Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2616381_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0002.png
56
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,5 mio. kr. skyldes, at der i
2022 var afsat en reserve på 18,7 mio. kr. til sy-
stemmodernisering af tværgående it-understøtning
af beskæftigelsesindsatsen, der i 2023 er udmøntet
på § 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering og § 17.46.73. Tværgående it-under-
støtning af beskæftigelsesindsatsen, hvor system-
moderniseringen vil ske. Hertil kommer, at der i
2022 var indarbejdet en negativ budgetregulering
på 3,7 mio. kr. som følge af lavere indtægtsskøn
fra skærpet tilsyn og naturgasanlæg og en negativ
budgetregulering på 7,8 mio. kr. vedrørende im-
plementering af EESSI hos Udbetaling Danmark.
17.19.32. Tilskud til Lønmodtagernes Garantifond
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,5 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil på kontoen som følge af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle
lønmodtagere skal have ret til betalt ferie -en ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober
2017.
17.19.77. Budgetreguleringer vedrørende delloft for indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at re-
serven vedrørende seniorpension er nulstillet, da
seniorpension er implementeret og ligger på et
højere niveau end forventet ved ordningens indfø-
relse.
16,3
7,8
-8,5
183,9
174,4
-9,5
150,0
-
-150,0
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0003.png
57
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 709,2 mio. kr. skyldes, at re-
serven er nulstillet og udmøntet på bloktilskud-
saktstykket for 2022. På forslag til finanslov for
2023 er der tilført bevillingen, som bl.a. omfattet
af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kri-
stendemokraterne om en reformpakke for dansk
økonomi, hurtigere i job, et stærkere arbejdsmar-
ked, investeringer i fremtiden og innovative virk-
somheder af januar 2022.
17.19.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes primært, at
reserven er forhøjet med 97,0 mio. kr. (2022-pl) til
en særlig pulje til arbejdsmiljø som følge af Aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten om ret til tidlig pension
af oktober 2020 samt udløb af reserven på 31,0
mio. kr. til vanskeligt stillede familier med børn
som følge af Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2019 af november 2018.
17.21.01. Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 205,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af Aftale mellem daværende VLAK-rege-
ring, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-
parti om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og
ordnede forhold på arbejdsmarkedet af april 2019.
Dertil kommer udløb af bevillinger afsat på fi-
nansloven for 2020 og 2021 vedrørende hhv. ind-
sats mod social dumping og seksuel chikane og
forbedret psykisk arbejdsmiljø. Endeligt skyldes
mindreudgiften udløb af midlertidige covid-19-
bevillinger.
828,8
119,6
-709,2
81,4
164,1
82,7
560,3
354,4
-205,9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0004.png
58
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.21.04. Gebyrer for lovbundne virksomhedsbesøg samt ad-
ministrative bøder ...............................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,1 mio. kr. skyldes primært re-
videret skøn for indtægter vedr. administrative
bøder.
17.21.05. Forskning og forsøg på arbejdsmiljøområdet
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes primært, at der
i 2022 er indarbejdet en reduktion på 4,5 mio. kr.
som følge af udmøntning af besparelse på statens
konsulentforbrug, jf. Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2020
af december 2019.
17.21.08. Arbejdsmiljøforskningsfond (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,8 mio. kr. skyldes primært,
at der er indarbejdet en reduktion på 15,3 mio. kr.
som følge af planlagt medfinansiering af en ny ar-
bejdsmiljøaftale fra 2023 og frem samt at der er
tilbageført bevilling til denne konto på 2,2 mio. kr.
til administration af Arbejdsmiljøforskningsfon-
den. Hertil kommer, at der i 2022 var indarbejdet
en reduktion på 4,8 mio. kr. som følge af udmønt-
ning af besparelse på statens konsulentforbrug, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019.
17.21.09. Tilskud vedrørende forebyggelse af nedslidning og
ulykker (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes opregning fra
2022- til 2023-priser.
24,1
30,2
6,1
9,2
14,5
5,3
61,8
54,0
-7,8
101,4
106,9
5,5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0005.png
59
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde-
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
..................
