Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 363
Offentligt
2621679_0001.png
Bekendtgørelse om
kompetencepåbud
I medfør af § 12, § 13 c, § 21, stk. 2, § 73, § 77 a, § 81 c og § 84 i lov om
arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som
ændret ved lov nr. 2588 af 28. december 2021, lov nr. 566 af 10. maj 2022
og lov nr. 893 af 21. juni 2022, fastsættes:
Kapitel 1 Formål og område
§ 1.
Påbud om brug af den nødvendige sagkundskab (kompetencepåbud)
har til formål at sikre, at arbejdsgiver og bygherre bliver i stand til at løse og
forebygge arbejdsmiljøproblemer og styrke arbejdsmiljøarbejdet.
Stk. 2. Kompetencepåbud i forbindelse med undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø efter § 43 har til formål at sikre, at undersøgelsen udføres af
eksterne rådgivningsvirksomheder med særlig arbejdsmiljøviden og erfaring
inden for området.
Stk. 3. Kompetencepåbud i forbindelse med undersøgelse af det kemiske
arbejdsmiljø efter § 44 har til formål at sikre, at undersøgelsen udføres af en
eller flere personer, som opbygger og anvender kompetencer i forhold til det
pågældende arbejdsmiljøproblem eller anvender en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed med særlig arbejdsmiljøviden og erfaring inden for
området.
§ 2.
Ved en rådgivningsvirksomhed forstås i denne bekendtgørelse en
rådgivningsvirksomhed, der er autoriseret til at yde arbejdsmiljørådgivning
efter bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder på
arbejdsmiljøområdet.
Stk. 2. En intern rådgivningsvirksomhed er en rådgivningsvirksomhed, der
hører under den juridiske enhed, som har modtaget kompetencepåbuddet,
jf. definitionen af juridisk enhed i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 3. En ekstern rådgivningsvirksomhed er en rådgivningsvirksomhed, der
ikke hører under den juridiske enhed, som har modtaget
kompetencepåbuddet, jf. definitionen af juridisk enhed i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister.
§ 3.
Arbejdstilsynet giver kompetencepåbud, når Arbejdstilsynet samtidigt
giver en eller flere af følgende afgørelser:
1. Påbud som følge af overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
vedrørende et eller flere komplekse eller alvorlige
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0002.png
arbejdsmiljøproblemer, der er omfattet af §§ 24-41, dvs. vanskelige
at løse.
2. Fem eller flere afgørelser som følge af overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen (kompetencepåbud som følge af mange
arbejdsmiljøproblemer), der ikke har udløst kompetencepåbud efter
§§ 24-41, når overtrædelserne er konstateret ved ét tilsyn i samme
produktionsenhed, jf. definitionen af produktionsenhed i lov om Det
Centrale Virksomhedsregister. Ét tilsyn kan bestå af flere besøg i et
sammenhængende tilsynsforløb.
3. Påbud om undersøgelse af det psykiske eller kemiske arbejdsmiljø
efter §§ 43-44 (undersøgelsespåbud).
§ 4.
Arbejdstilsynet giver ikke kompetencepåbud til arbejdsgiver efter § 3,
nr. 1, hvis arbejdsgiver inden for de seneste 12 måneder har løst et identisk
arbejdsmiljøproblem på samme arbejdssted, og hvor løsningen umiddelbart
kan overføres.
Stk. 2. Arbejdstilsynet giver ikke kompetencepåbud efter § 3, nr. 1 og nr. 3,
hvis Arbejdstilsynet træffer afgørelse om, at et arbejdsmiljøproblem skal
bringes i orden straks, jf. arbejdsmiljølovens § 77, stk. 1, at faren skal
imødegås straks (forbud), jf. arbejdsmiljølovens § 77, stk. 2, eller afgørelse
uden handlepligt, jf. arbejdsmiljølovens § 77, stk. 1. Dette gælder dog ikke
for kompetencepåbud til arbejdsgiver efter § 34, nr. 3, om arbejdsplan ved
nedrivning, hvor der forekommer asbestholdige materialer, og
kompetencepåbud til bygherre efter § 41 om plan for sikkerhed og sundhed.
Stk. 3. Arbejdstilsynets afgørelser om arbejdsrelateret vold uden for
arbejdstid indgår ikke i grundlaget for kompetencepåbud efter § 3, nr. 2.
Stk. 4. Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at der ikke er udviklet egnede tekniske
eller organisatoriske løsninger på et arbejdsmiljøproblem omfattet af § 25,
giver Arbejdstilsynet ikke kompetencepåbud om løsning af det pågældende
arbejdsmiljøproblem. Arbejdstilsynet kan dog afgive kompetencepåbud ved
påbud om gennemførelse af midlertidige foranstaltninger vedrørende det
pågældende arbejdsmiljøproblem.
Stk. 5. Virksomhed dækker i denne bekendtgørelse over juridiske enheder
med cvr. nr., bygherrer uden cvr. nr. samt udenlandske virksomheder, som
midlertidigt udfører tjenesteydelser i Danmark.
