Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2613825_0001.png
NOTAT
Endelig status fra landets kommuner om de-
res strategi for arbejdstid og sygefravær på
ældreområdet
August 2022
J.nr. 2021 - 9558
CAPA
Indhold
I forbindelse med aftale om Finansloven for 2018 blev regeringen og DF enige om
at styrke ældreplejen, herunder at afsætte 500 mio. kr. årligt 2018-2021 til en bedre
bemanding i ældreplejen. Midlerne skulle i videst muligt omfang anvendes til at op-
justere arbejdstiden for deltidsansatte medarbejdere og oprette nye fuldtidsansættel-
ser på plejehjem og i hjemmeplejen. Alle 98 kommuner i Danmark har modtaget
midler fra puljen.
Som afslutning på forløbet er alle kommuner blevet bedt om at udarbejde en samlet
status over deres strategier og politikker for arbejdstid og sygefravær med et særligt
fokus på ældreområdet. Kommunerne udfyldte i 2018 en tilsvarende status forud for
udbetalingen af midlerne.
Notatet sammenfatter kommunernes indberetning i 2022 og sammenholder dem med
indberetningen fra 2018. Notatet indeholder følgende elementer, som afspejler de
syv specifikke emner, som kommunerne blev bedt om at forholde sig til.
Samlet opsummering
Emne 1: Arbejdstid på ældreområdet
Emne 2: Politikker for arbejdstid på ældreområdet
Emne 3: Generel sygefraværspolitik
Emne 4: Specifik sygefraværspolitik på ældreområdet
Emne 5: Evalueringer på sygefraværspolitikken
Emne 6: De mest effektive sygefraværsindsatser iflg. kommunernes oplevelse
Emne 7: Konsekvenser for kerneopgaven
Samlet opsummering
Arbejdstid på ældreområdet
Der er sket en stigning i andelen af fuldtidsansatte fra 18 pct. til 21 pct. fra 2018
til 2022.
61 kommuner angiver i 2022, at de har en politik for at øge den gennemsnitlige
arbejdstid på ældreområdet. Det er mere end dobbelt så mange sammenlignet
med 2018.
Kommuner, der har en politik, søger primært at øge arbejdstiden gennem hyp-
pige tilbud om at gå op i tid, f.eks. i forbindelse med MUS-samtaler.
Generel sygefraværspolitik
Alle 98 kommuner angiver i både 2018 og 2022, at de har en generel politik,
indsats eller strategi for at mindske sygefravær.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0002.png
Forebyggelsesindsatsen
består primært i en fokuseret arbejdsmiljøindsats, kom-
petenceudvikling af ledere og tillidsrepræsentanter og forskellige sundhedstil-
bud til medarbejdere som f.eks. yoga, fitness og coaching.
Fastholdelsesindsatsen
består primært i udarbejdelse af individuelle fastholdel-
sesplaner med mulighed for tilbagevenden på nedsat tid, nye arbejdsopgaver el-
ler via delvis raskmelding.
Særligt det psykiske arbejdsmiljø fylder i 2022 mere hos kommunerne sammen-
lignet med i 2018. Kommunerne fokuserer f.eks. på at fremme trivsel, øge ind-
flydelse og ansvar for medarbejderen og sætte realistiske krav til medarbejderne
for at mindske risikoen for stress.
Specifik sygefraværspolitik på ældreområdet
52 kommuner angiver i 2022, at de har en specifik sygefraværspolitik på ældre-
området. I 2018 var det 39 kommuner.
Kommuner med en specifik politik for ældreområdet fremhæver både fokusom-
råder inden for psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Generelt er der tale om supple-
menter til kommunens generelle sygefraværspolitik.
Kommunerne har et udbredt fokus på tæt kontakt til den sygemeldte, især tidligt
i sygdomsforløbet.
I 2022 benytter kommunerne sig markant mere af ansættelser af f.eks. psykolo-
ger og fysioterapeuter med henblik på vejledning og rådgivning af ledere og
medarbejdere i ældreplejen.