413,3
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 37,7 mio. kr. skyldes primært en
forventning om kortere sagsbehandlingstider i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring vedrørende sager
efter lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttrauma-
tisk belastningsreaktion (særloven) og deraf afledt
fremrykning af tilkendelser af erstatninger mv. til
de berørte personer.
Indtægt .................................................................
Se ovenfor, idet afholdte erstatningsudgifter mv.
refunderes ved årets udgang af den ansættende
statsmyndighed.
17.23.12. Forskellige erstatninger mv.
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,7 mio. kr. skyldes primært en
stigende bevillingsprofil for udgifter relateret til
erstatninger vedrørende covid-19-vaccinations-
skader, der følger af lov om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring af juni 2022.
17.23.31. Besættelsestidens ofre
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,6 mio. kr. skyldes et fortsat
fald i antallet af erstatningsmodtagere omfattet af
ordningen. Erstatningsmodtagerne er ofre som
følge af besættelsestiden 1940-45 eller pårørende
hertil.
17.31.19. Engangstilskud til ydelsesmodtagere
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 55,7 mio. kr. skyldes, at der er
oprettet en ny underkonto med bevilling til udbe-
taling af en engangskompensation i 2023 til bor-
gere i kontanthjælpssystemet, som følge af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om nyt kontanthjælpssystem
med plads til børnene af juni 2022.
400,5
451,0
37,7
436,1
35,6
19,5
30,2
10,7
63,0
48,4
-14,6
-
55,7
55,7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0006.png
60
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af le-
dighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
232,3
Merudgiften på 78,1 mio. kr. skyldes, at bidraget
til den obligatoriske pensionsordning som forudsat
ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9 pct. i
2022 til 1,2 pct. i 2023.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af øv-
rige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............
1.051,9
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 298,0 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning som
forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9
pct. i 2022 til 1,2 pct. i 2023.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 165,1 mio. kr. skyldes, at ef-
terreguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter
sædvanlig praksis først indgår på det ordinære
ændringsforslag for finansloven for 2023. Endvi-
dere udgør størrelsen af arbejdsgiverkompensatio-
nen ved samtidighedsferie et stadigt stigende be-
løb, og er således større i 2023 end i 2022.
17.31.28. ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og ud-
dannelseshjælp
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,4 mio. kr. skyldes, at det for-
ventes, at der indbetales ATP-bidrag for en højere
andel af kontant- og uddannelseshjælpsmodtager-
ne. Dette skal ses i sammenhæng med, at en højere
andel har modtaget ydelsen i en periode på mini-
mum 12 måneder, hvilket er én af betingelserne for
indbetaling af ATP-bidraget.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 43,0 mio. kr. skyldes primært, at
efterreguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter
sædvanlig praksis først indgår på det ordinære
ændringsforslag for finansloven for 2023.
310,4
78,1
1.349,9
298,0
414,4
249,3
-165,1
84,4
89,8
5,4
39,7
82,7
43,0
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0007.png
61
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 14,1 mio. kr. skyldes primært, at
efterreguleringen i bidrag fra arbejdsgivere først
indgår på det ordinære ændringsforslag for fi-
nansloven for 2023 efter vanlig praksis.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel-
se under jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i antallet af fuldtidspersoner fra ca.
19.500 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 13.900
fuldtidspersoner i 2023.
17.31.39. ATP-bidrag for personer i fleksjob
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 26,0 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 72.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 81.100 helårspersoner i
2023, som kan henføres til indfasningen af Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om en reform af førtidspension og fleksjob af juni
2012.
17.31.51. Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser .........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 2.735,6 mio. kr. skyldes pri-
mært et fald på 2.102,1 mio. kr., da det som følge
af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny
ret til tidlig pension af oktober 2020 ikke længere
er muligt at udtræde af efterlønsordningen og få
tidligere indbetalt efterlønsbidrag udbetalt kontant
og skattefrit. Dertil skyldes det et samlet fald i ud-
gifterne til ordinær tilbagebetaling af efterlønsbi-
drag, samt kompensation til borgere der overgår til
tidlig pension fra efterløn, på 633,5 mio. kr.
69,8
83,9
14,1
44,3
31,5
-12,8
177,6
203,6
26,0
3.446,8
711,2
-2.735,6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0008.png
62
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.31.55. Forsikringsordninger vedrørende dagpenge ved
sygdom ..................................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 129,9 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i indtægterne fra forsikringspræmierne.
