
Tilskud efter integrationslovens § 45, stk. 8, ydes for hver mindreårig uledsaget asylansøger, der
har opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7-8 eller § 9 c, stk. 3, og som bor eller opholder sig i
kommunen. Tilskuddet ydes, indtil den mindreårige uledsagede asylansøger fylder 18 år, eller den
pågældendes forældre får lovligt ophold her i landet.
Stk. 2.
Der ydes ikke grundtilskud efter integrationslovens § 45, stk. 4, eller refusion efter
integrationslovens § 45, stk. 5, samtidig med tilskud efter integrationslovens § 45, stk. 8.
Stk. 3.
Tilskuddet ydes til den kommunalbestyrelse, der er ansvarlig for integrationsindsatsen, jf.
integrationslovens § 4.
Stk. 4.
Tilskuddet ydes for den første måned af integrationsindsatsen for mindreårige uledsagede
flygtninge, som kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for inden den 16. i måneden, ellers
udbetales tilskuddet først fra den efterfølgende måned. Tilskuddet ydes for den sidste måned af
integrationsindsatsen for mindreårige uledsagede flygtninge, som kommunalbestyrelsen har ansvaret for
efter den 15. i måneden, ellers udbetales tilskuddet kun for den foregående måned.
Stk. 5.
Hvis den mindreårige uledsagede flygtning flytter til en anden kommune, ydes tilskuddet til
denne kommune efter reglen i stk. 4.
Resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0005.png
§ 11.
Resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, nr. 1, kommer til udbetaling med 82.806 kr.
(2021-prisniveau), hvis udlændingen kommer i ordinær beskæftigelse inden for de første 3 år af
introduktionsperioden, og med 55.204 kr. (2021-prisniveau), hvis udlændingen kommer i ordinær
beskæftigelse inden for det 4. eller 5. år af introduktionsperioden.
Stk. 2.
Beskæftigelsen efter stk. 1 skal have en sammenhængende varighed på mindst 6 måneder i
gennemsnitligt mindst 20 timer om ugen. Beskæftigelsen skal være påbegyndt inden for de i stk. 1
nævnte perioder.
Stk. 3.
I tilfælde, hvor antallet af timer i beskæftigelse efter stk. 1 ikke eller kun vanskeligt kan
kontrolleres, finder reglerne om omregning til timer i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. tilsvarende
anvendelse.
§ 12.
Resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, nr. 2, kommer til udbetaling med 82.806 kr.
(2021-prisniveau), hvis udlændingen inden for de første 3 år af introduktionsperioden påbegynder en
studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse, og med 55.204 kr. (2021-prisniveau), hvis
udlændingen inden for det 4. eller 5. år af introduktionsperioden påbegynder en studie- eller
erhvervskompetencegivende uddannelse.
Stk. 2.
Det er en betingelse for resultattilskud efter stk. 1, at udlændingen fortsætter
uddannelsesforløbet i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder og under studieforløbet kan
modtage SU, elevløn el.lign., der sikrer udlændingen et forsørgelsesgrundlag.
Stk. 3.
Ved studiekompetencegivende uddannelser efter stk. 1 forstås uddannelser, som giver adgang
til det videre uddannelsessystem, herunder HF, HTX, HHX eller almen gymnasial uddannelse.
Stk. 4.
Ved erhvervskompetencegivende uddannelser efter stk. 1 forstås uddannelser, som
kommunalbestyrelsen vurderer i almindelighed giver et godt grundlag for at opnå beskæftigelse på det
ordinære arbejdsmarked.
Stk. 5.
Uddannelse efter stk. 1 anses for påbegyndt på udlændingens første aktive studiedag.
Stk. 6.
Et sammenhængende uddannelsesforløb på mindst 6 måneder kan blandt andet dokumenteres
ved en udtalelse fra uddannelsesinstitutionen eller ved en tilskudsopgørelse, herunder en SU-oversigt
eller lønsedler fra elevløn.
§ 13.
Resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, nr. 3, kommer til udbetaling, hvis
udlændingen inden for introduktionsperioden indstiller sig til prøve i dansk og senest ved første
prøvetermin efter introduktionsperiodens udløb består prøve i dansk på det niveau, der i samarbejde med
udbyderen af danskuddannelse er fastsat som mål i kontrakten, jf. integrationslovens § 19.
§ 14.
Resultattilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, nr. 4, kommer til udbetaling, hvis en
udlænding, der efter introduktionsperiodens udløb tilbydes danskuddannelse efter § 2 e, stk. 3, i lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.:
1) indstiller sig til prøve i dansk inden uddannelsestilbuddets ophør, dog senest 1 år efter
introduktionsperiodens udløb, jf. integrationslovens § 16, stk. 8, og
2) senest ved første prøvetermin herefter består prøve i dansk på det niveau, der i samarbejde med
udbyderen af danskuddannelse er fastsat som mål i kontrakten, jf. integrationslovens § 19.
§ 15.
Resultattilskud efter integrationsloven udbetales kun for udlændinge, som har fået udarbejdet en
kontrakt, jf. integrationslovens § 19.
§ 16.
Resultattilskuddene efter §§ 11-14 udbetales til den kommunalbestyrelse, der på det tidspunkt,
hvor udlændingen ansættes første gang i den 6 måneders beskæftigelsesperiode, påbegynder
uddannelsesforløbet eller består danskprøven, er ansvarlig for eller ved introduktionsperiodens udløb, jf.
integrationslovens § 16, stk. 7, har været ansvarlig for integrationsindsatsen, jf. integrationslovens § 4.
Stk. 2.
Hvert af tilskuddene efter §§ 11-14 kan kun komme til udbetaling én gang.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0006.png
Refusion af udgifter til danskbonus efter integrationsloven
§ 17.
Staten refunderer 100 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til danskbonus efter
integrationslovens § 22, jf. § 45, stk. 10, i integrationsloven.
Refusion efter repatrieringsloven
§ 18.
Staten refunderer en kommunes udgifter til repatriering efter repatrieringslovens §§ 7 og 8 og
reintegrationsbistand efter repatrieringslovens § 10. Staten yder endvidere et resultattilskud på 26.530
kr. (2020-prisniveau) til kommunalbestyrelsen for hver udlænding med bopæl i kommunen, som efter
30. juni 2017 repatrierer med støtte i medfør af lovens § 13, stk. 2. En udlænding regnes som repatrieret
fra den dato, den pågældende er registreret som udrejst af Danmark i Det Centrale Personregister (CPR).
Resultattilskuddet ydes, uanset om udlændingen senere vender tilbage til Danmark i medfør af
udlændingelovens § 17 a (fortrydelsesretten), og kommunalbestyrelsen som følge heraf træffer afgørelse
om tilbagebetaling af hjælp til repatriering, jf. repatrieringslovens § 9.
Refusion efter lov om integrationsgrunduddannelse
§ 19.
Staten refunderer en kommunes udlæg til godtgørelse ved skoleundervisning i forbindelse med
integrationsgrunduddannelsen, jf. § 10 i lov om integrationsgrunduddannelse. De nærmere regler herom
er fastsat i § 9 i bekendtgørelse nr. 1128 af 14. juni 2021 om integrationsgrunduddannelse efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) m.v.
Kapitel 6
Kommunernes og regionernes refusionsberettigende udgifter med tilbagebetalingspligt
§ 20.
En ydelse med tilbagebetalingspligt anmeldes fuldt ud til refusion, når den udbetales.
Tilbagebetalinger skal, når de indgår, føres til fradrag i den løbende opgørelse af de
refusionsberettigende udgifter.
