Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 357
Offentligt
2619741_0001.png
Bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
I medfør af § 9, stk. 2, § 73, § 74, stk. 6, nr. 1, og stk. 9, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. 2588 af
28. december 2021, lov nr. 566 af 10. maj 2022 og lov nr. 893 af 21. juni 2022,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser skal godkendes af
Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Godkendelsesordningen omfatter
1) arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som
er medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, jf. bekendtgørelse om systematisk
arbejdsmiljøarbejde og
2) arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen, jf. bekendtgørelse om bygherrens pligter § 5, stk. 3.
Stk. 3.
Godkendelsesordningen indeholder de krav, som udbydere af
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser skal opfylde for at blive og forblive
godkendt, fremgangsmåden ved ansøgning og godkendelse samt regler for
evaluering, kvalitetssikring og gebyr.
Stk. 4.
De obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser består af følgende uddannelser:
1) Uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er
medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, jf. kap. 2:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
2) Uddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, jf.
kap 3:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
Kapitel 2
Arbejdsmiljøuddannelsen for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Formål og særlige krav til indhold
§ 2.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, der er medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen, er at styrke det forebyggende arbejde og at
effektivisere arbejdsmiljøorganisationens arbejde. Uddannelsen skal sikre, at
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere får den fornødne viden om
arbejdsmiljø og om metoder til at varetage sikkerheds- og sundhedsmæssige
opgaver. Uddannelsen skal medvirke til, at samarbejdet om arbejdsmiljø sker på en
systematisk måde, både på det operationelle og det strategiske niveau. Uddannelsen
skal give arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere kompetencer til at medvirke
til at integrere arbejdsmiljø i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0002.png
§ 3.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen skal tilrettelægges således, at
kursusdeltagerne opnår en helhedsorienteret forståelse af arbejdsmiljøområdet
gennem undervisning i
1) principper for samarbejde, formidling og pædagogiske virkemidler, der kan
anvendes i arbejdsmiljøorganisationen,
2) arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion i virksomheden i henhold
til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, herunder deltagelse i den
årlige arbejdsmiljødrøftelse,
3) de strukturer på virksomheden, som arbejdsmiljøorganisationen indgår i og
samarbejdet i forbindelse hermed,
4) arbejdsmiljøorganisationens samarbejdsrelationer til andre
arbejdsmiljøaktører, herunder arbejdsmiljørådgivere, branchearbejdsmiljøråd,
Arbejdstilsynet m.v.,
5) arbejdsmiljøorganisationens planlægning og gennemførelse af det
forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden,
6) arbejdsmiljøorganisationens opgaver i relation til ulykker, nærved-ulykker og
sundhedsfarer og
7) metoder, som kan anvendes i det forebyggende arbejde, herunder betydningen
af positive arbejdsmiljøfaktorer, arbejdsmiljøgennemgange, tjekskemaer og
lignende redskaber for identificering af arbejdsmiljøproblemer, inddragelse af
indikatorer på arbejdsmiljøproblemer, udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger,
herunder inddragelse af sygefravær samt handlemuligheder vedrørende det
psykiske arbejdsmiljø.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 4.
Uddannelsen består af en fælles uddannelse på 22 timer, inkl. kortere pauser,
men ekskl. frokostpauser, fordelt ligeligt på 3 dage.
Stk. 2.
Uddannelsen gennemføres som kurser for hold på maksimalt 20 personer.
§ 5.
Uddannelsen kan gennemføres i sammenhæng eller opdeles i adskilte dage.
Stk. 2.
Deltagerne gennemfører som en del af uddannelsen, men uden for det
afsatte timetal på 22 timer, en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den
enkelte deltagers arbejde i arbejdsmiljøorganisationen.
Netuddannelse
§ 6.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og
arbejdsledere kan foregå som netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 3 og maksimalt 7
uger.
§ 7.