Side 2/17
Kapitel 2 Den nødvendige sagkundskab
§ 5.
Arbejdsgiver eller bygherre kan opfylde et kompetencepåbud efter § 3,
nr. 1, om påbud vedrørende et eller flere komplekse eller alvorlige
arbejdsmiljøproblemer eller § 3, nr. 2, om fem eller flere afgørelser som
følge af overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen ved at opbygge og
anvende egne kompetencer i virksomheden, ved at anvende en intern
rådgivningsvirksomhed eller ved at anvende en ekstern
rådgivningsvirksomhed.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0003.png
Stk. 2. Arbejdsgiver kan opfylde et kompetencepåbud efter § 3, nr. 3, om
undersøgelse af det kemiske arbejdsmiljø efter § 44, enten ved at opbygge
og anvende egne kompetencer i virksomheden, ved at anvende en intern
rådgivningsvirksomhed eller ved at anvende en ekstern
rådgivningsvirksomhed.
Stk. 3. Arbejdsgiver skal opfylde et kompetencepåbud efter § 3, nr. 3, om
undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø efter § 43 ved at anvende en
ekstern rådgivningsvirksomhed.
Side 3/17
Opbygning og anvendelse af virksomhedens egne
kompetencer
§ 6.
Arbejdsgiver eller bygherre, der opbygger og anvender virksomhedens
egne kompetencer, skal sikre, at plan for at opbygge og anvende
kompetencer indebærer, at arbejdsgiver eller bygherre opbygger og
anvender kompetencer til at
1. gennemføre kortlægning af, hvor problemet eller problemerne
forekommer,
2. vurdere resultatet af kortlægningen og prioritere mellem de kortlagte
problemer,
3. finde brugbare løsninger,
4. implementere løsninger på det eller de konkrete problemer,
5. vurdere, om løsningerne har haft den ønskede effekt og
6. kunne forebygge lignende problemer fremover.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal tillige sikre, at plan for at opbygge og anvende
kompetencer indebærer, at virksomheden
1. inddrager arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de
ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere
arbejdsmiljøorganisation i løsninger på arbejdsmiljøproblemerne,
2. fastlægger, hvorledes de erhvervede kompetencer kan
vedligeholdes i det videre arbejdsmiljøarbejde og
3. forankrer de erhvervede kompetencer i virksomhedens
arbejdsmiljøarbejde.
Stk. 3. Bygherre skal tillige sikre, at plan for at opbygge og anvende
kompetencer indebærer, at bygherre
1. understøtter arbejdsmiljøkoordinatorens virke og samarbejdet med
virksomhederne og deres arbejdsmiljøorganisation, når de har pligt
til at etablere arbejdsmiljøorganisation på byggepladsen,
2. fastlægger, hvorledes de erhvervede kompetencer kan
vedligeholdes i det videre arbejdsmiljøarbejde og
3. forankrer de erhvervede kompetencer i virksomhedens
arbejdsmiljøarbejde.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0004.png
Stk. 4. Arbejdsgiver eller bygherre skal udarbejde en plan for at opbygge og
anvende kompetencer, som for hvert af de i stk. 1-3 nævnte kriterier
redegør for,
1. hvordan plan for at opbygge og anvende kompetencer vil gøre
virksomheden i stand til at opnå den beskrevne kompetence,
2. hvem der udfører plan for at opbygge og anvende kompetencer,
3. hvem der deltager i plan for at opbygge og anvende kompetencer og
4. hvem der er ansvarlig for plan for at opbygge og anvende
kompetencer.
§ 7.
Arbejdsgiver, der modtager kompetencepåbud i forbindelse med påbud
om undersøgelse af det kemiske arbejdsmiljø efter § 3, nr. 3, og ønsker at
opbygge og anvende egne kompetencer i virksomheden, skal udarbejde en
plan for at opbygge og anvende kompetencer, der beskriver, hvordan plan
for at opbygge og anvende kompetencer vil sætte virksomheden i stand til
at opfylde kravene i § 51 om indholdet af undersøgelsen af muligheden for
substitution af stoffer og materialer. Arbejdsgiver skal tillige redegøre for
kriterierne i § 6, stk. 4, i plan for at opbygge og anvende kompetencer.
§ 8.
Arbejdsgivere, som er forpligtet til at etablere en
arbejdsmiljøorganisation, men hvor en sådan ikke er etableret ved
modtagelse af kompetencepåbuddet, skal anvende en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed.
§ 9.
Arbejdstilsynet tager stilling til, om virksomhedens plan for at opbygge
og anvende kompetencer, jf. §§ 6 og 7 kan accepteres.
Stk. 2. Hvis Arbejdstilsynet ikke kan acceptere virksomhedens plan for at
opbygge og anvende kompetencer, skal virksomheden anvende en ekstern
rådgivningsvirksomhed.
§ 10.