De mest effektive indsatser mht. nedbringelse af sygefravær ifølge kom-
munerne
Tydelig, konstant og engageret ledelsesindsats.
Tidlig indsats og systematiske retningslinjer for kontakt til sygemeldte.
Inddragelse og fælles ejerskab f.eks. gennem forankring i MED-udvalg.
En helhedsorienteret tilgang.
Fokus på arbejdsmiljø og trivsel.
Målrettet indsats mod arbejdspladser med højt sygefravær.
Emne 1: Arbejdstid på ældreområdet
Kommunerne skulle redegøre for antallet af ansatte på ældreområdet med en ar-
bejdstid på hhv. 37, 19-36 og 1-18 timer om ugen. Der er sket en mindre stigning i
andelen af fuldtidsansatte fra 2018 til 2022 på tre procentpoint. Fordelingen i hhv.
2022 og 2018 fremgår af figur 1 og figur 2:
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0003.png
Figur 1. Arbejdstid i ældreplejen i 2018
6751
8% 14372
18%
37 timer pr. uge
19-36 timer pr. uge
1-18 timer pr. uge
58815
74%
Figur 2. Arbejdstid i ældreplejen i 2022
18155
21%
9363
10%
1-18 timer pr. uge
19-36 timer pr. uge
37 timer pr. uge
60342
69%
Stigningen i andelen af fuldtidsansatte er ikke ligeligt fordelt på tværs af landets
kommuner, og der er både kommuner, der har oplevet stor stigning og stort fald i
andelen af fuldtidsansatte. Figur 3 viser de tre kommuner, der har angivet den stør-
ste stigning i andelen af fuldtidsansatte fra 2018 til 2022. Den største stigning har
fundet sted i Horsens Kommune, hvor 56 pct. af de ansatte i kommunens ældre-
pleje er ansat på fuldtid i 2022, mens det i 2018 gjorde sig gældende for 16 pct.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0004.png
Figur 3. Kommuner med størst stigning i andel fuldtidsansatte
(angivet i procentpoint)
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Horsens
Faxe
Jammerbugt
Gennemsnit
Emne 2: Politikker for arbejdstid på ældreområdet
61 kommuner angiver i 2022, at de har en politik, indsats eller strategi for at øge
den gennemsnitslige arbejdstid på ældreområdet. Dette er mere end en fordobling i
forhold til i 2018, hvor 28 kommuner angav dette.
Alle kommunerne er forpligtet til at tilbyde permanent ledige timer til deltidsansatte,
der ønsker at gå op i tid gennem
Aftale om deltidsansattes adgang til et højere time-
tal,
der er indgået på baggrund af trepartsaftalerne i 2007. Det er imidlertid ikke alle
kommuner, der i redegørelserne angiver, at de betragter denne forpligtelse som følge
af trepartsaftalerne som en decideret arbejdstidspolitik.
For både de kommuner, der har en politik, og dem der ikke har, gælder det, at langt
størstedelen af dem, at nye stillingsopslag altid fremgår som fuldtidsstillinger. Der-
udover har de fleste kommuner hyppige og systematiske tilbud til medarbejdere om
at gå op i tid. Dette foregår bl.a. via løbende drøftelser med medarbejderne ang. deres
arbejdstidsønsker, f.eks. i forbindelse med MUS-samtaler eller spørgeskemaunder-
søgelser.
Af enkeltindsatser kan fremhæves Esbjerg Kommune, som foretager lønnet kompe-
tenceudvikling i form af f.eks. kurser hvilket kommunen oplever har øget den gen-
nemsnitlige arbejdstid, skabt en attraktiv arbejdsplads og fastholdt kvalificerede
medarbejdere. Derudover har Københavns Kommune haft gode erfaringer med at
synliggøre de økonomiske fordele ved at gå på fuld tid, f.eks. ved at udvikle bereg-
ningseksempler, der viser forskelle i indkomst og pension for ansatte med forskellige
timenormer.
