Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2483270_0001.png
KL, Rigsrevisionen m.fl., jf. vedlagte høringsliste
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Høring om ændring af bekendtgørelse om statsrefusion og til-
skud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder
inden for Social- og Indenrigsministeriets, Beskæftigelsesmini-
steriets, Udlændinge- og Integrationsministeriets, Børne- og
Undervisningsministeriets og Transport- og Boligministeriets
ressortområder (regnskabsbekendtgørelsen)
CVR 55568510
18. november 2021
J.nr. 20/08302
Hermed sendes udkast til:
Revideret regnskabsbekendtgørelse gældende fra 1. januar 2022
Ændring af § 84 i den gældende regnskabsbekendtgørelse nr. 224 af 17. fe-
bruar 2021
1. Revideret regnskabsbekendtgørelse gældende fra 2022
Baggrunden for at udsende en revideret regnskabsbekendtgørelse er, at Beskæfti-
gelsesministeriet, Social- og Ældreministeriet og Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet som opfølgning på Rigsrevisionens beretning 9/2017 har udviklet en digitalt
understøttet, kommunal revisionsmodel på områder med statsrefusion eller –til-
skud. Den digitale indberetningsløsning administreres af Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering.
Den nye revisionsmodel er indført i 11 kommuner med virkning fra regnskabsåret
2021 og skal herefter implementeres i landets øvrige kommuner fra 2022.
Det betyder, at reglerne for revisionen i de 11 kommuner i 2021, der fremgår af ka-
pitel 14 i den gældende regnskabsbekendtgørelse nr. 224 af 17. februar 2021, frem-
over skal være gældende for revisionen i alle kommuner og dermed erstatte reg-
lerne om revisionsberetninger i bekendtgørelsens §§ 70-71.
De fremtidige regler for revisionen fremgår af §§ 70-77 i bekendtgørelsesudkastet:
§ 70
fastsætter, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering etablerer og driver
et IT-system (Revisionssystemet) til digital registrering af kontrolpunkter m.v. til
brug for revisionen og til indberetning af resultater af den udførte revision.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483270_0002.png
Det fremgår også af bestemmelsen, at styrelsen udarbejder en vejledning om,
hvilke oplysninger der skal indberettes, og hvorledes indberetningerne skal foreta-
ges i Revisionssystemet. Dette vejledningsmateriale af systemteknisk karakter for-
ventes offentliggjort på
www.star.dk
senest den 1. januar 2022, og styrelsen vil
desuden forinden udsende generel information til alle kommuner om adgangen til
og brugen af systemet.
§ 70, stk. 1, fastslår desuden, at der ikke må behandles personoplysninger fra revi-
derede sager i Revisionssystemet.
Endelig følger det af § 70, stk. 2, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
til brug for revisionen registrerer oplysninger i Revisionssystemet om sammenhæn-
gen mellem grupper af konti i den kommunale kontoplan og statsregnskabets ho-
vedkonti. Denne ”kontobro” skal bidrage til, at resultaterne af den kommunale re-
vision også bliver direkte anvendelige ved regnskabsaflæggelse og revision af sta-
tens udgifter til ordningerne med refusion eller tilskud til kommunerne.
§ 71
forpligter revisionen til at overføre sin revisionsplan og sine kontrolpunkter
for revisionen af kommunens regnskab elektronisk til Revisionssystemet
Kontrolpunkterne, som revisor har registreret i Revisionssystemet, er som udgangs-
punkt udelukkende tilgængelige for revisor selv og den kommune, revisionen ved-
rører. Dog kan styrelsen ifølge stk. 3 offentliggøre antallet af registrerede kontrol-
punkter samt kontrolpunkter, der har givet anledning til fund af fejl med refusions-
mæssig betydning.
§ 72
giver ressortministerierne mulighed for at udmelde kontrolpunkter med
spørgsmål, som skal besvares ved revisionen, ud over de kontrolpunkter, som kom-
munens revisor selv opstiller. Ressortministeriernes kontrolpunkter vil være ind-
læst i Revisionssystemet fra regnskabsårets begyndelse den 1. januar 2022.
