NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Beskæftigelsesudvalg – orientering om svar
på Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2021/2057 af 15. juli 2021 vedrørende hånd-
hævelsesdirektivet 2014/67/EU af 15. maj
2014
16. November 2021
J.nr. 2021 - 9592
CALI
Danmark har den 15. juli 2021 modtaget Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2021/2057 af 15. juli 2021 vedrørende direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014 om
håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i ud-
veksling af tjenesteydelser og om ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 om
administrativt samarbejde via informationssystemet for det indre marked ("IMI-
forordningen") (herefter håndhævelsesdirektivet).
Håndhævelsesdirektivet sætter rammerne for de kontrolforanstaltninger, som med-
lemsstaterne kan tage i brug i forhold til udenlandske tjenesteydere, der har udstati-
oneret lønmodtagere til den pågældende medlemsstat.
Ifølge åbningsskrivelsen finder Kommissionen, at visse af de foranstaltninger, som
Danmark har truffet i medfør af håndhævelsesdirektivets artikel 9 og 12 er uberetti-
gede. Det bemærkes, at Kommissionen har sendt åbningsskrivelser til 24 medlems-
stater.
Artikel 9
Udenlandske tjenesteyderes kontaktperson i Danmark
I forbindelse med anmeldelsen til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT),
skal tjenesteyderen afgive oplysninger om en kontaktperson blandt de udstatione-
rede arbejdstagere. Kommissionen finder, at kravet om, at kontaktpersonen skal
være én af arbejdstagerne, er for restriktivt.
Kravet om kontaktperson er indført på baggrund af myndighedernes erfaringer og
deres behov for at komme i kontakt med den udenlandske tjenesteyder i Danmark.
Regeringen argumenterer i svaret for, at udpegning af kontaktperson er i overens-
stemmelse med håndhævelsesdirektivets artikel 9, stk. 2, hvorefter supplerende
kontrolforanstaltninger kan tages i anvendelse, forudsat disse er berettigede og for-
holdsmæssige.
Kontaktpersonen anvendes også ved håndhævelsen af skatte- og afgiftslovgivnin-
gen over for udenlandske virksomheder. Regeringen argumenterer derfor for, at der
også er hjemmel for kravet i artikel 56 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) og EU-Domstolens faste praksis på området.