Netuddannelsen er betinget af, at:
1) Kursusudbyder til enhver tid kan dokumentere, at det anvendte it-system er
afprøvet, og at afprøvningen har vist, at systemet:
a) har en god driftsstabilitet,
b) giver god mulighed for dialog mellem deltagerne samt mellem den enkelte
deltager og underviseren,
c) er brugervenligt med nem betjening, overskuelighed og korte svartider,
d) kan følge og dokumentere deltageraktiviteten,
e) kan håndtere løsning af opgaver samt søgning og formidling af viden og
f) er sikret mod tab af data, uønsket adgang til data samt misbrug af data.
Side 2/9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0003.png
2) Deltagerne, inden kurset påbegyndes, gennem en præsentationsopgave har
dokumenteret tilstrækkelige it-kundskaber samt adgang til de fornødne tekniske
faciliteter.
3) Der maksimalt er 20 deltagere på det enkelte kursus.
4) Underviseren har kontakt med og kan rådgive deltagerne, så længe kurset
foregår.
5) Underviseren har den nødvendige viden om informationsteknologi og den
nødvendige pædagogiske erfaring, der gør vedkommende i stand til at arbejde
med netbaseret undervisning.
§ 8.
Netuddannelsen indledes med minimum 4 timers
tilstedeværelsesundervisning for det samlede hold, hvor den enkelte kursusdeltager
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af
arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes
forudsætninger kan danne grundlag for en aktivitetsplan over kursusdeltagerens
indsats i uddannelsesforløbet,
3) kan sætte sin virksomheds arbejdsmiljøarbejde i relation til
arbejdsmiljølovens hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til arbejdsmiljøorganisationens arbejdsopgaver, både i egen
virksomhed og i henhold til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
og
5) får introduktion til at gennemføre den netbaserede undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 21 Herudover skal der
være mulighed for at demonstrere det it-system, der skal anvendes i
undervisningen.
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviseren sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om
indhold og tidsplan for uddannelsesforløbet og
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere sig til
kursusdeltagerens egen arbejdsplads.
Stk. 4.
Opgaverne skal besvares på forskellige niveauer, og mindst én opgave
skal omfatte gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter på
kursusdeltagerens egen arbejdsplads, svarende til den praktiske opgave på
tilstedeværelsesuddannelsen.
§ 9.
Udbydere af netuddannelsen kan indtil den 1. januar 2026 fravige kravet om
minimum 4 timers tilstedeværelsesundervisning, jf. § 8, stk. 1, og krav til
undervisningslokaler, hjælpemidler og demonstration af it-system, jf. § 8, stk. 2,
ved at meddele Arbejdstilsynet, at hele uddannelsen gennemføres med netbaseret
undervisning.
Kapitel 3
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer
Formål og særlige krav til indhold
§ 10.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer
af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen er at kvalificere koordinatorer til
selvstændigt at varetage funktionen som koordinator under projektering og
udførelse af bygge- og anlægsprojekter. Uddannelsen skal sikre, at koordinatorerne
erhverver sig kompetencer til at udøve lederskab som koordinator, får den fornødne
viden om arbejdsmiljø, og får indsigt i metoder til at varetage
Side 3/9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0004.png
arbejdsmiljøkoordinering på en systematisk måde under projektering og udførelse
af bygge- og anlægsprojekter. Uddannelsen skal give koordinatorerne viden om
samspillet mellem byggeproces, procesledelse og arbejdsmiljø i forbindelse med
arbejdsmiljøkoordinering.
Side 4/9
§ 11.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal tilrettelægges
således, at kursusdeltagerne undervises i:
1) Byggeprocesser, herunder koordinatorens samarbejde med bygge- og
anlægsprojektets aktører og mulighederne for at indarbejde hensyn til
arbejdsmiljø i projektets forskellige faser og processer.
2) Procesledelse, herunder koordinatorens lederskab og effektiv kommunikation.