§ 73
fastslår, at revisionen efter aftale med kommunen løbende kan registrere resul-
taterne af revisionen i Revisionssystemet, og alle resultater skal være indberettet
senest samtidig med afgivelsen af beretningen om kommunens årsregnskab til
kommunalbestyrelsen. Dvs. inden den 15. juni, bortset fra Københavns Kommune,
hvor beretningen skal afgives til borgerrepræsentationen inden den 15. august.
Det fremgår desuden af bestemmelsen, hvilke oplysninger der skal registreres i sy-
stemet. Vejledningen, der er nævnt i § 70, vil indeholde en uddybende beskrivelse
af, hvordan registreringen foretages.
Ressortministerierne får først adgang til revisionsresultaterne i de enkelte kommu-
ner, når kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune har haft mulighed for at
forholde sig til resultaterne. Dette følger af § 77 og er overensstemmende med prin-
cippet i den gældende ordning, hvor ministerierne får tilsendt revisionsberetningen
fra kommunen, når beretningen har været behandlet i kommunalbestyrelsen.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483270_0003.png
§ 74
omhandler revisionens erklæringsafgivelse og skal ses på baggrund af, at der
med den digitale revisionsmodel ikke længere skal indsendes skriftlige revisionsbe-
retninger til ressortministerierne. Stk. 1 fastslår, at revisor skal afgive en samlet er-
klæring, der dækker områder med statsrefusion til kommunen efter bekendtgørel-
sen.
Det følger af stk. 2, at revisorerklæringen som udgangspunkt skal forholde sig til
hvert af de områder af kommunens administration, der knytter sig til en konkret ho-
vedkonto på finansloven. Revisor har dog mulighed for at gruppere områder, der
tilsammen udgør højst 15 pct. af det samlede årlige beløb, som kommunen har
modtaget i statsrefusion eller tilskud, og forholde sig til hver af de pågældende
grupper i erklæringen.
§ 74, stk. 1 og 2, skal ses i sammenhæng med bekendtgørelsens § 2, stk. 3, hvoref-
ter kommunen skal knytte en note til regnskabsposten i årsregnskabet, der angiver
det samlede refusionsbeløb på det sociale område med en underopdeling af refusi-
onsbeløbet på finanslovens hovedkontoniveau. Kravet om en note gælder fra regn-
skabsaflæggelsen for 2021 for de 11 kommuner, der er omfattet af den nye revisi-
onsmodel i 2021. De øvrige kommuner skal medtage noten for første gang i regn-
skabet for 2022. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering forventer at udsende
en vejledning om kommunernes udarbejdelse af den regnskabsmæssige note inden
1. januar 2022.
Hvis revisor ved revisionen af det enkelte område eller gruppe af områder konstate-
rer væsentlige fejl, skal revisor efter stk. 3 tage forbehold for fejlene i konklusionen
om den udførte revision af området eller gruppen af områder. Det følger af stk. 4,
at væsentligheden i denne sammenhæng skal vurderes ud fra fejlens betydning for
det pågældende område eller gruppe af områder. Væsentligheden kan således ikke
vurderes i forhold til fejlens betydning for kommunens samlede regnskab eller i
forhold til refusionsområdet under ét, men skal vurderes i forhold til den enkelte
hovedkonto eller gruppe af områder.
Revisionspåtegningen skal ifølge § 74, stk. 5, overføres elektronisk til Revisionssy-
stemet af revisionen senest samtidig med afgivelse af beretning om revisionen af
kommunens årsregnskab (dvs. inden 15. juni, dog 15. august for Københavns
Kommune). Revisionen afgiver samtidig ved registrering i en afkrydsningsfunktio-
nalitet i Revisionssystemet en samlet konklusion om revisionen af de enkelte grup-
per i kontoplanen svarende til finanslovens hovedkonti. Hvis revisor har valgt at
gruppere områder ved revisionen, jf. stk. 2, skal alle hovedkonti i en gruppe af om-
råder registreres med samme konklusion.
