Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2627061_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-357
22. september 2022
Finansudvalget har i brev af 8. september 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 87 (L
207), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen
(V).
Spørgsmål nr. 87:
Vil ministeren
i tabelform
redegøre for samtlige nye initiativer på finanslovs-
forslaget på Beskæftigelsesministeriet område, herunder hvor mange personer initi-
ativerne berører, og hvad de koster?”
Svar:
Af nedenstående
tabel 1
fremgår de nye aftaler og lovændringer, som er indarbej-
det på FFL23 på Beskæftigelsesministeriets område.
I
tabel 1
angives de skønnede offentlige udgifter før skat og tilbageløb i 2023, så-
dan som de fremgik af de lovforslag, der udmønter aftalerne på Beskæftigelsesmi-
nisteriets område. I enkelte tilfælde kan der være små tekniske uoverensstemmelser
mellem den økonomi, der fremgår af de vedtagne love og det indbudgetterede på
finanslovsforslaget for 2023.
Bemærk at
tabel 1
kun indeholder Beskæftigelsesministeriets egne lovforslag og
initiativer. I de økonomiske konsekvenser af Beskæftigelsesministeriets lovforslag
indgår ligeledes udgifter på andre ministerområder. Aftaler og love på øvrige mini-
steriers ressortområde er ikke medtaget, selvom der er afledt betydning for budget-
teringen på § 17 Beskæftigelsesministeriet. Således er Trepartsaftale om viderefø-
relse af integrationsgrunduddannelse (igu) af februar 2022, samt Lov nr. 324 af 16.
marts 2022 og lov nr. 546 af 3. maj 2022 om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine samt en opdateret prognose for antallet af for-
drevne fra Ukraine og konsolidering af økonomien bag loven (jf. Aftale om lovgiv-
ning for fordrevne fra Ukraine af marts 2022), hvor Udlændinge- og Integrations-
ministeriet er ansvarlig, ikke medtaget i tabellen.
Den afsatte reserve til en ny arbejdsmiljøaftale fremgår ikke af tabellen, idet det vil
afhænge af de politiske forhandlinger herom, om/hvordan reserven udmøntes og
dermed også hvad de økonomiske og aktivitetsmæssige konsekvenser vil være.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Svar på spm. stillet på L 207 (Om finanslov for finansåret 2023)
2627061_0002.png
De offentlige udgifter i
tabel 1
angives i 2022-pl, som er det pl-niveau, der anven-
des i lov- og ændringsforslagene. Der er undtagelsesvist oplyst udgifter i 2023-pl
for de forslag, der er indarbejdet, efter at finanslovsforslaget blev opreguleret til
2023-pl. Det er specifikt angivet, hvor økonomien er oplyst i 2023-pl.
I den tekniske budgettering af udgifter på FFL23 fremgår ikke oplysninger om an-
tal berørte personer, da der i stedet budgetteres fuldtidspersoner. For nogle aftaler,
lovforslag eller delforslag giver det bedst mening at angive antallet af berørte per-
soner, mens det for andre er mere meningsfuldt at angive antallet af fuldtidsperso-
ner. Det bemærkes desuden, at der i nogle tilfælde kan være personer, der er berørt
af flere aftaler/lovforslag. Antallet af personer kan derfor ikke meningsfuldt lægges
sammen på tværs af aftaler/lovforslag.
Tabel 1.
Oversigt over nye aftaler og lovændringer og initiativer på FFL23
Aftale/lovændring
Offentlige udgifter
Personer
Udmøntes gennem lov
før skat
nr.
og tilbageløb i 2023*
Loven forventes at
medføre offentlige
merudgifter i 2023 på
0,8 mio. kr.
Loven skønnes med betyde-
lig usikkerhed at medføre 6
flere helårspersoner på dag-
penge i 2023.
Lov nr. 2529 af 21 de-
cember 2021 vedr. for-
Aftale om forlængelse af midlertidig længelse af den midlerti-
arbejdsfordeling og lønkompensa-
dige arbejdsfordelings-
tion af december 2021
ordning fra 1. januar-31.
marts 2022
Lov nr. 878 af 21. juni
2022 vedr. indførelse af
et beskæftigelsestillæg,
nedsættelse af dimit-
tendsatsen for ikke-for-
sørgere, indførelse af et
sprogkrav til modtagere
af dimittend-dagpenge
m.v.
BEK vedr. afskaffelse af
teknisk belægning udste-
des først i forbindelse
med ikrafttræden af
ovenstående lov.
Aftale om en reformpakke for
dansk økonomi, hurtigere i job, et
stærkere arbejdsmarked, investerin-
ger i fremtiden og innovative virk-
somheder af januar 2022.
BEK nr. 1273 af 13. sep-
tember 2022 om beta-
ling af medlems- og ef-
terlønsbidrag til a-kas-
ser.