Faldet i forsikringspræmierne kan henføres til
COVID-19-situationen, da præmierne fastsættes
med udgangspunkt i udgifterne til ordningerne, og
disse var højere under COVID-19-pandemien.
17.32.02. Feriedagpenge
(Lovbunden)
................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 31,8 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af feriedagpengemodtagere fra
43.000 i 2022 til 31.000 i 2023. Faldet skyldes, at
budgetteringen for 2023 afspejler en forvent- ning
om, at overgangen til samtidighedsferie
fremadrettet vil medføre et lavere antal feriedag-
pengemodtagere. I modsat retning trækker, at der
er budgetteret med en højere gennemsnitlig udbe-
taling per modtager på ca. 1.700 kr. baseret på
regnskab 2021.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp m.fl.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 35,8 mio. kr. skyldes primært
meraktivitet som følge af lov nr. 324 af 16. marts
2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine samt en opdateret
prognose for antallet af fordrevne fra Ukraine og
konsolidering af økonomien bag loven.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 31,2 mio. kr. skyldes primært
meraktivitet som følge af lov nr. 324 af 16. marts
2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine samt en opdateret
prognose for antallet af fordrevne fra Ukraine og
konsolidering af økonomien bag loven.
711,7
581,8
-129,9
302,2
270,4
-31,8
308,5
344,3
35,8
239,9
271,1
31,2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0009.png
63
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.35.23. Revalideringsydelse mv. (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,1 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i antallet af modtagere af revali-
deringsydelse fra ca. 1.900 helårspersoner i 2022
til ca. 1.600 helårspersoner i 2023.
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 38,1 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af ledighedsydelsesmodtagere
hørende til § 17.35.25. Ledighedsydelse fra ca.
12.900 helårspersoner i 2022 til ca. 11.700 helårs-
personer i 2023. Kontoen er under indfasning, jf.
Aftale mellem den daværende SR-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol-
keparti om reform af refusionssystemet og tilpas-
ninger i udligningssystemet af februar 2015.
17.37.01. Dagpenge ved barsel
(Lovbunden)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 682,1 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af bar-
selsdagpenge fra ca. 51.100 fuldtidspersoner i
2022 til ca. 53.800 fuldtidspersoner i 2023 som
følge af en forventet stigning i antallet af fødsler i
2023 ift. 2022.
17.37.11. Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes primært en
forhøjelse af bevillingen i 2022 som følge af den
midlertidige ordning, hvor forældre, der måtte bli-
ve hjemme for at passe deres børn som følge af
COVID-19, kunne opnå en ret til barselsdagpenge
jf. Trepartsaftale mellem regeringen og arbejds-
markedets parter (FH, DA, AC, KL og Danske
Regioner) om midlertidig suspendering af ar-
bejdsgiverperioden samt ordning med barselsdag-
penge til forældre med hjemsendte børn om følge
af COVID-19 af november 2021.
82,9
72,8
-10,1
498,1
460,0
-38,1
11.845,5
12.527,6
682,1
92,5
84,8
-7,7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0010.png
64
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.38.11. Dagpenge ved sygdom
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 479,3 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af modtagere af sygedagpenge
på cirka 3.300 fuldtidspersoner. Aktivitetsfaldet
skyldes, at der i 2022 er en forventet ekstraordinær
høj aktivitet på kontoen, der primært kan henføres
til COVID-19-hjælpepakken om blandt andet ret
til refusion fra første fraværsdag for lønmodtagere
som følge af COVID-19-fravær i januar og februar
2022, jf. Trepartsaftale mellem regeringen og ar-
bejdsmarkedets parter (FH, DA, AC, KL og Dan-
ske Regioner) om midlertidig suspendering af ar-
bejdsgiverperioden samt ordning med barselsdag-
penge til forældre med hjemsendte børn som følge
af COVID-19 af november 2021.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,2 mio. kr. skyldes forventede
flere regresindtægter i 2023.
