Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2621171_0001.png
UDKAST 120922
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale
pensionsfond
(Tildeling af anciennitet til tidlig pension for perioder under opskoling og ophævelse af lov om den
sociale pensionsfond)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, som ændret ved § 1 i lov nr.
831 af 14. juni 2022 og § 1 i lov nr. 875 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 26 n, stk. 1, nr. 17,
ændres »skolepraktik« til: »ulønnet obligatorisk praktik«.
2.
I
§ 26 n, stk. 1,
indsættes som
nr. 19:
»19) Opskoling inden for samme branche til en tidssvarende, offentlig anerkendt uddannelse, hvor
opskolingsperioden ved tilbagevenden til arbejdspladsen medregnes til lønmodtagerens
beskæftigelsesanciennitet. Opskoling skal ske som led i et ansættelsesforhold og med en løbende
arbejdsgiverudbetalt aflønning som supplement til lønmodtageren.«
§2
Lov nr. 521 af 28. oktober 1981 om den sociale pensionsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 131 af 27.
februar 2004, ophæves.
§3
Loven træder i kraft den 31. december 2022.
§4
Stk. 1.
Personer, som er født i perioden fra 1956 til og med 1961, og som forud for denne lovs
ikrafttræden har fået helt eller delvist afslag på en ansøgning om ret til tidlig pension på grund af
1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0002.png
UDKAST 120922
manglende anciennitet, kan anmode Udbetaling Danmark om genoptagelse af afgørelsen om ret til
tidlig pension, medmindre vedkommende er omfattet af § 26 v, stk. 2, i lov om social pension.
Stk. 2.
Det er en betingelse for, at Udbetaling Danmark kan behandle en anmodning om
genoptagelse efter stk. 1, at vedkommende i perioden, der kan tælle med til anciennitet til tidlig
pension, jf. § 26 h, stk. 3, i lov om social pension, har været i praktik på en SU-berettigende
uddannelse, jf. § 26, stk. 1, nr. 17, eller har været under opskoling, jf. § 26, stk. 1, nr. 19, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Stk. 3.
Anmodning om genoptagelse efter denne bestemmelse kan indgives i perioden fra den 1.
januar 2023 til og med den 30. juni 2023. Udbetaling Danmark træffer så vidt muligt afgørelse om
ret til tidlig pension senest 4 måneder efter modtagelse af anmodningen.
Stk. 4.
Til personer, der opnår ret til tidlig pension på grundlag af genoptagelse efter stk. 1,
udbetales tidlig pension fra tidspunktet for anmodning om genoptagelse, såfremt personen ville
kunne overgå til tidlig pension fra dette tidspunkt, medmindre vedkommende modtager fleksydelse
eller efterløn, jf. stk. 5. I tidlig pension, som udbetales for en periode forud for tilkendelsen,
fratrækkes sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp, der
er udbetalt for den samme periode.
Stk. 5.
Til personer, som er overgået til efterløn eller fleksydelse, udbetales tidlig pension fra den 1.
i måneden efter tidspunktet for overgang til tidlig pension efter afgørelsen om genoptagelse.
Stk. 6.
Krav om tilknytning til arbejdsmarkedet efter § 26 s i lov om social pension
gælder ikke, når der på tidspunktet for afgørelse efter anmodning om genoptagelse er mindre end 13
måneder til, at personen tidligst kan overgå til tidlig pension.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0003.png
UDKAST 120922
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tildeling af anciennitet for perioder med praktik på SU-berettigende uddannelser og perioder
under opskoling ved beregning af anciennitet til tidlig pension
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0004.png
UDKAST 120922
1. Indledning
I forbindelse med implementeringen af tidlig pension har Beskæftigelsesministeriet erfaret, at nogle
personer oplever ikke at få anciennitet for perioder af deres arbejdsliv, hvor de har været i
obligatorisk ulønnet praktik på en SU-berettigende uddannelse, fordi det af den gældende lov
fremgår, at der skal være tale om skolepraktik, for at perioden kan medregnes til anciennitet eller
har haft perioder under opskoling. Opskoling var særligt udbredt inden for bistands-, pleje- og
omsorgsområdet og på pædagogområdet i 1990’erne og frem. Her
blev eksempelvis
plejemedhjælpere, sygehjælpere og -plejere opskolet til social- og sundhedshjælpere eller social- og
sundhedsassistenter. Opskolingen skete ofte på opfordring fra arbejdsgiveren og med mulighed for
at vende tilbage til arbejdspladsen efter opskolingen. Medarbejdernes forsørgelsesgrundlag under
opskoling var voksenuddannelsesstøtte eller orlovsydelse og senere også med en løbende
arbejdsgiverudbetalt aflønning som supplement til lønmodtageren i form af en
overenskomstbestemt opskolingsydelse eller godtgørelse.
I tråd med den eksisterende afgrænsning for anciennitetsgivende perioder foreslås det, at perioder
under opskoling med en løbende arbejdsgiverudbetalt aflønning som supplement til lønmodtageren
skal indgå i anciennitetsberegningen. Det skyldes bl.a., at disse perioder er sammenlignelige med
uddannelse med løn, herunder elevløn på erhvervsuddannelse, hvilket udløser anciennitet efter
gældende regler. Personer, der inden lovens ikrafttrædelse har fået afslag på ret til tidlig pension
eller har fået tildelt mindre end fuld ret til tidlig pension, vil efter forslaget kunne anmode
Udbetaling Danmark om genoptagelse, hvis de har haft perioder under opskoling. Tilsvarende vil
forslaget give mulighed for, at personer vil kunne anmode om genoptagelse, såfremt de helt eller
delvist har fået afslag på tidlig pension som følge af, at en ulønnet obligatorisk praktik på en SU-
berettigende uddannelse ikke er foregået på uddannelsesstedet.
Med henblik på at sikre, at berørte personer, som potentielt vil kunne opnå ret til at overgå til tidlig
pension allerede i løbet af 2023, foreslås det desuden, at de ældste årgange som udgangspunkt vil få
ret til at få udbetalt tidlig pension fra anmodning om genoptagelse, dog tidligst den 1. januar 2023,
hvis de opfylder betingelserne for ret til tidlig pension på anmodningstidspunktet.
Det foreslås at fravige kravet om forudgående arbejdsmarkedstilknytning, hvis der på tidspunktet
for afgørelsen efter genoptagelsesanmodningen er mindre end 13 måneder til overgang til tidlig
pension.