3) Arbejdsmiljø i bygge- og anlægsprojektet, herunder principper for
forebyggelse, vurdering af risiko og effektivt samarbejde om arbejdsmiljø samt
relevant lovgivning om koordinatorens opgaver og funktion, jf. særligt
bekendtgørelse om bygherrens pligter, bekendtgørelse om projekterende og
rådgivers pligter og bekendtgørelse om bygge- og anlægsarbejde.
4) Metoder til koordinering under projektering og udførelse af bygge- og
anlægsprojektet, herunder især metoder til
a) at afgrænse ansvaret for forpligtelser ved flere projekterende og udførende
virksomheder,
b) at arbejde med plan for sikkerhed og sundhed, journal,
sikkerhedsrunderinger, opstartsmøder og sikkerhedsmøder,
c) at overdrage plan for sikkerhed og sundhed, der er udarbejdet under
projektering, til den koordinator, der skal koordinere under udførelse, og
d) at følge op over for bygherren og øvrige aktører tilknyttet bygge- og
anlægsprojektet.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 12.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø
består af en fælles uddannelse på i alt 37 timer, inkl. kortere pauser, men ekskl.
frokostpauser, fordelt ligeligt på mindst 4 dage.
§ 13.
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen, som gennemføres som tilstedeværelseskursus, kan gennemføres i
sammenhæng eller opdeles i adskilte dage.
Stk. 2.
Uddannelsen skal være gennemført inden 15 uger fra uddannelsens start.
Stk. 3.
Kursusdeltagerne skal som en del af kurset, men uden for det afsatte
timeantal på 37 timer, gennemføre en praktisk opgave, som kobler kursets indhold
med den enkelte deltagers arbejde som koordinator.
Netuddannelse
§ 14.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø
kan foregå som netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 6 og maksimalt 15
uger.
Stk. 3.
For gennemførelse af uddannelsen som netbaseret undervisning gælder §
7.
§ 15.
Netuddannelsen indledes med én dags tilstedeværelsesundervisning for det
samlede hold, hvor den enkelte kursusdeltager
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0005.png
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af
arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes
forudsætninger kan danne grundlag for en aktivitetsplan over
kursusdeltagerens indsats i uddannelsesforløbet,
3) kan sætte bygge- og anlægspladsens arbejdsmiljøarbejde i relation til
arbejdsmiljølovens hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til koordinatorens og arbejdsmiljøorganisationens opgaver og
funktion i henhold til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og
bekendtgørelse om bygherrens pligter og
5) supplerer sine forudsætninger for at gennemføre den netbaserede
undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 21 Herudover skal der
være mulighed for at demonstrere det it-system, der skal anvendes i
undervisningen.
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviser sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om
indhold og tidsplan for uddannelsesforløbet og
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere til
kursusdeltagerens egen arbejdsplads.
Stk. 4.
Opgaverne skal være af forskellige sværhedsgrader og mindst én opgave
skal omfatte gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter, som kobler kursets
indhold med den enkelte kursusdeltagers funktion som koordinator, svarende til den
praktiske opgave på tilstedeværelseskurset.
§ 16.
Udbydere af netuddannelsen kan indtil den 1. januar 2026 fravige kravet
om minimum én dags tilstedeværelsesundervisning, jf. § 15, stk. 1, og krav til
undervisningslokaler, hjælpemidler og demonstration af it-system, jf. § 15, stk. 2,
ved at meddele Arbejdstilsynet, at hele uddannelsen gennemføres med netbaseret
undervisning.
Kapitel 4
Fælles krav til udbydere af obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser for medlemmer
af arbejdsmiljøorganisationen og koordinatorer
Pædagogiske principper
§ 17.
Udbyder skal sørge for, at arbejdsmiljøuddannelserne tilrettelægges og
gennemføres, så de pædagogiske principper indeholder følgende:
1) Undervisningen skal differentieres i forhold til kursusdeltagernes
forudsætninger med udgangspunkt i kursusdeltagernes arbejdspladser og
kursusdeltagernes viden og erfaringer i forhold til den funktion, de skal udøve i
arbejdsmiljøorganisationen eller som koordinator.