Stk. 2.
Hvis en person, der har modtaget en ydelse med tilbagebetalingspligt, flytter til en anden
kommune, skal fraflytningskommunen sørge for opkrævningen og føre betalingen til fradrag i den
løbende opgørelse af de refusionsberettigende udgifter.
Stk. 3.
Hvis et beløb, der har været holdt uden for refusionsordningen, tilbagebetales til en kommune,
holdes tilbagebetalingen uden for refusionsordningen.
Stk. 4.
Beløb, der kræves tilbagebetalt på grund af modtagerens forhold, behandles som beskrevet i
stk. 1 og 2.
Kapitel 7
Udgifter til udlændinge efter lov om social service, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge (dagtilbudsloven), lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
individuel boligstøtte og lov om almene boliger m.v.
§ 21.
Kommunens udgifter til udlændinge, jf. § 181 i lov om social service, § 99 i lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), § 107 i lov om aktiv socialpolitik, § 202 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, samt kapitel 11, § 64 d, stk. 3, og § 75, stk. 4, i lov om individuel
boligstøtte, og § 62 i lov om almene boliger m.v., kan anmeldes til statsrefusion.
§ 22.
Udgifter i forbindelse med optagelse i et døgnophold, jf. § 181, stk. 2, i lov om social service,
opgøres som den gennemsnitlige udgift pr. plads. Denne udgift kan anmeldes til statsrefusion. Der skal
dermed ikke foretages en særskilt opgørelse af foranstaltningens udgifter til udlændinge.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0007.png
Stk. 2.
Udgifter i forbindelse med optagelse i dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud, jf. dagtilbudslovens
§ 99, stk. 2, opgøres som den gennemsnitlige bruttodriftsudgift, eksklusiv ejendomsudgifter, herunder
husleje og vedligeholdelse, pr. plads for aldersgruppen og tilbudstypen. Ejendomsudgifter i
daginstitutioner, fritidshjem og klubtilbud opgøres som 9 pct. af institutionens driftsudgifter, og en
forholdsmæssig andel heraf kan anmeldes til refusion.
§ 23.
Når en udlænding optages i en boform eller foranstaltning, jf. § 22, hvor opholdskommunen har
ret til mellemkommunal refusion fra en tidligere opholdskommune efter § 9 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, hjemtages statsrefusion for udgifter efter lov om social service af
den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9 og 9 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
§ 24.
Når der ydes hjælp til en familie, hvor hjælpen til kun den ene ægtefælle er omfattet af de i § 21
nævnte bestemmelser, skal udgifterne konteres på en sådan måde, at det er muligt at udskille den andel,
der gælder udlændingen. Hjælp til fællesbørn fordeles med halvdelen til hver af forældrene. Udgifter til
hjælp, der alene vedrører den anden ægtefælle, kan ikke anmeldes til statsrefusion som udgifter til
udlændinge.
§ 25.
Når en asylansøger indgår ægteskab med en person, der er dansk statsborger eller har permanent
opholdstilladelse i Danmark uden at være omfattet af § 181 i lov om social service, § 107 i lov om aktiv
socialpolitik eller § 202 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og ægteparret herefter har behov for
hjælp, er der ikke adgang til refusion efter § 181 i lov om social service, § 107 i lov om aktiv
socialpolitik eller § 202 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Afsnit III
Dokumentations- og registreringssystemer samt statsrefusion og tilskud
Kapitel 8
Dokumentations- og registreringssystemet i kommunerne og regionerne
§ 26.
Det påhviler kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at sikre, at kommunen eller regionen har
etableret betryggende og hensigtsmæssige forretningsgange for sagsbehandling, udbetaling og
regnskabsaflæggelse for ydelser eller tilskud omfattet af denne bekendtgørelse, herunder for de anvendte
IT-systemer, samt at der er etableret betryggende og dokumenterede interne kontroller. De opstillede
retningslinjer for dokumentations- og kvalitetskontrol, herunder retningslinjer for personalemæssig
adskillelse, må ikke fraviges.
Stk. 2.
Hvis en kommune ved registrering af sagen og beregning af ydelsen eller tilskuddet anvender
et IT-system, eller hvis databehandlingen helt eller delvis foretages af andre end den dataansvarlige
kommune, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der foreligger en uafhængig revisorerklæring om, at det
pågældende system fungerer i et IT-miljø med en tilfredsstillende system- og datasikkerhed, og at de
interne kontroller i systemerne sikrer en fuldstændig og nøjagtig behandling af godkendte transaktioner.
Stk. 3.
Revisorerklæringer, jf. stk. 2, herunder erklæringer vedrørende Kommunernes Ydelsessystem
(KY) og Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD), skal være tilgængelig for kommunens revisor, jf.
§ 65, inden den 1. marts i året, der følger efter det år, regnskabet vedrører.
§ 27.
Der skal i hver kommune foreligge et dokumentations- og regnskabssystem bestående af:
1) journal,
2) personbogføring,
3) tilskuds- og aktivitetsregistrering for aktiviteter efter integrationsloven og
4) arkiv.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0008.png
Journalen, personsager
§ 28.
Al relevant dokumentation vedrørende ydelser eller tilskud til personer, hvor der ydes
statsrefusion eller -tilskud, skal journaliseres, jf. dog §§ 40-41 og §§ 44-45 og § 49. Personsagen skal
indeholde al relevant dokumentation eller henvisninger hertil. Dokumentationen skal være
lettilgængelig for revisionen. Anvendes forskellige journalsystemer vedrørende samme person, skal
dette, tillige med oplysning om, hvor ansvaret for pågældendes sag til enhver tid er placeret, fremgå af
kommunens retningslinjer for sagsbehandlingen og af oversigtsjournalen.
§ 29.
Af hver enkelt sag skal fremgå grundlaget for tildeling af ydelsen eller tilskuddet, jf. § 3,
herunder beregningsmetoden, og alle oplysninger om senere ændringer af forholdene, der kan medføre
en ændring i tildelingen eller udmålingen af hjælpen, samt dokumentation herfor. Hvis hjælpen er ydet
med tilbagebetalingspligt, skal årsagen hertil anføres.
Stk. 2.
Hvis en ydelse eller et tilskud er tilkendt eller ændret på et grundlag, som afviger fra de
normale regler, skal der anføres særlig bemærkning herom.
Stk. 3.
I mere omfattende sager, typisk sager med flere ydelses- eller foranstaltningstyper, skal der
foreligge en samlet oversigt i kronologisk rækkefølge over henvendelser, ydelser/tilskud og afgørelser i
et regnskabsår (summarisk datooversigt).
§ 30.
I forbindelse med oprettelse af en sag, og inden der udbetales ydelser eller tilskud til en person i
henhold til de love, som bekendtgørelsen omfatter, jf. § 1, skal følgende fremgå af personsagen og være
dokumenteret:
1) Personens CPR-nummer eller henvisningsnummer.
2) Statsborgerforhold, herunder opholdsgrundlag.
3) Bopæl.
4) Civilstand.
5) Ægtefælle og børn (ved CPR-nummer og henvisningsnummer).
6) Personens og en eventuel ægtefælles eller samlevers indtægts- og formueforhold af betydning for
tildeling eller udmåling af en ydelse, og ændring heraf.
7) Beregningsmetode ved udmåling af en ydelse. Beregningsmetoden anses for dokumenteret ved
henvisning til typekoder i kommunens IT-baserede program.
§ 31.