Arbejdsgiver eller bygherre skal meddele Arbejdstilsynet, hvis der sker
udskiftning i de interne kompetencer, der fremgår af plan for at opbygge og
anvende kompetencer i perioden frem til, at kompetencepåbuddet og det
eller de påbud, der danner grundlag herfor, er efterkommet. Arbejdstilsynet
vil derefter vurdere, om den nødvendige sagkundskab fortsat er til stede i
virksomheden.
§ 11.
Arbejdsgiver eller bygherre skal, senest 4 uger efter at
kompetencepåbuddet er modtaget, indsende virksomhedens plan for at
opbygge og anvende kompetencer jf. §§ 6 og 7.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal ved tilbagemeldingen, jf. stk. 1, erklære, at
arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i
virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation,
inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet
af tilbagemeldingen.
§ 12.
Virksomhedens plan for at opbygge og anvende kompetencer, jf. § 6,
stk. 1-4 og § 7 samt virksomhedens meddelelse om udskiftning af de
interne kompetencer, jf. § 10, skal meldes tilbage til Arbejdstilsynet via
Side 4/17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0005.png
Arbejdstilsynets digitale selvbetjeningsløsning. Tilbagemeldingen skal være
forsynet med offentlig digital signatur.
Side 5/17
Stk. 2. Udenlandske virksomheder og danske bygherrer, som ikke har et
CVR-nummer, skal melde oplysningerne, jf. stk. 1, tilbage til Arbejdstilsynet
i skemaer, som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Skemaerne skal
være forsynet med virksomhedens underskrift.
Ansattes og andres adgang til virksomhedens plan for at
opbygge og anvende kompetencer
§ 13.
Arbejdsgiver skal sikre, at virksomhedens plan for at opbygge og
anvende kompetencer forefindes i virksomheden og er til rådighed for
virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet. Plan
for at opbygge og anvende kompetencer skal være tilgængelig i perioden
frem til at kompetencepåbuddet og det eller de påbud, der danner grundlag
herfor, er efterkommet.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal videregive virksomhedens plan for at opbygge og
anvende kompetencer til arbejdsmiljøorganisationen eller til en
repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere
arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 3. Bygherre skal sikre, at virksomhedens plan for at opbygge og
anvende kompetencer er tilgængelig for alle beskæftigede på byggepladsen
samt for Arbejdstilsynet i hele byggeperioden.
Anvendelse af intern eller ekstern rådgivningsvirksomhed
§ 14.
Arbejdsgiver eller bygherre, der anvender en ekstern
rådgivningsvirksomhed, jf. § 5 om nødvendig sagkundskab, skal vælge en
rådgivningsvirksomhed, der er autoriseret til det område, som det eller de
arbejdsmiljøproblemer, der udløser kompetencepåbuddet, vedrører.
§ 15.
Arbejdsgiver eller bygherre, der anvender en intern
rådgivningsvirksomhed, jf. § 5 om nødvendig sagkundskab, skal sikre, at
den interne rådgivningsvirksomhed er autoriseret inden for det område, som
det eller de arbejdsmiljøproblemer, der udløser kompetencepåbuddet,
vedrører.
§ 16.
Arbejdsgiver eller bygherre, der anvender en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed ved kompetencepåbud om løsning af et alvorligt
eller komplekst arbejdsmiljøproblem, der er vanskeligt at løse, jf. § 3, nr. 1,
eller om mange arbejdsmiljøproblemer, jf. § 3, nr. 2, skal sikre, at den
interne eller eksterne rådgivningsvirksomhed
1. bistår ved løsning af problemet eller problemerne, der dannede
grundlag for kompetencepåbuddet,
2. bidrager med forslag til konkrete initiativer til forebyggelse af, at
tilsvarende problemer opstår og
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0006.png
3. bidrager med råd om metoder til udarbejdelse og anvendelse af
arbejdspladsvurdering.
Side 6/17
Stk. 2. Arbejdsgiver, der anvender en ekstern rådgivningsvirksomhed ved
kompetencepåbud i forbindelse med undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø, jf. § 3, nr. 3, skal sikre, at den eksterne rådgivningsvirksomhed
foretager undersøgelsen.
Stk. 3. Arbejdsgiver, der anvender en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed ved kompetencepåbud i forbindelse med
undersøgelse af det kemiske arbejdsmiljø, jf. § 3, nr. 3, skal sikre, at den
interne eller eksterne rådgivningsvirksomhed foretager undersøgelsen.
Stk. 4. Arbejdsgiver eller bygherre skal sikre, at den interne eller eksterne
rådgivningsvirksomhed udarbejder en redegørelse, jf. §§ 52-55, til
arbejdsgiver eller bygherre med beskrivelse af, hvordan påbud, der har
udløst kompetencepåbuddet, jf., §§ 17-44, er efterkommet.
Stk. 5. Stk. 1, nr. 3, gælder ikke for kompetencepåbud til bygherre.
§ 17.
Arbejdsgiver eller bygherre, der anvender en ekstern
rådgivningsvirksomhed, skal indgå skriftlig aftale med
rådgivningsvirksomheden om bistand til at efterkomme kompetencepåbud
og de påbud, der danner grundlag herfor.