Endelig indeholder lovforslaget forslag om at ophæve lov om den sociale pensionsfond (DSP). Det
skyldes, at midlerne i fonden ventes at udløbe omkring udgangen af 2021, og Nationalbanken har
meddelt, at de sidste rentebetalinger pr. 1. april 2022 er bogført til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
Loven foreslås at træde i kraft 31. december 2022.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0005.png
UDKAST 120922
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tildeling af anciennitet for perioder med praktik på SU-berettigende uddannelser og perioder
under opskoling ved beregning af anciennitet til tidlig pension
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende § 26 h i lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022,
er ret til tidlig pension betinget af, at personen har optjent anciennitet på arbejdsmarkedet i en lang
række år mellem det fyldte 16. år og det tidspunkt, hvor personen er 6 år fra at opnå
folkepensionsalderen.
Antallet af år på arbejdsmarkedet opgøres som udgangspunkt på baggrund af ATP-indbetalinger,
som er objektivt konstaterbare registerdata. De objektivt konstaterbare registerdata er suppleret af et
manuelt spor i form af fremlagt dokumentation fra personen for optjent anciennitet på
arbejdsmarkedet for eksempel for beskæftigelse i et andet EU-land eller ved drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Der er også andre måder at optjene anciennitet på, som tager højde for forskellige arbejdsliv og
brancheforskelle. Den gældende bestemmelse i § 26 n medfører således, at visse perioder med
ydelser ud over perioder, hvor personen har haft lønmodtagerbeskæftigelse, drevet selvstændig
virksomhed eller har været fraværende på arbejdsmarkedet på grund af fødsel eller adoption, kan
medregnes til optjening af anciennitet på arbejdsmarkedet. Af § 26 n, stk. 1, nr. 16-18, fremgår
således, hvornår perioder med uddannelse udover som led i beskæftigelsesindsatsen kan medregnes
til anciennitet.
Efter den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 16, medregnes perioder med ydelser under skolepraktik og
praktikpladskompenserende uddannelse. Ancienniteten for perioder med skolepraktik opgøres som
dage med skolepraktikydelse sat i forhold til året. Der tildeles anciennitet som ved
lønmodtagerbeskæftigelse efter principperne i den gældende § 26 j, stk. 5-7, om opgørelse af
lønmodtagerbeskæftigelse uden ATP-bidrag for personer, der ikke er fyldt 18 år. Personen skal selv
dokumentere skolepraktikken.
Efter den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 17, medregnes perioder med skolepraktik på SU-berettigende
uddannelser ved beregningen af anciennitet til tidlig pension. Der optjenes anciennitet for perioder
med obligatorisk praktik som led i en uddannelse. Beregningen af anciennitet for perioder med
skolepraktik sker efter principperne i den gældende § 26 j, stk. 5-7, det vil sige som for
lønmodtagerbeskæftigelse, hvor der ikke er indbetalt ATP-bidrag. Ancienniteten opgøres som dage
med ydelser under skolepraktik.
Efter den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 18, medregnes perioder i det ordinære uddannelsessystem
påbegyndt efter det fyldte 40 år ved beregningen af anciennitet. Der tildeles anciennitet for perioder
med uddannelse i det ordinære uddannelsessystem efter, at man er fyldt 40 år. De ordinære
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0006.png
UDKAST 120922
uddannelser omfatter erhvervsuddannelser og euv, gymnasiale uddannelser,
erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser, bacheloruddannelser, akademisk
overbygningsuddannelser, kandidatuddannelser og ph.d.-uddannelser.
Der beregnes anciennitet på følgende måde:
Personen fyldte 40 år den 10. april 1992. Personen var indskrevet på en ordinær uddannelse i
perioden fra den 1. januar 1991 til den 1. januar 1993. Personen opnår anciennitet fra pågældende
fyldte 40 år til personen har afsluttet sin uddannelse.
Den 10. april
den 31. januar 1992 = 266 dage = 266 / 366 (skudår) = 0,727 års anciennitet.
Perioder under uddannelse, hvor en person udelukkende modtager voksenuddannelsesstøtte (VUS),
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), statens uddannelsesstøtte (SU) eller voksen- og
efteruddannelsesgodtgørelse (VEU), tæller ikke med i anciennitetsopgørelsen, medmindre støtten
ydes til en uddannelse i det ordinære uddannelsessystem efter det fyldte 40. år.
De nærmere regler om dokumentation og opgørelse af anciennitetskrav for de enkelte elementer,
der kan medregnes til anciennitet, er fastsat ved bemyndigelse i bekendtgørelse om optjening,
beregning og dokumentation af anciennitet.
Den gældende lov indeholder regler om sagsbehandling og om udbetaling af tidlig pension. Efter
den gældende § 26 r, stk. 2, træffer Udbetaling Danmark snarest muligt og senest 6 måneder efter
Udbetaling Danmarks modtagelse af ansøgningen afgørelse om ret til tidlig pension efter stk. 1,
herunder om, hvorvidt personen opfylder kravet om arbejdsmarkedsanciennitet for ret til tidlig
pension, jf. § 26 h.
Efter § 26 s er det en betingelse for ret til tidlig pension, at personen bevarer en tilknytning til
arbejdsmarkedet gennem beskæftigelse eller som medlem af en arbejdsløshedskasse, efter at
Udbetaling Danmark har truffet afgørelse efter § 26 r, stk. 2. Tilknytningen til arbejdsmarkedet skal
være opfyldt i en sammenhængende periode på 9 måneder, der ligger umiddelbart før det tidspunkt,
hvor der er 3 måneder til, at personen overgår til tidlig pension dog ikke, hvis der på tidspunktet for
Udbetaling Danmarks afgørelse om ret til tidlig pension er mindre end 12 måneder til, at personen
kan overgå til tidlig pension. Af bestemmelsen fremgår, hvad der medregnes til beskæftigelse, og
hvordan arbejdsmarkedstilknytningen skal være opfyldt, hvis personen vælger at udskyde
overgangen til tidlig pension til et senere tidspunkt.
Det følger af § 26 v, stk. 1, kan der ikke udbetales tidlig pension, hvis personen for den samme
periode får udbetalt en anden offentlig forsørgelsesydelse. Efter § 26 v, stk. 2, kan der ikke
udbetales tidlig pension, hvis personen har fået tilkendt førtidspension eller seniorpension efter
denne lov. Der kan ikke udbetales tidlig pension, hvis personen får udbetalt en tilsvarende
udenlandsk pension, eller hvis personen får udbetalt udenlandsk pension, der svarer til folkepension
efter denne lov, medmindre andet følger af EU-retten.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0007.png
UDKAST 120922
Efter § 33, stk. 3, udbetaler Udbetaling Danmark tidlig pension månedsvis bagud med virkning fra
den 1. i måneden efter, at der er truffet endelig afgørelse om overgang til tidlig pension. Tidlig
pension udbetales tidligst fra den 1. i måneden efter, at betingelserne for tidlig pension er opfyldt.