2) Kursusdeltagerne skal lære metoder til gennemførelse af arbejdsmiljøarbejdet
i virksomheden via praktiske øvelser, der fortrinsvis har udgangspunkt i
konkrete situationer fra den enkeltes arbejdsplads.
3) Undervisningen skal organiseres og tilrettelægges, så
a) kursusdeltagerne inddrages aktivt,
b) kursusdeltagerne kan udveksle erfaringer om behandlingen af
arbejdsmiljøopgaverne,
c) kursusdeltagerne arbejder opgave- og problemorienteret,
d) der veksles mellem teori og praktiske øvelser og
Side 5/9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0006.png
e) den enkelte kursusdeltager sikres egnet introduktion til og tilbagemelding
på den praktiske opgave, jf. § 5.
Uddannelsesplaner
Side 6/9
§ 18.
Udbydere af arbejdsmiljøuddannelserne skal udarbejde en
uddannelsesplan for hver uddannelse, der udbydes. Den enkelte uddannelsesplan
skal opfylde kravene i kapitel 2 eller 3 for den pågældende uddannelse og
indeholde de i bilag 1 anførte oplysninger og beskrivelser.
Stk. 2.
Uddannelsesplanen skal være tilgængelig for kursusdeltagerne senest ved
kursets begyndelse. Kursusdeltagerne skal have et kursusprogram.
Undervisere
§ 19.
Udbyder skal sørge for, at en underviser i arbejdsmiljøuddannelsen har
følgende uddannelsesmæssige og arbejdsmiljøfaglige kvalifikationer:
1) Gennemgået underviserkursus af 9 dages varighed.
2) Deltaget i en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1, eller i anden
tilsvarende arbejdsmiljøuddannelse.
3) Erfaring med udførelse af praktisk arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende
arbejde af en varighed på mindst 1 år inden for de seneste 5 år. For undervisere
på arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal der være tale om praktisk
arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende arbejde inden for bygge- og
anlægsområdet.
4) Gennemført en voksenpædagogisk uddannelse svarende til minimum 120
timer.
5) Relevant undervisningserfaring.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at undervisere gennemfører arbejdsmiljøfaglig og
pædagogisk relevant efteruddannelse af 2 dages varighed årligt.
Stk. 3.
Udbyder skal sørge for, at undervisere vedligeholder deres kvalifikationer
ved at undervise på arbejdsmiljøuddannelsen, jf. § 1, i et omfang, der svarer til
mindst 4 kurser årligt, uanset kursustype.
§ 20.
Arbejdstilsynet afholder kurser for undervisere, jf. § 19, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet opkræver gebyr for deltagelse i kurser efter stk. 1.
Undervisningslokaler, hjælpemidler og udbyders organisatoriske forhold
§ 21.
Udbyder af en tilstedeværelsesuddannelse skal sørge for, at undervisningen
afvikles i egnede undervisningslokaler med nødvendige og velfungerende
pædagogiske og tekniske hjælpemidler, herunder it-udstyr med internetopkobling
og tilhørende printer.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at relevante netsøgninger og opslagsværker om
arbejdsmiljølovens bestemmelser, vejledninger fra Arbejdstilsynet,
branchearbejdsmiljørådene og lignende er tilgængelige for deltagerne.
§ 22.
Udbyder skal etablere og sikre varetagelsen af de administrative opgaver i
forbindelse med kursusudbud i form af kursusplanlægning, undervisers ansættelses-
eller kontraktforhold, tilmelding til kurser og udstedelse af kursusbeviser.
Stk. 2.
Udbyder skal føre tilsyn med og sikre, at betingelserne for godkendelsen
til enhver tid er opfyldt i forbindelse med gennemførelsen af uddannelsen, herunder
uddannelsens kvalitet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0007.png
Kapitel 5
Godkendelse af udbydere
§ 23.
Godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, jf.
