Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2627056_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-518
22. september 2022
Finansudvalget har i brev af 8. september 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 96 (L
207), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen
(V).
Spørgsmål nr. 96:
”Vil
ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den
7. september 2022 redegøre for forskelle mellem de budgetterede udgifter til syge-
dagpenge sammenlignet med den faktiske udvikling 2017-2021, og de forventede
udgifter i 2022 og 2023? Endvidere bedes redegjort for forudsætningerne for forud-
sigelserne i finanslovsforslaget.”
Svar:
I
tabel 1
nedenfor fremgår en oversigt over de budgetterede udgifter til sygedag-
penge (finansårets bevilling i alt) samt de faktiske udgifter til sygedagpenge (stats-
regnskabstal) i 2017-2021. Det bemærkes, at det er henholdsvis de budgetterede og
de faktiske
statslige
udgifter, der er opgjort. Hertil kommer den kommunale andel
af udgifterne til sygedagpenge. Udgifterne er opgjort i løbende priser.
For 2022 og 2023 fremgår de skønnede udgifter til sygedagpenge på finansloven
for 2022 og forslag til finansloven for 2023.
Tabel 1
Budgetterede og faktiske statslige udgifter til sygedagpenge, opgjort i lø-
bende priser, mio. kr.
Finanslovs-
bevilling
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
4.586,0
4.387,7
4.475,5
4.540,3
5.095,5
5.227,5
4.742,0*
Tillægs- Finansårets
bevilling bevilling i alt
7,1
0,0
1,5
1.596,9
926,9
-
-
4.593,1
4.387,7
4.477,0
6.137,2
6.022,4
-
-
Statsregn-
skabstal
4.324,9
4.297,1
4.523,7
5.294,5
6.014,5
-
-
Forskel
-268,2
-90,6
46,7
-842,7
-7,9
-
-
Afvigelse
i pct.
-5,8
-2,1
1,0
-13,7
-0,1
-
-
Anm.: *For 2023 fremgår bevillingen på finanslovsforslaget for 2023. Den endelige finanslovsbevilling forelægger
først, når ændringsforslaget er indarbejdet på bevillingen.
Kilde: Finansloven for 2017-2022, Lov om forslag til tillægsbevilling 2017-2021, finanslovsforslaget for 2023 samt
årsrapporter på beskæftigelsesministeriets område fra 2017-2021, der indeholder statslige regnskabstal.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Svar på spm. stillet på L 207 (Om finanslov for finansåret 2023)
På finanslovsforslaget for 2023 er skønnet til sygedagpenge baseret på en antagelse
om, at udgifterne til sygedagpenge vil falde til nogenlunde samme niveau som i
2019. Dette skyldes, at udgifterne til sygedagpenge i 2020-2022 i meget høj grad
var påvirket af flere forskellige covid-19-hjælpepakker, herunder blandt andet den
udvidede ret for arbejdsgivere til refusion og for selvstændige til sygedagpenge ved
smitte med covid-19, så 2019 er seneste år på sygedagpengeområdet, der ikke har
været påvirket af covid-19-situationen.
Derudover er der i skønnet på finanslovsforslaget for sygedagpenge taget højde for
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger samt de afledte effekter på sy-
gedagpengeområdet af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en reformpakke for dansk
økonomi, hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og
innovative virksomheder af januar 2022.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2