Den gældende lov indeholder en overgangsbestemmelse, hvorefter tidlig pension udbetales fra den
1. januar 2022 til personer, der ansøger om tidlig pension i august 2021, og som opfylder
betingelserne for tidlig pension fra den 1. januar 2022, medmindre personen har fået udbetalt
efterløn eller fleksydelse for perioden. I tidlig pension, som udbetales forud for tilkendelsen,
fratrækkes sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, kontantydelse, integrationsydelse,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp, der er udbetalt for den samme periode.
Endelig er der på bekendtgørelsesniveau fastsat nærmere regler om krav til
arbejdsmarkedstilknytning umiddelbart forud for overgang til tidlig pension herunder særlige regler
for personer, der kan overgå til tidlig pension i perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 28.
februar 2023.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at ordlyden i § 26 n, stk. 1, nr. 17, i lov om social pension bør
justeres således, at ordet skolepraktik udgår, og det fremgår af loven, at perioder med ulønnet
obligatorisk praktik på SU-berettigende uddannelser kan medregnes til anciennitet.
Forslaget skyldes, at det kan give anledning til tvivl, hvilke praktikperioder der kan medregnes, når
det fremgår af lovteksten, at skolepraktik på SU-berettigende uddannelser kan medregnes, idet ordet
skolepraktik kan tolkes som det normalt er defineret på erhvervsuddannelsesområdet, hvor der ved
skolepraktik forstås, at det er en praktik, der foregår på uddannelsesstedet, når eleven ikke har
kunnet finde en elevplads på en virksomhed. Det er imidlertid hensigten med reglerne, at ulønnede
obligatoriske praktikperioder skal kunne medregnes til anciennitet uanset, om de foregår på
uddannelsesstedet eller i en virksomhed.
Beskæftigelsesministeriet vurderer videre, at det er i tråd med den aktuelle afgrænsning af tidlig
pension, at perioder med opskoling, hvor arbejdsgiver løbende udbetaler en form for aflønning som
supplement, skal kunne medregnes i anciennitetsopgørelsen. Det kan f.eks. være opskolingsydelse
eller godtgørelse/særlig løn, som udbetales som supplement til en offentlig ydelse eksempelvis
orlovsydelse eller voksenuddannelsesstøtte (VUS). At opskoling med aflønning fra arbejdsgiveren
skal kunne medregnes til anciennitet skal bl.a. ses i lyset af, at elevløn også tæller med til
anciennitet.
Det er ministeriets vurdering, at perioder med opskoling, hvor medarbejderen opkvalificeres, og
hvor arbejdsgiveren løbende har udbetalt en form for supplerende aflønning, skal kunne medregnes
til anciennitet, selv om opskoling er sket under særlige aflønningsforhold, hvor der ikke blev
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0008.png
UDKAST 120922
indbetalt ATP-bidrag af den arbejdsgiverudbetalte del, bør det ikke betyde, at sådanne perioder med
opskoling, hvor medarbejderen opkvalificeres, og hvor arbejdsgiveren har bidraget til
medarbejderens forsørgelsesgrundlag, ikke skal kunne medregnes til anciennitet til tidlig pension.
Det foreslås således, at perioder med opskoling vil kunne tælle med i anciennitetsopgørelsen til
tidlig pension, når visse betingelser er opfyldt. Lønmodtageren skal have fået orlov fra sin
arbejdsgiver for at kunne deltage i opskoling. Personen skal være opskolet inden for samme branche
til en tidssvarende, offentlig anerkendt uddannelse, f.eks. fra ufaglært til faglært, eller fra ufaglært
eller faglært til erhvervsakademiniveau eller et højere niveau inden for samme branche/erhverv,
hvor arbejdsgiveren løbende udbetaler en supplerende aflønning under uddannelsen f.eks. ved
godtgørelse eller opskolingsydelse. Endelig vil personen ved eventuel tilbagevenden til samme
arbejdsgiver skulle være berettiget til at få orlovsperioden talt med i sin beskæftigelsesanciennitet.
Med det foreslåede vil personer, der har en forældet faguddannelse, som erstattes med en nyere,
tidssvarende faguddannelse også være omfattet, idet den forældede faguddannelse anses som
sidestillet med at være ufaglært. Omfattede opskolinger vil f.eks. kunne være opskoling fra
hjemmehjælper eller plejemedhjælper (tidligere sygehjælper) til social- og sundhedsassistent, fra
pædagogmedhjælper til pædagogisk assistent, fra arbejdsmand til f.eks. elektriker, tagdækker eller
brolægger, fra ufaglært tjener til tjener, fra butiksansat til salgsassistent (detailhandelsuddannelsen)
eller fra ansat i lufthavnen til lufthavnsoperatør (lufthavnsuddannelsen).
En person anses som ufaglært, når personen højst har en uddannelse ud over grundskolen til og med
gymnasialt niveau. Uddannelse inden for forberedende voksenundervisning (FVU) og almen
voksenuddannelse (AVU) vil ikke være omfattet af forslaget, idet personen med sådanne
uddannelser ikke bliver faglært.
En person anses for faglært, når vedkommende har en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, en lærlingeuddannelse, en erhvervsfaglig grunduddannelse, en grundlæggende
social- og sundhedsuddannelse eller en grundlæggende uddannelse efter lov om
landbrugsuddannelser. Det kan også være en kommunal- eller etatsuddannelse eller lignende, hvis
uddannelsesniveau og varighed ikke overstiger erhvervsuddannelserne eller et niveau og en
varighed, der kan sidestilles hermed.
Uddannelser, der kan sidestilles med erhvervsuddannelser, er uddannelser, der i niveau og varighed
maksimalt svarer til niveauet og varigheden af erhvervsuddannelserne. Det er en betingelse, at der
ikke er et adgangskrav til uddannelsen, der forudsætter bestået uddannelse på gymnasialt niveau.
Udgangspunktet er, at en person er ufaglært eller faglært, når personen højst har en uddannelse, der
ikke har en bestået gymnasial uddannelse som adgangskrav, og hvis varighed ikke overstiger ca. 4
år (en erhvervsuddannelse varer, hvor der ikke har været mulighed for merit, typisk omkring 4 år).