I boligstøttesager skal kun oplysninger om børn og ægtefælle med ophold på adressen fremgå af
sagen og være dokumenteret. Herudover skal følgende oplysninger fremgå af sagen og være
dokumenteret:
1) Andre, der har fast ophold i boligen uden at være logerende.
2) Husstandsmedlemmernes indtægts- og formueforhold.
3) Oplysninger om samtlige elementer, der indgår i boligudgiftens beregning, jf. kapitlerne 2, 3 og 4
a, i lov om individuel boligstøtte.
§ 32.
Hvis en person deltager i et tilbud, og dermed udløser et tilskud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal beregningsmetode og -grundlag ved udmåling af tilskud endvidere fremgå af
personsagen og være dokumenteret.
Stk. 2.
Hvis en person deltager i et tilbud og dermed udløser tilskud eller refusion efter
integrationsloven, skal følgende oplysninger endvidere fremgå af sagen og være dokumenteret:
1) Den tilbudte danskuddannelse i henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
herunder løbende indberetninger fra udbyderen af danskuddannelse om kursistens sproglige
udvikling m.v. og eventuelle øvrige tilbagemeldinger fra udbyderen af danskuddannelse om
kursisten. For udlændinge, der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., skal indberetninger om kursistens fravær fremgå af sagen.
2) Grundlag for hjemtagelse af tilskud efter integrationslovens § 45, stk. 9, nr. 1-4 (resultattilskud).
Dokumentationen kan f.eks. bestå i dokumentation for a-skattebetaling, kopi af ansættelsesbrev, kopi
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0009.png
af eksamensbevis m.v., tilskudsopgørelse i forbindelse med uddannelse, erklæring fra
uddannelsesinstitution m.v.
Stk. 3.
Hvis en person deltager i et tilbud, som udløser refusion efter integrationsloven, skal
tilbudstype med henvisning til den konkrete foranstaltning, som personen deltager i (aktør,
uddannelsesinstitution, projekt, virksomhed, el.lign.) og underskrevne aftaler om underretningspligt
mellem kommunalbestyrelsen og de enkelte tilbudsudbydere eller den enkelte person endvidere fremgå
af personsagen og være dokumenteret.
§ 33.
Hvis en person er optaget i et tilbud efter §§ 109 og 110 i lov om social service, hvor der er
adgang til refusion efter § 177, nr. 5, i lov om social service, skal samtlige ydelser være dokumenteret
og kunne henføres til et CPR-nummer, jf. dog stk. 2. Endvidere skal tilbudstypen med henvisning til den
konkrete boform, som personen er optaget i fremgå af personsagen og være dokumenteret.
Stk. 2.
Hvis en kvinde ønsker anonymitet, jf. § 109, stk. 2, i lov om social service, ved optagelse i et
tilbud efter § 109 i lov om social service, hvor der er adgang til refusion efter § 177, nr. 5, i lov om
social service, vil det være et krav, at kvinden over for tilbuddets leder oplyser, i hvilken kommune hun
har haft ophold inden optagelsen i tilbuddet. Oplysningen herom skal kunne efterprøves af revisionen.
§ 34.
Udbetales der løntilskud m.v. til en virksomhed efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationsloven, skal den indgåede aftale, herunder virksomhedens navn,
CVR-nr., tlf.nr., kontaktperson og kontonummer endvidere fremgå af personsagen og være
dokumenteret.
§ 35.
Deltager personen i et kommunalt tilbud efter kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor driftsudgifterne afholdes af kommunen, jf. §§ 194-200 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal det fremgå af personsagen, jf. dog § 47.
Stk. 2.
Hvis en person deltager i et tilbud efter kapitlerne 11 eller 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal tilbudstype med henvisning til den konkrete foranstaltning, som personen
deltager i (aktør, uddannelsesinstitution, projekt, virksomhed el.lign.) fremgå af personsagen og være
dokumenteret.
Stk. 3.
Hvis en person deltager i jobrettet uddannelse efter § 48 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal foranstaltningen, som personen deltager i (herunder uddannelsesinstitution),
fremgå af personsagen og være dokumenteret.
Stk. 4.
Er personen optaget i et kommunalt tilbud efter §§ 109 og 110 i lov om social service, hvor
driftsudgifterne afholdes af kommunen, skal dette fremgå af personsagen.
§ 36.
Tidspunkt for registrering i CPR og tidspunkt for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse
skal også fremgå og være dokumenteret på sager efter integrationsloven og repatrieringsloven.
§ 37.
Hvis en person har navne- og adressebeskyttelse i CPR, skal dette ligeledes fremgå af sagen.
§ 38.
Borgeren skal ved sagens start udtrykkelig orienteres om, at afgivne oplysninger ved sagens
start og senere sagsopfølgning vil blive kontrolleret også ved indhentelse af supplerende oplysninger,
herunder i elektronisk form. Dette skal fremgå af sagen og være dokumenteret.
§ 39.
Det skal fremgå af personsagen, hvilke ydelser og tilskud, herunder løntilskud, der er ydet til
hver person eller familie, herunder om hjælpen er ydet med tilbagebetalingspligt, og om der er ydet
hjælp eller iværksat foranstaltninger af anden art end kontante ydelser, som er af betydning for en
oversigt over familiens samlede økonomi.
§ 40.
Oplysninger, der på tidspunktet for revisionens kontrol er umiddelbart tilgængelige i
forvaltningen via elektroniske medier, betragtes som tilstrækkeligt dokumenteret. Det skal fremgå af
sagen, hvornår og på hvilken måde de forskellige oplysninger er dokumenteret.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0010.png
§ 41.
Foreligger der undtagelsesvis ikke sædvanlig dokumentation i form af udskrifter eller lignende
fra folkeregistre, skatteforvaltninger, andre myndigheder, skoler, arbejdsgivere, udbydere af
danskuddannelse eller udlejere m.v. samt kopi af oplysninger om økonomiske forhold i øvrigt, skal
årsagen hertil fremgå af sagen.
§ 42.
Grundlaget for hel eller delvis skønsmæssig afgørelse om og med hvilke beløb en ydelse eller et
tilskud udbetales, skal fremgå af sagen. De overvejelser og skøn, som i øvrigt ligger til grund for
beslutninger i den enkelte sag, skal også fremgå af sagen. Det gælder, uanset om overvejelser og skøn
vedrører en gruppe af ensartede sager.
§ 43.
Det skal registreres på den enkelte sag, hvornår sagen skal tages frem med henblik på
opfølgning og fornyet vurdering af økonomiske eller andre forhold, jf. kravene i de enkelte love.
Stk. 2.
Sagen skal indeholde oplysning om grundlaget for og resultatet af den foretagne vurdering.
Stk. 3.
Det skal af de enkelte sager fremgå, hvornår der har været foretaget opfølgning på kontrakten,
der udarbejdes i medfør af integrationsloven, jf. § 46. Den anvendte fremgangsmåde, herunder hvilke
forhold der er kontrolleret, og hvilke oplysninger og erklæringer der er indhentet, skal ligeledes fremgå.
§ 44.
I sager, hvor kommunen skal tage hensyn til ansøgerens økonomiske forhold for at tage stilling
til, hvad der kan ydes af hjælp, kan kommunalbestyrelsen vælge at fravige reglerne om dokumentation
og beslutte, at det ikke er nødvendigt, at der er kopi i sagen af de bilag, som dokumenterer ansøgerens
økonomiske situation. Det er herved en forudsætning, at sagsbehandleren har set den nødvendige
dokumentation for de økonomiske oplysninger, og at de økonomiske oplysninger samt
dokumentationens art er noteret i sagen.