§ 1, foretages af Arbejdstilsynet efter indstilling fra Danmarks
Akkrediteringsinstitution i henhold til kravene i kapitel 2-4.
§ 24.
Godkendelse er betinget af, at udbyderen afgiver de oplysninger, der er
nødvendige for vurdering af, om betingelserne for godkendelse er til stede.
Stk. 2.
Arbejdstilsynets godkendelse af en udbyder gælder i 3 år, med mindre
betingelserne for godkendelse ikke længere er til stede. Der kan inden for den 3-
årige periode ske godkendelse af yderligere uddannelsesplaner.
Stk. 3.
En udbyder, der er godkendt til at udbyde en arbejdsmiljøuddannelse, jf. §
1, skal meddele Arbejdstilsynet, hvis der sker ændringer i de forhold, som fremgik
af udbyderens ansøgningsmateriale om godkendelse.
Stk. 4.
Arbejdstilsynet kan tilbagekalde en godkendelse, hvis den groft
misbruges, eller der er alvorlige mangler i kvaliteten af den udbudte uddannelse.
§ 25.
Arbejdstilsynet registrerer og offentliggør en liste over udbydere, der er
godkendt til at afholde kurser i arbejdsmiljøuddannelserne, på Arbejdstilsynets
hjemmeside. Listen giver oplysning om den periode, den pågældende udbyder er
godkendt for.
§ 26.
Godkendte udbydere udsteder et kursusbevis til hver kursusdeltager for
gennemført arbejdsmiljøuddannelse. Udbyderen skal angive Arbejdstilsynets
journalnummer for den pågældende uddannelse på kursusbeviset.
§ 27.
Godkendte udbydere skal medvirke til evaluering og kvalitetssikring, jf. §
33.
§ 28.
Godkendte udbydere kan udbyde en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse
på fremmedsprog uden særskilt godkendelse af en uddannelsesplan for denne
uddannelse, såfremt uddannelsen gennemføres på grundlag af en godkendt
uddannelsesplan.
Fremgangsmåde ved ansøgning
§ 29.
Ansøgning om at blive godkendt til at udbyde en obligatorisk
arbejdsmiljøuddannelse skal indsendes til Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Arbejdstilsynets afgørelse sker på baggrund af en indstilling fra Danmarks
Akkrediteringsinstitution. Godkendte udbydere, som ønsker at udbyde yderligere
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, skal ansøge herom efter samme
fremgangsmåde.
Stk. 2.
Ansøgningsskemaet findes på Danmarks Akkrediteringsinstitutions
hjemmeside. Det er muligt at ansøge elektronisk.
Stk. 3.
Ansøgningsskemaet skal vedlægges
1) uddannelsesplaner, jf. § 18 og bilag 1 og
2) dokumentation for undervisernes kvalifikationer, jf. § 19.
Stk. 4.
Udbyder skal endvidere oplyse i ansøgningen om sine organisatoriske og
ledelsesmæssige forhold ved administrationen af arbejdsmiljøuddannelsen,
herunder udbyders virksomhedsstruktur, den enhed, der ansøger om godkendelse,
og navn og stilling for den ansvarlige leder for arbejdsmiljøuddannelsen.
Side 7/9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0008.png
Stk. 5.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund af
ansøgningen en begrundet indstilling, som sendes til Arbejdstilsynet, jf. § 21.
Arbejdstilsynet træffer herefter afgørelse om ansøgningen og meddeler denne til
ansøgeren.
Side 8/9
Evaluering og kvalitetssikring
§ 30.
Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager kvalitetskontrol af godkendte
kursusudbydere af en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse.
Stk. 2.
Kvalitetskontrollen består af:
1) Stikprøvevis kontrolbesøg på udvalgte kurser med overværelse af
undervisningen og interview af kursusdeltagere, underviser og kursusudbyder.
