Bekendtgørelse om arbejdets udførelse
1)
I medfør af § 12, § 17, stk. 3, § 20, stk. 2, , § 39, stk. 1, § 40, § 41, § 57, § 63,
stk. 1-3, og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16.
november 2021, som ændret ved lov nr. 2588 af 28. december 2021, lov nr. 566 af
10. maj 2022 og lov nr. 893 af 21. juni 2022, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Område
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for ethvert arbejde, der udføres for en arbejdsgiver.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen gælder endvidere,
1) for arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver, bortset fra, § 7, § 8, stk. 7, §
10 og §§ 18-23,
2) for arbejde, der udføres i arbejdsgiverens private husholdning, bortset fra, § 7,
§ 8, stk. 7, § 10 og §§ 18-23 og
3) for arbejde, der udelukkende udføres af de medlemmer i arbejdsgiverens
familie, som hører til hans husstand, bortset fra, § 7, stk. 1, §§ 8-10 og §§ 18-23.
§ 2.
Forpligtelserne ifølge denne bekendtgørelse påhviler arbejdsgivere,
virksomhedsledere, arbejdsleder og øvrige ansatte, leverandører, projekterende,
reparatører m.fl. efter arbejdsmiljølovens almindelige regler.
§ 3.
Foruden denne bekendtgørelses bestemmelser gælder tillige sådanne regler,
som i medfør af anden lovgivning måtte være fastsat om arbejdets udførelse.
Kapitel 2
Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet
§ 4.
Arbejdet skal i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Planlægningen og
tilrettelæggelsen af arbejdet skal ske under hensyntagen til de
forebyggelsesprincipper, der er angivet i bilag 1. Det skal iagttages, at der ikke
foreskrives eller forudsættes anvendt konstruktioner, planudformninger,
detailløsninger og arbejdsmetoder, der kan være farlige for eller i øvrigt forringe
sikkerhed eller sundhed ved arbejdets udførelse. Endvidere skal det sikres, at de
samlede påvirkninger i arbejdsmiljøet på kort eller lang sigt ikke forringer de
ansattes sikkerhed eller sundhed.
§ 5.
Ved planlægning af nye eller ændring af eksisterende arbejdspladser,
arbejdsprocesser og metoder, indførelse af ny teknologi, anskaffelse af tekniske
hjælpemidler, personlige værnemidler og stoffer og materialer skal det sikres, at
arbejdsmiljøet bringes i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens
almindelige og specielle krav.
§ 6.
Virksomhedens arbejdsmiljøorganisation skal deltage i planlægningen af
arbejdet, jf. §§ 4 og 5, samt i kontrollen af arbejdsmiljøet, jf. kapitel 5.