§ 45.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at det inden for en beløbsgrænse ikke er nødvendigt, at der
ved følgende typer ydelser foreligger dokumentation (kvittering) for, hvorledes hjælpen er anvendt:
1) Hjælp efter §§ 81-85 i lov om aktiv socialpolitik.
2) Hjælp efter § 14, stk. 1, og § 14 a i lov om social pension, samt § 17, stk. 2, og § 18 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
3) Hjælp efter § 23 f og §§ 35-39 i integrationsloven.
Stk. 2.
Den beløbsgrænse, som kommunalbestyrelsen fastsætter, kan højst være på 3.000 kr. pr.
udbetaling ved enkeltudgifter og højst 1.000 kr. pr. måned ved løbende ydelser. Sagerne skal i øvrigt
være dokumenteret på sædvanlig vis, herunder med journalnotater.
Stk. 3.
Uanset stk. 1 og 2 kan kommunalbestyrelsen efter konkret vurdering bestemme, at der i sager
om enkeltpersoner skal være sædvanlig dokumentation.
Kontrakt for udlændinge omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet i medfør af integrationsloven og for udlændinge, som har været omfattet af
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet
§ 46.
For udlændinge omfattet af hjemrejse- og selvforsørgelsesprogrammet eller
introduktionsprogrammet i medfør af integrationslovens § 16 skal sagen indeholde en kontrakt, jf.
integrationslovens § 19.
Stk. 2.
Det skal af kontrakten fremgå, hvilket hjemrejse- og selvforsørgelsesprogram eller
introduktionsprogram, der er lagt for den enkelte udlænding i hvilke perioder. Omfanget og indholdet af
det tilbudte forløb skal endvidere fremgå.
Stk. 3.
Der skal løbende efter behov ske opfølgning på kontrakten, jf. integrationslovens § 20, stk. 1.
Stk. 4.
Indtil udlændingen har opfyldt de mål, som er fastsat eller aftalt i integrationskontrakten, jf.
integrationslovens § 19, stk. 4, 1. pkt., skal opfølgning finde sted:
1) mindst hver 12. måned, hvis udlændingen er i ordinær beskæftigelse eller ordinær uddannelse og
ikke modtager selvforsørgelses- eller hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0011.png
2) senest 6 måneder efter barnets fødsel, hvis udlændingen benytter sig af en ret til fravær i medfør af
barselsloven, og derefter i forbindelse med den lovlige fraværsperiodes udløb eller
3) mindst 4 gange inden for de første 6 måneder for øvrige udlændinge. Dog først 3 måneder efter at
kommunen har overtaget ansvaret for udlændingen.
Stk. 5.
Har udlændingen opfyldt målene i kontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge op på
kontrakten, hvis der opstår behov herfor.
Stk. 6.
Kontrakten gælder, indtil udlændingen meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge, der efter udløbet af introduktionsperioden modtager hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv
socialpolitik eller arbejdsløshedsdagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., omfattes af § 54 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Journalen, ikke-personsager
§ 47.
En kommunes driftsudgifter vedrørende tilbud, jf. §§ 194-200 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal registreres særskilt på en sag. Følgende oplysninger skal fremgå af sagen og
være dokumenteret:
1) Tilbuddets/foranstaltningens navn.
2) CVR-nr.
3) Tlf.nr.
4) Ansvarlig.
5) Evt. giro- eller kontonummer.
6) Tilbudstype.
7) Budget.
8) Disponerede og udbetalte beløb.
9) Tilknyttede CPR-numre til tilbuddet med angivet varighed af deltagelse.
Stk. 2.
Driftsudgifterne til tilbud skal være dokumenterede.
Stk. 3.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejder en vejledning om
dokumentationskrav vedr. opgørelse og refusion af driftsudgifter efter §§ 194-200 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, herunder vejledning om afgrænsning af refusionsberettigende driftsudgifter fra
administrationsudgifterne m.v. nævnt i § 4.
Personbogføring
§ 48.
Personbogføringen omfatter ydelser og tilskud til en person eller familie efter de love,
bekendtgørelsen omfatter, og skal indeholde oplysninger om følgende:
1) Personens CPR-nummer.
2) Ydelses- og tilskudsart (kontonummer eller anden angivelse af den tilkendte ydelse eller tilskud).
3) Beløb.
4) Dato for udbetaling af ydelser og tilskud.
Stk. 2.
Personbogføringen skal foretages på en sådan måde, at der umiddelbart kan foretages en
opgørelse over ydelser og tilskud, herunder løntilskud, til hver person eller familie, jf. § 39, og om
hjælpen er ydet med tilbagebetalingspligt. Ved boligstøttesager ydet som lån skal det til enhver tid
værende lånebeløb med tilskrevne renter opgøres.
Stk. 3.
Ved årets udgang skal det fremgå af personbogføringen, om der er tale om ydelser med
skattepligt.
Stk. 4.
Af kommunens finansielle status skal fremgå de samlede udestående fordringer vedrørende
hjælp ydet med tilbagebetalingspligt efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven. De
udestående fordringer skal være specificeret på samme måde som tilbagebetalingerne efter kontoplanen
i cirkulære om budget- og regnskabssystem for kommuner.
Stk. 5.
Bestemmelsen i stk. 2 gælder dog ikke ydelser efter § 14, stk. 1, og § 14 a i lov om social
pension, samt § 17, stk. 2, og § 18 i lov om højeste, mellemste og forhøjet almindelig og almindelig
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0012.png
førtidspension m.v., når tillægget ydes til dækning af medicinudgifter og fodbehandling.
Personbogføringen skal således ikke indeholde beløbsangivelser vedrørende disse ydelser, men de
øvrige oplysninger, jf. stk. 1, skal registreres.
Stk. 6.
Personbogføring af ydelser og tilskud skal ske løbende i overensstemmelse med den
autoriserede kontoplan, udarbejdet af Indenrigs- og Boligministeriet i cirkulære om budget- og
regnskabssystem for kommuner. Refusions- og tilskudsgrundlaget udgøres af hver af de anvendte konti i
den autoriserede kontoplan. Registreringerne skal ske i overensstemmelse med rækkefølgen i den
autoriserede kontoplan og dennes ordlyd, herunder med henvisning til de anvendte lovbestemmelser.
Dette gælder også de særlige konti for hjælp med tilbagebetalingspligt, jf. stk. 4.
§ 49.
Hjælpen skal registreres som ydet til den person, der modtager hjælpen eller er anledning til
udgiften, jf. dog stk. 2 og 3. I den enkelte kommune skal registreringen ske efter ensartede regler.
Stk. 2.
Ydes hjælp til samlevende ægtefæller, hvor det ikke kan fastslås, hvem af ægtefællerne der
modtager hjælpen eller er anledning til udgiften, registreres hjælpen som ydet til den ene af
ægtefællerne.
Stk. 3.
Hjælp til børn efter § 41 i lov om social service registreres på barnets CPR-nummer. Hjælp til
tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service registreres som ydet til den af forældrene, som
har modtaget hjælpen. Hjælp i øvrigt i forbindelse med børn registreres som ydet til den af forældrene,
som barnet har opholdskommune hos efter § 9 a, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Hvis barnet har selvstændig opholdskommune, jf. § 9 a, stk. 3-5, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, registreres hjælpen på barnets CPR-nummer.
Stk. 4.
Hjælp til en kvinde under 18 år i forbindelse med svangerskab registreres som ydet til hende.