Efter § 74, stk. 6, skal det endvidere fremgå af revisionspåtegningen, at revisionen
har omfattet kommunens overholdelse af kravene i bekendtgørelse om finansiering
af visse offentlige ydelser, der udbetales af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne (bek. nr. 2122 af 14. december 2020). Dette skal sikre, at
der ikke opstår usikkerhed om, hvorvidt revisionen har opfyldt pligten til at påse, at
kommunen har levet op til refusionsbekendtgørelsens krav om indberetning til
Ydelsesrefusion m.v.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483270_0004.png
§ 75
præciserer, at revisor afgiver sin erklæring om kommunens administration og
refusionshjemtagelse på det sociale område som led i påtegningen af kommunens
samlede årsregnskab, og at erklæringen knyttes til regnskabsposten om den stats-
lige refusion på det sociale område.
Erklæringen kan eventuelt indgå som en særskilt erklæring i dokumentet med på-
tegningen af årsregnskabet. Der henvises i erklæringen til de relevante refusionspo-
ster i noten med de samlede refusionsbeløb på det sociale område og underopdelt
på finanslovens hovedkontoniveau, som kommunen har knyttet til det kommunale
regnskab, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 3.
Ressortministeriet gennemgår revisionsresultaterne og tager stilling til revisionsbe-
mærkninger. Ministeriet meddeler kommunalbestyrelsen og revisionen ministeriets
afgørelse af spørgsmål af betydning for statsrefusion og tilskud samt yder den vej-
ledning, som gennemgangen har givet anledning til.
Ressortministeriernes opfølgning på de indberettede revisionsresultater vil blive
beskrevet i særskilte administrationsmodeller.
§ 76
svarer indholdsmæssigt til § 71 i den gældende bekendtgørelse.
Bestemmelsen fastslår, at
kommunen skal indberette kommunalbestyrelsens be-
mærkninger til resultaterne af revisionen og svar på revisionsbemærkninger, jf. §
73, i Revisionssystemet senest samtidig med, at revisionsberetninger m.v. for kom-
munens årsregnskab sendes til Ankestyrelsen. Det vil sige, at indberetningen skal
være foretaget inden udgangen af august måned, dog inden 30. november måned
fsa. Københavns Kommune.
Har revisor i forbindelse med revisionen anbefalet væsentlige ændringer i kommu-
nens administration, som ikke er blevet gennemført inden indberetningen af revisi-
onsresultater, skal kommunalbestyrelsen orientere ressortministeriet om eventuelle
påtænkte ændringer og fristerne for gennemførelsen af ændringerne. Kommunen
orienterer efterfølgende ressortministeriet, når ændringerne i administrationen er
blevet gennemført.
Ressortministeriet gennemgår revisionsresultaterne og tager stilling til revisionsbe-
mærkninger. Ministeriet meddeler kommunalbestyrelsen og revisionen ministeriets
afgørelse af spørgsmål af betydning for statsrefusion og tilskud samt yder den vej-
ledning, som gennemgangen har givet anledning til.
Ressortministeriernes opfølgning på de indberettede revisionsresultater vil blive
beskrevet i særskilte administrationsmodeller.
§ 77
fastsætter, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering offentliggør data
om revisionen, dvs. oplysninger om konkrete revisionsresultater og på baggrund
heraf udarbejdede statistiske oplysninger, på kommunalrevision.star.dk.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483270_0005.png
Styrelsen må efter bestemmelsen tidligst offentliggøre kommunespecifikke revisi-
onsresultater og gøre resultaterne tilgængelige for ressortministerierne, når kom-
munalbestyrelsen har taget stilling til revisionsresultaterne og afgivet svar på revi-
sionens bemærkninger, jf. § 75. Indtil da må styrelsen således alene stille oplysnin-
ger til rådighed for offentligheden og ressortministerierne på finanslovens hoved-
kontoniveau, dvs. samlede resultater for alle kommuner, hvor revisor har indberet-
tet revisionsresultater.
