Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 339
Offentligt
2612166_0001.png
Hillerød den
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 339
19. august 2022
Offentligt
Henvendelse til Folketingets Beskæftigelsesudvalg vedrørende seniorpension.
Reglerne for seniorpension er fastlagt i lov om social pension, i Lov om Seniorpensionsenheden, og i
lov om Udbetaling Danmark. Yderligere er reglerne beskrevet i Bekendtgørelse om seniorpension. Der
kan være yderligere lovgivning om seniorpension, som jeg ikke har været opmærksom på.
Efter 30 års fuldtidsansættelse i det private erhvervsliv, herefter 8 år ansættes med stadigt reduceret
arbejdsevne som lektor på fleksjobvilkår, er jeg i april 2022 blevet tilkendt seniorpension med
ikrafttræden pr. 1. juli 2022. Selve tilkendelsen af seniorpension forløb hurtigt og problemfrit. Det
efterfølgende forløb har imidlertid været kaotisk og dybt kritisabelt.
Skiftende regeringer har haft til hensigt at afbureaukratisere og fjerne uhensigtsmæssige regler og
arbejdsgange med henblik på at forbedre forholdene for både borgere og ansatte i specielt den offentlige
sektor. Dette ønske fremgik også af den nuværende regerings oplæg/redegørelse fra september 2018:
”Afbureaukratisering - Færre regler og mindre bureaukrati”.
De gode intentioner har desværre ikke skabt resultater. Der er uendelig meget at tage fat på. Her skal jeg
blot opfordre Folketingets Beskæftigelsesudvalg til at ”genbesøge” reglerne for seniorpension.
Jeg har sendt en klage over mit seniorpensionsforløb til Seniorpension og Udbetaling Danmark. Denne
klage er under behandling. Jeg skal ikke her trætte beskæftigelsesudvalg med en udfyldende beskrivelse
af mit sagsforløb. Jeg vedhæfter de klagedokumenter (inklusive en aktindsigtsanmodning) som jeg har
sendt de pågældende myndigheder. Jeg skal blot opridse mine konklusioner.
Det er Seniorpensionsmyndigheden, der træffer afgørelse om, hvor vidt seniorpension kan bevilliges,
mens det er Udbetaling Danmark, der beregner pensionens størrelse og som udbetaler pensionen.
Trods Seniorpensionsmyndigheden allerede i april 2022 tilkendte mig seniorpension med ikrafttræden
1. juli 2022, så har Udbetaling Danmark endnu ikke pr. d.d. formået at udbetale denne pension.
Udbetaling Danmark formåede end ikke at oplyse mig pensionens størrelse. Først den 10. august 2022
oplyste Udbetaling Danmark, at jeg ville få 250 kr. i månedlig seniorpension. Årsagen til denne (for mig
meget overraskende lave) pensionssats er, at Udbetaling Danmark i deres beregning fejlagtigt har lagt til
grund, at jeg samtidig med seniorpension modtager 61.069 kr. i årlig kontanthjælp. Jeg har aldrig nogen
siden modtaget kontanthjælp (og det burde Udbetaling Danmark som udbetalende myndighed vide) ,
men selvom jeg havde, så burde enhver i den offentlige sektor, som beskæftiger sig med offentlige
ydelser vide, at en borger ikke samtidig kan modtage kontanthjælp og pension. Alene dette viser, at
Udbetaling Danmark er helt inkompetent i forhold til at beskæftige sig med pensionsforhold. Jeg
opfordrer beskæftigelsesudvalget til at revurdere opgavefordelingen og eventuelt placere
pensionsberegningen hos Seniorpensionsmyndigheden.
Jeg er i dag blevet telefonisk kontaktet af en kunderådgiver i seniorpensionsmyndigheden. Hun forsøgte
med stort besvær at forklare mig opgavefordelingen mellem Seniorpensionsmyndigheden og Udbetaling
Danmark. Og i øvrigt også forklare opgavefordelingen mellem disse to myndigheder og det kommunale
jobcenter, som gennem 8 år har varetaget min fleksjobordning, selvom hun næsten krampagtigt
fastholdt, at hun ikke havde myndighed til at beskæftige sig med disse instansers opgaver. Hun gjorde et
ihærdigt forsøg, men det var pinligt og næsten medlidenhedspåkaldende at høre hendes forklaringer om
opgavefordelingen, som beslaglagde det meste af den ca. halve time lange telefonsamtale. Dette er ikke
en kritik af den pågældende kunderådgiver, og jeg forstår hendes næsten umulige situation. Som
civilingeniøruddannet (endda – uden at det skal lyde pralende – med særdeles gode eksamensresultater),
med en HD-uddannelse i organisation og med 30 års ansættelse i et at verdens største IT-virksomheder
mener jeg, at med rimelighed kan påstå at være i besiddelse af en nogen lunde høj IQ. I hvert fald
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 339: Henvendelse af 19/8-22 fra Jens Christiansen vedr. seniorpension
2612166_0002.png
tilstrækkelig IQ til hurtigt af kunne forstå en fornuftsbaseret redegørelse for organisation og
opgavefordeling. Forklaringen blev vanskeliggjort af, at hun konstant skulle tage forbehold for forhold,
som åbenbart ligger under en af de øvrige myndigheder (Udbetaling Danmark eller det kommunale
jobcenter) men som hun altså ikke nærmere kunne kommentere. Jeg mener, at jeg tilsidst forstod hendes
forklaringer, men hvis jeg, men min baggrund, har så vanskeligt ved at gennemskue organisationsfor-
holdene og opgavefordelingen vedrørende seniorpension, så vil det formodentlig også gælde andre
borgere i tilsvarende situation.