Ophører svangerskabet uden fødsel, registreres eventuel senere hjælp på ny som hjælp til kvindens
forsørger.
§ 50.
Støtte til betaling af beboerindskud efter lov om individuel boligstøtte registreres som ydet til
den person, som er berettiget til støtten.
Tilskuds- og aktivitetsregistreringen efter integrationsloven
§ 51.
Tilskuds- og aktivitetsregistreringen skal omfatte tilskud til kommunen efter integrationslovens
§ 45, stk. 4, 8 og 9, og skal mindst indeholde oplysninger om følgende:
1) Personens CPR-nummer, tidspunkt for meddelelse af opholdstilladelse, opholdsgrundlag, dato for
registrering i CPR-systemet og dato for første påbegyndelse af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram.
2) Tilskudsart (kontonummer eller anden angivelse).
3) Tilskudsbeløb.
4) Tilskudsperiode.
Stk. 2.
Tilskuds- og aktivitetsregistreringen efter stk. 1 skal ske pr. person, der udløser tilskud i
overensstemmelse med Indenrigs- og Boligministeriets budgetspecifikation, som danner grundlag for
udbetalingen af tilskud til kommunen. I den enkelte kommune skal registreringen ske efter ensartede
regler.
Stk. 3.
Tilskuds- og aktivitetsregistreringen efter stk. 1 skal udformes således, at der umiddelbart skal
kunne foretages en opgørelse over tilskud udløst pr. person.
Stk. 4.
Aktivitetsregistreringen for refusion efter integrationsloven til danskuddannelse kan foretages
pr. person, der udløser refusion, eller som samlet registrering for de personer, som kommunen hjemtager
refusion for. Der skal af sagen eller registreringen, eksempelvis via lister fra udbyderne af
danskuddannelse, fremgå oplysninger om personens CPR-nummer eller dokumentation for registrering
hos skattemyndighederne samt oplysninger om personens sproglige udvikling.
Stk. 5.
Kommunen kan opfylde registreringskravene efter stk. 1-4 ved at tilslutte sig til
landsdækkende eller eget IT-system.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0013.png
Stk. 6.
Driftsudgifterne til tilbud i forbindelse med selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet skal være dokumenterede, og der skal foreligge tidsregistreringer for hver
enkelt af de medarbejdere, der både udfører refusionsberettigede og ikke-refusionsberettigede opgaver.
Tidsregistreringen opgøres med antal timer på projektet. Tidsregistreringen skal attesteres af
projektleder.
Arkiv
§ 52.
De gældende regler for arkivering og kassation af andet kommunalt arkivmateriale anvendes på
arkivet nævnt i § 27.
Kapitel 9
Anvisning og berigtigelse af statsrefusion og tilskud
Anmodning om statsrefusion og tilskud
§ 53.
Anmodning om statsrefusion og tilskud fremsættes kvartalsvis over for det ministerium, som
lovene henhører under, jf. § 1, jf. dog §§ 62 og 63.
Stk. 2.
Anmodningen skal indeholde en opgørelse af de forventede refusionsberettigende udgifter og
den forventede tilskudsberettigende aktivitet i året til og med tilskudskvartalet. Opgørelsen af de
refusionsberettigende udgifter og de tilskudsberettigende aktiviteter skal reguleres efter de faktiske
udgifter, herunder udgifter til berigtigelser af beløb gennem den løbende restafregning. Opgørelserne
foretages på skemaer udarbejdet af ressortministeriet.
Stk. 3.
Anmodning om statsrefusion af udgifter til lejetab og garantier for flygtninges
fraflytningsudgifter efter lov om individuel boligstøtte, og § 62 i lov om almene boliger m.v. fremsættes
kvartalsvis bagud på baggrund af kvartalsopgørelser af dokumenterede udgifter.
Anvisning af statsrefusion og tilskud
§ 54.
Ressortministeriet anviser efter en vurdering af de anmeldte kvartalsbeløb refusion og tilskud
med 1/3 pr. måned af kvartalsbeløbet. Når de enkelte kommuners refusions- og tilskudsbeløb for et
kvartal er fastlagt af ressortministeriet, kan der ikke foretages ændring af kvartalsbeløbet.
Stk. 2.
Refusion af udgifter til lån til betaling af beboerindskud efter lov om individuel boligstøtte
samt udgifter til betaling af beboerindskud efter lov om almene boliger m.v., lov om boliger for ældre
og personer med handicap og lov om friplejeboliger, anviser ressortministeriet bagud på baggrund af
halvårlige opgørelser, jf. § 61, efter reglerne i § 75 i lov om individuel boligstøtte, § 74, stk. 5, i lov om
almene boliger m.v., § 16, stk. 6, i lov om boliger for ældre og personer med handicap og § 19, stk. 4, i
lov om friplejeboliger.
Stk. 3.
Refusion af udgifter til lejetab og garantier for flygtninges fraflytningsudgifter efter lov om
individuel boligstøtte og lov om almene boliger m.v. anviser ressortministeriet bagud på baggrund af
kvartalsopgørelser efter reglerne i § 75 i lov om individuel boligstøtte og § 62 i lov om almene boliger
m.v.
§ 55.
Refusion og tilskud samt restafregning anvises til kommunens og regionens konto i Offentlig
Betalingssystem (OBS), jf. lov om offentlige betalinger m.v.
§ 56.
§ 57.
Refusionen og tilskud til kommunen eller regionen anvises efter reglerne i stk. 2-6.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0014.png
Stk. 2.
Refusion udbetales, så den er til disposition for kommunen den næstsidste bankdag i måneden
forud for den måned, refusionen vedrører, for så vidt angår kommunens udgifter til:
1) ydelser eller tilskud efter lov om social pension,
2) ydelser eller tilskud efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.,
3) ydelser eller tilskud efter lov om aktiv socialpolitik,
4) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, som er omfattet af
lovens § 6, nr. 2-6 og 9-13, samt for beskæftigede, som er omfattet af loven, og som ikke er medlem
af en arbejdsløshedskasse,
5) ydelser eller tilskud efter lov om ophævelse af lov om servicejob,
6) ydelser eller tilskud efter lov om seniorjob,
7) ydelser eller tilskud efter lov om social service, jf. dog stk. 6, nr. 11, og
8) opkvalificering i forbindelse med ansættelse, jf. kapitel 5 a i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v., og hjælpemidler, jf. kapitel 6 i samme lov, til personer, som ikke er
medlem af en arbejdsløshedskasse eller som er ansat i seniorjob.
Stk. 3.
Refusion vedrørende kommunens og regionens udgifter til lån til betaling af beboerindskud, jf.
lov om individuel boligstøtte, samt udgifter til betaling af beboerindskud efter lov om almene boliger
m.v., lov om boliger for ældre og personer med handicap og lov om friplejeboliger udbetales, så den er
til disposition for kommunen eller regionen den næstsidste bankdag i september og marts.
Stk. 4.
Refusion vedrørende kommunens udgifter til lejetab og garantier for flygtninges
fraflytningsudgifter, jf. lov om individuel boligstøtte og lov om almene boliger m.v., udbetales, så den
er til disposition for kommunen den næstsidste bankdag i den sidste måned af det kvartal, refusionen
vedrører.
Stk. 5.
Refusion vedrørende kommunens udgifter til ydelser og tilbud m.v. efter integrationsloven,
repatrieringsloven og lov om integrationsgrunduddannelse udbetales, så den er til disposition for
kommunen den første bankdag i måneden i hver af de tre tilskudsmåneder.