Øvrige ændringer:
I §
26, stk. 2,
tilføjes, at de uafhængige revisorerklæringer vedrørende kommuner-
nes it-systemer, fx Kommunernes Ydelsessystem (KY) og Kommunernes Sygedag-
pengesystem (KSD), skal være tilgængelig for kommunens revisor inden den 1.
marts i året efter det pågældende regnskabsår. Dette skal sikre, at 3. parts it-erklæ-
ringerne foreligger tids nok til at de kan indgå ved revisionen af refusionsregnska-
bet.
I
§ 61, stk. 4,
om revisionspåtegning vedrørende boligindskudslån indføjes, at
på-
tegningen for hver ordning med lån til beboerindskud skal angive saldo for det
samlede offentlige udlån og saldo for de kommunale udgifter til lån pr. 31. decem-
ber i regnskabsåret, samt det samlede refusionsbeløb for første og andet halvår på
baggrund af kommunens indberetninger, jf. stk. 3. Præciseringen skal sikre, at Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan afstemme revisorpåtegnede beboer-
indskudslånssaldi fra kommunerne med den totale saldoopgørelse i statsregnskabet.
Endvidere foretages ændringer af nogle af bekendtgørelsen bestemmelser, som
alene angår Social- og Ældreministeriets ressort. Der er ikke tale om indholdsmæs-
sige ændringer, men alene om "oprydning" og ajourføring.
Derudover foretages enkelte sproglige og tekniske ændringer uden indholdsmæssig
betydning.
Bekendtgørelsesudkast vedlægges i en ren version og i en version med markering
af rettelser i forhold til den gældende bekendtgørelse nr.
224 af 17. februar 2021.
2. Ændring af § 84 i den gældende regnskabsbekendtgørelse nr.
224 af 17. februar 2021:
§ 84
om erklæringsafgivelsen vedrørende revisionen af regnskaberne for 2021 for
de 11 kommuner, der er omfattet af den nye revisionsmodel i 2021, ændres således,
at revisor får mulighed for at gruppere og revidere mindre sagsområder samlet frem
for at revidere samtlige områder på finanslovens hovedkontoniveau. Grupperede
områder må tilsammen højst udgøre 15 procent af kommunens samlede årlige ind-
tægter i statsrefusion eller tilskud.
Det er fortsat overladt til revisor at vurdere, om konstaterede fejl er så væsentlige,
at det skal medføre et forbehold i erklæringens konklusion om den udførte revision
af det enkelte området eller gruppe af områder. Væsentligheden
vurderes i denne
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
2483270_0006.png
sammenhæng ud fra fejlens betydning for det pågældende område eller gruppe af
områder. Væsentligheden kan således ikke vurderes i forhold til fejlens betydning
for kommunens samlede regnskab eller i forhold til refusionsområdet under ét, men
skal vurderes i forhold til den enkelte hovedkonto eller gruppe af områder.
----------
Eventuelle bemærkninger til de foreslåede ændringer bedes sendt til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering,
[email protected],
og til Ole Riis Mørk,
[email protected],
senest den 2. december 2021, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Ole Riis Mørk
Chefkonsulent
TOK
T +45 72217720
E [email protected]
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering vedr. Implementering af digitalt understøttet kommunal revisionsordning, fra beskæftigelsesministeren
Høringsliste – Revideret regnskabsbekendtgørelse pr. 1. januar 2022
Rigsrevisionen
Danske Regioner
Kommunernes Landsforening
FSR – Danske Revisorer
BDO
Ernst & Young
Deloitte
PricewaterhouseCoopers
KMD
Dansk Socialrådgiverforening
KOMBIT
7