Stk. 2. Det skal indgå i aftalen, at rådgivningsvirksomheden skal udarbejde
en redegørelse med beskrivelse af, hvordan påbuddene efter §§ 24-42 er
efterkommet. Redegørelsen skal opfylde de krav, der stilles efter §§52-55.
Stk. 3. Ved kompetencepåbud i forbindelse med undersøgelsespåbud efter
§ 3, nr. 3, skal det indgå i aftalen, at rådgivningsvirksomheden foretager
undersøgelsen.
Stk. 4. Arbejdsgiver skal sikre, at aftalen forefindes i virksomheden og er til
rådighed for virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og
Arbejdstilsynet.
§ 18.
Arbejdsgiver eller bygherre skal meddele Arbejdstilsynet, hvis
virksomheden anvender en intern rådgivningsvirksomhed.
§ 19.
Arbejdsgiver, der anvender en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed, har pligt til at inddrage arbejdsmiljøorganisationen i
rådgivningsprocessen. I virksomheder, der ikke har pligt til at etablere
arbejdsmiljøorganisation, skal arbejdsgiver inddrage de ansatte.
§ 20.
Arbejdsgiver eller bygherre skal, senest 4 uger efter at
kompetencepåbuddet er modtaget, indsende en tilbagemelding til
Arbejdstilsynet om indgåelse af aftalen med rådgivningsvirksomheden, jf. §
17. Tilbagemeldingen skal indeholde oplysninger om, hvilken
rådgivningsvirksomhed der er indgået aftale med.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0007.png
§ 21.
Arbejdsgiver eller bygherre skal, senest 4 uger efter at
kompetencepåbuddet er modtaget, indsende en tilbagemelding til
Arbejdstilsynet om, at virksomheden anvender en intern
rådgivningsvirksomhed, jf. § 18.
§ 22.
Tilbagemeldingerne, jf. §§ 20 og 21 skal meldes tilbage til
Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets digitale selvbetjeningsløsning.
Tilbagemeldingen skal være forsynet med offentlig digital signatur.
Stk. 2. Udenlandske virksomheder og danske bygherrer, som ikke har et
CVR-nummer, skal melde oplysningerne, jf. stk. 1, tilbage til Arbejdstilsynet
i skemaer, som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Skemaerne skal
være forsynet med virksomhedens underskrift.
§ 23.
Arbejdsgiver skal ved tilbagemeldingen, jf. §§ 20 og 21, erklære, at
arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i
virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation,
inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet
af tilbagemeldingen.
Side 7/17
Kapitel 3 Pligter for arbejdsgivere og
bygherrer, der modtager kompetencepåbud
ved alvorlige eller komplekse
arbejdsmiljøproblemer, der er vanskelige at
løse
Det psykosociale område
§ 24.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud om psykisk arbejdsmiljø, der vedrører mobning,
herunder seksuel chikane.
Det ergonomiske område
§ 25.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører løft af byrder, der udføres som led
i den sædvanlige arbejdsfunktion, og
1. vægten overstiger 25 kg tæt ved kroppen, 15 kg i underarms afstand
eller 7 kg i ¾ arms afstand, og
2. der samtidigt forekommer en eller flere forværrende faktorer i form af
arbejde med foroverbøjet ryg, vrid eller asymmetriske løft eller
arbejde med løftede arme.
§ 26.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører en samlet daglig belastning ved
løft, der overstiger 100 pct. af den maksimale daglige belastning pr. person.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0008.png
Stk. 2. Den maksimale daglige belastning pr. person udgør
1. 10 tons ved løft tæt ved kroppen,
2. 6 tons ved løft i underarmsafstand eller
3. 3 tons ved løft i ¾ arms afstand.
Stk. 3. Pligten til at gøre brug af den nødvendige sagkundskab gælder
også, når Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører en kombination af løft i
forskellige rækkeafstande, hvor der løftes færre tons end de i stk. 2 nævnte,
men hvor løftene sammenlagt overstiger den maksimale daglige belastning
pr. person.
§ 27.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører manuelle løft og forflytninger af
personer, og der ikke benyttes egnede tekniske hjælpemidler som led i den
sædvanlige arbejdsfunktion.
§ 28.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører ensidigt, gentaget arbejde (EGA),
der
1. udføres med samme højrepetitive arbejdsfunktion i mere end ¾ af
en normal arbejdsdag eller -uge,
2. udføres højrepetitivt med mindst en forværrende faktor i form af
kraftkrav, belastende arbejdsstillinger eller -bevægelser for skuldre,
hånd eller arm, og arbejdet udføres i mere end ⅔ af en normal
arbejdsdag eller -uge, eller
3. veksler mellem flere højrepetitive arbejdsfunktioner i mere end ¾ af
en normal arbejdsdag eller -uge, og hvor bevægelsesmønstret er
ensartet, og arbejdsfunktionerne belaster samme muskelgrupper.