Det afgørende for vurderingen af, om en person er faglært, er, om uddannelsen efter reglerne på
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0009.png
UDKAST 120922
undervisningsministeriets område anses for en erhvervsuddannelse, og hvilke adgangskrav
uddannelsen har.
Erhvervsakademiuddannelser udbydes efter lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser. Akademiuddannelser udbydes efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og akademiuddannelserne har hjemmel i lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (efteruddannelsessystemet) for voksne.
Det vil ikke være en betingelse, at personen rent faktisk er vendt tilbage til samme arbejdsgiver. Det
afgørende vil være, at personen ville have været berettiget til at få orlovsperioden talt med i sin
beskæftigelsesanciennitet, hvis personen efter endt opskoling var vendt tilbage til den arbejdsgiver,
der bevilgede orloven.
Efter- og videreuddannelse, der ikke opfylder samtlige ovennævnte kriterier, vil fortsat ikke udløse
anciennitet, medmindre personen opfylder et af de andre kriterier for tildeling af anciennitet på
baggrund af uddannelse, f.eks. uddannelse i det ordinære uddannelsessystem efter det fyldte 40. år.
Der findes ikke tilgængelige registeroplysninger om perioder under opskoling som beskrevet i
forslaget til § 1, nr. 2, og der vil derfor ikke kunne indhentes dokumentation ad denne vej for
perioder under opskoling. Dokumentation vil i stedet skulle ske som led i sagsbehandlingen i
forbindelse med Udbetaling Danmarks afgørelse om anciennitet.
De nærmere krav til dokumentation for opskolingsperioder vil blive fastsat i bekendtgørelse ved
anvendelse af bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 26 q, der giver mulighed for at fastsætte
nærmere regler om opgørelse og beregning af samt dokumentation for anciennitet på
arbejdsmarkedet.
Idet det vil kunne være vanskeligt for en person at dokumentere, at vedkommende har været under
opskoling, foreslås det, at der fastsættes regler om, at en person i tilstrækkelig grad skal kunne
sandsynliggøre, at vedkommende har været under opskoling i en periode, hvor der ikke er givet
anciennitet. Det foreslås, at der fastsættes nærmere regler om forskellige typer dokumentation, der i
sig selv eller eventuelt bestående af flere typer samlet vil kunne være egnet til at sandsynliggøre, at
ansøgeren af tidlig pension har haft en periode med opskoling. Det kan være bevillingen af orlov
eller tjenestefri med en form for aflønning fra arbejdsgiveren i opskolingsperioden, eksamens- eller
uddannelsesbevis eller lønsedler for perioden, hvoraf den arbejdsgiverudbetalte aflønning f.eks.
supplerende godtgørelse eller opskolingsydelse fremgår af lønsedlerne, ansættelseskontrakt(er),
hvoraf det fremgår, at personen er blevet opskolet, eller anden dokumentation for, at arbejdsgiveren
løbende har udbetalt en form for supplerende aflønning til medarbejderen, f.eks. i henhold til en
overenskomst, dokumentation for at have arbejdet som f.eks. hjemmehjælper eller
pædagogmedhjælper før, og at vedkommende efter en periode med manglende ATP-indbetalinger
(dvs. hul i anciennitetsopgørelsen) vender tilbage til samme arbejdsgiver eller en tilsvarende
arbejdsgiver med en ny titel eller anden lønindplacering.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0010.png
UDKAST 120922
Det foreslås, at der fastsættes overgangsbestemmelser for de årgange, der forud for lovens
ikrafttræden kan have fået behandlet en ansøgning om tidlig pension. Det er personer, der er født i
perioden fra 1956 til og med 1961, som forud for lovens ikrafttræden kan have fået helt eller delvist
afslag på en ansøgning om ret til tidlig pension på grund af manglende anciennitet. Det foreslås, at
sådanne personer vil kunne anmode Udbetaling Danmark om genoptagelse af afgørelsen om ret til
tidlig pension, medmindre vedkommende har fået tilkendt førtidspension eller seniorpension, får
udbetalt en tilsvarende udenlandsk pension, eller hvis personen får udbetalt udenlandsk pension, der
svarer til folkepension efter lov om social pension, medmindre andet følger af EU-retten.
Det foreslås, at det vil være en betingelse for genoptagelse efter bestemmelsen, at personen i
perioden, der kan medregnes til anciennitet, har været i ulønnet obligatorisk praktik på en SU-
berettigende uddannelse, jf. forslaget til § 1, nr. 1, eller har været under opskoling jf. lovens § 26,
stk. 1, nr. 19, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2. Endvidere foreslås, at anmodning om
genoptagelse efter bestemmelsen kan ske i en tidsbegrænset periode fra lovens ikrafttræden den 1.
januar 2023 til og med den 30. juni 2023, og at Udbetaling Danmark så vidt muligt træffer afgørelse
inden 4 måneder efter modtagelse af anmodning om genoptagelse.
De personer, der vil kunne få deres afgørelse om ret til tidlig pension genoptaget, antages at have
indrettet sig på ikke at have ret til tidlig pension på baggrund af den afgørelse, disse personer har
fået efter de hidtil gældende regler, og at de som følge heraf har haft et andet forsørgelsesgrundlag i
perioden frem til anmodning om genoptagelse. Med den foreslåede justering af ordningen, hvorefter
visse perioder med opskoling kan medregnes til anciennitet til tidlig pension, foreslås, at tidlig
pension tidligst vil kunne udbetales med virkning fra tidspunktet for anmodningen om
genoptagelse, såfremt personen ville kunne overgå til tidlig pension fra dette tidspunkt, medmindre
vedkommende modtager fleksydelse eller efterløn. Personer, der modtager fleksydelse eller efterløn
vil tidligst kunne få udbetalt tidlig pension fra den 1. i måneden efter tidspunktet for overgang til
tidlig pension efter afgørelsen om genoptagelse.
For personer, der på grundlag af afgørelse efter genoptagelse vil kunne få udbetalt tidlig pension fra
anmodningstidspunktet, vil sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp, der er udbetalt for den samme periode, skulle fratrækkes i tidlig
pensionsudbetalingen.
Endelig foreslås det, at kravet om tilknytning til arbejdsmarkedet efter den gældende lovs § 26 s
ikke skal gælde, når der på tidspunktet for afgørelse efter anmodning om genoptagelse er mindre
end tretten måneder til, at personen tidligst kan overgå til tidlig pension.