I 2022 bemærker en række kommuner, at de seneste års indsatser om en større fuld-
tidsbemanding har vist sig at give driftsmæssige udfordringer. Dette skyldes især
store spidsbelastningsperioder i døgnet, som medfører, at flere medarbejdere på
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0005.png
færre timer giver bedre mening i praksis. Flere kommuner påpeger i denne sammen-
hæng, at de oplever store rekrutteringsudfordringer, hvilket øger behovet for at del-
tidsansatte.
Emne 3: Generel sygefraværspolitik, -strategi eller
–indsats
Kommunerne blev også bedt om at redegøre for, om de har en generel politik, stra-
tegi eller indsats for at nedbringe sygefraværet i kommunen. Både i 2018 og i 2022
bekræftede alle 98 kommuner dette.
Overordnet set anvender størstedelen af kommunerne en helhedsorienteret tilgang til
sygefravær, der anerkender, at sygefravær er et komplekst problem. Dette indebærer
bl.a. et fokus på at skabe en tæt og åben dialog med medarbejderne, så medarbejde-
ren kan føle sig hørt. Ydermere ses der en tendens til inddragelse af TRIO i udarbej-
delsen af sygefraværspolitikken (dvs. samarbejdet mellem ledelse, tillidsrepræsen-
tant og arbejdsmiljørepræsentant).
Derudover har de fleste kommuner et fokus på forebyggelse og godt arbejdsmiljø.
Af enkeltindsatser kan nævnes f.eks. Halsnæs Kommune, som har forebyggende til-
bud om ugentlige forløb med yoga eller coaching, og Hjørring Kommunes tilbud om
forskellige former for arbejdsrelaterede konsultationer hos en psykolog, fysiotera-
peut og kiropraktor. En række kommuner har tilmed også ansat diverse forebyggel-
ses- og arbejdsmiljøkonsulenter, som skal bidrage til et godt arbejdsmiljø og trivsel.
Dette gør de bl.a. gennem aktiv brug af sygefraværsstatstikker til at målrette indsat-
ser mod arbejdspladser med højest sygefravær.
Størstedelen af kommunerne har også fokus på systematisk og tæt kontakt til syge-
meldte. Mange kommuner benytter en fast model, f.eks. 1-5-14-modellen, der angi-
ver hvornår lederen skal tage kontakt til den sygemeldte, og hvad de forskellige sam-
taler mellem lederen og den sygemeldte medarbejder skal omhandle. Et eksempel på
en særlig indsats for kontakt til sygemeldte kan findes hos Gladsaxe Kommune, der
angiver, at leder kan anmode om lægeattest allerede fra første sygedag i tilfælde,
hvor det kan sagligt begrundes.
Mange kommuner har også et stærkt fokus på fastholdelse som en del af deres syge-
fraværspolitik. Dette foregår ofte med tæt inddragelse af HR-afdelingen og/eller job-
centeret. Ved langtidssygefravær fokuserer mange kommuner på, at medarbejderens
sociale relation til arbejdspladsen fastholdes i løbet af sygemeldingsperioden.
I 2022 er der et øget fokus i kommunernes strategi på brug af tydelig ledelse, her-
under hvordan ledere bedst muligt håndterer bl.a. sygefraværssamtaler. Sammen-
lignet med 2018 fremhæver kommunerne i højere grad den tidlige indsats, hvor der
foregår en løbende og systematisk kontakt med den sygemeldte. Derudover går
kommunerne mere fleksibelt til håndteringen af sygefravær og benytter sig i højere
grad end tidligere af delvise sygemeldinger i form af bl.a. nedsat arbejdstid og nye
arbejdsopgaver for at øge tilknytningen til arbejdspladsen i sygemeldingsperioden.
Endelig har kommunerne et markant øget fokus på at styrke arbejdsmiljøet. Dette
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0006.png
gælder både i forhold til mere vejledning vedrørende fysiske og ergonomiske ud-
fordringer forbundet med arbejdet, men også i forhold til at fremme trivsel, øge
indflydelse og ansvar for medarbejderen og sætte realistiske krav til medarbejderne
for at mindske risikoen for stress.