2) En årlig evalueringsrapport, der opgør antallet af udbudte kurser og antallet af
deltagere, samler og bearbejder de løbende evalueringer af undervisningen, som
kursusudbydere er forpligtet til at gennemføre efter § 33, og resultater af
kontrolbesøgene. Evalueringsrapporten sendes med udgangen af 1. kvartal til
Arbejdstilsynet.
§ 31.
Arbejdstilsynet sender evalueringsrapporten til Arbejdsmiljørådet og
offentliggør efterfølgende rapporten på Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 32.
Vurderer Danmarks Akkrediteringsinstitution efter besøg på et kursus eller
på anden baggrund, at kursusudbyderen ikke opfylder betingelserne for
godkendelse, indstilles det til Arbejdstilsynet, at kursusudbyderens godkendelse
tilbagekaldes.
Stk. 2.
Kursusudbyderen skal forinden have mulighed for at kommentere
indstillingen.
Udbyders pligter i forbindelse med evaluering og kvalitetskontrol
§ 33.
Til brug for evaluering og kvalitetskontrol skal udbyder
1) løbende sørge for, at kursusdeltagerne evaluerer hvert kursus efter nærmere
bestemte retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution,
2) årligt udarbejde en oversigt over udbudte kurser og deltagerantal efter
nærmere bestemte retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution og
3) give Danmarks Akkrediteringsinstitution adgang til at aflægge kontrolbesøg
på kurser, som kursusudbyderen afholder.
Kapitel 6
Gebyr
Arbejdstilsynet
§ 34.
Arbejdstilsynet opkræver et gebyr for den tid, der medgår ved
Arbejdstilsynets behandling af ansøgninger om godkendelse som udbyder af en
arbejdsmiljøuddannelse. Dette gælder, uanset om der meddeles afslag, eller om
ansøgningen trækkes tilbage.
§ 35.
Arbejdstilsynets gebyr for at behandle sager om godkendelse fastsættes, så
de langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Arbejdstilsynets gebyr udgør
i 2022-priser kr. 588 ekskl. moms pr. påbegyndt time.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 357: Orientering om høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, fra beskæftigelsesministeren
2619741_0009.png
Stk. 2.
Arbejdstilsynets gebyr reguleres hvert år pr. 1. januar med det generelle
pris- og lønindeks, jf. arbejdsmiljølovens § 74, stk. 9. Den aktuelle gebyrsats vil
fremgå af Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 36.
Betales gebyret ikke rettidigt, forrentes gebyret med 1,5 pct. for hver
påbegyndt måned fra forfaldsdag.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet har udpantningsret for det manglende indbetalte gebyr.
Stk. 3.
Hvis en ansøger trods gentagne påkrav har undladt at betale
Arbejdstilsynets gebyr efter denne bekendtgørelse, vil Arbejdstilsynet overdrage
inddrivelsen til SKAT.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
§ 37.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr for at udarbejde en
begrundet indstilling til en ansøgning om godkendelse til at afholde kurser i en
arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1. Gebyret fastsættes, så de langsigtede
gennemsnitlige omkostninger dækkes. Gebyret udgør i 2022-priser kr. 16.500
ekskl. moms pr. uddannelsesplan.
Stk. 2.
Gebyret betales forud for udarbejdelsen af indstillingen, jf. stk. 1.
§ 38.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr fra alle godkendte
udbydere for den årlige evaluering og kvalitetskontrol af godkendte
kursusudbydere. Gebyret fastsættes, så de langsigtede gennemsnitlige omkostninger
dækkes. Gebyret udgør i 2022-priser kr. 6.600 ekskl. moms for den årlige
evaluering pr. godkendt uddannelsesplan.
Stk. 2.
Gebyret betales forud for et år ad gangen.
Kapitel 7
Klageadgang
§ 39.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages efter
lov om arbejdsmiljø, jf. § 81.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 766 af 24. maj 2022 om godkendelse af udbydere af de
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser ophæves.
Arbejdstilsynet,
Sine Frederiksen
/ Sofie Bisbjerg
Side 9/9