2.2. Ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2.2.1. Gældende ret
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0011.png
UDKAST 120922
Den Sociale Pensionsfond er oprettet ved lov nr. 270 af 4. juni 1970 om den sociale pensionsfond,
hvor der indføres et særligt pensionsbidrag til finansiering af tillægspension til alle, der får social
pension. Denne lov er ophævet ved lov nr. 521 af 28. oktober 1981.
Med lov nr. 521 af 28. oktober 1981 stopper indbetalinger af det særlige folkepensionsbidrag til
Den Sociale Pensionsfond med virkning fra 1. januar 1982. Formuen forbliver i Den Sociale
Pensionsfond, og det fremgår af denne lov, at renterne af Den Sociale Pensionsfonds
obligationsbeholdning skal anvendes til pensionsforbedringer.
Ved lov nr. 1041 af 23. december 1998 om ændring af lov om den sociale pensionsfond
(Anvendelse af den sociale pensionsfonds grundkapital) er det fastsat, at der ud over renter fra
obligationsbeholdningen også kan overføres midler fra grundkapitalen til finansiering af
pensionsforbedringer, hvilket allerede skete ved tekstanmærkning nr. 50 i finansloven for 1996,
1997 og 1998 samt i finansloven for 1999. I tekstanmærkningen er fastlagt ændrede principper for
overførsel af beløb fra Den Sociale Pensionsfond til dækning af udgifterne ved de
pensionsforbedringer, der er gennemført under henvisning til Den Sociale Pensionsfond.
Gennem årene har udgifterne til pensionsforbedringer oversteget det løbende afkast på Den Sociale
Pensionsfonds midler, og med løbende overførsler fra fondens kapital til Beskæftigelsesministeriets
konto § 17.64.04 på Finansloven til finansiering af pensionsforbedringerne, er der dermed sket en
gradvis nedbringelse af fondens kapital.
Efter § 1 i lov om den sociale pensionsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 131 af 27. februar 2004,
anvendes renterne og grundkapitalen af Den Sociale Pensionsfonds obligationsbeholdning i
overensstemmelse med den særlige lovgivning herom til ydelse af pensionsforbedringer til
personer, der har ret til social pension og til delpension. Renter og grundkapital, der ikke anvendes
til disse formål, henlægges til fonden.
Fondens midler administreres af Nationalbanken på vegne af staten. Til pensionsfondens konto
overføres renter af fondens formue samt provenu af udtrukne eller solgte obligationer.
Der er nedsat et udvalg bestående af repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet
og Nationalbanken, som varetager opgaverne i forbindelse med Den Sociale Pensionsfond. Fonden
er opført på statsregnskabet.
I forbindelse med overvejelser om nedlukning har det været underlagt en selvstændig juridisk
vurdering, om Den Sociale Pensionsfond kan anses som en fond i fondslovens forstand. Idet fonden
ikke udgør et selvstændigt retssubjekt, som er en af de betingelser, der skal være opfyldt, for at der
kan være tale om en fond i fondslovens forstand, er Den Sociale Pensionsfond ikke omfattet af
fondsloven.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0012.png
UDKAST 120922
Det foreslås, at Den Sociale Pensionsfond nedlægges, og at lov om den sociale pensionsfond
ophæves. Det skyldes, at renter og grundkapital af Den Sociale Pensionsfonds
obligationsbeholdning er anvendt i overensstemmelse med den særlige lovgivning herom til ydelse
af pensionsforbedringer til personer, der har ret til social pension og til delpension, og at fonden
som følge heraf vil være tømt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at der er tale om en begrænset persongruppe, der med forslaget vil opnå mere
anciennitet ved opgørelse af retten til tidlig pension ved at medtælle opskolingsperioder som led i et
ansættelsesforhold og obligatoriske ulønnede praktikperioder på SU-berettigende uddannelser,
uanset om der er tale om skolepraktik eller ej. Det vurderes desuden, at den pågældende gruppe
allerede er indeholdt i den økonomi, der ligger til grund for indførelse af tidlig pension, da det med
den politiske aftale har været hensigten, at obligatoriske ulønnede praktikperioder på SU-
berettigende uddannelser skal kunne medregnes, og idet opskolingsperioder som led i et
ansættelsesforhold kan sidestilles med medtælling af anciennitet efter gældende regler for
uddannelse med perioder med elevløn, praktik med løn i en virksomhed og skolepraktik.
Ændringerne indebærer således ikke et yderligere finansieringsbehov.
Der kan imidlertid forventes at påløbe yderligere udgifter til administrationen af tidlig pension hos
Udbetaling Danmark, der administrerer tidlig pension. Udbetaling Danmark oplyser, at forslaget
skønnes at medføre implementeringsomkostninger på ca. 0,5 mio. kr. og driftsudgifter på ca. 0,8
mio. kr. i 2023 og herefter årligt 0,3 mio. kr. De øgede udgifter til administration af tidlig pension
finansieres af reserven afsat til implementering mv. af tidlig pension på § 35.11.19.
Regeringsreserven.
Lovforslagets element vedrørende en ophævelse af Den Sociale Pensionsfond vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommunerne og regionerne.
De økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Der er taget stilling de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. De syv principper vurderes
ikke at være relevante i forhold til den del af lovforslaget, der vedrører Den Sociale Pensionsfond
og nedlæggelsen af denne. Nedenfor gennemgås de principper, der er relevante for lovforslaget.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er iagttaget i lyset af det formål, der forfølges
med lovforslaget herunder mulighed for genoptagelse efter anmodning. Eneste nye proceskrav i
lovforslaget er, at Udbetaling Danmark ved anmodning om genoptagelse så vidt muligt skal
behandle anmodningen inden for 4 måneder fra modtagelse af denne.
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0013.png
UDKAST 120922
Princip nr. 2 om digital kommunikation er relevant i forhold til, hvordan den digitale anmodning
om genoptagelse tilrettelægges. Der vil ikke blive udviklet en selvbetjeningsløsning til brug for
genoptagelse. Personer, der anmoder om genoptagelse, vil kunne henvende sig ved anvendelse
digital post. Det skyldes, at antallet af anmodninger forventes at blive for små til, at det kan
forsvares at udvikle en selvbetjeningsløsning til dette. Personer, der anmoder om genoptagelse, kan
benytte den eksisterende selvbetjeningsløsning til at indsende dokumentation. Personer, der er
fritaget fra digital kommunikation med Udbetaling Danmark, vil også være fritaget i forbindelse
med en anmodning om genoptagelse efter det foreslåede. Reglerne i bekendtgørelse om obligatorisk
digital selvbetjening vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale ydelser m.v., finder
anvendelse.