17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 18,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af bevillingen på 25,3 mio. kr. til viderefø-
relse af VEU-koordinatorer som følge af Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alter-
nativet om tiltag målrettet langtidsledige under
coronakrisen af maj 2021. Desuden er bevillingen
forhøjet med 10,0 mio. kr. til en styrket rekrutte-
ringsindsats af kvalificeret europæisk arbejdskraft
som følge af Aftale mellem regeringen, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristende-
mokraterne om styrket international rekruttering
af januar 2022. Hertil kommer en række mindre
ændringer i bevillingen.
5.258,3
4.779,0
-479,3
30,8
37,0
6,2
327,6
308,7
-18,9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0011.png
65
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.41.10. Udbetaling Danmark (tekstanm. 170)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 23,5 mio. kr. skyldes primært et
fald i bevillingsprofilen for afsatte midler til
administration af tidlig pension som følge af Af-
tale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til
tidlig pension af oktober 2020. Hertil kommer til-
førsel af bevilling til administration af jobpræmie-
ordninger som følge af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en reform-
pakke for dansk økonomi, hurtigere i job, et stær-
kere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og
innovative virksomheder af januar 2022 samt for-
længelse af det midlertidige børnetilskud til og
med 2023 som følge af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
af juni 2022.
17.41.41. Renter ...................................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 13,0 mio. kr. skyldes, at skønnet
for 2023 over beløb for tilskrevne renter fra
Gældsstyrelsen er opjusteret betragteligt baseret på
de faktiske niveauer fra 2020 og 2021. Det er en ny
regnskabspraksis gældende fra 2020, at til- skrevne
renter fra gæld, der ligger til inddrivelse i
Gældsstyrelsen skal bogføres på kontoen. Renter-
ne vedrører ydelse udbetalt af arbejdsløshedskas-
serne.
17.46.18. Refusion af hjælpemidler mv. til ledige og beskæf-
tigede (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes et forventet
fald i udgifterne til hjælpemidler og befordrings-
godtgørelse til bl.a. aktiverede kontanthjælpsmod-
tagere, revalidender og sygedagpengemodtagere.
Skønnet skyldes kommunernes lavere refusions-
anmodninger for 2022.
172,9
149,4
-23,5
4,6
17,6
13,0
70,9
62,3
-8,6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0012.png
66
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.30. Styrket indsats for ledige ordblinde og læse- og
skrivesvage (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til initiativet "Indsats for ordblinde og
læse- og skrivesvage" som følge af Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om stimuli og
grøn genopretning af december 2020.
17.46.41. Uddannelsesløft (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes primært, at
der på finansloven for 2022 var indarbejdet en
ekstraordinært reduktion af bevillingen i 2022 som
følge af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti om styrket opkvalificering af juni 2020.
17.46.43. Styrket indsats for ledige (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,5 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Pulje til ledige med
særlige udfordringer" som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om en forenklet beskæftigel-
sesindsats af august 2018. Hertil den aftalte bevil-
lingsprofil for initiativet "Pulje til særlig indsats til
ledige over 50 år" som følge af Aftale mellem re-
geringen, arbejdsmarkeds parter og Kommunerens
Landsforening om mangel på arbejdskraft af ok-
tober 2021.
17.46.45. Opkvalificeringsinitiativer (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,9 mio. kr. skyldes, at der i
2022 var afsat 15,0 mio. kr. til initiativet "Pulje til
uddannelse til personer, der har arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv" som følge af lov nr.
2588 af 28. december 2021 om ændring af lov om
aktiv beskæftigelsesindsats.
10,0
-
-10,0
226,9
252,8
25,9
15,2
26,7
11,5
18,1
3,2
-14,9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0013.png
67
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.53. Løntilskud til arbejdsgivere ved uddannelsesaftaler
for ledige og beskæftigede voksenlærlinge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af voksenlærlinge fra 10.100 i
2022 til 12.100 voksenlærlinge i 2023.
17.46.66. Udvikling af indsatsen for sygemeldte (tekstanm.
115)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Udvikling af ind-
satsen for sygemeldte" som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om en ny og for-
bedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet af april 2019.
17.46.70. Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og
andre aktører (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,1 mio. kr. skyldes udløb i den
aftalte bevillingsprofil for initiativet "Indsats for
flere traine-forløb" som følge af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Danske Folkeparti, Radikale
Venstre, Konservative og Alternativet om tiltag
målrettet langtidsledige under corona-krisen af
maj 2021.
