Hillerød den 13. august 2022
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 339
Offentligt
att. Carsten Bodal, Koncerndirektør Udbetaling Danmark
Jeg har kun et ganske begrænset kendskab til Udbetaling Danmark og jeg har heldigvis kun haft ganske
få erfaringer med denne organisation. I 2019 oplevede jeg et ganske besynderligt sagsforløb i
forbindelse med min assistance i en sag, der drejede sig om boligsikring til min på det tidspunkt 91-
årige mor. Jeg fandt det dengang besynderligt, at der var behov for en så stor indsats fra min side for at
korrigere indlysende fejltagelser, og jeg kom i tvivl om, hvor vidt organisationsens medarbejdere var i
besiddelse af de helt basale kompetencer, som måtte skønnes nødvendige for at bestride det pågældende
hverv. Men sagen endte i løbet af et halvt års tid som jeg ønskede det, og jeg formodede, at der var tale
om en engangsforseelse.
Jeg er desværre nu havnet i et mindst lige så besynderligt sagsforløb, der denne gang drejer sig om min
nyligt erhvervede ret til seniorpension. Jeg har den 11. august 2022 indsendt en klage til Udbetaling
Danmark, men af grunde, som jeg i det følgende vil redegøre for, er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det
er rimeligt, at jeg retter den pågældende kritik mod jeres organisation.
Jeg har de seneste otte år været underviser på gymnasieniveau. Her har jeg haft den glæde at undervise,
for lang størstedelen vedkommende, intelligente, interesserede og vidensøgende unge mennesker. Men
jeg har desværre også måttet konstatere, at der er elever, som simpelthen er ude af stand til at sætte sig
ind i selv helt basale stofområde, som ikke kan resonere og som i visse tilfælde simpelthen ikke kan
”læse indenad”. Det har være tidskrævende og på andre måder belastende at skulle rette og kommentere
opgavebesvarelser, der har været komplet uforståelige. Men der stilles jo meget begrænsede krav for
optagelse på gymnasieniveau. ”Der skal være plads til os alle”; til tider har jeg undret mig over, hvorfor
denne plads absolut skulle være i gymnasieskolen. Jeg har naturligvis bestræbt mig på, også for disse
elevers vedkommende, at tilrette min undervisning og min generelle kommunikation på en sådan måde,
at de forhåbentlig også kunne få udbytte af det.
Efter indsendelse af min klage den 11. august 2022 har jeg fået lidt dårlig samvittighed over ikke at have
overvejet den mulighed, at Udbetaling Danmarks medarbejdere, af mentale årsager eller grundet mangel
på intellekt, muligvis ikke kan udfylder deres hverv. Disse medarbejdere kan uforskyldt være havnet i en
forkert position, og det skal de naturligvis ikke klandres for. Jeg har overvejet, om Udbetaling Danmark
er etableret med det formål at skaffe arbejde til borgere, som det grundet faglige eller mentale
begrænsninger er vanskeligt at finde beskæftigelse til i den øvrige del af arbejdsmarkedet. Jeg beder
derfor Udbetaling Danmark oplyse og gerne dokumentere, om Udbetaling Danmark bevidst bestræber
sig på at besætte jobpositioner med medarbejdere, som skønnes uegnede til sædvanlig beskæftigelse.
Hvis udvælgelseskriterier af en sådan karakter er afgørende, så vil jeg naturligvis tage det i betragtning,
hvis jeg fremover skulle finde anledning til at rette kritik mod Udbetaling Danmark.
Jeg har et håb om, at denne henvendelse kan hjælpe med det at sikre, at eventuel fremtidig
kommunikation mellem Udbetaling Danmark og mig kan foregå så optimalt som muligt. Det vil være
spild af både Udbetaling Danmarks og min tid, hvis jeg uberettiget har en forventning om, at mine
henvendelser behandles på en saglig og fornuftsbetonet facon, og hvis jeg kommunikerer i henhold til
denne forventning. Jeg håber, at Udbetaling Danmark besvarer min henvendelse i denne ånd.
Ud over dette har jeg et lidt mere egoistisk ønske om ikke fremover at skulle genopleve den traumatiske
oplevelse det var, at modtage Udbetaling Danmark skrivelse den 10. august 2022 og de følger, dette har
haft for mit (som beskrevet i min klage den 11. august 2022) i forvejen meget skrantende helbred.
Med venlig hilsen
Jens Christiansen
Hammersholt byvej 41B
3400 Hillerød