Princip 3 om automatisk sagsbehandling overholdes i det omfang, det er muligt, idet al
sagsbehandling hos Udbetaling Danmark generelt så vidt muligt foregår ved brug af automatisk
sagsbehandling. Behandling af en anmodning om genoptagelse vil dog kræve manuel
sagsbehandling, idet der ikke findes registerdata på opskolingsperioder, som defineret i den
foreslåede § 1, nr. 1.
For så vidt angår princip nr. 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur anvendes kendte offentlige
it-infrastrukturer (NemLogin, NemId/MitID, Nemkonto). Personer kan ved anmodning om
genoptagelse benytte digital post (sikker forbindelse). Ved uploading af dokumentation anvendes
Udbetaling Danmarks selvbetjeningsløsning. Udbetaling Danmark genbruger data vedr. den
allerede beregnede anciennitet. Håndteringen af anmodningen om genoptagelse, og særligt
håndteringen af evt. udbetaling med tilbagevirkende kraft vil være manuelle processer.
Princip 7 om at forebygge snyd og fejl er ikke så relevant, da personen skal
sandsynliggøre/dokumentere grundlaget for genoptagelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de fem principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører mindre administrative konsekvenser for borgerne, da de personer, der ønsker
genoptagelse af afgørelsen om ret til tidlig pension, selv skal anmode herom. Der sker således ikke
en automatisk genoptagelse, idet det ikke er muligt at udsøge relevante personer, der har fået afslag.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlig aspekter.
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0014.png
UDKAST 120922
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er i perioden fra den 29. august 2022 til den 26. september 2022 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES),
Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), BDO Kommunernes
Revision, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Fri Fagforening,
Danske A-kasser, Danske Patienter, Danske Seniorer, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Deloitte, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen,
Faglige Seniorer, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere,
Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet
for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND, SIND,
Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Stat:
Lovforslaget skønnes at
medføre
implementeringsomkostninger
på ca. 0,5 mio. kr. og
driftsudgifter på ca. 0,8 mio.
kr. i 2023 og herefter årligt 0,3
mio. kr.
Kommuner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0015.png
UDKAST 120922
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Regioner:
Ingen.
Ingen
Ingen.
Forslaget medfører mindre
administrative konsekvenser
for en lille gruppe personer,
hvis de er meddelt helt eller
delvist afslag på ret til tidlig
pension pga. manglende
tildeling af anciennitet for
praktikperioder på SU-
berettigende uddannelser, som
ikke har været skolepraktik
eller perioder under opskoling,
da de selv vil skulle anmode
Udbetaling Danmark om
genoptagelse af afgørelsen.
Ingen
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (Sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig aspekter
JA
NEJ
X
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0016.png
UDKAST 120922
Specielle bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 26 n, stk. 1, nr. 17, kan perioder med skolepraktik på SU-berettigende
uddannelser medregnes til anciennitet.
Der optjenes anciennitet for perioder med obligatorisk praktik som led i en uddannelse. Der kan
alene optjenes anciennitet i det omfang, at personen ikke har modtaget løn under praktikperioden,
da der i denne situation vil være beregnet anciennitet på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelse.
Det foreslås at ændre ordlyden i
§ 26, n, stk. 1, nr. 17,
således, at kommer til at fremgå af
bestemmelsen, at perioder med ulønnet obligatorisk praktik på SU-berettigende uddannelser kan
medregnes til anciennitet.
Behovet for ændringen skyldes, at skolepraktik er et begreb, der historisk har været anvendt inden
for erhvervsskoleområdet og er betegnelsen for praktikperioder, der foregår på uddannelsesstedet,
når eleven ikke har kunnet finde en praktikplads på en virksomhed. Skolepraktik har således dækket
over et mere snævert område, end det er tilsigtet, at bestemmelsen i den gældende § 26 n, stk. 1, nr.
17.
Med den foreslåede ændring vil det fremgå tydeligt, at ulønnede obligatoriske praktikperioder i kan
medregnes til anciennitet til tidlig pension. Det vil gælde uanset, om praktikperioden afholdes på
uddannelsesstedet eller i en virksomhed.
Ændringen vil medføre, at obligatorisk praktisk på alle SU-berettigede uddannelse vil kunne
medregnes til anciennitet.
Til nr. 2
Efter den gældende § 26 n i lov om social pension kan visse perioder med ydelser ud over perioder,
hvor personen har haft lønmodtagerbeskæftigelse, drevet selvstændig virksomhed eller har været
fraværende på arbejdsmarkedet på grund af fødsel eller adoption, medregnes til optjening af
anciennitet på arbejdsmarkedet. Af § 26 n, stk. 1, nr. 16-18, fremgår, hvornår perioder med
uddannelse udover som led i beskæftigelsesindsatsen kan medregnes til anciennitet.
Det foreslås, at der i
§ 26 n, stk. 1,
som vedrører perioder, der kan medregnes til opgørelse af
anciennitet i Danmark, hvor en person har modtaget en eller flere af de i bestemmelsen oplistede
ydelser, indsættes et nyt nr. 19, hvorefter der vil kunne tildeles anciennitet for perioder under
opskoling inden for samme branche til en tidssvarende, offentlig anerkendt uddannelse, hvor
opskolingsperioden ved tilbagevenden til arbejdspladsen medregnes til beskæftigelsesanciennitet.
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0017.png
UDKAST 120922
Opskoling skal ske som led i et ansættelsesforhold og med en løbende supplerende aflønning til
lønmodtageren.
Den foreslåede ændring vil betyde, at personer, der på et tidspunkt i deres arbejdsliv som led i et
ansættelsesforhold er blevet opskolet til et mere tidssvarende eller højere uddannelsesniveau, vil
kunne medregne en sådan periode til anciennitet til tidlig pension. Det er en betingelse, at
arbejdsgiveren løbende har udbetalt en form for supplerende aflønning under opskolingen, og at
opskolingen er sket til en tidssvarende offentlig anerkendt uddannelse inden for samme branche.