418,1
517,8
99,7
-
16,7
16,7
8,1
-
-8,1
17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsat-
sen
(Driftsbev.)
......................................................
Nettoudgift ...........................................................
141,0
Merudgiften på 40,1 mio. kr. skyldes primært, at
der er indbudgetteret en merudgift til modernise-
ring af de statslige it-systemer i beskæftigelses-
indsatsen i perioden 2022-2025, som er overført
fra § 17.11.79.25. Reserve vedrørende systemmo-
dernisering af tværgående it-understøtning af be-
skæftigelsesindsatsen.
181,1
40,1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0014.png
68
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.74. Jobrotation
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,8 mio. kr. skyldes primært
udløb af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti om styrket opkvalificering af
juni 2020. Udløb af aftalerne medfører et forventet
fald i antal personer, der gennemfører et jobrota-
tionsforløb i 2023 sammenlignet med den forven-
tede aktivitet i 2022 på lidt under 100 fuldtidsper-
soner.
17.49.25. Motion og fællesskab på recept (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes udløb i den
aftalte bevillingsprofil for initiativet "Motion og
fællesskab på recept" som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2019 af november 2018.
17.51.04. Sporskifte (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 26,3 mio. kr. skyldes udløb i
den aftalte bevillingsprofil for initiativet "Spor-
skifteindsats" som følge af Aftale mellem regerin-
gen og arbejdsmarkedets parter om ét-årig forlæn-
gelse af Trepartaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse fra 2017.
17.54.11. Personlig assistance til personer med handicap
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,9 mio. kr. skyldes en forvent-
ning om, at et stigende refusions- og aktivitetsni-
veau i 2022 fortsætter i 2023.
17.54.21. Seniorjob for personer, som højst har 5 år til efter-
lønsalderen (tekstanm. 115)
(Lovbunden)
..........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af fuldtidspersoner i seniorjob
fra ca. 800 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 700
fuldtidspersoner i 2023 som følge af, at den for-
ventede tilgang til ordningen falder.
115,7
100,9
-14,8
5,9
-
-5,9
26,3
-
-26,3
246,3
264,2
17,9
122,1
105,4
-16,7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0015.png
69
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld førtidspension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere på baggrund af se-
neste regnskabstal.
17.55.01. Efterløn
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.133,9 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i antallet af modtagere af
skattefri præmie fra 8.300 personer i 2022 til ca.
18.000 personer i 2023 som følge af, at der i 2023
er en hel årgang, der når folkepensionsalderen.
Ligeledes forventes aktiviteten på efterløn at stige
fra ca. 35.480 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 37.130
fuldtidspersoner i 2023 som følge af nedjusterin-
gen af aktiviteten på tidlig pension. Endvidere
forventes den gennemsnitlige efterløn at falde fra
ca. 168.000 kr. i 2022 til 162.000 kr. i 2023.
17.56.01. Fleksjob med fast refusion
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 314,8 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i aktiviteten fra ca. 37.700 helårsper-
soner i 2022 til ca. 35.100 helårspersoner i 2023.
Mindreudgiften kan henføres til, at udgifterne til
fleksjob i mindre grad afholdes på denne konto og
i højere grad på § 17.56.04. Fleksjob med variabel
refusion, jf. Aftale mellem den daværende SR-re-
gering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti om reform af refusionssystemet
og tilpasninger i udligningssystemet af februar
2015.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,0 mio. kr. skyldes et forventet
fald i aktiviteten på kontoen fra ca. 2.200 helårs-
personer i 2022 til ca. 2.000 helårspersoner i 2023.
48,5
56,2
7,7
6.948,1
8.082,0
1.133,9
4.842,8
4.528,0
-314,8
126,7
118,7
-8,0
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0016.png
70
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.56.04. Fleksjob med variabel refusion
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 428,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 53.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 62.100 helårspersoner i
2023. Merudgiften kan henføres til, at udgifterne
til fleksjob i stigende grad afholdes på denne konto
og i mindre grad på § 17.56.01. Fleksjob med fast
refusion, jf. Aftale mellem den daværende SR-re-
gering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti om reform af refusionssystemet
og tilpasninger i udligningssystemet af februar
2015.