Loven forventes at
medføre offentlige
mindreudgifter i 2023
på 60,1 mio. kr. Be-
mærk, at der for de
fleste ændringer er
regnet pba. af ikraft-
træden 1. okt. 2023.
Loven skønnes med betyde-
lig usikkerhed at medføre
850 færre helårspersoner på
dagpenge i 2023.
Afskaffelsen af teknisk Antallet af berørte personer
belægning forventes er ikke opgjort.
at medføre offentlige
merudgifter på 9,4
mio. kr.
Kontingentfritagelsen for-
ventes at berøre ca. 700 per-
soner.
Det forventes, at omkring
100.000 pensionister med
lovforslaget ikke længere vil
opleve en reduktion i ydelsen
som følge af en partners ar-
bejdsindkomst i 2023.
Det forventes, at omkring
40.000 folkepensionisters
pension for 2023 med lov-
forslaget ikke længere vil op-
leve en reduktion i den lø-
bende ydelse som følge af
indtægt ved personligt ar-
bejde.
Kontingentfritagelse
forventes at medføre
mindreudgifter fra det
obligatoriske med-
lemsbidrag på 2,9 mio.
kr.
Lov nr. 875 af 21. juni
Loven forventes at
2022 vedr. afskaffelse af medføre offentlige
indtægtsregulering af
mindreudgifter i 2023
folke-, senior- og førtids- på 2.642,3 mio. kr.
pension på grund af æg-
tefælles eller samlevers
arbejdsindtægt.
Lovforslag om afskaf-
felse af modregning af
egen arbejdsindtægt i
folkepensionens grund-
beløb og pensionstillæg
er endnu ikke fremsat.
Lovforslaget forventes
at medføre offentlige
merudgifter i 2023 på
1.481,5 mio. kr.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Svar på spm. stillet på L 207 (Om finanslov for finansåret 2023)
2627061_0003.png
Gennemførelse af orlovsdirektivets
bestemmelser om omsorgsorlov, af-
skedigelsesbeskyttelse m.v. samt fri-
tagelse for rådighed
ved orlov, bedre orlovsvilkår for tril-
lingeforældre m.v.
Lov nr. 879 af 21. juni
2022 om indførelse af
ret til 26 ekstra ugers
orlov med ret til bar-
selsdagpenge til foræl-
dre, der får tre eller
flere børn ved samme
fødsel.
Initiativet medfører
Den ekstra orlov til trilling-
offentlige merudgifter eforældre forventes at be-
for 1,2 mio. kr.
røre omkring 8 familier om
året
Aftalen indeholder to
initiativer, som medfø-
rer udgifter i 2023 og
som indgår på FFL23.
Det ene er en forlæn-
gelse af det midlerti-
dige børnetilskud til
udgangen af 2023. Ud-
giften hertil er 371,4
mio. kr. i 2023-pl.
Det skønnes, at 19.200 hel-
årspersoner vil få udbetalt
midlertidigt børnetilskud i
2023.
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
med plads til børnene af juni 2022.
Lovforslag er ikke frem-
sat endnu
Det andet er en kom-
pensation for den
mindre reduktion i
kontanthjælpsmodta- Det skønnes, at 109.600 per-
geres disponible ind- soner vil få udbetalt kompen-
komst, som Aftale om sationen i 2023.
ny reformpakke for
dansk økonomi fra ja-
nuar 2022 medførte.
Udgiften hertil er 70,7
mio. kr. i 2023-pl.
Forlængelsen for 2023 for-
ventes med stor usikkerhed
at medføre ca. 600 flere fuld-
tidsaktiverede.
Forslag til finanslov for 2023, Ret til Lovforslag er endnu ikke Forlængelse af ret til
uddannelse med 110 pct. dagpenge fremsat.
uddannelse med 110
(i 2023).
pct. dagpenge forven-
tes at medføre offent-
lige merudgifter på
191,6 mio. kr. (2023-
pl.)
Aftale om ingen modregning i social
pension og efterløn på arbejdsplad-
ser, som varetager opgaver med for-
drevne fra Ukraine.
Lov nr. 831 af 16. juni
2022 om ingen modreg-
ning i social pension og
efterløn på arbejdsplad-
ser, som varetager opga-
ver med fordrevne fra
Ukraine, og ændring af
skæringsdato for udrejse
af Ukraine ved medde-
lelse af opholdstilladelse
Loven forventes at
medføre offentlige
mindreudgifter i 2023
på 2,8 mio. kr.
Der foreligger ikke fyldestgø-
rende data for omfanget af
arbejde omfattet af forslaget,
hvorfor skøn for de ydelses-
mæssige konsekvenser er be-
hæftet med betydelig usik-
kerhed og bygger på en
række forudsætninger om
omfang og anvendelse af ord-
ningen.
Anm.: *Beløb er angivet i 2022-pl. med mindre andet er angivet. Beløb er angivet inkl. adfærdseffekter i faktisk niveau
før skat og tilbageløb.
Kilde: Love, bekendtgørelser, lovforslag samt egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3