Stk. 6.
Refusion udbetales med 1/3, så den er til disposition for kommunen den sidste bankdag inden
den 16. i hver af kvartalets måneder, for så vidt angår kommunens udgifter til:
1) dagpenge ved sygdom,
2) ydelser eller tilskud efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., jf. dog stk. 2, nr.
8,
3) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, som er omfattet af
lovens § 6, nr. 1, samt for beskæftigede, som er omfattet af loven, og som er medlem af en
arbejdsløshedskasse,
4) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer med
uddannelsesaftaler eller elevkontrakter, hvortil virksomheder, regioner og kommuner får løntilskud
efter lovens §§ 154-160,
5) ydelser eller tilskud for personer i jobrotation, hvortil private og offentlige arbejdsgivere får
jobrotationsydelse efter kapitel 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
6) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, som er omfattet af
lovens § 6, nr. 7 eller nr. 8,
7) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der modtager
midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
8) ydelser eller tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der modtager
kontantydelse efter lov om kontantydelse,
9) bidrag til den obligatoriske pensionsordning efter lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik
og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
10) tillæg til refusion til arbejdsgiverne efter lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik og
11) særligt dyre enkeltsager omfattet af den centrale refusionsordning, jf. § 176 i lov om social
service.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0015.png
§ 58.
Udbetaling eller afregning af den løbende restafregning sker med det samlede beløb for
kvartalet, så det er til rådighed for eller afregnet med kommunen den næstsidste bankdag i den sidste
måned af det kvartal, refusionen vedrører, jf. dog § 61, stk. 3. For statsrefusion anvist efter § 57, stk. 5,
sker udbetaling eller afregning af den løbende restafregning dog med det samlede beløb for kvartalet, så
det er til rådighed for eller afregnet med kommunen den første bankdag efter det kvartal, refusionen
vedrører. Kommunen og ressortministeriet tilbagefører den regnskabsmæssige periodisering af
betalingen for den løbende restafregning for 4. kvartal til det relevante regnskabsår.
§ 59.
Foreløbig restafregning finder sted en gang årligt, og foretages af ressortministeriet. Den
foreløbige restafregning sker i tilknytning til udløbet af den regnskabsmæssige supplementsperiode. I
forbindelse hermed skal kommunalbestyrelsen afgive en foreløbig refusions- og tilskudsopgørelse for
det foregående regnskabsår, herunder opgørelse af berigtigelser vedrørende tidligere år, i underskrevet
stand senest den 15. februar, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For statsrefusion efter § 176 i lov om social service skal kommunalbestyrelsen afgive en
foreløbig refusions- og tilskudsopgørelse for det foregående regnskabsår, herunder opgørelse af
berigtigelser vedrørende tidligere år, i underskrevet stand senest den 1. marts.
Stk. 3.
Udviser den foreløbige refusionsopgørelse et forskelsbeløb mellem den refusion eller det
tilskud, som kommunen er berettiget til ifølge den foreløbige refusionsopgørelse, og den refusion eller
det tilskud, der er blevet udbetalt, regulerer ressortministeriet snarest efter tidsfristens udløb, jf. stk. 1 og
2, den udbetalte statsrefusion.
Stk. 4.
Der foretages ikke foreløbig restafregning for udgifter omfattet af § 61.
§ 60.
Endelig restafregning sker en gang årligt og foretages af ressortministeriet, når kommunens
regnskab er revideret og forsynet med påtegning af kommunens revision.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal afgive den endelige refusions- og tilskudsopgørelse, herunder
opgørelse af berigtigelser vedrørende tidligere år, til ressortministeriet, så snart revisor har forsynet
opgørelsen med påtegning og senest den 15. maj. I den endelige opgørelse af det modtagne refusions-
og tilskudsbeløb medregnes indbetalinger eller udbetalinger fra ressortministeriet ifølge den foreløbige
opgørelse pr. 15. februar efter § 59, stk. 1, og 1. marts efter § 59, stk. 2.
Stk. 3.
Udviser den endelige refusionsopgørelse et forskelsbeløb mellem den refusion eller det tilskud,
som kommunen er berettiget til ifølge den endelige refusionsopgørelse, og den refusion eller det tilskud,
der er blevet udbetalt, regulerer ressortministeriet snarest efter tidsfristens udløb, jf. stk. 2, den udbetalte
statsrefusion.
Stk. 4.
Den endelige restafregning af udgifter til lån til betaling af beboerindskud efter lov om
individuel boligstøtte samt udgifter til betaling af beboerindskud efter lov om almene boliger m.v., lov
om boliger for ældre og personer med handicap og lov om friplejeboliger foretages efter § 61, stk. 4.
§ 61.
Kommunen aflægger halvårligt regnskab for beboerindskudslån m.v. efter lov om individuel
boligstøtte samt for modtagne renter, afdrag, og eventuelle indekstillæg. Kommunen eller regionen
aflægger halvårligt regnskab for udgifter til beboerindskud efter lov om almene boliger m.v., lov om
boliger for ældre og personer med handicap og lov om friplejeboliger samt for beløb modtaget af
udlejeren. Regnskaberne skal godkendes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.
Stk. 2.
På baggrund af de halvårlige regnskaber for udgifter til lån til betaling af beboerindskud efter
lov om individuel boligstøtte og udgifter til beboerindskud, jf. stk. 1, foretages en opgørelse af de
refusionsberettigede udgifter, der indberettes til Beskæftigelsesministeriet på https://refusion.star.dk/.
Stk. 3.
Indberetningen for første halvår foretages senest 1. september. Indberetningen for andet halvår
foretages senest 1. marts i det efterfølgende år. Udbetaling af refusion sker med det samlede beløb for
halvåret.
Stk. 4.
Når kommunens eller regionens årsregnskab er revideret, fremsender kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet senest 15. maj kvittering for refusionsindberetning for andet halvår med
revisionspåtegning til Beskæftigelsesministeriet. Påtegningen skal for hver ordning med lån til
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0016.png
beboerindskud angive saldo for det samlede offentlige udlån og saldo for de kommunale udgifter til lån
pr. 31. december i regnskabsåret, samt det samlede refusionsbeløb for første og andet halvår på
baggrund af kommunens indberetninger, jf. stk. 3. Har revisionsgennemgangen givet anledning til
ændringer i regnskabet, regulerer kommunen eller regionen alle forskelsbeløb i refusionsindberetningen
for første halvår af det efterfølgende år.
§ 62.
Ressortministeriet fastsætter retningslinjer om fremgangsmåde og frister for anmodning om og
anvisning af refusion og tilskud, samt løbende, foreløbig og endelig restafregning.
§ 63.
Social - og Ældreministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Børne- og
Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet kan indgå aftale med
Beskæftigelsesministeriet om, at Beskæftigelsesministeriet varetager opgaverne efter §§ 53-60 og § 62
på ministeriernes vegne.
Berigtigelse af statsrefusion og tilskud
§ 64.
Udgifter, der ikke er afholdt efter reglerne, kan ikke refunderes, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 2.
Hvis revisionen har påpeget, at et beløb med urette er anmeldt til statsrefusion eller tilskud, og
godkender kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller ressortministeriet revisionens bemærkning herom,
skal det beløb, der anmeldes til refusion eller tilskud ved førstkommende kvartalsanmodnings løbende
restafregning, berigtiges med det beløb, der har været anmeldt eller indberettet med urette.
Stk. 3.
