Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 370
Offentligt
2624511_0001.png
21. september 2022
Christiansborg, København
Notat til foretræde om arbejdsmiljø blandt butiksansatte
Problemstillingen kort
En stor andel af landets butiksansatte oplever et hårdt psykisk arbejdsmiljø, hvor de
udsættes for tilsvininger, chikane, trusler og vold fra kunder.
HK Handel, der er fagforening for ansatte på kontorer, lagre og i butikker, har mange
medlemmer, som eksempelvis har oplevet at blive truet af kunder med vold. Kunderne
truer også med at vente på de ansatte uden for butikken efter arbejde, mens andre
medlemmer har oplevet at blive truet med voldtægt under almindelig kundebetjening.
Dette er selvsagt dybt belastende for arbejdsmiljøet, og omfanget af problemet er stort.
En undersøgelse foretaget for HK Handel viser, at hele 14 procent af de butiksansatte
medlemmer er blevet truet verbalt de seneste 12 måneder, mens 80 procent oplever at
blive talt nedsættende til.
Derfor mener HK Handel, at der er behov for at se på, hvordan arbejdsmiljøet kan
forbedres for personer, der oplever grove tilsvininger og trusler i forbindelse med, at de
udfører deres arbejde.
Løsninger
HK Handel mener, at vold og trusler mod butiksansatte bør straffes hårdere. Konkret
foreslår HK Handel, at der indføres samme strafferamme for vold og trusler mod
butiksansatte, der udfører deres arbejdsfunktion, som der i dag er mod tjenestemænd i
funktion. Disse er beskyttet efter straffelovens § 119, som yder en særlig beskyttelse til
personer i offentlig tjeneste, hvis de udsættes for vold eller trusler om vold.
Hvis de butiksansatte opnår samme beskyttelse, vil det generelt medføre større
sikkerhed, tryghed og et sundere arbejdsmiljø. Det vil samtidig sende et signal til både
kunder og arbejdsgivere om, at problemet med grove kunder skal tages alvorligt.
Forhåbentlig kan det også gøre det lettere at fastholde medarbejdere i landets butikker,
hvor mange søger væk relativt hurtigt.
HK Handel arbejder kontinuerligt med at skabe en kulturændring omkring, hvordan man
opfører sig over for butiksansatte gennem bl.a. offentlige kampagner, dialog med
arbejdsgivere, kurser i konflikthåndtering, udarbejdelse af gode råd til butikskunder og
ved at sætte fokus på problemet i den offentlige debat.