Emne 4: Specifik sygefraværspolitik på ældreområdet
Kommunerne skulle redegøre for, om de har en specifik politik, strategi eller ind-
sats for at nedbringe sygefravær på ældreområdet.
52 kommuner bekræfter dette i 2022, mens det i 2018 gjorde sig gældende for 39
kommuner. Hos de 52 kommuner angives det, at en stor del af denne særlige ind-
sats består i en stærkere forebyggende indsats, der bygger videre på de samme ele-
menter som kommunernes generelle sygefraværspolitik.
I den forebyggende indsats har langt størstedelen af de 52 kommuner både fokus på
det psykiske og fysiske arbejdsmiljø. Et eksempel på en enkeltindsats kan findes
hos Jammerbugt Kommune, som tilbyder kontingent til idrætsforeninger og fit-
nesscentre specifikt til deres ansatte i ældreplejen. Indsatserne på ældreområdet er
som i den generelle indsats stærkt forankret i lokale MED-udvalg og ofte med ind-
dragelse af TRIO-samarbejdet.
En række kommuner har også et specifikt fokus inden for ældreplejen på kontakten
til sygemeldte, hvor mange kommuner f.eks. benytter sig af månedlige sygefra-
værsrapporter. Af særlige enkeltindsatser kan nævnes Lemvig Kommune, der har
etableret fraværsgrupper, således at kollegaer kontakter den sygemeldte som sup-
plement til lederen.
I 2022 har flere kommuner valgt at ansætte forebyggelseskonsulenter, f.eks. psyko-
loger og fysioterapeuter med et særskilt fokus på at vejlede og rådgive ledere og
medarbejdere i ældreplejen. Derudover beskriver kommunerne i 2022, at de har en
fremrykket indsats for sygemeldte i ældreplejen, således at der tidligere i sygemel-
dingsforløbet end i 2018 tages kontakt til den sygemeldte.
Emne 5: Evalueringer på sygefraværspolitikken
Kommunerne blev bedt om at angive, om de evaluerer på deres sygefraværspolitik.
70 kommuner angiver at evaluere på deres indsats. I 2018 var det 79 kommuner.
Langt størstedelen af de 70 kommuner udarbejder evalueringer i forbindelse med
månedlige eller årlige drøftelser i MED-udvalgene og diverse ledelsesfora. Det er
især sygefraværsstatistikker og trivselsmålinger, som kommunerne benytter til at
lave evalueringen. Af særlige enkeltindsatser kan nævnes f.eks. Gladsaxe Kom-
mune, der foretager en årlig evaluering, hvor der udtages ledelsesområder/instituti-
oner til særligt fokus. Der er primært tale om interviewbaseret erfaringsopsamling.
Deres seneste evalueringer viser, at det især er tidlig kontakt til den sygemeldte,
som har en væsentlig effekt på nedbringelse af sygefraværet. Derudover kan næv-
nes Greve Kommune, som har evalueret deres sygefraværspolitik med hjælp fra
eksterne konsulenter, der primært har beskrevet resultaterne ud fra kvalitative data,
dvs. interviews og observationer. Evalueringen viser, at Greve har mindsket deres
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0007.png
sygefravær fra 2018 til 2020 med 2,2 procentpoint, bl.a. som følge af en mere data-
drevet og systematisk registrering af sygefravær.
I 2022 angiver en række kommuner, at Covid-19 pandemien har øget både det lange
og korte sygefravær markant, hvilket har gjort det svært for kommunerne at følge op
på deres politik/strategi.
Emne 6: De mest effektive indsatser iflg. kommunernes ople-
velse
Kommunerne blev også bedt om at redegøre for, hvad de oplever, som de mest ef-
fektive indsatser til at nedbringe sygefraværet. Kommunernes erfaringer spænder
bredt, men kredser for de flestes tilfælde om de nedenstående seks emner.