Side 8/17
Det biologiske område
§ 29.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører risikoen for udsættelse for
biologiske agenser ved arbejde med større mængder organisk materiale,
hvis der samtidig er
1. aerosoler, der med overvejende sandsynlighed indeholder biologiske
agenser, og
2. en markant affaldsagtig lugt eller lugt af forrådnelse.
§ 30.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører indeklimaproblemer som følge af
fugtproblemer og svampevækst, og der samtidig er mindst et af følgende
forhold til stede:
1. Vand fra en ikke akut vandskade, hvor der dannes blankt vandspejl
på vandrette flader.
2. Synlig fugt eller tydeligt tegn på fugt over et areal på i alt minimum
0,25 m2 i arbejdsrum.
3. Synlig fugt over et areal på i alt minimum 3 m2 i et tilstødende rum.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0009.png
4. Tydelig jordslået eller kælderagtig lugt.
5. Kondensering på kolde ydervægge i et omfang, der medfører, at
større arealer af vægbeklædning kan løsnes. Ved større arealer
forstås i arbejdsrum et areal på i alt minimum 0,25 m2 og i
tilstødende rum minimum 3 m2 over et samlet areal.
6. Rester af tidligere svampevækst i arbejdsrum over et areal, som
mindst svarer til de i nummer 2 eller 5 angivne, og som ikke er blevet
fjernet effektivt i forbindelse med elimineringen af fugtkilden.
Side 9/17
Det kemiske område
§ 31.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører indeklimaproblemer på grund af
dårlig luftkvalitet, herunder høj temperatur. Den dårlige luftkvalitet skal
skyldes utilstrækkelig eller manglende ventilation ved mindst et af følgende
forhold:
1. Større komplicerede ventilationsanlæg, der skal sikre et
tilfredsstillende indeklima og dækker mere end 4 arbejdsrum eller
300 m2, og som ikke fungerer tilfredsstillende, herunder ikke
umiddelbart kan reguleres. Anlæggene kan være udført med
mekanisk drevne ventilatorer eller med vinduer eller ventiler, der
styres automatisk.
2. Ventilation ved manuelt oplukkelige vinduer, døre eller ventiler, der
skal sikre et tilfredsstillende indeklima og dække mere end 4
arbejdsrum eller 300 m2.
3. Mindre lokaler, hvor der er meget stor belastning, uanset
ventilationsform.
§ 32.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører dokumenteret risiko for
sundhedsskadelig påvirkning fra PCB (polychlorerede biphenyler) i
indeklimaet.
§ 33.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører sundhedsskadelig luftforurening
fra en arbejdsproces på faste arbejdssteder, hvor
1. der ikke er etableret en effektiv mekanisk udsugning med samtidig
tilførsel af frisk erstatningsluft af passende temperatur,
2. procesudsuget luft recirkuleres, således at den udsugede luft fra den
forurenende proces føres tilbage til arbejdsrummet eller andre
lokaler, eller
3. der er mange spredte forureningskilder på arbejdspladsen, og
forureningen ikke fjernes effektivt.
§ 34.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører
1. arbejde med kræftfremkaldende stoffer og materialer, hvor der er
krav om lukkede anlæg, men hvor arbejdet foregår uden for sådanne
anlæg,
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0010.png
2. arbejde med kodenummererede produkter til industriel
overfladebehandling ved processer, hvor der er krav om lukket
anlæg, sprøjteboks eller sprøjtekabine, og hvor overfladebehandling
ikke foregår i et lukket anlæg, en sprøjteboks eller i en sprøjtekabine
eller
3. manglende eller væsentlige mangler ved arbejdsplan for nedrivning,
hvor der forekommer asbestholdige materialer, jf. bekendtgørelse
om asbest.
Side 10/17
Det fysiske område
Akustik og støj
§ 35.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører belastende akustiske forhold ved
arbejde, der foregår i
1. produktionslokaler med et rumfang på mindre end 1000 m3, hvor der
er en gennemsnitlig efterklangstid på mere end 1,3 sekund,
2. produktionslokaler med et rumfang på mere end 1000 m3, hvor der
er et gennemsnitligt effektivt absorptionsareal på mindre end 0,6
gange gulvarealet,
3. lokaler i daginstitutioner, hvor der er en gennemsnitlig efterklangstid
på mere end 0,6 sekund,
4. klasselokaler i skoler, hvor der er en efterklangstid på mere end 0,9
sekund, dog bortset fra sang- og musiklokaler,
5. undervisningsområder i skoler med et gennemsnitligt effektivt
absorptionsareal på mindre end 0,9 gange gulvarealet eller
6. flerpersoners kontorer større end 300 m3 med et gennemsnitligt
effektivt absorptionsareal på mindre end 0,9 gange gulvarealet.
§ 36.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører støjbelastning LEX (8 timer) over
85 dB(A) eller spidsværdier af impulser over 137 dB(C), hvor der ikke
umiddelbart foreligger tekniske og organisatoriske foranstaltninger til
nedbringelse af påvirkningen.