17.56.05. Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 419,1 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 51.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 60.500 helårspersoner i
2023. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og
fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den da-
værende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af re-
fusionssystemet og tilpasninger i udligningssyste-
met af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 238,0 mio. kr. skyldes primært,
at det ikke længere er muligt at udtræde af fleksy-
delsesordningen og få tidligere indbetalt fleksy-
delsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit som
følge af Aftale mellem regeringen, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
en ny ret til tidlig pension af oktober 2020.
2.052,6
2.481,5
428,9
2.017,7
2.436,8
419,1
746,8
508,8
-238,0
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0017.png
71
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper og per-
soner med handicap (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativerne "Initiativer for
kriminalitetstruede unge" og "Bedre udslusning og
overgang fra særligt tilrettelagt ungdomsuddan-
nelse (STU)" som følge af Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af sats-
puljen for 2019 af november 2018. Hertil kommer,
at kontoen er forhøjet med 4,3 mio. kr. i 2023 til
initiativet "Udvikling af den sociale indsats på det
rummelige arbejdsmarked" som følge af, at bevil-
lingen i 2024 tilsvarende er reduceret med 4,3 mio.
kr. som led i en samlet plan for finansiering af en
systemmodernisering i Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering
17.59.26. Pulje til kommunernes udgifter til varmehjælp efter
eksisterende ordninger (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny som følge af tillægsaftale til Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Frie Grøn-
ne og Kristendemokraterne om målrettet varme-
check af januar 2022, hvor der er afsat 100 mio.
kr. (2022-pl) i 2023.
17.61.03. Særligt børnetilskud
(Lovbunden)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 68,1 mio. kr. skyldes primært lov
nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
samt en opdateret prognose for antallet af for-
drevne fra Ukraine og konsolidering af økonomien
bag loven.
20,9
14,0
-6,9
-
103,9
103,9
405,7
473,8
68,1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0018.png
72
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.61.08. Det midlertidige børnetilskud
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 226,7 mio. kr. skyldes forlængel-
sen af det midlertidige børnetilskud til og med
2023 som følge af Aftale mellem regeringen, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Alternativet og Kristendemokraterne om nyt
kontanthjælpssystem med plads til børnene af juni
2022.
115,9
342,6
226,7
17.62.02. Boligsikring
(Lovbunden)
.....................................
Udgift............................................................................ 2.633,0
Merudgiften på 269,7 mio. kr. skyldes hovedsa-
geligt meraktivitet som følge af lov nr. 324 af 16.
marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine samt en op-
dateret prognose for antallet af fordrevne fra
Ukraine og konsolidering af økonomien bag loven
og ny befolkningsprognose fra Danmarks Stati-
stik.
17.62.03. Støtte til betaling af beboerindskud
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,1 mio. kr. skyldes, at skøn-
net for 2023 er nedjusteret på baggrund af et for-
ventet lavere skøn.
2.902,7
269,7
177,1
167,0
-10,1
17.62.04. Tab på garantier for flygtninges fraflytningsudgifter
mv.
(Lovbunden)
...................................................
Udgift ....................................................................
12,8
Merudgiften på 29,2 mio. kr. skyldes hovedsagligt
lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine samt en opdateret prognose for antallet af
fordrevne fra Ukraine og konsolidering af økono-
mien bag loven.
17.63.01. Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,8 mio. kr. skyldes primært, at
skønnet er nedjusteret som følge af lavere for-
skudsrefusionsanmodninger for de to første kvar-
taler af 2022. Dertil kommer ny ordning om ve-
derlagsfri tandpleje for unge mellem 18-21 år. De
forventes ikke længere at benytte ordning om til-
skud til tandpleje for økonomisk vanskeligt stille-
de, da de nu er omfattet af den kommunale tand-
pleje.
42,0
29,2
82,6
75,8
-6,8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0019.png
73
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.64.01. Folkepension (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.......