Tydelig, konstant og engageret ledelsesfokus
Størstedelen af kommunerne oplever, at ledelsens fokus på sygefravær er afgø-
rende. Systematisk brug af sygefraværsstatistik kan hjælpe ledere til at holde fokus.
Det er effektivt, når lederne viser omsorg i stedet for mistænksomhed over for syg-
domsramte.
Tidlig indsats og retningslinjer for kontakt med sygemeldte
De fleste kommuner fremhæver, at en tidlig indsats og tæt, systematisk dialog mel-
lem sygemeldt/arbejdsgiver har vist sig særligt effektivt. Dette indebærer bl.a. krav
om at sygemelding skal ske til leder og ikke til en kollega samt individuelle handle-
og fastholdelsesplaner, der tilpasser arbejdsopgaver og evt. timetal. Endelig frem-
hæver flere kommuner vigtigheden af opretholdelse af en socialt kontakt til ar-
bejdspladsen ved langtidssygefravær.
Inddragelse og fælles ejerskab
Størstedelen af kommunerne fremhæver, at lokal forankring i f.eks. MED-udvalg
bidrager til at øge legitimiteten af sygefraværspolitikkerne og forankre indsatsen
lokalt. Det bidrager til at målrette indsatsen mod arbejdspladsens specifikke udfor-
dringer. Ydermere oplever kommunerne gode resultater via anerkendende og ind-
dragende processer med fokus på, hvordan arbejdspladsen løser sin kerneopgave.
En helhedsorienteret tilgang
Flere kommuner oplever gode effekter gennem et helhedsorienteret fokus på både
personlige og faglige parametre. Dette kan f.eks. være i form af omsorgssamtaler
med drøftelse af arbejdsbelastning såvel som faktorer i privatlivet, der kan være
med til at tilgodese den enkelte medarbejdere. En helhedsorienteret tilgang kan
være med til at afdække, om medarbejderen oplever meningsskabelse i arbejdet, og
om vedkommende føler sig kompetent til at varetage kerneopgaven.
Fokus på arbejdsmiljø og trivsel
En række kommuner oplever succes med fokus på arbejdsmiljø og trivsel, herunder
styrkelse af arbejdsmiljøuddannelserne eller inddragelse af arbejdsmiljø- og triv-
selskonsulenter. Kommunerne oplever, at fokus på trivsel og arbejdsglæde hjælper
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 342: Orientering om endelig status vedrørende puljen om bedre bemanding i ældreplejen fra social- og ældreministeren og beskæftigelsesministeren
2613825_0008.png
til at flytte opmærksomheden fra fravær til nærvær for dem, der er på arbejde. En-
delig beretter kommunerne om gode effekter ved sundhedsordninger til ansatte.
Målrettet indsats mod arbejdspladser med højt sygefravær
Nogle kommuner angiver, at en målrettet indsats på arbejdspladser med ekstraordi-
nært højt sygefravær har stor effekt. Dette bidrager både til at afdække årsagerne til
det høje fravær på den enkelte arbejdsplads samt til at skabe løsninger, der er for-
ankret lokalt.
Emne 7: Kort sygefravær påvirker særligt løsning af kerneopga-
ven
Kommunerne blev afslutningsvist bedt om at vurdere, om kort-, mellemlangt eller
langt sygefravær påvirker levering af kerneopgaven, ressourceforbrug, vagtplan-
lægning og trivsel på arbejdspladsen.
Langt størstedelen angiver, at alle typer fravær påvirker levering af kerneopgaven,
ressourceforbrug og trivsel blandt medarbejderne. Flere kommuner medgiver dog
også, at særligt kort sygefravær påvirker leveringen af kerneopgaven og den dag-
lige drift, da det er vanskeligt at planlægge sig ud af. Dette skyldes, at andre medar-
bejdere skal løbe hurtigere, og der kan opstå behov for indkaldelse af vikarer med
stort ressourceforbrug til følge.
8