Det vil ikke være tilstrækkeligt, at personen har erhvervet flere kompetencer under deltagelse i
efteruddannelse som f.eks. en lagermedarbejder, der tager et gaffeltruckcertifikat og dermed
erhverver sig yderligere kompetencer, men ikke hæves i forhold til sit i øvrigt anerkendte
uddannelsesniveau. Det vil heller ikke være tilstrækkeligt, hvis personen er blevet opskolet, men
hvor forsørgelsesgrundlaget i perioden med opskoling udelukkende f.eks. har været orlovsydelse til
uddannelse, og hvor arbejdsgiveren dermed ikke løbende har udbetalt en supplerende aflønning.
Som eksempel på offentlig anerkendt opskoling, hvor arbejdsgiver løbende har udbetalt en
supplerende aflønning, kan nævnes opskoling, som den fremgår af cirkulære nr. 60446 af 29. juni
1998 om organisationsaftale for social- og sundhedsassistenter og sygehjælpere, hvorefter
sygehjælpere kan opskoles til social- og sundhedsassistenter, og hvor arbejdsgiveren aflønner i form
af en ugentlig godtgørelse, som ydes ved siden af de ydelser, de ansatte under efteruddannelsen vil
være berettiget til efter den til enhver tid gældende lovgivning.
Baggrunden for det foreslåede er, at opskolingsperioder, hvor arbejdsgiveren løbende har udbetalt
en supplerende aflønning under opskolingen, er sammenlignelig med perioder med elevløn, og det
er derfor ikke rimeligt, at sådanne perioder ikke vil kunne medregnes til anciennitet til tidlig
pension.
Den foreslåede ændring har den konsekvens, at opskolingsperioder vil kunne tælle med til perioder
med arbejdsmarkedstilknytning og dermed bidrage til anciennitet til tidlig pension.
Til § 2
Det foreslås, at lov om den sociale pensionsfond ophæves.
Det skyldes, at fonden er tom, og der vil dermed ikke længere være en social
pensionsfondPensionsforbedringer til personer, der har ret til social pension og til delpension, vil
skulle finansieres på anden vis.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 31. december 2022.
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0018.png
UDKAST 120922
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Det skyldes, at hverken lov om social pension eller
lov om den sociale pensionsfond gælder for Færøerne og Grønland, og at disse love ikke indeholder
en anordningshjemmel til at sætte loven i kraft for disse dele af riget.
Til § 4
Efter den gældende § 26 h i lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022,
er ret til tidlig pension betinget af, at personen har optjent anciennitet på arbejdsmarkedet i en lang
række år mellem det fyldte 16. år og det tidspunkt, hvor personen er 6 år fra at opnå
folkepensionsalderen.
Siden den 1. august 2021 har det været muligt for de ældste årgange at ansøge om ret til tidlig
pension, og de første personer kunne overgå til tidlig pension den 1. januar 2022. Der vil blandt
disse være personer, der helt eller delvist har fået afslag på tidlig pension og deriblandt nogle, som
ville have fået ret til tidlig pension, hvis alle perioder med obligatorisk praktik på en SU-
berettigende uddannelse, som beskrevet i forslaget til § 1, nr. 1, og perioder under opskoling, som
beskrevet i forslaget til § 1, nr. 2, kunne tælle med til anciennitet, da disse personer ansøgte om
tidlig pension.
Udbetaling Danmark vil ikke have mulighed for at identificere de sager, hvor en person eventuelt
vil kunne tildeles yderligere anciennitet på baggrund af den foreslåede lovændring. Det skyldes, at
der ikke findes registerdata om perioder med praktik på SU-berettigende uddannelser eller perioder
under opskoling, og at der efter gældende regler hverken tildeles anciennitet for perioder med
praktik på SU-berettigende uddannelser bortset fra perioder med skolepraktik eller perioder under
opskoling, idet der ikke er indbetalt ATP-bidrag. Udbetaling Danmark er således ikke i besiddelse
af oplysninger, der er egnet til at udsøge de relevante sager.
På denne baggrund foreslås i
stk. 1,
at personer, som er født i perioden fra 1956 til og med 1961, og
som forud for denne lovs ikrafttræden har fået helt eller delvist afslag på en ansøgning om ret til
tidlig pension på grund af manglende anciennitet, kan anmode Udbetaling Danmark om
genoptagelse af afgørelsen om ret til tidlig pension, medmindre vedkommende er omfattet af § 26 v,
stk. 2, i lov om social pension.
Det foreslåede betyder, at personer, der er født i perioden fra 1956 til og med 1961, som har fået
helt eller delvist afslag på en ansøgning om ret til tidlig pension, vil kunne anmode Udbetaling
Danmark om genoptagelse af afgørelsen, medmindre vedkommende har fået tilkendt førtidspension
eller seniorpension, får udbetalt en tilsvarende udenlandsk pension, eller hvis personen får udbetalt
udenlandsk pension, der svarer til folkepension efter lov om social pension, medmindre andet følger
af EU-retten.
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0019.png
UDKAST 120922
Årgang 1956, 1957 og 1958 vil nå folkepensionsalderen som 67-årige i henholdsvis 2023, 2024 og
2025. Personer i disse tre årgange kan derfor ved genoptagelse af deres afgørelse om ret til tidlig
pension potentielt have ret til at overgå til tidlig pension med det samme, hvis de med afgørelsen
opnår fuld ret til tidlig pension (op til tre år). Årgang 1959, 1960 og 1961 vil også nå
folkepensionsalderen som 67-årige og vil kunne overgå til tidlig pension i henholdsvis 2023, 2024
og 2025 i det omfang, de opfylder betingelserne. Årgang 1959 vil således kunne have ret til tidlig
pension i op til 3 år fra 2023. Manglende medregning til anciennitet af perioder med obligatorisk
praktik på SU-berettigende uddannelse som i den foreslåede § 1, nr. 1, og opskoling som i den
foreslåede § 1, nr. 2, kan have medført, at sådanne personer har fået delvist afslag på ret til tidlig
pension. Tilsvarende gælder for årgang 1960 og 1961.
Det foreslåede vil have den virkning, at Udbetaling Danmark vil skulle genvurdere
anciennitetsopgørelsen på grundlag af anmodningen om genoptagelse af afgørelsen om ret til tidlig
pension.
