Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2616380_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
Side 2 af 6
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
Side 3 af 6
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 55,7 mio. kr. skyldes udbetaling af en kompensation i 2023 til borgere i
kontanthjælpssystemet som følge af aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om nyt kontant-
hjælpssystem med plads til børnene af juni 2022 (§ 17.31.19.).
Kontoen er ny som følge af tillægsaftale til Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Frie Grønne og Kristendemokrater-
ne om målrettet varmecheck af januar 2022. I 2023 er der indbudgetteret 103,9 mio. kr.
på puljen (§ 17.59.26.).
Merudgiften på 226,7 mio. kr. skyldes forlængelsen af det midlertidige børnetilskud til
og med 2023 som følge af aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne om nyt kontanthjælpssy-
stem med plads til børnene af juni 2022 (§ 17.61.08.).
Merudgiften på 29,2 mio. kr. skyldes hovedsageligt lov nr. 324 af 16. marts 2022 om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine samt en opdate-
ret prognose for antallet af fordrevne fra Ukraine og konsolidering af økonomien bag
loven (§ 17.62.04.).
Reserver
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at reserven vedrørende seniorpension er nul-
stillet på finansloven for 2023. Reserven er nulstillet, da seniorpension er implemente-
ret og ligger på et højere niveau end forventet ved ordningens indførelse (§ 17.19.77.).
Mindreudgiften på 709,2 mio. kr. skyldes, at reserven på finansloven for 2022 er nulstil-
let og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2022. På forslag til finanslov for 2023 er
bevillingen bl.a. omfattet af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en reformpakke for dansk
økonomi, hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og inno-
vative virksomheder af januar 2022 (§17.19.78).
Merudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes primært, at reserven er forhøjet med 97 mio. kr.
(2022-pl) i 2023 til en særlig pulje til arbejdsmiljø som følge af Aftale mellem Regerin-
gen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om ret til tidlig pension
af oktober 2020 samt udløb af reserven på 31,0 mio. kr. til vanskeligt stillede familier
med børn som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018 (§ 17.19.79.).
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
Side 4 af 6
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 205,9 mio. kr. skyldes primært udløb af Aftale om en ny og forbed-
ret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet af april 2019. Dertil
kommer udløb af bevillinger afsat på finansloven for 2020 og 2021 vedr. hhv. indsats
mod social dumping og seksuel chikane og forbedret psykisk arbejdsmiljø. Endeligt
skyldes mindreudgiften udløb af midlertidige covid-19-bevillinger (§ 17.21.01.).
Merudgiften på 78,1 mio. kr. skyldes, at bidraget til den obligatoriske pensionsordning
som forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9 pct. i 2022 til 1,2 pct. i 2023 (§
17.31.20.).
Merudgiften på 298,0 mio. kr. skyldes primært, at bidraget til den obligatoriske pensi-
onsordning som forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9 pct. i 2022 til 1,2
pct. i 2023 (§ 17.31.21.).
Mindreindtægten på 165,1 mio. kr. skyldes, at der i 2022 indgår en efterregulering i
ATP-bidrag fra arbejdsgivere for tidligere år, mens efterreguleringen i 2023 efter sæd-
vanlig praksis først indarbejdes på det ordinære ændringsforslag til finansloven for
2023 (§ 17.31.24.).
Merindtægten på 43,0 mio. kr. skyldes, at der i 2022 indgår en efterregulering i ATP-
bidrag fra arbejdsgivere for tidligere år, mens efterreguleringen i 2023 efter sædvanlig
praksis først indarbejdes på det ordinære ændringsforslag til finansloven for 2023 (§
17.31.29.).
Mindreudgiften på 2.735,6 mio. kr. skyldes primært, at det i 2023 ikke vil være muligt at
udtræde af efterlønsordningen og få tidligere indbetalt efterlønsbidrag udbetalt kontant
og skattefrit som det var tilfældet i seks måneder i 2022 som følge af Aftale mellem re-
geringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tid-
lig pension af oktober 2020 (§ 17.31.51.).
Merudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af voksenlærlinge
fra 10.100 i 2022 til 12.100 voksenlærlinge i 2023 (§ 17.46.53.).
Merudgiften på 40,1 mio. kr. skyldes primært, at der er indbudgetteret en merudgift til
modernisering af de statslige it-systemer i beskæftigelsesindsatsen i perioden 2022-
2025, som er overført fra § 17.11.79.25. Reserve vedrørende systemmodernisering af
tværgående it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen (§ 17.46.73.).
Mindreudgiften på 26,3 mio. kr. skyldes udløb i den aftalte bevillingsprofil for initiati-
vet "Sporskifteindsats" som følge af Aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter om ét-årig forlængelse af Trepartaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, ef-
ter- og videreuddannelse fra 2017 (§ 17.51.04.).
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
Side 5 af 6
Merudgiften på 428,9 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i aktiviteten fra ca.
53.160 helårspersoner i 2022 til ca. 62.150 helårspersoner i 2023. Den forventede stig-
ning i aktiviteten kan henføres til, at udgifterne til fleksjob påbegyndt 1. juli 2014 eller
senere for personer visiteret til fleksjobordningen efter 2012 afholdes på denne konto,
jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssyste-
met af februar 2015. Udviklingen på kontoen skal ses i sammenhæng med en faldende
aktivitet på § 17.56.01. Fleksjob med fast refusion (§ 17.56.04.).
Merudgiften på 419,1 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i aktiviteten fra ca.
51.150 helårspersoner i 2022 til 60.520 helårspersoner i 2023. Den forventede stigning
kan henføres til indfasningen af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og
fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpas-
ninger i udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.05.).
Mindreudgiften på 238,0 mio. kr. skyldes primært, at det som følge af Aftale mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til
tidlig pension af oktober 2020 ikke længere er muligt at udtræde af fleksydelsesordnin-
gen og få tidligere indbetalt fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit. Ligeledes
forventes et fald i aktiviteten på fleksydelse fra ca. 3.200 helårspersoner i 2022 til 2.600
helårspersoner i 2023 (§ 17.56.11.).
Mindreindtægten på 22,0 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen,
da den Sociale Kapitalfonds grundkapital er udløbet, og der derfor ikke længere vil væ-
re overførsler af midler fra fonden (§ 17.64.04.).
Merudgiften på 1.021,7 mio. kr. skyldes stigende aktivitet fra ca. 16.200 helårspersoner i
2022 til ca. 20.800 helårspersoner i 2023. Den stigende aktivitet skyldes dels, at antallet
af tilkendelser er højere end forventet ved ordningens indførelse, og dels at seniorpen-
sionisterne ved tilkendelsestidspunktet er yngre end forventet, hvorved de forventes at
være på ordningen i længere tid (§ 17.64.13.).
Merindtægten på 812,8 mio. kr. afspejler udviklingen på underkonto § 17.64.13.10., da
kontoen vedrører kommunal medfinansiering af seniorpension (§ 17.64.13.).
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes stigende aktivitet fra ca. 9.300 helårspersoner i
2022 til ca. 13.600 helårspersoner i 2023. Stigningen i aktiviteten skyldes dels generelt
flere seniorpensionister, og dels at en større andel af seniorpensionisterne frivilligt ind-
betaler til supplerende arbejdsmarkedspension (§ 17.64.15.).
Mindreudgiften på 1.366,9 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af seneste
regnskabstal. Der forventes på den baggrund et fald i aktivitet fra ca. 24.500 helårsper-
soner i 2022 til ca. 14.000 helårspersoner i 2023 (§ 17.64.16.).
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Beskæftigelsesudvalget
Side 6 af 6
Mindreudgiften på 23,6 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af seneste
regnskabstal. Der forventes på den baggrund et fald i aktivitet fra ca. 24.500 helårsper-
soner i 2022 til ca. 14.000 helårspersoner i 2023 (§ 17.64.17.).