Udgift .................................................................... 144.865,9
Merudgiften på 8.748,9 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af modtagere af folke-
pension fra 2022 til 2023 som følge af den demo-
grafiske udvikling, en stigning i gennemsnitsydel-
sen som følge af den årlige regulering af ydelser
samt en lempeligere indtægtsregulering som følge
af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kri-
stendemokraterne om en reformpakke for dansk
økonomi, hurtigere i job, et stærkere arbejdsmar-
ked, investeringer i fremtiden og innovative virk-
somheder af januar 2022.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 13,3 mio. kr. skyldes primært en
lempeligere indtægtsregulering som følge af Afta-
le mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristende-
mokraterne om en reformpakke for dansk økono-
mi, hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, in-
vesteringer i fremtiden og innovative virksomhe-
der af januar 2022.
17.64.04. Overførsel fra Den Sociale Pensionsfond
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 22,0 mio. kr. skyldes, at der
ikke længere budgetteres på kontoen, da fondens
grundkapital er udløbet, og der derfor ikke længere
vil være overførsler af midler fra fonden.
17.64.06. Højeste, mellemste og almindelig førtidspension
(tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 547,6 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af helårspersoner fra ca.
54.800 i 2022 til ca. 49.100 i 2023. Det forventede
fald skyldes, at der ikke længere er tilgang af før-
tidspensionister til gammel førtidspensionsord-
ning.
153.614,8
8.748,9
238,2
251,5
13,3
22,0
-
-22,0
7.067,2
6.519,6
-547,6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0020.png
74
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst-
anm. 126)
(Lovbunden)
.........................................
Udgift.......................................................................... 17.316,6
Merudgiften på 2.842,3 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
86.400 i 2022 til ca. 96.900 i 2023. Den forventede
stigning skyldes, at nytilkendelser til førtidspen-
sion placeres her.
Indtægt ....................................................................... 13.802,5
Merindtægten på 2.271,7 mio. skyldes udviklin-
gen på § 17.64.10.10. Førtidspension med variabel
medfinansiering, da kontoen vedrører kommunal
medfinansiering af førtidspension.
17.64.13. Seniorpension
(Lovbunden)
.................................
Udgift............................................................................ 3.207,4
Merudgiften på 1.021,7 mio. kr. skyldes stigende
aktivitet fra ca. 16.200 helårspersoner i 2022 til ca.
20.800 helårspersoner i 2023. Den forventede sti-
gende aktivitet skyldes dels, at antallet af tilken-
delser er højere end forudsat ved ordningens ind-
førelse og dels at seniorpensionisterne ved tilken-
delsestidspunktet er yngre end forventet, hvorved
de er på ordningen i længere tid.
Indtægt ......................................................................... 2.444,3
Merindtægten på 812,8 mio. kr. skyldes, at konto-
en er kommunal medfinansiering af seniorpension
og således følger økonomien på § 17.64.13.10.
Seniorpension.
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 16.200 helårspersoner i 2022 til ca.
20.800 helårspersoner i 2023. Den forventede sti-
gende aktivitet skyldes dels, at antallet af tilken-
delser er højere end forventet ved ordningens ind-
førelse og dels at seniorpensionisterne ved tilken-
delsestidspunktet er yngre end forudsat, hvorved
de er på ordningen i længere tid.
20.158,9
2.842,3
16.074,2
2.271,7
4.229,1
1.021,7
3.257,1
812,8
36,7
47,1
10,4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
2616381_0021.png
134
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.64.15. Supplerende arbejdsmarkedspension for seniorpen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 9.300 helårspersoner i 2022 til ca.
13.600 helårspersoner i 2023. Den forventede
stigning i aktiviteten skyldes dels generelt flere
seniorpensionister, og dels at en større andel af
seniorpensionisterne frivilligt indbetaler til sup-
plerende arbejdsmarkedspension.
17.64.16. Tidlig pension
(Lovbunden)
.................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.366,9 mio. kr. skyldes en ni-
veaujustering på baggrund af seneste regnskabstal.
Der forventes på den baggrund et fald i aktivitet fra
ca. 24.500 helårspersoner i 2022 til ca. 14.000
helårspersoner i 2023.
17.64.17. ATP-bidrag for modtagere af tidlig pension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 23,6 mio. kr. skyldes en ni-
veaujustering på baggrund af seneste regnskabstal.
Der forventes på den baggrund et fald i aktivitet fra
ca. 24.500 helårspersoner i 2022 til ca. 14.000
helårspersoner i 2023.
41,9
62,7
20,8
3.485,3
2.118,4
-1.366,9
55,5
31,9
-23,6