Det foreslås i
stk. 2,
at det er en betingelse for, at Udbetaling Danmark kan behandle en anmodning
om genoptagelse efter stk. 1, at vedkommende i perioden, der kan tælle med til anciennitet til tidlig
pension, jf. § 26 h, stk. 3, i lov om social pension, har været i praktik på en SU-berettigende
uddannelse, jf. § 26, stk. 1, nr. 17, eller har været under opskoling, jf. § 26, stk. 1, nr. 19, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Det betyder, at det vil være en betingelse for genoptagelse efter bestemmelsen, at personen i
perioden, der vil kunne medregnes til anciennitet, har været i ulønnet obligatorisk praktik på en SU-
berettigende uddannelse, som beskrevet forslaget til § 1, nr. 1, har været under opskoling, som
beskrevet i § 26, stk. 1, nr. 19, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Bestemmelsen er rettet mod personer, der i løbet af deres tid på arbejdsmarkedet har haft en periode
med opskoling, som antages at ville kunne medregnes til anciennitet til tidlig pension. Det vil ikke
være et krav for at anmode om genoptagelse, at personen kan gennemskue, hvor meget anciennitet
vedkommende vil kunne tildeles for perioden under opskoling eller en praktikperiode på en SU-
berettigende uddannelse.
Det foreslås i
stk. 3,
at anmodning om genoptagelse efter denne bestemmelse vil kunne indgives i
perioden fra den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023. Udbetaling Danmark vil så vidt muligt
skulle træffe afgørelse om ret til tidlig pension senest 4 måneder efter modtagelse af anmodningen.
Det vil medføre, at bestemmelsen vil skulle finde anvendelse i en tidsbegrænset periode på et halvt
år fra lovens ikrafttræden den 1. januar 2023, og at Udbetaling Danmark som udgangspunkt vil
skulle træffe afgørelse i forhold til en anmodning om genoptagelse senest efter 4 måneder fra
modtagelse af anmodningen om genoptagelse. Fristen på 4 måneder for Udbetaling Danmark til at
træffe afgørelse vil ikke være en absolut frist. Der vil kunne være situationer, hvor Udbetaling
19
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0020.png
UDKAST 120922
Danmark ikke vil kunne nå at træffe afgørelse inden for fristen, herunder bl.a. hvis afgørelsen vil
bero på indhentelse af dokumentation mv.
Det foreslås i
stk. 4,
at til personer, der opnår ret til tidlig pension på grundlag af genoptagelse efter
stk. 1, vil tidlig pension kunne udbetales fra tidspunktet for anmodning om genoptagelse, såfremt
personen ville kunne overgå til tidlig pension fra dette tidspunkt, medmindre vedkommende
modtager fleksydelse eller efterløn, jf. stk. 5. I tidlig pension, som udbetales for en periode forud for
tilkendelsen, fratrækkes sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp, der er udbetalt for den samme periode.
De personer, der vil kunne få deres afgørelse om ret til tidlig pension genoptaget, antages at have
indrettet sig på ikke at have ret til tidlig pension på baggrund af den afgørelse, disse personer har
fået efter de hidtil gældende regler og dermed at have haft et andet forsørgelsesgrundlag i perioden
frem til anmodning om genoptagelse. Når visse perioder med opskoling fremover vil kunne
medregnes til anciennitet til tidlig pension, foreslås for personer med opskolingsperioder, der har
fået afslag på en anmodning om tidlig pension, at tidlig pension tidligst vil kunne udbetales med
virkning fra tidspunktet for anmodningen om genoptagelse, såfremt personen ville kunne overgå til
tidlig pension fra dette tidspunkt, medmindre vedkommende modtager fleksydelse eller efterløn.
Det betyder, at personer født i årgang 1956, 1957, 1958 og
afhængig af fødselsdato
årgang 1959
vil kunne få ret til at få udbetalt tidlig pension fra anmodningen om genoptagelse, dog tidligst den 1.
januar 2023, hvis de opfylder betingelserne for ret til tidlig pension på anmodningstidspunktet,
medmindre personen har fået udbetalt efterløn eller fleksydelse i perioden mellem
anmodningstidspunkt og overgang til tidlig pension. Personer i disse årgange vil potentielt kunne
have ret til tidlig pension fra den 1. januar 2023. Er der udbetalt fleksydelse eller efterløn efter
anmodningen om genoptagelse, vild er ikke kunne udbetales tidlig pension for denne periode.
For personer, der anmoder om genoptagelse efter den foreslåede bestemmelse, og som efter
anmodningstidspunktet modtager sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp, vil denne ydelse blive fratrukket i tidlig pension, der udbetales for en periode, der
ligger forud for tilkendelsen af tidlig pension.
Det foreslås i
stk. 5,
at til personer, som er overgået til efterløn eller fleksydelse, udbetales tidlig
pension fra den 1. i måneden efter tidspunktet for overgang til tidlig pension efter afgørelsen om
genoptagelse.
Forslaget betyder, at en person, der ønsker at overgå til tidlig pension fra fleksydelse eller efterløn,
tidligst vil kunne få udbetalt tidlig pension fra den 1. i måneden efter tidspunktet for overgang til
tidlig pension på baggrund af en afgørelse om genoptagelse. Disse personer vil således ikke kunne
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Lovudkast - Forslag til ændring af lov om social pension og lov om ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
2621171_0021.png
UDKAST 120922
få udbetalt tidlig pension fra anmodningstidspunktet. Bestemmelsen følger samme princip som i §
33, stk. 3, i lov om social pension.
Det foreslås i
stk. 6,
at krav om tilknytning til arbejdsmarkedet efter § 26 s i lov om social pension
ikke gælder, når der på tidspunktet for afgørelse efter anmodning om genoptagelse er mindre end 13
måneder til, at personen tidligst vil kunne overgå til tidlig pension.
Inden overgang til tidlig pension er det en betingelse, at personen opfylder et krav om
arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende periode på 9 måneder, der ligger fra 12 til 3
måneder inden overgang til tidlig pension. Det foreslås, at kravet om arbejdsmarkedstilknytning
fraviges, hvis der på tidspunktet for afgørelsen efter genoptagelsesanmodningen er mindre end 13
måneder til overgang til tidlig pension. De 13 måneder er sammenfaldende med det tidspunkt, hvor
Udbetaling Danmark udsender et brev med erindring om arbejdsmarkedstilknytning.
Den foreslåede fravigelse af kravet om forudgående arbejdsmarkedstilknytning inden overgang til
tidlig pension vil kunne have betydning for personer født i årgang 1958-1960, som potentielt vil
kunne opnå ret til at overgå til tidlig pension i 2023 og 2024. Personer, der er født i 1961 og senere,
vil tidligst kunne overgå til tidlig pension i 2025. Det betyder, at de tidligst vil skulle opfylde
arbejdsmarkedstilknytningen fra 1. januar 2024, hvorfor der ikke vurderes et behov for en særskilt
overgangsordning for denne gruppe.
21