Det var helt grundlæggende en overraskelse for mig, at Seniorpensionsenheden og Udbetaling Danmark
er to separate myndigheder. Jobcentret i min kommune fortalte mig, efter kommunen havde besluttet at
støtte min ansøgning om seniorpension, at mine fremadrettede henvendelser om seniorpension skulle
rettes til Udbetaling Danmark. Jeg har kommunikeret vedrørende min seniorpension siden primo april
2022. Jeg har (mindst) fem gange rettet skriftlige henvendelser og et væsentligt større antal gange
mundtlige henvendelser i denne sag. Den pågældende kunderådgiver fortalte mig, at Udbetaling
Danmark og Seniorpensionsenheden blot havde videresendt mine henvendelser til hinanden, når jeg
havde opgivet ”forkert” adressat. Ikke en eneste gang er jeg blevet gjort opmærksom på, at mine
henvendelser er rettet til en forkert instans. Kunderådgiveren kunne også oplyse, at en del af årsagen til
det kaotiske forløb skulle søges i, at jeg havde henvendt mig til en forkert instans.
Af ATP's hjemmeside vedrørende Udbetaling Danmark (https://www.atp.dk/vores-
opgaver/administration-af-velfaerdsydelser/udbetaling-danmark)
fremgår det, at Udbetaling Danmark
overtog myndighedsansvaret for fem kommunale områder – herunder folkepension og boligstøtte - i
2012/2013, og at endnu endnu fem områder overgik fra kommunerne til Udbetaling Danmark i maj
2015. Nedenfor nævnes en række områder, der i blandt seniorpension. Når man som borger læser, at
Udbetaling Danmark har overtaget myndighedsansvaret, så burde der ikke være grundlag for tvivl. Jeg
fulgte kommunens og ovennævnte anvisninger og henvendte mig til Udbetaling Danmark vedrørende
min seniorpension. Ved nærmere efterforskning viser det sig dog, at Udbetaling Danmark kun beregner
og udbetaler seniorpension, men det er Seniorpensions-myndigheden, der træffer afgørelse om
pensionsberettigelsen.
De seneste 8 år, og i særdeleshed det senest halve år har helbredsmæssigt være meget udfordrende for
mig. Det er derfor, at jeg har søgt seniorpension. Jeg bilder mig ikke ind, at min situation er væsentlig
forskellig fra øvrige borgere, der søger seniorpension.
Efter et livslagt forløb med alvorlige sygdomme, herunder hjertesygdomme med blandt andet åbne
hjerteoperationer, pacemaker og senest ICD-implantat, er jeg alene det seneste år diagnosticeret med
”helvedesild” (som desværre har udviklet sig kronisk), urinsyregigt, et brækket fodled og senest et akut
blødende mavesår. Udbetaling Danmarks absurde meddelelse om en månedlig seniorpension på 250 kr.
modtog jeg umiddelbart efter jeg i stærkt svækket tilstand var hjemsendt efter mavesårsindlæggelsen, og
hvor jeg stadig afventede svar på, om de biopsier, der var taget under gastoskopi- og
koloskopiundersøgelserne viste cancer-forekomster. Det er helt urimeligt, at sårbare borgere under disse
vilkår afkræves en dyb indsigt i opgavefordelingen mellem Udbetaling Danmark og Seniorpensions-
myndigheden.
Udbetaling Danmark og Seniorpensionsmyndigheden har nu påtaget sig det (store, formoder jeg)
arbejde, der ligger i af redegøre for det dybt kritisable forløb i forbindelse med min pensionssag, og at
genberegne min pensionssats på grundlag af saglige oplysninger. En sådan redegørelse og genberegning
er jeg naturligvis berettiget til, men det er absurd, at Statens åbenbart meget begrænsede ressourcer skal
benyttes på denne måde,
Også med baggrund i dette opfordrer jeg beskæftigelsesudvalget til at revurdere opgavefordelingen
mellem Seniorpensionsmyndigheden og Udbetaling Danmark. Såfremt opgavefordelingen ønskes
fastholdt, så opfordrer jeg til, at opgave- og kompetencefordelingen i højere grad præciseres overfor
borgerne.
Med venlig hilsen
Jens Christiansen
Hammersholt byvej 41B
3400 Hillerød