Tekniske hjælpemidler
§ 37.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører anvendelsen af tekniske
hjælpemidler, hvor virksomheden ikke umiddelbart har en løsning på
problemet.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører mangelfuld indretning af ikke CE
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0011.png
mærkede tekniske hjælpemidler, hvor virksomheden ikke umiddelbart har
en løsning på problemet.
Side 11/17
Stk. 3. Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører mangelfuld indretning af CE
mærkede tekniske hjælpemidler, hvor virksomheden selv har konstrueret,
fremstillet eller foretaget ændring af de sikkerhedsmæssige dele af
konstruktion eller styring og dette er årsagen til manglen.
Intern færdsel på faste arbejdssteder
§ 38.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører intern færdsel på faste
arbejdssteder, hvor kørende trafik sammenblandes med faste
arbejdspladser eller gående trafik.
Håndtering af gods på faste arbejdssteder
§ 39.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører håndtering af gods på faste
arbejdssteder, og håndteringen sker med trucks eller lignende i mere end 2
meters højde og på steder, hvor der samtidig færdes andre personer.
Arbejde i forbindelse med eksplosiv atmosfære
§ 40.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører arbejde i forbindelse med
eksplosiv atmosfære, og mindst ét af følgende forhold er til stede:
1. Manglende eller væsentlige mangler ved kortlægning og vurdering af
risici fra eksplosiv atmosfære.
2. Virksomheden har ikke klassificeret områder med farlig eksplosiv
atmosfære i zoner.
3. Foranstaltningerne til at undgå dannelse af farlig eksplosiv
atmosfære er ikke tilstrækkelige.
4. Foranstaltningerne til at undgå antændelse af farlig eksplosiv
atmosfære er ikke tilstrækkelige.
5. Foranstaltningerne til at begrænse de skadelige virkninger fra en
eksplosion er ikke tilstrækkelige.
Plan for sikkerhed og sundhed
§ 41.
Bygherre skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud, der vedrører manglende eller væsentlige
mangler ved skriftlig plan for sikkerhed og sundhed, jf. bekendtgørelse om
bygherrens pligter.
Stk. 2. Bestemmelsen finder alene anvendelse, når manglerne er
konstateret i byggeprocessen.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0012.png
Kapitel 4 Pligter for arbejdsgivere, der
modtager kompetencepåbud ved mange
arbejdsmiljøproblemer
§ 42.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet træffer fem eller flere afgørelser om overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen, der ikke er omfattet af §§ 24-41, og når
overtrædelserne er konstateret ved ét tilsyn i samme produktionsenhed, jf.
definitionen af produktionsenhed i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister.
Side 12/17
Kapitel 5 Pligter for arbejdsgivere, der
modtager kompetencepåbud ved
undersøgelsespåbud
§ 43.
Arbejdsgiver skal anvende en ekstern rådgivningsvirksomhed, når
Arbejdstilsynet giver påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø,
for at afdække, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø, jf. § 21, stk.
1 i lov om arbejdsmiljø. Arbejdsgiver skal sikre, at rådgivningsvirksomheden
foretager undersøgelsen.
§ 44.
Arbejdsgiver skal gøre brug af den nødvendige sagkundskab, når
Arbejdstilsynet giver påbud om undersøgelse af muligheden for substitution
af stoffer og materialer, jf. § 21, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø, der er
1. mærket giftige,
2. mærket meget giftige,
3. klassificeret som akut toksiske i farekategori 1, 2 eller 3, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger,
4. klassificeret som specifik målorgantoksiske ved en enkelt
eksponering i farekategori 1, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering
af stoffer og blandinger,
5. kræftfremkaldende eller mutagene, jf. bekendtgørelse om
foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med
stoffer og materialer eller
6. klassificeret som reproduktionstoksiske i kategori 1 A eller 1 B (Repr.
1 A eller 1 B), jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal sikre, at den nødvendige sagkundskab anvendes
ved undersøgelsen, der skal afdække, om det er muligt at erstatte disse
stoffer og materialer med ufarlige, mindre farlige eller mindre generende
stoffer, materialer eller arbejdsprocesser.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0013.png
Kapitel 6 Tilbagemeldinger og
dokumentation til Arbejdstilsynet om
efterkommelse af påbuddene
§ 45.
Arbejdsgiver eller bygherre, der har modtaget kompetencepåbud og
opfyldt kompetencepåbuddet ved at anvende den nødvendige
sagkundskab, skal give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om, at
kompetencepåbuddet og det eller de påbud, der danner grundlag herfor, er
efterkommet.
Stk. 2. Arbejdsgiver eller bygherre, der opbygger og anvender egne
kompetencer i virksomheden, skal i tilbagemeldingen, jf. stk. 1 angive, om
plan for at opbygge og anvende kompetencer er gennemført som planlagt.
Stk. 3. Arbejdsgiver, der opbygger og anvender egne kompetencer i
virksomheden til at opfylde kompetencepåbuddet om undersøgelse af det
kemiske arbejdsmiljø efter § 44, skal i tilbagemeldingen vedlægge resultatet
af undersøgelsen.