Hvis kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ikke berigtiger de konstaterede fejl og mangler,
og dette har eller kan have medført økonomisk tab for staten, kan ressortministeriet foretage
modregning.
Stk. 4.
Berigtigelse af fejl og mangler, herunder misforståelser, skal ske uden hensyn til, om de
ansvarlige har været i god tro, eller om fejlen eller manglen på anden måde har været undskyldelig, jf.
dog stk. 5 og 6.
Stk. 5.
Berigtigelse af allerede afholdte udgifter skal dog ikke ske, hvis der er tale om ganske
uvæsentlige udgifter, eller hvis den administrative indsats for at rette fejlen i den konkrete sag vil være
uforholdsmæssig stor sammenlignet med det resultat, som vil kunne opnås.
Stk. 6.
Ressortministeriet kan se bort fra kravet om berigtigelse, når der foreligger ganske særlige
grunde.
Stk. 7.
Har revisionen fundet, at der ved forkert anvendelse af reglerne er sket fejl og mangler i et
større antal ensartede sager, vil disse kunne rettes ved, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
foretager en skønsmæssig beregning af, hvor meget statens refusion eller tilskud ville være blevet
ændret, hvis reglerne var blevet fulgt. Dette skøn kan efterprøves ved sædvanlig revisionsmæssig
bedømmelse af refusionsopgørelsen.
Stk. 8.
Selv om revisionen konstaterer fejl og mangler, har kommunen ikke pligt til at gennemgå de
øvrige sager inden for vedkommende område med henblik på yderligere berigtigelser.
Ressortministeriet kan dog beslutte, at kommunen foretager en gennemgang af de øvrige sager, hvis
dette er nødvendigt på grund af fejlenes eller manglernes karakter og omfang.
Afsnit IV
Revision
Kapitel 10
Revisionens udførelse
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0017.png
§ 65.
Revisionen af kommunernes og regionernes regnskaber vedrørende de områder, der er omfattet
af denne bekendtgørelse, udføres af den revision, der er godkendt af tilsynsmyndigheden, jf. lov om
kommunernes styrelse og regionsloven.
§ 66.
Revisionen udføres i overensstemmelse med gældende lovgivning, standarder for godkendte
revisorers virksomhed samt standarder for offentlig revision (SOR).
Stk. 2.
Revisionen efterprøver, om betingelserne for at opnå statsrefusion, jf. § 3, er opfyldt.
Stk. 3.
Revisionen af personsager planlægges og gennemføres ud fra revisors faglige vurdering af
væsentlighed og risiko for ydelser og tilskud omfattet af bekendtgørelsen, jf. dog stk. 4 om
ministeriernes udmelding af særlig revision.
Stk. 4.
På baggrund af ressortministeriets analyser og vurderinger kan ressortministeriet forlange, at
revisor foretager revision på et eller flere sagsområder udmeldt af ressortministeriet. De udmeldte
sagsområder indgår i revisors planlægning af den samlede årlige revision af sagsområder omfattet af
bekendtgørelsen.
Revisionens adgang til oplysninger m.v.
§ 67.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet giver revisionen de oplysninger samt den adgang til at
foretage undersøgelser m.v., som revisionen finder nødvendige, og yder revisionen den bistand, som
revisionen anser for påkrævet for at udføre hvervet.
Opgørelse af statsrefusion og tilskud
§ 68.
Den endelige årlige refusions- og tilskudsopgørelse og opgørelse af tilskud med tilhørende
specifikationer forsyner revisionen med en påtegning om, at opgørelsen er revideret, og at revisionen er
udført i overensstemmelse med kommunens eller regionens revisionsregulativ og denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Påtegningen skal indeholde revisionens erklæring om, at opgørelsen er foretaget i
overensstemmelse med lovgivningen.
§ 69.
Har revisionen påpeget, at et beløb med urette er anmeldt til refusion, eller at der er hjemtaget
for store tilskud fra staten, påhviler det kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at sikre, at der sker
tilsvarende fradrag i beløb, der senere anmeldes til refusion, henholdsvis kommer til udbetaling i form af
tilskud. Revisionen påser som led i revisionen det efterfølgende år, at det er sket rettidigt.
Kapitel 11
IT-understøttelse af revisionen
§ 70.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering etablerer og driver et IT-system
(Revisionssystemet) til digital registrering af kontrolpunkter m.v. til brug for revisionen af sagsområder
omfattet af denne bekendtgørelse, og til indberetning af resultater af den udførte revision. Styrelsen
udarbejder en vejledning om, hvilke oplysninger der skal indberettes, og hvorledes indberetningerne
skal foretages i Revisionssystemet. Der må ikke behandles personoplysninger fra reviderede sager i
Revisionssystemet.
Stk. 2.
Til brug for revisionen registrerer Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplysninger i
Revisionssystemet om sammenhængen mellem grupper af konti i den autoriserede kontoplan i cirkulære
om budget- og regnskabssystem for kommuner og statsregnskabets hovedkonti.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0018.png
Kapitel 12
Revisionsplan og kontrolpunkter
§ 71.
Revisionen overfører revisionsplanen for revisionen af kommunens regnskab vedrørende
ydelser og tilskud omfattet af denne bekendtgørelse, herunder eventuelle opdateringer til planen,
elektronisk til Revisionssystemet.
Stk. 2.
Revisionen registrerer sine kontrolpunkter med spørgsmål, som påtænkes undersøgt ved
revisionen af kommunens regnskaber, herunder den refusionsmæssige betydning af eventuelle fejl, der
konstateres ved revisionen, i Revisionssystemet. Kontrolpunkterne er kun tilgængelige for revisionen og
den kommune, revisionen vedrører, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan offentliggøre antallet af registrerede
kontrolpunkter i Revisionssystemet, jf. stk. 2. Styrelsen kan endvidere offentliggøre kontrolpunkter, der
har givet anledning til fund af fejl med refusionsmæssig betydning, jf. § 73, nr. 4.
§ 72.
Ressortministeriet kan udmelde kontrolpunkter med spørgsmål på ministeriets sagsområder
omfattet af denne bekendtgørelse, som skal besvares ved revisionen af kommunernes regnskaber,
herunder den refusionsmæssige betydning af eventuelle fejl, der konstateres ved revisionen. Ministeriet
registrerer kontrolpunkterne i Revisionssystemet.
Stk. 2.
Hvis ressortministeriet har udmeldt kontrolpunkter som nævnt i stk. 1, herunder kontrolpunkter
til brug for særlig revision på et eller flere sagsområder udmeldt af ressortministeriet, jf. § 66, stk. 4, vil
disse indgå i revisionen sammen med de af revisionen opstillede kontrolpunkter.
Kapitel 13
Indberetning af revisionsresultater
§ 73.
Revisionen kan efter aftale med kommunen løbende indberette resultater af den udførte revision
i Revisionssystemet, og alle resultater for regnskabsåret skal være indberettet senest samtidig med
afgivelse af beretning om revisionen af kommunens årsregnskab eller af en delberetning om den udførte
revision. For hver af de grupper af konti i den autoriserede kontoplan i cirkulære om budget- og
regnskabssystem for kommuner, der svarer til statsregnskabets hovedkonti, jf. § 70, stk. 2, indberettes
følgende oplysninger, jf. dog stk. 2:
1) Begrundelse for eventuelt fravalg af sagsområdet ved revisionen.
2) Svar på ressortministeriernes kontrolpunkter, jf. § 72.
3) Størrelse af stikprøve, den valgte metode til udvælgelse af stikprøvesager samt antal fundne fejl i
stikprøvesagerne.
4) Svar på revisionens egne kontrolpunkter, herunder om revisionen har givet anledning til fund af
fejl med refusionsmæssig betydning.
5) Hvorvidt der er tale om systematiske fejl, om fejlene er berigtiget, og om fejlene har givet
anledning til revisionsbemærkning eller anbefaling af væsentlige ændringer i kommunens
administration på området.
Kapitel 14
Revisionspåtegning
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0019.png
§ 74.
Revisor skal afgive en samlet erklæring, der dækker områder med statsrefusion til kommunen
efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
I erklæringen skal revisor forholde sig til hvert af de områder af kommunens administration,
der knytter sig til en konkret hovedkonto på finansloven. Dog kan revisor gruppere områder, der
tilsammen udgør højst 15 pct. af det samlede årlige beløb i statsrefusion eller tilskud til kommunen, og
forholde sig til hver af de pågældende grupper i erklæringen.
Stk. 3.
Konstaterer revisionen væsentlige fejl ved sin revision af det enkelte område eller en gruppe af
områder, jf. stk. 2, tager revisionen forbehold herfor i konklusionen om den udførte revision af området
eller gruppen af områder i erklæringen.
Stk. 4.
Revisor skal vurdere væsentligheden ud fra en vurdering af fejlens betydning for det
pågældende område eller gruppe af områder.
Stk. 5.
Senest samtidig med afgivelse af beretning om revisionen af kommunens årsregnskab
overfører revisionen sin revisionspåtegning, jf. stk. 1-3, elektronisk til Revisionssystemet. Revisionen
afgiver samtidig ved registrering i en afkrydsningsfunktionalitet i Revisionssystemet en samlet
konklusion om revisionen af de enkelte grupper i kontoplanen svarende til finanslovens hovedkonti.
Alle hovedkonti i grupperede områder, jf. stk. 2, skal registreres med samme konklusion.
Stk. 6.
Revisionspåtegningen skal endvidere indeholde erklæring om, at revisionen har omfattet
kommunens overholdelse af kravene i bekendtgørelse om finansiering af visse offentlige ydelser, der
udbetales af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, jf. bekendtgørelsens § 32.
§ 75.
Erklæringen om kommunens administration og refusionshjemtagelse på det sociale område, jf.
§ 74, skal afgives som led i revisors påtegning af kommunens samlede årsregnskab.
Stk. 2.
Revisionspåtegningen på kommunens årsregnskab skal knyttes til regnskabsposten om den
statslige refusion på det sociale område.
Kapitel 15
Opfølgning på revisionsresultater
§ 76.
Senest samtidig med, at revisionsberetninger m.v. for kommunens årsregnskab sendes til
Ankestyrelsen, skal kommunen indberette kommunalbestyrelsens bemærkninger til resultaterne af
revisionen og svar på revisionsbemærkninger, jf. § 73, i Revisionssystemet.
Stk. 2.
Har revisionen anbefalet væsentlige ændringer i kommunens administration, som ikke er
blevet gennemført inden indberetningen af revisionsresultater, jf. § 73, skal kommunalbestyrelsen
orientere ressortministeriet om eventuelle påtænkte ændringer og fristerne for gennemførelsen heraf.
Kommunen orienterer efterfølgende ressortministeriet, når ændringerne i administrationen er blevet
gennemført.
Stk. 3.
Ressortministeriet gennemgår revisionsresultaterne og tager på baggrund af en af ministeriet
særskilt udarbejdet opfølgnings- og administrationsmodel stilling til revisionsbemærkninger og de
øvrige revisionsresultater vedrørende de områder, der er nævnt i § 1. Ministeriet meddeler i den
forbindelse kommunalbestyrelsen og revisionen ministeriets afgørelse af spørgsmål af betydning for
statsrefusion og tilskud samt yder den vejledning, som gennemgangen har givet anledning til.
§ 77.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering offentliggør data om resultater af revisionen på
kommunalrevision.star.dk. Revisionsresultater, der kan henføres til en bestemt kommune, kan tidligst
offentliggøres og gøres tilgængelige for ressortministerierne, når kommunalbestyrelsen har taget stilling
til revisionsresultaterne og afgivet svar på revisionens bemærkninger, jf. § 76, stk. 1.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0020.png
Kapitel 16
Særlige regler om revision af regnskaber, når opgaven udføres af andre end kommuner
§ 78.
Udføres opgaver for kommunen af andre aktører, herunder private, som ikke har egen revision,
efterprøver kommunens revision de andre aktørers revisionsarbejder samt efterprøver, om opgaverne
løses i overensstemmelse med grundlaget for driften af tilbuddet i form af vedtægt, aftale eller andet.
Stk. 2.
Kravene i stk. 1 kan fraviges, hvis der alene er tale om køb af enkeltpladser, eller hvis den
anden aktør er undergivet offentlig revision efter anden lovgivning. Ressortministeriet kan udarbejde
nærmere retningslinjer herom.
§ 79.
Udføres opgaver for kommunen af andre aktører, herunder private, som har egen revision, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at den anden aktørs revision er bekendt med kravene i denne
bekendtgørelse. Kommunens revision påser, at regnskabet er undergivet betryggende revision. Den
anden aktørs revision udfører revisionsarbejderne, herunder efterprøver, om opgaverne løses i
overensstemmelse med grundlaget for driften af tilbuddet i form af vedtægt, aftale eller andet. Den
anden aktørs revision påtegner regnskabet og afgiver revisionsberetning om aktørens forhold til
kommunen inden for den frist, kommunen fastsætter.
Stk. 2.
Den anden aktørs revision skal straks give den anden aktør og kommunen meddelelse, hvis der
ved revisionen konstateres tilsidesættelser af lovgivningen, der skønnes at have betydning for midlernes
forvaltning.
Stk. 3.
Kravene i stk. 1 og 2 kan fraviges, hvis der alene er tale om køb af enkeltpladser, eller hvis den
anden aktør er undergivet offentlig revision efter anden lovgivning. Ressortministeriet kan udarbejde
nærmere retningslinjer herom.
Kapitel 17
Rigsrevisors regnskabsgennemgang
§ 80.
Rigsrevisor udfører regnskabsgennemgang på de områder, der er nævnt i § 1, i
overensstemmelse med bestemmelserne i §§ 5 og 6 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 2.
Rigsrevisor kan af kommunalbestyrelsen og regionsrådet forlange alle sådanne oplysninger,
som efter rigsrevisors skøn er af betydning for regnskabsgennemgangen, jf. § 12 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Stk. 3.
Rigsrevisor kan til enhver tid foretage regnskabsgennemgangen nævnt i stk. 1 på det sted, hvor
regnskaberne føres, eller hvor det nødvendige materiale i øvrigt findes, jf. § 13 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Kapitel 18
Ikrafttræden
§ 81.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 224 af 17. februar 2021 om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for Social- og Ældreministeriets,
Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge- og Integrationsministeriets, Børne- og
Undervisningsministeriets og Indenrigs- og Boligministeriets ressortområder ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 224 af 17. februar 2021 om statsrefusion og tilskud samt
regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for Social- og Ældreministeriets,
Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge- og Integrationsministeriets, Børne- og
Undervisningsministeriets og Indenrigs- og Boligministeriets ressortområder anvendes dog for
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483272_0021.png
regnskabsaflæggelse og revision for regnskabsåret 2021 samt for udbetaling af statsrefusion og tilskud,
der vedrører regnskabsåret 2021.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den
Jens Erik Zebis
/ Søren Tingskov