Stk. 4. Arbejdsgiver, der anvender en ekstern rådgivningsvirksomhed til at
opfylde kompetencepåbuddet om undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø efter § 43 skal i tilbagemeldingen vedlægge
rådgivningsvirksomhedens redegørelse, herunder resultatet af
undersøgelsen.
Stk. 5. Arbejdsgiver, der anvender en intern eller ekstern
rådgivningsvirksomhed til at opfylde kompetencepåbuddet om
undersøgelse af det kemiske arbejdsmiljø efter § 44 skal i tilbagemeldingen
vedlægge rådgivningsvirksomhedens redegørelse, herunder resultatet af
undersøgelsen.
Stk. 6. Arbejdsgiver skal ved tilbagemeldingen, jf. stk. 1, erklære, at
arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i
virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation,
inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet
af tilbagemeldingen.
§ 46.
Tilbagemeldingen, jf. § 45, skal meldes tilbage til Arbejdstilsynet via
Arbejdstilsynets digitale selvbetjeningsløsning. Tilbagemeldingen skal være
forsynet med offentlig digital signatur.
Stk. 2. Udenlandske virksomheder og danske bygherrer, som ikke har et
CVR-nummer, skal melde oplysningerne, jf. stk. 1, tilbage til Arbejdstilsynet
i et skema, som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Skemaerne skal
være forsynet med virksomhedens underskrift.
§ 47.
Hvis arbejdsgiver eller bygherre har opbygget og anvendt egne
kompetencer i virksomheden eller har anvendt intern
rådgivningsvirksomhed, og hvis Arbejdstilsynet som følge af delvis
efterkommelse af påbuddet eller påbuddene og kompetencepåbuddet, giver
Side 13/17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0014.png
et nyt kompetencepåbud om samme forhold, skal virksomheden anvende
en ekstern rådgivningsvirksomhed.
Side 14/17
§ 48.
Arbejdsgiver eller bygherre, der har modtaget kompetencepåbud og
har anvendt intern eller ekstern rådgivningsvirksomhed, skal på
Arbejdstilsynets anmodning kunne dokumentere, at
rådgivningsvirksomheden har bekræftet, at kompetencepåbuddet og det
eller de påbud, der udløste kompetencepåbuddet, er efterkommet.
§ 49.
Arbejdsgiver eller bygherre, der opbygger og anvender egne
kompetencer i virksomheden, skal på Arbejdstilsynets anmodning kunne
dokumentere, at plan for at opbygge og anvende kompetencer er
gennemført som planlagt.
Kapitel 7 Eksterne og interne
rådgivningsvirksomheders undersøgelser og
redegørelser
Indholdet af undersøgelsen af det psykiske arbejdsmiljø
§ 50.
Eksterne rådgivningsvirksomheders undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø, jf. § 43, skal gøre det muligt at konstatere, om
arbejdsmiljøforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal sikre, at undersøgelsen som minimum indeholder
en afdækning af følgende elementer:
1. Hvordan og i hvilket omfang de påvirkninger, der er beskrevet i
Arbejdstilsynets påbud, forekommer, og hvordan de er søgt
forebygget.
2. Om der forekommer andre relevante påvirkninger i det psykiske
arbejdsmiljø inden for Arbejdstilsynets reaktionsområde og i givet
fald, hvordan og i hvilket omfang de forekommer, og hvordan de er
søgt forebygget.
3. Vilkår, der har betydning for undersøgelsens resultat.
4. Forhold i det fysiske arbejdsmiljø, der har betydning for det psykiske
arbejdsmiljø.
5. Oplysninger om sygefravær og personaleomsætning.
Indholdet af undersøgelsen af muligheden for substitution
af stoffer og materialer
§ 51.
Eksterne og interne rådgivningsvirksomheders undersøgelse af
muligheden for substitution, jf. § 44, skal gøre det muligt at konstatere, om
det er muligt at erstatte de stoffer og materialer, der er nævnt i § 44, med
ufarlige, mindre farlige eller mindre generende stoffer, materialer eller
arbejdsprocesser.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0015.png
Stk. 2. Arbejdsgiver skal sikre, at undersøgelsen som minimum indeholder
en afdækning af følgende elementer:
Side 15/17
1. Tekniske krav, som stoffet, materialet eller arbejdsprocessen skal
opfylde i forbindelse med arbejdsopgaven.
2. Eventuelle særlige krav, der stilles til en sådan arbejdsopgave i
medfør af anden lovgivning.
3. Relevante farlige, mindre farlige, ufarlige og mindre generende
stoffer og materialer eller arbejdsprocesser, der er teknisk egnede til
arbejdsopgaven.
4. Tekniske og sundhedsmæssige egenskaber ved alle relevante
farlige, mindre farlige, ufarlige eller mindre generende stoffer,
materialer eller arbejdsprocesser.
5. En risikovurdering af en eventuel ændring i de samlede
arbejdsmiljøbelastninger ved substitution af de stoffer og materialer,
der er nævnt i § 44, med et ufarligt, mindre farligt eller mindre
generende stof eller materiale eller arbejdsproces.
Indholdet af eksterne og interne rådgivningsvirksomheders
redegørelse
§ 52.
Ved kompetencepåbud til arbejdsgiver om arbejdsmiljøproblemer, jf. §
3, nr. 1 og 2, skal arbejdsgiver sikre, at redegørelsen indeholder en
beskrivelse af rådgivningsprocessen, herunder
1. hvordan kompetencepåbud og det eller de påbud, der danner
grundlag for kompetencepåbuddet eller -påbuddene, er
efterkommet,
2. hvordan arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i virksomheder,
der ikke har pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation, har været
inddraget i rådgivningsprocessen,
3. hvilke initiativer, der er taget for at forebygge, at tilsvarende
arbejdsmiljøproblemer opstår i virksomheden i fremtiden, og
4. råd om metoder til udarbejdelse og anvendelse af
arbejdspladsvurdering.
Stk. 2. Ved kompetencepåbud som følge af mange arbejdsmiljøproblemer
jf. § 3, nr. 2, skal redegørelsen desuden indeholde forslag til, hvordan
virksomheden i øvrigt kan styrke sit arbejdsmiljøarbejde, herunder konkrete
råd om organisering af og samarbejde om arbejdsmiljøet i virksomheden.
§ 53.
Ved kompetencepåbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø,
jf. § 3, nr. 3, skal arbejdsgiver sikre, at redegørelsen indeholder en
beskrivelse af de elementer, der er nævnt i § 50, stk. 2, samt de anvendte
undersøgelsesmetoder.
Stk. 2. Hvis et af elementerne i § 50, stk. 2, ikke kan afdækkes i
redegørelsen, skal dette begrundes.
Stk. 3. Redegørelsen skal derudover indeholde en beskrivelse af
rådgivningsforløbet, herunder hvordan arbejdsmiljøorganisationen eller de
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0016.png
ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at oprette
arbejdsmiljøorganisation, har været inddraget.
Side 16/17
Stk. 4. Redegørelsen må ikke indeholde oplysninger, der kan henføres til
enkeltpersoner, medmindre dette er af væsentlig betydning for
undersøgelsens resultat.
§ 54.
Ved kompetencepåbud om undersøgelse af muligheden for
substitution af stoffer og materialer, jf. § 6, nr. 3, skal arbejdsgiver sikre, at
redegørelsen indeholder en beskrivelse af de elementer, der er nævnt i §
51, stk. 2.
Stk. 2. Hvis et af elementerne i § 51, stk. 2, ikke kan afdækkes i
redegørelsen, skal dette begrundes.
Stk. 3. Redegørelsen skal derudover indeholde en beskrivelse af
rådgivningsprocessen, og hvordan arbejdsmiljøorganisationen eller ansatte
har været inddraget.
§ 55.
Ved kompetencepåbud til bygherre, jf. § 3 nr. 1, skal bygherre sikre, at
redegørelsen indeholder en beskrivelse af rådgivningsprocessen, herunder
følgende elementer:
1. Hvordan kompetencepåbud og den dertil knyttede afgørelse om plan
for sikkerhed og sundhed er efterkommet.
2. Hvilke initiativer, der er taget for at forebygge manglende eller
væsentlige mangler ved plan for sikkerhed og sundhed.
Ansattes og andres adgang til eksterne og interne
rådgivningsvirksomheders redegørelse
§ 56.
Arbejdsgiver skal sikre, at redegørelsen fra den eksterne eller interne
rådgivningsvirksomhed forefindes i virksomheden og er til rådighed for
virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
Stk. 2. Arbejdsgiver skal videregive redegørelsen til
arbejdsmiljøorganisationen eller til en repræsentant for de ansatte i
virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 3. Bygherre skal sikre, at redegørelsen er tilgængelig for alle
beskæftigede på byggepladsen samt for Arbejdstilsynet i hele
byggeperioden.
Kapitel 8 Klage, straf m.v.
§ 57.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages
efter lov om arbejdsmiljø, § 81.
§ 58.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller
anden lovgivning straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 363: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om kompetencepåbud, fra beskæftigelsesministeren
2621679_0017.png
1. undlader at efterkomme kompetencepåbud, som Arbejdstilsynet har
udstedt i henhold til § 3 og § 6, jf. §§ 24-44, eller
2. overtræder bestemmelserne i § 11, § 17, §§ 20-21, § 45 og §§ 48-
49.
Stk. 2. Der kan pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiver som forsætlig eller uagtsom.
Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en
eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som
sådan. For bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Side 17/17
Kapitel 9 Ikrafttræden m.v.
§ 59.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023 og har virkning for
overtrædelser, der er konstateret fra 1. januar 2023.
Stk. 2. Samtidigt ophæves bekendtgørelse 354 af 5. marts 2021 om
kompetencepåbud.
Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 59 af 15. januar 2013 om brug af autoriserede
rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet finder dog fortsat
anvendelse for overtrædelser, der er konstateret inden den 1. april 2021.
Arbejdstilsynet, den
Sine Frederiksen / Sofie Bisbjerg